Kirjoittaja Aihe: Tiedostojen suojaus ja jakaminen  (Luettu 3127 kertaa)

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
Tiedostojen suojaus ja jakaminen
« : 22.10.08 - klo:14.44 »
Huomasin juuri, että toisella tunnuksella pääsee omaan home-kansiooni. Käyttäjä voi tarkastella ja kopioida tiedostoja, mutta ei ilmeisesti muuttaa mitään. Voiko tuota home-kansiota suojata muilta käyttäjiltä? Entä sitten jos haluan jakaa joitakin tiedostoja kaikkien koneen käyttäjien kesken?

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tiedostojen suojaus ja jakaminen
« Vastaus #1 : 22.10.08 - klo:14.53 »
Jostain syystä oletusarvo on tosiaan se, että muutkin kuin omistaja ja hänen ryhmänsä pääsevät lukemaan kotihakemistojen tiedostoja.

Voit poistaa muilta oikeudet kotihakemistosi tiedostoihin älähtämällä päätteessä

Koodia: [Valitse]
sudo chmod -R o-rwx /home/tunnus
(missä tunnus = käyttäjätunnuksesi).

Pysyvämmin oikeudet saa salaavammiksi säätämällä umaskia. Avaa (sudon kanssa) tiedosto /etc/login.defs ja etsi rivi, joka alkaa UMASK. Oletusarvo on 022, mutta sen voi huolettaa säätää 077:ksi.

Jakoja varten on ainakin minusta parempi tehdä ryhmän omistama hakemisto jonnekin /home-puun ulkopuolelle.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.10.08 - klo:14.59 »
Itse asiassa löysin (itselleni) mielekkäämmän tavan, otin omasta kansiostani ominaisuudet ja sieltä löytyi määritellyt oikeudet muille käyttäjille :) Hoituu muuten tämäKIN kätevämmin kuin Windowssissa.

Entäs tiedostojen jako? Ei tämä anna minun luoda mihinkään muualle kansioita kuin omaan Home-kansioon :D

BBT

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.10.08 - klo:19.58 »
Entäs tiedostojen jako? Ei tämä anna minun luoda mihinkään muualle kansioita kuin omaan Home-kansioon :D

Paina ALT + F2 ja kirjoita avautuvaan ikkunaan "gksu nautilus" ilman heittomerkkejä. Noin pääset seikkailemaan ylläpitäjän oikeuksin graafisesti, mutta tämä ei ole sitten mikään suositeltu harrastus sunnuntai iltäpäivien huviksi. Kannattaa säheltää ylläpitäjän oikeuksin vain silloin kun on oikeasti tarvetta...

Ked

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.10.08 - klo:23.46 »

Jos haluat pelata turvallisesti, niin luo vaikka sellainen käyttäjä jonka home-kansioon muut pääsevät... tai sitten erillinen osio siihen käyttöön. Rootin käyttöä suosittelen välttämään siinä käytössä.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.10.08 - klo:23.59 »

Paina ALT + F2 ja kirjoita avautuvaan ikkunaan "gksu nautilus" ilman heittomerkkejä. Noin pääset seikkailemaan ylläpitäjän oikeuksin graafisesti, mutta tämä ei ole sitten mikään suositeltu harrastus sunnuntai iltäpäivien huviksi. Kannattaa säheltää ylläpitäjän oikeuksin vain silloin kun on oikeasti tarvetta...

Hae foorumilta yhteiskäyttö.

Rantarosvo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.10.08 - klo:13.00 »

Eikös sen kansion voi tehdä pääkäyttäjän tunnuksin ja sitten antaa oikeudet kaikille käyttäjille.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."