Kirjoittaja Aihe: VirtualBoxin virussuojaus  (Luettu 2792 kertaa)

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
VirtualBoxin virussuojaus
« : 09.10.08 - klo:13.26 »
Jos käytän internettiä jostain syystä Virtuaalisessa XP-boxissa, niin pitäisikö laittaa virustorjuntaohjelma taustalle resursseja syömään?

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: VirtualBoxin virussuojaus
« Vastaus #1 : 09.10.08 - klo:13.34 »
Itse olen win-virtuaalikoneita käyttäessä asentanut. Oman toimintani olen perustanut siihen logiikkaan, että virtuaalikone on yhtä haavoittuvainen kuin normaali konekin, jos se on yhteydessä nettiin. Tämä on siis pelkkää mutuilua, enkä tiedä, miten esim. se, että virtuaalikone ei tiedä olevansa virtuaalinen, vaikuttaa käytännössä asiaan.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.10.08 - klo:13.39 »
Jos käytän internettiä jostain syystä Virtuaalisessa XP-boxissa, niin pitäisikö laittaa virustorjuntaohjelma taustalle resursseja syömään?

Samoin kuin esimerkiksi aktivoit XP:n, haet päivitykset ynnä teet kaiken muunkin, mitä XP:n käyttö vaatii ihan oikeasti, niin samoin hoidat virustorjunnan - jos tarkoitus on käydä sivustoilla, jotka tunnetusti lataavat viruksia XP:hen.

XP:n ajaminen virtuaalisesti Linuxin sisällä ei paranna XP:n tietoturvaa mitenkään. Se on sama XP virtuaalisesti tai ilman - hyvässä ja huonossa.

Laitat sen virustorjunnan sinne virtuaaliseen XP:hen - Linux ei sellaista tarvitse.

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20060610

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.10.08 - klo:18.27 »
Minulla on jo melko hyvin hallinnassa jokapäiväinen koneenkäyttö Ubuntulla, mutta on joitakin toimia, joita en vielä ole onnistunut Ubuntulle opettelemaan, ja sitten on tuo canonin skanneri, jota Ubuntu ei osaa ollenkaan. Voi olla etten koskaan mene sillä virtuaali-XP:llä nettiin, mutta siltä varalta lienee syytä laitta vaikka Avast siihen.
« Viimeksi muokattu: 09.10.08 - klo:18.30 kirjoittanut kestosippi »

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #4 : 09.10.08 - klo:19.29 »
Tämä kuuluisi kai toiseen säikeeseen mutta vastataan nyt tähän:

sitten on tuo canonin skanneri, jota Ubuntu ei osaa ollenkaan.

Joitakin osaa, joitakin ei... Esim. LiDE 25 kai toimii, 90 (joka minulla on) ei lainkaan. Pitäisi varmaan ruveta pommittamaan Canonia, jotta joko avaisivat skannaussoftansa koodin tai edes tekisivät Linux-porttauksen.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: VirtualBoxin outo toiminta
« Vastaus #5 : 10.10.08 - klo:10.24 »
Mitähän ihmettä nyt olin tehnyt väärin.
Sain eilen VirtualBoxin toimimaan ja siinä toimi jo XPsp2-Pro ihan hyvän tuntuisesti muuten, paitsi että en saanut hiirtä pelaamaan millään konstilla siinä virtuaalikoneessa. Näppis kyllä toimi, mutta sillähän on XP:ssä tosi onneton käyttömukavuus.

Sitten yritin täältä foorumilta etsiä ratkaisuja, ja neuvottiin asentelemaan Synapticilla joitain VirtualBox-paketteja lisää. Ei ne hiirtä saaneet liikkumaan minnee, mutta jostain kummasta syystä mulle tuli Grubbiin ylimmäiseen riviin "Virtuaalinen Ubuntu". Ihmettelin suuresti, että kun mulla ei koneen käynnistyessä toiminut enää verkkokortti, eikä hiiri eikä näppiskään. Sitten yritin käynnistää recovery-tilaan, jossa huomasin nuo uudet Virtuaali-Ubun käynnistysrivit siinä päällimmäisenä:
----------title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-virtual----------

Missähän se hiiren toimimattomuuden syy mahtanee oikein olla. (Kyllä yritin sitä ctrl-nappia moneen kertaan, mutta se hiiren kuvake pysyi vaan harmaana, eikä alkanut virtuaalikoneen puolella liikkua minnee)

« Viimeksi muokattu: 10.10.08 - klo:10.34 kirjoittanut kestosippi »

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.10.08 - klo:11.02 »
Sain eilen VirtualBoxin toimimaan ja siinä toimi jo XPsp2-Pro ihan hyvän tuntuisesti muuten, paitsi että en saanut hiirtä pelaamaan millään konstilla siinä virtuaalikoneessa. Näppis kyllä toimi, mutta sillähän on XP:ssä tosi onneton käyttömukavuus.

Minulla on pöytäkoneessa kotona vanhan hajonneen työläppärin XPProSP2 Virtualboksissa. Katson illalla onko siinä jotain erikoista.

Joka tapauksessa mitään erillistä Virtual-ydintä et tarvitse. Ytimeen liitettävät modulit riittävät. Itsekin testaan parhaillaan KVM:ää, joka on RT-ytimen päällä pelkkänä modulina. Jeos on taas ihan eri juttu, siinä on virtual-niminen ydin, koska sitä ajetaan KVM:n sisällä, ei suoraan raudan päällä.

Ota Synapticilla se virtual-linux-kernel pois.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.10.08 - klo:13.35 »

Missähän se hiiren toimimattomuuden syy mahtanee oikein olla. (Kyllä yritin sitä ctrl-nappia moneen kertaan, mutta se hiiren kuvake pysyi vaan harmaana, eikä alkanut virtuaalikoneen puolella liikkua minnee)
Onnistui! Mulla oli vain se "Asiakas"-jutska jäänyt jotenkin vaiheeseen. Sen kun sain asennetuksi, niin alkoi hiirikin toimimaan.