Olisi vähän asiaa asian vierestä. Vaihdoin xp:n ubuntuun joku kuukausi sitten ja kerkisin jo kerran poistaa ubuntun kokonaan, mutta tuli sitten seuraavana päivänä palattua. Viimeisenä minulla oli ubuntu "hardy hero" kuukauden ajan putkeen ja sain firestarterin aukeamaan automaattisesti. Näillä ohjeilla http://www.kimpale.org/index.php?l=blo&ba=linux .
Sitten kuukauden ubuntu käytön jälkeen huomasin, että olin rikkonut xp:n ja eikun asentamaan kumpaakin uudestaan. Ubuntun asennuksen jälkeen en saanut enää firestarteria toimimaan. Enkä keksi millään syytä? Missä vika teen kaiken varmasti samalla tavalla kuin ohjeessa ja tällä sain sen toimimaan. Olen kokeillut myös kde:llä ja nyt on Ubuntu 8.10, mutta voin vaihtaa takaisin jos saan mielenrauhani. Tajuan kyllä, että firestarterin ei tarvitse olla päällä, jotta palomuuri on päällä, mutta silti.
Helpomalla pääsisit jos saisit karistettua olkapäiltä ne sitkeästi istuvat "möröt".
Firestarter on vain graafinen palomuurin säätö-ohjelma.
Kernelissä on sellainen hökötys kuin
netfilter joka siis on se varsinainen palomuuri.
Jota kaikki edustaohjelmat muokkaavat (ufw, firestarter, iptables)
Teet muokkauksia millä ohjelmalla tahansa, ne tallentuvat netfilterin muistiin ja pysyvät sellaisina kuin haluat.
sudo iptables -L
näyttää sinulle palomuurin voimassa olevat säännöt.
Jos lisäturvaa haluaa, niin hanki reititin missä on NAT. tämän avulla saat vielä enemmän mielenrauhaa.
Toivottavasti selitys auttoi sinua...