Kirjoittaja Aihe: Palomuuri  (Luettu 15464 kertaa)

mark46

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #20 : 15.10.08 - klo:21.06 »
No joo. Alkaa  se nyt mennä ilman sitä sitä kuvaketta ylälaidassa. Pelkkä totuttelu kysymys. Aivan kuten kaikki muukin, kun vaihdoin xp:stä ubuntuun. Kiitos nyt kuitenkin tästä, rohkaisusta.

raukkaparka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #21 : 18.04.09 - klo:15.01 »
Terve

Wanha topiccihan tämä oli mutta kun tämän sisällä oli toivomus ettei uutta aloitettaisi niin vastaampa tähän....


Olen pelannut nettipeliä sivustolla ”lennätaikuolepistecom”. Kerran vastustaja kertoi laittavansa minun järjestelmään tiedoston joka paljastaa minut hänelle ja hänen jengille aina kun olen netissä.

Vaikka kyseinen kuspiä kertoi aika tarkkojakin asioita pelaamisestani ko. sivustolla, ajattelin homman olevan kusetusta, enkä ottanut asiaa tosissaan. Sillä eihän Ubuntuun pääse sisälle !!!

Kuitenkin yhtenä päivänä kone hidastui ja kiintolevyn valo paloi kirkkaana kuin joulutähti siihen asti, että nappasin nettipiuhan irti...

Seuraavana päivänä ko. paikassa pelatessani eräs toinen vastustaja kertoi jälleen osuvia yksityiskohtia pelikäyttäytymisestäni. Kertoi, kuinka verkossa näkyvästä osoitteestani näkee ja koneellani olevat ”keksit” todistavat minun pelanneen tuhansia pelejä. Tämä kaveri ei kuitenkaan ollut pahantahtoinen.

Häneltä sain lisätietoja; koneeni oli kuulemma saastutettu ”KUU-porukka”, (KUU luetaan yhdeksi kirjaimeksi), nimisen tunkeutuja/haitantekijäporukan toimesta. Sanoi vielä itsellään olleen joskus hankaluuksia niiden hemmojen kanssa ja saaneensa heiltä haittaatekevänohjelman. Lisäsi vielä, ettei halua olla kanssani missään tekemisissä, etteivät käy hänelle uudelleen kimppuun.


KYSYMYS nro 1:

Eikö Ubuntun pitäny olla varmempi kuin Pentagon perusasennuksella?

KYSYMYS nro 2
Ja eikö Ubuntun sisäänrakennetun palomuurin pitänyt pitää kaikki portit kiinni, jos Ubuntu itse ei niitä tarvitse avata?

Olen käyttänyt omaa tunnustani kirjautumiseen koneeseeni, joten tällä tunnuksella on ylläpito-oikeudet,
KYSYMYS nro 3;
Olisiko turvallisempaa käyttää rajoitettujen oikeuksien tunnusta omalla koneella nettikäytössä ja jättää ylläpito-oikeuksilla varustetun käyttäjätunnuksen käyttö pelkästään ylläpitotehtäviä ja off-line-käyttöä varten?

KYSYMYS nro 4
Mitä nyt tarttis tehdä??? Asentaa jokin palomuuri joka oikeasti toimii, vai onko sellaista jos tuollaiset hyypiöt haluaa tulla koneelle? Skannata kone F-Sekuriitin nettiwersiolla? Entä jos asentaa monta palomuuria???

En kai ole paranoidinen; enhän ? :-) Vaiko sittenkin...

(((olin kirjoittanut tämän valmiiksi, enkä enää jaksanut muuttaa sitä vaikka joitain asioita minulle valkenikin kun luin tämän ketjun viestejä, ANTEEKS)))

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #22 : 18.04.09 - klo:16.27 »
Olen pelannut nettipeliä sivustolla ”lennätaikuolepistecom”. Kerran vastustaja kertoi laittavansa minun järjestelmään tiedoston joka paljastaa minut hänelle ja hänen jengille aina kun olen netissä.

Vaikka kyseinen kuspiä kertoi aika tarkkojakin asioita pelaamisestani ko. sivustolla, ajattelin homman olevan kusetusta, enkä ottanut asiaa tosissaan. Sillä eihän Ubuntuun pääse sisälle !!!

Kuitenkin yhtenä päivänä kone hidastui ja kiintolevyn valo paloi kirkkaana kuin joulutähti siihen asti, että nappasin nettipiuhan irti...

Seuraavana päivänä ko. paikassa pelatessani eräs toinen vastustaja kertoi jälleen osuvia yksityiskohtia pelikäyttäytymisestäni. Kertoi, kuinka verkossa näkyvästä osoitteestani näkee ja koneellani olevat ”keksit” todistavat minun pelanneen tuhansia pelejä. Tämä kaveri ei kuitenkaan ollut pahantahtoinen.

Et ole kirjautunut pois pelistä? Peli on käynnissä taustalla koko ajan ::)
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #23 : 18.04.09 - klo:17.45 »
Pieni tarkennus:  NAT purkin (=palomuuri) ja ADSL modemin saa erikseenkin ken sitä tarvitsee.  Itselläni on ollut vuosikaudet jo niin kun olen pitänyt Linuxilla  esim. webbipalvelinta, sähköpostitoimistoa, proxyä, webmailiä.  Oma viritykseni lyhyesti:   ADSL-modemi on konffattu siltaavaksi, sattuu olemaan ZyXel ja toiminut ok.  Ollut aiemmin ADSL-purkit: Telewell (jumittui joskus omia aikojaan kunnes ukkonen tuhosi sen lopullisesti), A-link (Ethernet portit alkoivat antaa virheitä paljon kunnes se viimeinenkin neljäs portti oli samassa kunnossa).   Modemin jatkona minulla on NAT-purkki eli "Internet Gateway" tai "Broadband Router" toisella nimellä.  Nämä ovat erittäin halpoja purkkeja nykyään ja löytyy näköjään jopa Clas Ohlsonilta tai HongKongista.  Koneet on jaettu niin että työasemat ovat tuon NAT-purkin takana ja palvelin suoraan kiinni netissä eli modemissa.   En käytä tuota NAT-purkkia  Linuxin takia vaan sen takia että perheemme nuorisolla on aktiivisessa käytössä Windows Vista kone.  Antaa suojaa kun se Vista koneen oma ohjelmallinen palomuuri saattaa olla missä tilassa vaan. Pieni lisäilo jollekin voi olla myös se että voit kytkeä kotikäyttäjän näkökulmasta rajoittamattoman määrän koneita yhden ADSL nettiliitännän läpi.     
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Palomuuri
« Vastaus #24 : 18.04.09 - klo:19.09 »
Eikö Ubuntun pitäny olla varmempi kuin Pentagon perusasennuksella?

Sanoisin, että ehkä yhtä varma...(ainakin jos olet laittanut sen palomuurin päälle...) Jos joku sinne Pentagoniin vie sen pommin vahingossa (terroristi laittoi takataskuun ;)) niin voi voi. Jos joku lataa joltain sivustolta haittaohjelman Ubuntuun niin voi voi. Ehkä vähän huono esimerkki, mutta kuitenkin...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #25 : 18.04.09 - klo:22.51 »
Hyvin sanottu Tomppeli!  :D

Milläpä suojata konetta käyttäjältä?
Poistuu taka vasemmalle - - -

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #26 : 19.04.09 - klo:01.16 »
Hyvin sanottu Tomppeli!  :D

Milläpä suojata konetta käyttäjältä?
1. Säädetään käyttäjältä kaikki oikeudet pois
2. Kone sulatukseen
3. Jäännökset  sinne pentakonin kellariin ja 24/7 aseistetut vartijat...

Nämä ehkä riittää kotikäyttäjälle, vakavempaan voisi sitten harkita järeämpiä toimia...tietysti voisi harkita jonkinlaista elso-porukkaa (24/7), kameravalvontaa sekä satelliittivalvontaa...seismiset tunnistimet (tunneleiden kaivamisen estäminen)...jne...ehkä näillä...

raukkaparka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #27 : 19.04.09 - klo:16.51 »

Sanoisin, että ehkä yhtä varma...(ainakin jos olet laittanut sen palomuurin päälle...) Jos joku sinne Pentagoniin vie sen pommin vahingossa (terroristi laittoi takataskuun ;)) niin voi voi.

Näin minuakin nauratti vielä muutama päivä sitten.


........Jos joku lataa joltain sivustolta haittaohjelman Ubuntuun niin voi voi.....

En minä sitä ladannut, vaan se ladattiin minulle mielipidettä kysymättä, valitettavasti. Enkä uskonut sen olevan edes mahdollista...., niin no joo, kaikkihan on mutta että noin helposti.


Milläpä suojata konetta käyttäjältä?

Minua kiinnostaa lähinnä ETÄkäyttäjältä suojaaminen.


Nyt on palomuurit päällä ja kieltäviä sääntöjä lisätty, oli jo blokannutkin jotain. Toivotaan että pankkitilillä ei tapahdu mitään epänormaalia...

Onko muuten kellään "varmaa" konstia saada uusittua ip osoite?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Palomuuri
« Vastaus #28 : 19.04.09 - klo:16.58 »
Irroita ADSL-purkki seinästä joksikin (jokunen minuutti) aikaa ja laita kiinni. Se voi auttaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #29 : 19.04.09 - klo:21.25 »
Onko muuten kellään "varmaa" konstia saada uusittua ip osoite?
Irroita ADSL-purkki seinästä joksikin (jokunen minuutti) aikaa ja laita kiinni. Se voi auttaa.

Jos kärsivällisyyttä riittää. Ip-osoite ei välttämättä vaihdu ihan heti.  :)
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

hörökorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #30 : 20.06.09 - klo:16.02 »
Olen uusi tulokas (muutaman pv. kokemus) ja lueskellut palomuurista käytyä keskustelua.
Winukan puolella minulla oli adls-modeemi jossa oli ns. rautapalomuuri ja sen lisäksi käytin Windowsin omaa palomuuria + F-securen virusohjelmaa, koskaan ei ollut ongelmia virusten tms. kanssa (en ainakaan tiedostanut). Surffailu ja netin käyttö pääasiassa ns. normaalia peruskäyttöä.

Nyt yhteys internettiin toimii mobiilisti ja käytössä on Optionin GlobeSurfer II 7.2 jossa on itsessään palomuuri ja sen tilaksi asetettu "Typical security". Olen ymmärtänyt ettei Ubuntu 9.04 (kuten muutkaan versiot) tarvitse palomuuria ja virustorjuntaa.

Kysymys kuuluukin:  Asennettua Ubuntun lisäsin silloin sovellukset Firesrtar sekä ufw firewallin. Ovatko turhia vermeitä ja kannattaako poistaa Lisää/poista ohjelmalla eli ruksit pois niiden kohdalta. Osiolla jolla Ubuntu on on tilaa yli 30Gt
Jos tietokone kuatuu, nosta se ylös..
Vastasen varalle oes hyvä hommata asiallinen atk-tuki, siihen kääp parrunpätkähii.

Storck

  • Vieras
Vs: Palomuuri
« Vastaus #31 : 20.06.09 - klo:16.11 »
Olen uusi tulokas (muutaman pv. kokemus) ja lueskellut palomuurista käytyä keskustelua.
Winukan puolella minulla oli adls-modeemi jossa oli ns. rautapalomuuri ja sen lisäksi käytin Windowsin omaa palomuuria + F-securen virusohjelmaa, koskaan ei ollut ongelmia virusten tms. kanssa (en ainakaan tiedostanut). Surffailu ja netin käyttö pääasiassa ns. normaalia peruskäyttöä.

Nyt yhteys internettiin toimii mobiilisti ja käytössä on Optionin GlobeSurfer II 7.2 jossa on itsessään palomuuri ja sen tilaksi asetettu "Typical security". Olen ymmärtänyt ettei Ubuntu 9.04 (kuten muutkaan versiot) tarvitse palomuuria ja virustorjuntaa.

Kysymys kuuluukin:  Asennettua Ubuntun lisäsin silloin sovellukset Firesrtar sekä ufw firewallin. Ovatko turhia vermeitä ja kannattaako poistaa Lisää/poista ohjelmalla eli ruksit pois niiden kohdalta. Osiolla jolla Ubuntu on on tilaa yli 30Gt

Ubuntussa on palomuuri valmiina, sitä ei tarvitse säätää kuten sitä vitoosan muuria. Jos ei ole aihetta ropailla portteja erikseen niin et tarvitse kyseisiä ohjelmia.

Et siis tarvitse virustorjuntaa etkä palomuuria  :)

hörökorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #32 : 20.06.09 - klo:16.21 »

Et siis tarvitse virustorjuntaa etkä palomuuria  :)
"Kiitos ja anteeeksi"..... ;D ihan hyvä tuo sinun allekirjoitus.
Joo... kitos vahvistuksesta elikkä voin poistaa nuo härpäkkeet turhina viemästä tilaa osiolta.
Jos tietokone kuatuu, nosta se ylös..
Vastasen varalle oes hyvä hommata asiallinen atk-tuki, siihen kääp parrunpätkähii.

Storck

  • Vieras
Vs: Palomuuri
« Vastaus #33 : 20.06.09 - klo:16.49 »
 ;)

Eipä ne varmaan paljoa tilaa vie, poistaa voit.

vmapinf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #34 : 20.06.09 - klo:17.14 »
Ubuntussa EI ole oletuksena palomuuri päällä. Itse kyllä pitäisin Firestarterin käytössä mokkulalla. Vaikka tunkeutuminen on lähes mahdotonta niin on turha pitää portit auki kaikille.

Storck

  • Vieras
Vs: Palomuuri
« Vastaus #35 : 20.06.09 - klo:17.42 »
Ubuntussa EI ole oletuksena palomuuri päällä. Itse kyllä pitäisin Firestarterin käytössä mokkulalla. Vaikka tunkeutuminen on lähes mahdotonta niin on turha pitää portit auki kaikille.

Ideana oli se että palomuuri on jo koneessa, ei tarvitse säätää.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #36 : 20.06.09 - klo:18.00 »

hörökorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #37 : 20.06.09 - klo:18.42 »
Testaa: http://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2
Tuota olen käyttänyt Winukan puolella. Tuohon kai tarvittiin Java jos muistan oikein. Onko se tai vastaava saatavissa Linuxille vai peräti jo valmiiksi asennettuna?
Jos tietokone kuatuu, nosta se ylös..
Vastasen varalle oes hyvä hommata asiallinen atk-tuki, siihen kääp parrunpätkähii.

Storck

  • Vieras
Vs: Palomuuri
« Vastaus #38 : 20.06.09 - klo:18.42 »
Testaa: http://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2
Tuota olen käyttänyt Winukan puolella. Tuohon kai tarvittiin Java jos muistan oikein. Onko se saatavissa Linuxille?

Käytä hakua, saat nopeammin vastauksia...   

hörökorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Palomuuri
« Vastaus #39 : 20.06.09 - klo:18.50 »


Käytä hakua, saat nopeammin vastauksia...   
Kiitos... :-\ En kylläkään sieltä näin tottumattomana Ubuntun käyttäjänä saa vastausta yhtä nopeasti kuin mitä sinä ehdit vastaamaan.
Ymmärrän mikäli et itsekään tunne asiaa,,,,, oikeesti.
Jos tietokone kuatuu, nosta se ylös..
Vastasen varalle oes hyvä hommata asiallinen atk-tuki, siihen kääp parrunpätkähii.