Kirjoittaja Aihe: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus  (Luettu 3114 kertaa)

479641

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • RegisterdUser
    • Profiili
    • Tonyweb
Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« : 02.10.08 - klo:18.50 »
Mulla on edessä taas se pakollinen Windows-uudelleenasennus. Windows on ensimmäisessä käynnistyssektorissa (hd0,0) - niinkun ilmeisesti nyt pitääkin. Ubuntu on toisella kovalevyllä (slave) kohdassa (hd1,6).
No niin, ongelma:
Kun asennan Mr. Gatesin käyttöjärjestelmän uudelleen, häviää Linux GRUB:sta. Ubuntu on eri kovalevyllä, joten Windowsin asennuksen ei pitäisi siihen vaikuttaa. Miten sen saisi mukavasti takaisin GRUB:in käynnistysvalikkoon? Toimiiko se, että ottaa kopion grubista ja laittaa sen sitten takaisin Windowsin asennuksen jälkeen?  :-\ Tarkoitus on asentaa Windows samaan paikkaan (hd0,0), missä se nyt on.

Kiitoksia jo etukäteen!

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Vs: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« Vastaus #1 : 02.10.08 - klo:19.36 »
Ja grub on asennettu mihin? hd0,0:aan ja oma osio toisella kovolla, vai onko wintoosa-kovolla oma osio grubille.
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)

479641

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • RegisterdUser
    • Profiili
    • Tonyweb
Vs: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« Vastaus #2 : 02.10.08 - klo:20.46 »
Ja grub on asennettu mihin? hd0,0:aan ja oma osio toisella kovolla, vai onko wintoosa-kovolla oma osio grubille.

Grubin tiedot löysin Ubuntun tiedostojärjestelmästä /boot/grub. Siellä kai se on asennettuna? Saako GRUBin asennuspaikan selville jollain komennolla? Windowsin asetuksista en tiedä muuta kuin että . menu.1st tiedostossa lukee näin:

itle      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
root      (hd1,6)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=1862c7a2-f8d1-4069-8fe2-612eac9860c3 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Onko näistä tiedoista hyötyä?!



SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« Vastaus #3 : 02.10.08 - klo:21.55 »
Grubin tiedot löysin Ubuntun tiedostojärjestelmästä /boot/grub. Siellä kai se on asennettuna?

Ei. Siellä ovat vain asetustiedostot. Itse Grub sijaitsee usein ensimmäisen levyn MBR:ssä, mutta on muitakin mahdollisuuksia.

Jos Grub sijaitsee MBR:ssä, sinun tarvitsee buutata Ubuntun live-CD:llä, liittää Grubin asetustiedostot sisältävä levy väliaikaisesti /mnt-hakemiston alle ja ajaa komento:

Koodia: [Valitse]
sudo grub-install --root-directory=/mnt/jotakin1 /dev/jotakin2
Missä jotakin1 on esim. hdb6 ja jotakin2 esim. hdb (ts. ensimmäiseen tulee osio, toiseen laitenimi).

(House telkussa samaan aikaan, korjatkaa viisaammat pahimmat mokani ;))
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« Vastaus #4 : 02.10.08 - klo:22.20 »
(House telkussa samaan aikaan, korjatkaa viisaammat pahimmat mokani ;))

House tallentui digiboksiin :)

Itse olen havainnut SuperGrubDiskin älyttömän helpoksi tavaksi palauttaa grub (tai vaihtoehtoisesti Windowsin bootti). Varsinkin, kun tässä tiedetään, että Grubin asetustiedostot löytyvät osiolta hd1,6.

479641

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • RegisterdUser
    • Profiili
    • Tonyweb
Vs: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« Vastaus #5 : 04.10.08 - klo:13.06 »
Grubin tiedot löysin Ubuntun tiedostojärjestelmästä /boot/grub. Siellä kai se on asennettuna?

Ei. Siellä ovat vain asetustiedostot. Itse Grub sijaitsee usein ensimmäisen levyn MBR:ssä, mutta on muitakin mahdollisuuksia.

Jos Grub sijaitsee MBR:ssä, sinun tarvitsee buutata Ubuntun live-CD:llä, liittää Grubin asetustiedostot sisältävä levy väliaikaisesti /mnt-hakemiston alle ja ajaa komento:

Koodia: [Valitse]
sudo grub-install --root-directory=/mnt/jotakin1 /dev/jotakin2
Missä jotakin1 on esim. hdb6 ja jotakin2 esim. hdb (ts. ensimmäiseen tulee osio, toiseen laitenimi).

(House telkussa samaan aikaan, korjatkaa viisaammat pahimmat mokani ;))

Kiitos paljon avusta! Haluan vielä varmistaa, että olen ymmärtänyt tän jutun, kun en ole ennne tehnyt. Mulla on Linux Grub hakemistossa /dev/sdb6, ja mun pitää liittää väliaikaisesti sdb6 siihen /mnt/jotakin1 hakemistoon? Pitäiskö homman sitten pelittää eli onko se sit noinkin helposti hoidettu?

479641

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • RegisterdUser
    • Profiili
    • Tonyweb
Vs: Windowsin ja GRUBin uudelleen asennus
« Vastaus #6 : 06.10.08 - klo:15.28 »
(House telkussa samaan aikaan, korjatkaa viisaammat pahimmat mokani ;))

House tallentui digiboksiin :)

Itse olen havainnut SuperGrubDiskin älyttömän helpoksi tavaksi palauttaa grub (tai vaihtoehtoisesti Windowsin bootti). Varsinkin, kun tässä tiedetään, että Grubin asetustiedostot löytyvät osiolta hd1,6.

Kiitos Super Grub Disk -vinkistäsi !!! Asensin tänään Windowsin ja luonnollisesti Ubuntu katosi alkulatausvaihtehdoista. Käynnistin sitten SGD:n ja vajaassa minuutissa Oli Linux taas pelissä mukana! Ehdottomasti helpoin ja aikaa säästävin vaihtoehto tämäntasoiselle Linux-käyttäkälle kuin mää!