Kirjoittaja Aihe: voiko lame 3.98 asentaa ubuntuun ja saako sen toimimaan k3b:ssä ??  (Luettu 1882 kertaa)

imitaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
tarvittaisiin apuja mahdollisesti toimivan lamen asentamisessa ubuntuun ja saada se toimimaan 3kb:ssä  .olen
vielä aloitteleva ubuntu - käyttäjä, joten tarvitsen yksityiskohtaiset tiedot asiasta

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
tarvittaisiin apuja mahdollisesti toimivan lamen asentamisessa ubuntuun ja saada se toimimaan 3kb:ssä  .olen
vielä aloitteleva ubuntu - käyttäjä, joten tarvitsen yksityiskohtaiset tiedot asiasta

Minkä tahansa pakettivarastoissa olevan paketin voi asentaa.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install lame
asentaa sen.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4002
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Pakettivarastoista näkyy löytyvän Lamen versio 3.97, mutta onko nyt jokin todellinen, oleellinen syy haluta 3.98 vai onko kyse vain Windowsista tutusta ”pakko saada uusinta uutta” -maniasta?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Voi sen asentaa ja asennuksen jälkeen se kyllä toimii k3b:n kanssa. Asennus on suhteellisen helppo toimenpide. Ensin tarvitaan kääntämiseen tarvittavat aputyökalut ja sen jälkeen voidaan kääntää LAME 3.98 suoraan lähdekoodista.

Avaa pääte (Sovellukset/Apuohjelmat/Pääte) ja seuraa ohjeita.

Asennetaan ensin build-essential eli kääntämiseen vaadittavat työkalut:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update && sudo apt-get install build-essential
Ladataan sitten LAME 3.98:n lähdekoodi:
Koodia: [Valitse]
wget http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/lame/lame-398-2.tar.gz
Puretaan paketti:
Koodia: [Valitse]
tar -xvvf lame-398-2.tar.gz
Siirrytään purettuun hakemistoon:
Koodia: [Valitse]
cd lame-398-2
Sitten siihen kääntämiseen. Ajetaan ensin configure ja jos se menee läpi ilman virheilmoituksia, voidaan siirtyä eteenpäin:
Koodia: [Valitse]
./configure
Sitten käännetään itse LAME:
Koodia: [Valitse]
make
Ja kopioidaan juuri käännetty ohjelma oikeaan hakemistoon jne...:
Koodia: [Valitse]
sudo make install && sudo ln -s /usr/local/bin/lame /usr/bin/lame
Poistutaan asennuspaketin hakemistosta ja poistetaan turhat tiedostot:
Koodia: [Valitse]
cd && sudo rm -r lame-398-2.tar.gz lame-398-2

Se on sitten siinä. Itse asiassa tuossä käännettiin LAME 3.98.2 eikä 3.98, mutta uusinta tässä kait haettiinkin. 3.98.2 on julkaistu 22.9.2008.

Ps. Voit testata asennukset onnistumisen komentamalla päätteessä "lame" ilman heittomerkkejä. Mikäli vastaus on jotain tyyliin "LAME 32bits version 3.98.2 (http://www.mp3dev.org/)", käytössä on juuri äsken käännetty versio ja kaikki on mennyt kuten pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 23.09.08 - klo:17.51 kirjoittanut BBT »