Latasin eilen (tällä Asus A6R vakiläppärillä) Lucidilla akun täyteen. Tänä aamuna kone käynnistyksessä sanoi taas, että akku on mahdollisesti viallinen ja kapasiteettia jäljellä 19%.
Samaa ilmoitusta tarjoaa minulle joka käynnistyksellä. Prosentit taitaa olla 21%.
Seuraamalla sitä latausta ja purkausta vaikka kellosta ja merkkaamalla muistiin saa jonkin käsityksen: onko akku oikeasti viallinen. Tässäkään tapauksessa siinä ei ole mitään vikaa. Koodistakin on apua:
cat /proc/acpi/battery/BAT0/state
Ja tällasta antaa kun ladattavaa on jäljellä puolisen tuntia.**
present: yes
capacity state: ok
charging state: charging
present rate: 30705 mW
remaining capacity: 42075 mWh
present voltage: 16471 mV
Tuo Lucidin tällä tavalla antama listaus on siitä puutteellinen, että latausvirtaa ei ole ilmoitettuna kuten Jauntyllä on. Ehkä tuo charging* ja sen muuttuminen nollaksi korvaa sen tiedon: milloin lataus on saatu päätökseen.
*Muoks:
Tuo present rate näkyykin olevan se latausteho (jännitteellä jaettuna = latausvirta) ja se menee nollaksi latauksen loputtua. Sama näkyy virrankäytön historia luettelossa nimellä nopeus. (On siinäkin teholle nimi!)
**Muokkaus:
Tuo puoli tuntia oli Lucidin mielipide siitä tarvittavasta ajasta. Todellisuudessa aikaa meni vielä puolitoista tuntia?? Puolen tunnin arvio säilyi pitkään ja sitten 20 min puolisen tuntia ja sitten vielä varttitunnin arvio puolisen tuntia. Kun akku lopulta täyttyi se pysyi 100% ilmoitetussa varauksessa vain alle minuutin, ja sitten käynnistyi lataus vielä uudelleen viideksi minuutiksi. Tuo voi olla ihan tarkoitettukin noin, sillä akun jännite nousi yli sallitun rajan latauksen lopussa. Kun lataus loppui laski jännite juuri sen rajan alapuolelle ja sitten se 5 min tuli siihen päälle. Voi olla akun umpitäyteen pakkaamiseksi suunniteltu. Tuollainen, lataus-absorptio-lataus, metodi on aika tavallinen akkujen ylläpitolatureilla.
Kuitenkin tuo latauksen käytös on jotenkin outo. Ja mistä se 386,6 Wh*** tuli sinne listalle (suunnitelluksi) ja mistä sille tuli nyt arvoksi 66.9 Wh***?? Senkin huomasin, että akun kapasiteetin prosenttiarvo on laskettu*** tuosta (suunniteltu) arvosta, ja se on juuri se, joka näkyy siinä vikailmoituspompussa. Tarkistin vielä senkin, että ei akku seistessään käyttämättömänä oleellisesti purkaudu, tämän parin tunnin ajan vain tosin.
***Muokkauksen muokkaus:
Sepä onkin juuri päin vastoin: Energia (suunniteltu) arvo on laskettu jäljellä olevan kapasiteetin prosenttiarvon verran suuremmaksi kuin akkuun ladattaessa mahtunut energia. Kun vaihdoin 92%:sen akun tilalle vanhan, ehkä 5%:sen, akku tuli heti mukamas täyteen, ja suunnitelluksi tuli noin iso luku, sen 92%:n mukaan laskettuna. Sitä en tiedä: miten se prosenttiarvon laskenta on tarkoitettu. Kun kunnossa oleva akku laitettiin paikoilleen ja purettiin tyhjäksi (koneen sammumiseen asti) ja ladattiin täydeksi, tuo täysi energia ja prosenttiarvo asettuivat lähelle oikeita, luulisin.