Kirjoittaja Aihe: Asus EEE 901  (Luettu 142420 kertaa)

okebo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #200 : 12.01.10 - klo:17.51 »
Apuja kyselee vannoutunut Windows käyttäjä, joka on vuosien varrella yrittänyt asennella Linuxia varmaan 5-7 kertaa. Aina on jäänyt joku toimimatta tai asennus tökännyt heti alkuunsa.

Nyt sitten Asuksen 901 koneelle Ubuntun 9.10 asensin. Ja yllättävän hyvältä vaikutti heti alkuun.

Sitten alkoi se räätälöinti. Taistelua. No, Huawein mokkulan sain vihdoin toimimaan kaikkien pävitysten jälkeen. Nyt olisi ainakin kaksi asiaa vielä auki.

a) kiintolevy. Olen kahlannut kaksi päivää näitä keskusteluja ja kokeillut saada isompaa 8 gt osiota käyttöön. Aluksi se toimi siten että mounttasin sen erikseen. Sitten yritin ohjeiden mukaan saada sen automaattisesti mounttaamaan aina. Tein jotain hullua tai sitten ohjeet oli jo pari viikkoa vanhat eivätkä sitten toimineet tämän uusimman version kanssa(?).

Kun menen levytyökaluihin, niin 8.1 GB kiintolevy näkyy. Sinne ilmestyi yhden alustuskomennon yhteydessä 1.0 KB ei tunnistettu (tuntematon tai käyttämätön) ja 8.1 GB vapaana (Varaamaton tila)

Jos yritän alustaa tuon 8.,1 GB, niin se kysyy salasanan, nimen ja muodon. Valitsen mitä tahansa, niin toiminto päättyy virheilmoitukseen. Jos katson yksityiskohtia, niin siellä on pienessä ruudussa paljon rivejä, mutta ei niistä tolkkua saa.

Tavoitteena olisi, jos mahdollista, saada tuo koko tila yhdeksi, jolloin ei tulisi jo kerran ilmennyttä ilmoitusta että levytila loppuu kun päivitin softia.


b) toinen on se että pitäisi saada netti toimimaan Nokian N95 8G:n kanssa. Bluetooth kyllä jo näyttää puhelimen, mutta mitä muuta tarvitaan.

Ja jos joku antaa ohjeita, niin sillain please että tämmöinen Windows immeinen ymmärtäisi kanssa.
Ja jos satut olemaan Jyväskylässä niin vaikka ihan vierihoidon huolin.

--okebo--

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #201 : 12.01.10 - klo:22.02 »
Onko sinulla nyt siis Ubuntu asennettuna siihen 4 gigan levyyn? Oma kone on osioitu niin, että tuo pienempi 4 gigan levy on liitetty juuriosioksi ( / ). Isompi 16 gigan levy on taas kotiosiona ( /home ). Olen pyrkinyt pitämään softat aika minimissään ja tällä hetkellä on himpun yli 2,8 gigaa käytössä juuresta.

Miten yritit liittää tuota levyä? Kirjoititko fstabiin jotain rivejä vai käytitkö jotain graafista työkalua? Itselläni fstabissa on merkattu tuo isompi sdb-levy näin:

Koodia: [Valitse]
# /home was on /dev/sdb1 during installation
UUID=728e1184-8e24-4242-9531-974f8adccd93 /home           ext2    relatime        0       2

Tuo on ext2-muodossa koska paranoidina halusin ehkäistä levyn loppuunkulumisen. Jos nyt asentaisin, kokeilisin ext4:ää tiedostomuodoksi ihan mielenkiinnosta.

okebo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #202 : 12.01.10 - klo:22.10 »
On Ubuntu nyt sillä pienemmällä 4 Gb levyllä.

Enkä millään viitsisi uudelleen asentaa.

Yritin sitä isompaa mountata Storage Device Managerilla ja sit Levytyökalulla. Nyt sitä ei edes saa näkyviin enään tuolla ensin mainitulla.  Tuota komentoriviä en todellakaan vanhana Windows käyttäjänä oikein osaa käyttää (no olen kyllä CP/M ja DOS kaudenkin kokenut).


Yks lisäkysymys: sain etätyöpöydän toimimaan. a) toimii kauhean tahmaisesti nopeassa lähiverkossakin? b) sen kautta ei käynnisty mikään järjestelmä ryhmässä oleva ohjelma? onko se oikeuksista kiinni?

--okebo--

peran

  • Vieras
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #203 : 13.01.10 - klo:02.45 »
Asenna suosiolla uudestaan s.e. laitat järjestelmän siihen isompaan 16 Gt:n osioon.

Ehkä softa-raidilla olisi mahdollista tehdä yhteinen 'iso' osio, mutta sitä tuskin kannattaa tehdä, sillä kun toinen kiintolevyistä sanoo työsopimuksensa irti, on tuhoutunut molempien kiintisten sisällöt.

Itselläni 901:ssä on silleen, että järjestelmälle olen varannut n. 5 Gt, ja /home:lle loput swapin olen tietenkin jättänyt pois käytöstä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #204 : 13.01.10 - klo:22.39 »
Ehkä softa-raidilla olisi mahdollista tehdä yhteinen 'iso' osio, mutta sitä tuskin kannattaa tehdä, sillä kun toinen kiintolevyistä sanoo työsopimuksensa irti, on tuhoutunut molempien kiintisten sisällöt.

Eikös LVM toimi myös niin, että useammasta kiintolevystä saadaan yksi iso osio?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #205 : 14.01.10 - klo:12.01 »
Mielestäni Ubuntu 9.04:n uudelleen asennus on erittäin yksinkertainen toimenpide jos sitä ei halua keinotekoisesti vaikeuttaa. Ja kannattaa tehdä koska tämä pienempi partitio ei kunnolla riitä (minulla on samanlainen kone, missä on Ubuntu 9.04 - ei kai 9.10 kukaan siihen haluakaan asentaa).

1. Datat talteen mitä koneelle on tullut tehtyä. Nehän ovat kaikki (niinsanotusti) "/home/oma_tunnus" - alla jos ei ole halunnut tästä tehdä monimutkaista.

2. Uudelleenasennus siten, että koko levy otetaan käyttöön (kertoo menuissa asianmukaisesti siitä, että kaikki menee tässä vaihtoehdossa).

3. Datat takaisin, jos niitä oli

4. Valmis.

5. Sitten normaalit "huoltojutut", jotka ovat jo ennestään tuttuja. Kuten päivitykset, uudet ohjelmat, niiden konfigurointi jne - mutta nämähän ovat tuoreessa muistissa.

Kieltämättä sellainen juttu on, että Bioksesta pitää, luultavasti, käydä muuttamassa kovalevy jolta bootataan. Jos siis ei boottaa tämän jälkeen, niin pitää mennä Biokseen ja vaihtaa sieltä kovalevy jolta bootataan. Ongelma tässä on se, että ne molemmat ovat samannimisiä eikä ole, ehkä, itsestään selvää kummasti se nyt boottasi. No, eihän tässä ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joten kokeilujakaan ei voi tulla kuin kaksi jos tekee oikein. (Luultavasti ylin on se mistä yrittää ekalla kertaa, joten kannattaa valita arvaukseksi alin - ja sitten varmasti muistaa tallentaa muutokset).

okebo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #206 : 15.01.10 - klo:22.21 »
Kiitos neuvoista.

Tosin kyl tää vaatis jonkun sanakirjan että ymmärtäisi.

Koneeseen vaihtui Windows koska oli kyllä pakko saada se toimimaan.  Nyt pelaa taas kaikki mitä tarvitsen ja taas kerran Linux saa odottaa tulevaisuutta meikäläisen osalta, ei riitä aika.

--okebo--

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #207 : 16.01.10 - klo:13.28 »
Tosin kyl tää vaatis jonkun sanakirjan että ymmärtäisi.

Sellasta se alussa on  :D Kannattaa tosiaan siihen ensiasennukseen varata aikaa. Saattaa ne myöhemmin simppeleiltäkin tuntuvat jutut vaatia aikaa ja opettelua. Itsekin piti käyttää pari päivää ohjeiden tutkailuun, että sain varmasti itseäni tyydyttävällä tavalla asennettua.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #208 : 22.04.10 - klo:00.53 »
Onko kukaan kokeillut vielä laitetta 10.04:llä? Kiinnostaisi tietää, onko eee-controlin Jauntyssa mahdollistamat toimet saatavissa tuohonkin? Eli saako bluetoothia ja wlania halutessaan pois, voiko prossun suorituskykyä säädellä ja ennen kaikkea saako touchpadin halutessaan pois päältä? Ajattelin itse testata asennustikulla tässä joku päivä, kunhan on sopiva aika käyttää palvelinta alhaalla.

Edit: Nyt on sopiva hetki kokeilla Lucidia live-tikulta. Täältä sain sellaisen käsityksen, että tuo eee-control toimisi Lucidissakin. Harmi vain, että live-tikulla tuskin pystyn testaamaan täysin, jos tuo vaatii uudelleenkäynnistyksiä jossain vaiheessa.

Edit2: Ei ole ainakaan vielä homma ihan kuosissa. Saan lisättyä tuon linkissä mainitun lähteen ja päivitettyä listaukset, mutta asennus ei onnistu. Ilmoittaa, ettei riippuvuuksina olevat hotkeys- ja python-smbus -paketit ole asennuskelpoisia. Eikä niitä saa käsinkään asennettua.
« Viimeksi muokattu: 28.04.10 - klo:23.51 kirjoittanut Tha-Fox »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #209 : 30.04.10 - klo:01.02 »
No niin. Testailin äsken asennuslevyllä ja tuntui asentuvan oikein tuo eee-control. En kuitenkaan saanut järjestelmää vielä asennettua, sillä asennus päätti hukata somman levyn heti, kun olin luonut sille tiedostojärjestelmän. Tämän jälkeen sitä ei saanut enää kirveelläkään takaisin. Tämän jälkeen oli ongelmia tikulta käynnistämisessä. Laitetaan nyt tämä episodi itsellekin ylös vastaisuuden varalle.

Ensimmäisellä käynnistyksellä homma meni siis seuraavasti.

1) Tikku koneeseen ja buutti.
2) F2:llä BIOSiin ja välilehti Boot.
3) Kohta Hard Disk Drives. Täältä varmistetaan, että tikku näkyy siellä ja itse olen siirtänyt sen ekaksi. En ole varma, onko sillä väliä.
4) Boot-valikosta edelleen kohta Boot Device Priority. Täältä ainakin tarvitsee laittaa tikku ensimmäiseksi, tai ainakin ennen SSD-levyä.

Kun toisella kerralla yritin käynnistää, tikku näkyi tuon Boot Device Priorityn alla hienosti, mutta Hard Disk Drivesin alla siitä ei ollut tietoakaan. Aikani kun käynnistelin konetta uusiksi, se lopulta ilmestyi tuonne ja käynnistys onnistui. Tavan 2 Gt:n Kingstonin Traveler-tikku ja muistaakseni Jauntyn asennuksessakin tuolla tikulla tuli pari kertaa tuo tilanne vastaan. Mikä lie...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #210 : 30.04.10 - klo:02.21 »
Nyt on Lucid asennettu ja hyvin näyttäisi pikaisella vilkaisulla toimivan. Pitää vielä odottaa perheen vaativamman käyttäjän palautetta selaimen nopeudesta Facebookissa. Ajattelin, että täytyy ainakin kokeilla pelkästään swap pois jättämällä, että miten nopeasti tässä ext4:n päällä toimii. Jos alkaa hidastelemaan, pitänee kokeilla temppien kirjoittamista muistiin jne.

eee-control tuntuu toimivan, joskin heti työpöydälle päästyäni tuli tyhjästä herja, että akussa on varausta 22%, vaikka kone on ollut koko ajan piuhassa. Tärkein minulle, eli touchpadin disablointi, on kätevästi pikanapissa suoraan. On se ihanan helppoa vielä! Huomenna, kun alkaa LAMPpia ja SSH:ta pystyttelemään ja kaivelemaan asetuksia, voi ärräpäitä jo lennelläkin :D

nikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #211 : 30.04.10 - klo:21.22 »
Itsellä vielä 9.10 EEE 1005PE:ssä ja eee-controllia en saa asentumaan kirveelläkään, antaa vaan seuraavan virheilmoituksen:

Virhe: Riippuvuutta ei voida täyttää: hotkey-setup

Eikös tuon Paketinasentajan pitäisi täyttää/hakea kaikki riippuvuudet?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #212 : 30.04.10 - klo:23.09 »
Itsellä vielä 9.10 EEE 1005PE:ssä ja eee-controllia en saa asentumaan kirveelläkään, antaa vaan seuraavan virheilmoituksen:

Virhe: Riippuvuutta ei voida täyttää: hotkey-setup

Eikös tuon Paketinasentajan pitäisi täyttää/hakea kaikki riippuvuudet?

Minulla tuo hotkey asentui Lucidin puolella vasta, kun olin ottanut universe-pakettivarastot käyttöön.

nikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #213 : 01.05.10 - klo:09.15 »
Itsellä vielä 9.10 EEE 1005PE:ssä ja eee-controllia en saa asentumaan kirveelläkään, antaa vaan seuraavan virheilmoituksen:

Virhe: Riippuvuutta ei voida täyttää: hotkey-setup

Eikös tuon Paketinasentajan pitäisi täyttää/hakea kaikki riippuvuudet?

Minulla tuo hotkey asentui Lucidin puolella vasta, kun olin ottanut universe-pakettivarastot käyttöön.

Eli?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #214 : 01.05.10 - klo:10.13 »
Itsellä vielä 9.10 EEE 1005PE:ssä ja eee-controllia en saa asentumaan kirveelläkään, antaa vaan seuraavan virheilmoituksen:

Virhe: Riippuvuutta ei voida täyttää: hotkey-setup

Eikös tuon Paketinasentajan pitäisi täyttää/hakea kaikki riippuvuudet?

Minulla tuo hotkey asentui Lucidin puolella vasta, kun olin ottanut universe-pakettivarastot käyttöön.

Eli?

Eli Järjestelmä → Ylläpito → Ohjelmalähteet → [×] Yhteisön ylläpitämät avoimen lähdekoodin ohjelmistot (universe) → Sulje → Lataa uudelleen
Ottaa nuo universe-pakettivaraston (eli ohjelmalähteen) paketit käyttöön.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #215 : 01.05.10 - klo:17.48 »
Itsellä vielä 9.10 EEE 1005PE:ssä ja eee-controllia en saa asentumaan kirveelläkään, antaa vaan seuraavan virheilmoituksen:

Virhe: Riippuvuutta ei voida täyttää: hotkey-setup

Eikös tuon Paketinasentajan pitäisi täyttää/hakea kaikki riippuvuudet?

Minulla tuo hotkey asentui Lucidin puolella vasta, kun olin ottanut universe-pakettivarastot käyttöön.

Eli?

Eli Järjestelmä → Ylläpito → Ohjelmalähteet → [×] Yhteisön ylläpitämät avoimen lähdekoodin ohjelmistot (universe) → Sulje → Lataa uudelleen
Ottaa nuo universe-pakettivaraston (eli ohjelmalähteen) paketit käyttöön.

Universe-varastot on jo käytössä... eli se siitä...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #216 : 01.05.10 - klo:21.34 »
Itsellä vielä 9.10 EEE 1005PE:ssä ja eee-controllia en saa asentumaan kirveelläkään, antaa vaan seuraavan virheilmoituksen:

Virhe: Riippuvuutta ei voida täyttää: hotkey-setup

Eikös tuon Paketinasentajan pitäisi täyttää/hakea kaikki riippuvuudet?

Minulla tuo hotkey asentui Lucidin puolella vasta, kun olin ottanut universe-pakettivarastot käyttöön.

Eli?

Eli Järjestelmä → Ylläpito → Ohjelmalähteet → [×] Yhteisön ylläpitämät avoimen lähdekoodin ohjelmistot (universe) → Sulje → Lataa uudelleen
Ottaa nuo universe-pakettivaraston (eli ohjelmalähteen) paketit käyttöön.

Universe-varastot on jo käytössä... eli se siitä...

Eli eipä sitä ilmeisesti Karmicille saa. Ei muuta kuin uutta Lucidia asentamaan ;)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #217 : 13.05.10 - klo:03.06 »
Tuli nyt tehtyä pari havaintoa Lucidissa ilmenneistä outouksista.

1) Ei välttämättä rautariippuvainen, mutta jos kesken käytön hyppään virtuaaliterminaaliin, en pääse sieltä enää takaisin graafiselle puolelle. Se jää aina riville "checking battery state [ok]", eikä etene siitä enää mihinkään.

2) Koneen tuulettimet on ehkä liiankin hiljaiset. Havahduin äsken, että sitä ärsyttävää sirinää ei ole kuulunut enää lainkaan. Katselin sitten eee-controlilla lämpötiloja, näytti 73 astetta ja kone lämmitti sylissä aika reilusti. Pitää tutkia, mistä tuota saisi säädettyä. Nyt olen laittanut eee-controliin täpän kohtaan "smart fan control".

zordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #218 : 13.05.10 - klo:12.51 »

2) Koneen tuulettimet on ehkä liiankin hiljaiset. Havahduin äsken, että sitä ärsyttävää sirinää ei ole kuulunut enää lainkaan. Katselin sitten eee-controlilla lämpötiloja, näytti 73 astetta ja kone lämmitti sylissä aika reilusti. Pitää tutkia, mistä tuota saisi säädettyä. Nyt olen laittanut eee-controliin täpän kohtaan "smart fan control".

/etc/eee-control.conf
Tuolta voit muuttaa editorilla nuo tuuletinta koskevat arvot kohdilleen.
Core I5 2500K  GTX970 ubuntu 14.10

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #219 : 14.05.10 - klo:09.52 »

2) Koneen tuulettimet on ehkä liiankin hiljaiset. Havahduin äsken, että sitä ärsyttävää sirinää ei ole kuulunut enää lainkaan. Katselin sitten eee-controlilla lämpötiloja, näytti 73 astetta ja kone lämmitti sylissä aika reilusti. Pitää tutkia, mistä tuota saisi säädettyä. Nyt olen laittanut eee-controliin täpän kohtaan "smart fan control".

/etc/eee-control.conf
Tuolta voit muuttaa editorilla nuo tuuletinta koskevat arvot kohdilleen.

Kiitokset tästä! Onko noita asetuksia dokumentoitu missään? Itselle nuo näytti melko selviltä, mutta voisin kuvitella, että kaikille ei ole. Oma fan-osio näytti tältä:

Koodia: [Valitse]
; maximum speed (0-100)
max-speed: 52
; adjustment function interval
interval: 7
; temperature which yields half of max-speed
critical-temperature: 55

Jos nyt oikein ymmärrän, niin max-speedin ollessa 52, kun lämpötila ylittää kriittisen rajan 55, tuuletin alkaa pyöriä puolella teholla eli 26 kierrosta/min. Pitänee koettaa nostaa noita maksimikierroksia ja katsella, alkaako lämmöt laskea. Tuo yli 70 luulisi jo vaikuttavan koneen käyttöikäänkin.