Kirjoittaja Aihe: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi  (Luettu 4207 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« : 15.09.08 - klo:21.40 »
Leikkelin Avidemuxilla lukuisia pätkiä kahdesta pidemmästä avi-tiedostosta. Nyt pitäisi saada noista pätkistä koottua yhtenäinen potpuri. Ehkäpä sekin onnistuu Avidemuxilla, en vain osaa. Jollain muulla, millä?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #1 : 15.09.08 - klo:23.11 »
mencoderilla menee näin jos ovat samaa koodekkia resoluutiota jne:

cat video1.avi video2.avi video3.avi| mencoder - -oac copy -ovc copy -forceidx -o videotkasasassa.avi

Niin MEncoder julmasti kirjoittaa yli , joten kannattaa olla huolellinen
« Viimeksi muokattu: 15.09.08 - klo:23.15 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #2 : 16.09.08 - klo:10.18 »
Tai sit PiTiVi video editorilla (löytyy pakettivarastosta) ihan hiirellä peräkkäin vetelemällä > piirrä projekti.

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #3 : 16.09.08 - klo:10.31 »
Kiitos vinkeistä. Kokeilen PiTiViä, kuulostaa helpolta.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #4 : 16.09.08 - klo:12.47 »
Kokeilin PiTiVillä liimata pätkistä potpuria, mutta ei, jossain mättää. Voi hyvinkin olla, etten vaan osannut. Raahasin halutut pätkät ikkunaan, jossa luki, että "raahaa leikkeet tjs.", mutta en pääse siitä eteenpäin. Ohessa kuvankaappaus nootista, joka tulee, kun yritän raahata leikkeitä alempana olevalle aikajanalle. En tiedä, onko niin tarkoitus tehdä, mutta se vaikutti loogiselta siirrolta.


Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #5 : 16.09.08 - klo:13.04 »
Jasso, no tommoseen herjaan en ole kyllä törmänny, eli tossa en voi auttaa.
Mut periaate on että sinne vaan peräkkäin aikajanalle ja sitten piirrä projekti... ainakin mun avit se osaa laittaa peräkkäin...
Sil voi kyllä pätkiäki, ymmärtäiskö se omia pätkiään paremmin, en ole vielä kerenny koklaamaan...

Sit on vielä Lives mut se ei osaa avata ainakaa mulla ääniä, Open Movie editor on kans ihan toimiva ja äänet ja päällekkäin liutus pelaa, se on vaan niin ruma ulkoasultaan  ::) ...

Tsempiä testailuun...

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #6 : 16.09.08 - klo:13.15 »
Jasso, no tommoseen herjaan en ole kyllä törmänny, eli tossa en voi auttaa.
Mut periaate on että sinne vaan peräkkäin aikajanalle ja sitten piirrä projekti... ainakin mun avit se osaa laittaa peräkkäin...
Sil voi kyllä pätkiäki, ymmärtäiskö se omia pätkiään paremmin, en ole vielä kerenny koklaamaan...

Sit on vielä Lives mut se ei osaa avata ainakaa mulla ääniä, Open Movie editor on kans ihan toimiva ja äänet ja päällekkäin liutus pelaa, se on vaan niin ruma ulkoasultaan  ::) ...

Tsempiä testailuun...

Terveisin Markku Pääkkönen

Pitänee pätkiä matsku uudelleen PiTiVillä, ja yrittää koostamista uuden kerran. Josko se tosiaan olisi siitä kiinni, ettei pätkät ole samalla ohjelmalla tehtyjä.

EDIT: Ehdin jo kokeilla Ubuntuxin koodiakin, mutta mitään ei tapahtunut. Ensin olin asentavinani Mencoderin sudo apt-get install mencoder -metodilla, ja kyllä se jotain näytti tekevänkin, mutta mitään ei kuitenkaan tapahtunut, kun yritin liimata pätkiä yo. koodilla. Mikä se on se pystyviiva siinä koodissa? En löytänyt näppiksestä, otin ja kopioin sen Ubuntuxin tekstistä...
« Viimeksi muokattu: 16.09.08 - klo:13.19 kirjoittanut Eesaurus »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #7 : 16.09.08 - klo:13.31 »
Nyt muistankin, miksi päädyin aiemmin Avidemuxiin. PiTiVi kaatuu vähän väliä.  >:(

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #8 : 16.09.08 - klo:13.44 »
Mikä se on se pystyviiva siinä koodissa? En löytänyt näppiksestä, otin ja kopioin sen Ubuntuxin tekstistä...

Painamalla AltGr+näppäintä jos on merkit >, <  ja | . Se on putki Eli cat komento syöttää videon sisällön yhtenä pötkönä mencoderille, joka indeksoi sen tai ainakin pitäisi. Se indeksointi tietysti epäonnistuu jos videot on tavalla tai toisella eri muodossa. Se ei toimi H.264:lle. Avi on muutenkin  hajanainen ja wanha  (mkv on suosikkini) enkä itse käytä sitä koskaan (MEncoderilla voi tuottaa kuitenkin melko edistyksellistä "epästandardia" avia halutesssaan).
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #9 : 16.09.08 - klo:14.34 »
Mikä se on se pystyviiva siinä koodissa? En löytänyt näppiksestä, otin ja kopioin sen Ubuntuxin tekstistä...

Painamalla AltGr+näppäintä jos on merkit >, <  ja | . Se on putki Eli cat komento syöttää videon sisällön yhtenä pötkönä mencoderille, joka indeksoi sen tai ainakin pitäisi. Se indeksointi tietysti epäonnistuu jos videot on tavalla tai toisella eri muodossa. Se ei toimi H.264:lle. Avi on muutenkin  hajanainen ja wanha  (mkv on suosikkini) enkä itse käytä sitä koskaan (MEncoderilla voi tuottaa kuitenkin melko edistyksellistä "epästandardia" avia halutesssaan).

Videot ovat kaikki samanlaisia, eripituisia vain. Olen ne tehnyt alunperin videokameralla kuvatusta materiaalista, jonka käänsin ensin kokonaiseksi aviksi, sitten siitä pätkin ne halutut pätkät, joista olisin nyt koostanut ns. potpurin.

Kun alkuperäinen video_ts on tallessa, niin mihin muotoon minun avin sijasta kannattaisi muuntaa se? Pienemmäksi pitää kuitenkin saada, ja sellaiseksi, että kelpaa juutuubiin.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #10 : 16.09.08 - klo:14.47 »
Kun alkuperäinen video_ts on tallessa, niin mihin muotoon minun avin sijasta kannattaisi muuntaa se? Pienemmäksi pitää kuitenkin saada, ja sellaiseksi, että kelpaa juutuubiin.

Juu ei sillä niin väliä jos tuubiin pitää päästä  niin on avillakin paikkansa :D. Mutta joo mp4:kin sinne varmaan kelpaa...

Mutta vaikka  korkealaatuiseen rippaukseen suosittelen jotain muuta (jos jokin härveli töllön vieressä sitä estä). Avoin ja erittäin mukautuva, mutta hieman rajoittuneempi ja patenttien rasittama on sitten mp4 (ulkoisilla laitteilla parempi tuki).

Mutta ne ovatkin vain säiliötä videolla ja äänelle ja niiden sisältö pitäisi olla tärkeämpää.
« Viimeksi muokattu: 16.09.08 - klo:14.50 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #11 : 16.09.08 - klo:14.55 »
Kun alkuperäinen video_ts on tallessa, niin mihin muotoon minun avin sijasta kannattaisi muuntaa se? Pienemmäksi pitää kuitenkin saada, ja sellaiseksi, että kelpaa juutuubiin.

Juu ei sillä niin väliä jos tuubiin pitää päästä  niin on avillakin paikkansa :D. Mutta joo mp4:kin sinne varmaan kelpaa...

Mutta vaikka  korkealaatuiseen rippaukseen suosittelen jotain muuta (jos jokin härveli töllön vieressä sitä estä). Avoin ja erittäin mukautuva, mutta hieman rajoittuneempi ja patenttien rasittama on sitten mp4 (ulkoisilla laitteilla parempi tuki).

Mutta ne ovatkin vain säiliötä videolla ja äänelle ja niiden sisältö pitäisi olla tärkeämpää.

Jep, mitään erityisiä laatukriteereitä ei tosiaan ole. Kunhan ääni ja kuva ovat synkassa, se riittää.   

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Useita avi-tiedostoja yhdeksi pötköksi
« Vastaus #12 : 16.09.08 - klo:17.16 »
Tuota köh, tulin keksineeksi ratkaisun ongelmaani. En siihen, että olisin saanut millään ohjelmalla tehtyä sitä, mitä kyselin. Mutta köh köh, teinpä niin, että leikkelin uudelleen ne kokonaiset avit, mutta köh, tällä kertaa niinpäin, että leikkasin pois ne kohdat, joita en köh halunnut mukaan. Näin jäljelle jäi se potpuri, jota köh köh alunperin kaipailinkin. Pientä köhää pukkaa köh...  :-[ ;D