Kirjoittaja Aihe: Ubuntun uudelleenasennus  (Luettu 3855 kertaa)

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Ubuntun uudelleenasennus
« : 10.09.08 - klo:16.53 »
Mulla tuli feistyn fawnin päivityksien asennuksessa häikkää, ja nyt se on käyttökelvoton. Tarkoituksena olis asentaa uusin Ubuntu sen päälle, niin, että se tulisi valmiille ubuntu osiolle. Eli onkos tämä mahdollista ja miten toimin?

Varmaan olisin haulla löytänyt, mutta vastaan tuli jotain siansaksaa niin luovutin :O

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #1 : 10.09.08 - klo:17.26 »
Voit valita asennuksessa valmiiksi tehdyn ubuntu-osion ja valita sille osiolle tyhjennyksen, jolloin Feisty lähtee pois ja samalle osiolle tulee Hardy. Kerro jos kaipaat vielä tarkempia ohjeita.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #2 : 10.09.08 - klo:17.27 »
Siis jos sinulla ei ole erillistä /home-osiota niin sinun TÄYTYY ottaa kaikki henkilöhohtainen data talteen, esim. DVD:lle/rompulle/muistitikulle tai varmimmin ainakin kahdelle eri medialle. Sen jälkeen asennat kuin tyhjään koneeseen ja koipoit omat datasi takaisin kiintolevylle.

Jos sinulla on erillinen /home-osio, niin sinne vaan vanhan systeemiosion päälle. Ota talteen käyttäjät ja niiden ID-numerot ja muista kuka on pääkäyttäjä, jonka luot asennusvaiheessa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #3 : 10.09.08 - klo:17.35 »
Onko noi varmuuskopiot /home:sta pakko ottaa, jos siellä ei ole mitään itselle tärkeää? Tarkoitan siis, että toimiiko tää asennusjuttu ilman sitäkin?

Ja sitten toinen kysymys, mistä mä tunnistan Ubuntu osion kun mulla on XP:kin?

EDIT: Niin ja en muuten tiedä mitä tarkottaa, että home/ on erillinen :O
« Viimeksi muokattu: 10.09.08 - klo:17.38 kirjoittanut Grandi »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #4 : 10.09.08 - klo:17.41 »
No ei siinä sitten mitään (jos et tosiaan tarvitse mitään koneeltasi), mutta ohjelmat (joka tapauksessa) ja niiden asetukset joudut asentamaan uusiksi. Silloin jos laitat vain puhtaan asennuksen niin sinun ei tarvitse edes ottaa mitään tietoja ylös.

Ubuntun osio on muodossa Ext3 ja XP:een NTFS (tai joskus Fat).

/home on kansio josta löytyvät kaikki käyttäjän/käyttäjien tiedostot ja asetukset (/homen alla on kotikansio). Sen erikseen oleminen tarkoittaa sitä että asennuksessa (voihan tämän toimen piteen tietysti tehdä jälkeenpäinkin) tehdään osio joka sitten liitetään /home-liitospisteeseen.

EDIT: Vastasin pariin muuhunkin kysymykseen...
« Viimeksi muokattu: 10.09.08 - klo:17.44 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #5 : 10.09.08 - klo:18.51 »
Enköhän mä noilla ohjeilla osaa. Kiitos auttaneille :)

juntjo-c

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #6 : 10.09.08 - klo:21.20 »
Enköhän mä noilla ohjeilla osaa.

Kerro vielä, miten asennus onnistui. Ja lisäksi millä tavalla sen teit. Kiitos jo etukäteen!

anse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #7 : 12.09.08 - klo:16.27 »
Hei!

On vähän samankaltainen ongelma.. mutta minä haluaisin dataa talteen. Päivitän Ubuntu 6.06:n joko Xubuntuun tai tuohon 8.04 LTS-versioon.

Eli missä vaiheessa ja miten tämä onnistuu? Mulla on uudelleenasennukseen käytettävissä Ubuntu ja Xubuntu 8.04.1 -asennuslevyt, massamuisteja sekä cd- ja dvd-levyjä.

En ole kovin kokenut käyttäjä joten saa selittää juurta jaksaen varsinkin jos pitää koskea terminaliin, kiitos.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #8 : 12.09.08 - klo:16.56 »
Hei!

On vähän samankaltainen ongelma.. mutta minä haluaisin dataa talteen. Päivitän Ubuntu 6.06:n joko Xubuntuun tai tuohon 8.04 LTS-versioon.

Eli missä vaiheessa ja miten tämä onnistuu? Mulla on uudelleenasennukseen käytettävissä Ubuntu ja Xubuntu 8.04.1 -asennuslevyt, massamuisteja sekä cd- ja dvd-levyjä.

En ole kovin kokenut käyttäjä joten saa selittää juurta jaksaen varsinkin jos pitää koskea terminaliin, kiitos.

Siis kopioit tiedostonhallinnalla rompulle ja/tai muistitikulle(mielummin molemmille kotikansion/kotikansioiden sisällöt, sekä muut tiedostot, jotka haluat tallentaa.

Kun olet varmistunut tietojen tallentumisesta voit aloittaa uuden asennuksen.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

anse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #9 : 12.09.08 - klo:17.18 »
Siis kopioit tiedostonhallinnalla rompulle ja/tai muistitikulle(mielummin molemmille kotikansion/kotikansioiden sisällöt, sekä muut tiedostot, jotka haluat tallentaa.

Kun olet varmistunut tietojen tallentumisesta voit aloittaa uuden asennuksen.

T:Jallu59

....ja voin käyttää tiedostonhallintaa live-cd:ltä? En siis tarvitse tuota dvd:lle tulevaa pakettia?

Voin polttaa senkin jos on tarvis. Kiitos avusta!

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #10 : 12.09.08 - klo:18.21 »
....ja voin käyttää tiedostonhallintaa live-cd:ltä?
Totta kai.

Lainaus
En siis tarvitse tuota dvd:lle tulevaa pakettia?
Mitä pakettia?

juntjo-c

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #11 : 13.09.08 - klo:09.31 »
Mulla tuli feistyn fawnin päivityksien asennuksessa häikkää, ja nyt se on käyttökelvoton.

Terve vaan kohtalotoveri! Minulle kävi samalla tavalla. Uudelleenasennuskaan ei ole onnistunut puhtaalta pöydältä. Tässä on toinen viestiketju samasta aiheesta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=17909.0   Samatyyppisiä viestiketjuja  on monia, kun selaa tätä foorumia. Niissä käsitellään samaa asiaa vaikkakin eri vivahteilla höystettynä. Peruskysymys on kuitenkin siinä, että jakelussa Ubuntu 8.04/ 8.04.1 on muutettu jotakin verrattuna Ubuntu 7.10:een. Distro on keskeneräinen ja viallinen. Se ei toimi kaikissa kokoonpanoissa. En ole löytänyt mitään yleistä mainintaa/ ohjeistusta asiasta Ubuntu-Suomen sivuilla. Me käyttäjät saamme hakea Canonicalin jakeluun jättämää virhettä kukin tykönämme.
Minulla toimii Ubuntu 7.10 niin live-versiona kuin asennettunakin omassa kokoonpanossani. Voisit kokeilla siis tuota versiota. Jos se toimii, niin vika ei ole sinussa vaan Ubuntun distrossa.
Jos taas saat Ubuntu 8.04.1:n toimimaan ja asennettua, kirjoita kokemuksesi myös meille muille tällä palstalla. Se auttaisi meitä löytämään ratkaisun omaan ongelmaamme.
« Viimeksi muokattu: 13.09.08 - klo:09.55 kirjoittanut juntjo-c »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #12 : 13.09.08 - klo:09.57 »
Distro on keskeneräinen ja viallinen. Se ei toimi kaikissa kokoonpanoissa.

Entäs ne kokoonpanot, joissa Hardy toimii mutta Gutsy ei? Tuskin koskaan tulee olemaan sellaista käyttöjärjestelmää, joka toimii jokaisessa kokoonpanossa. Ihmisten tekemiähän nämä kuitenkin ovat. Viestistäsi välittyy ikävä asenne.

EDIT: Kokeile jotain muuta jakelua, OpenSusea tms.

juntjo-c

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #13 : 13.09.08 - klo:10.59 »
Distro on keskeneräinen ja viallinen. Se ei toimi kaikissa kokoonpanoissa.

Entäs ne kokoonpanot, joissa Hardy toimii mutta Gutsy ei? Tuskin koskaan tulee olemaan sellaista käyttöjärjestelmää, joka toimii jokaisessa kokoonpanossa. Ihmisten tekemiähän nämä kuitenkin ovat. Viestistäsi välittyy ikävä asenne.

EDIT: Kokeile jotain muuta jakelua, OpenSusea tms.

On asennettu jo! En muuten pystyisi tätä viestiä edes lähettämään. Olen joutunut kuitenkin käyttämään runsaasti aikaani sen tutkimiseen, että distro on viallinen eikä minun CD/ DVD-levyt.

juntjo-c

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ubuntun uudelleenasennus
« Vastaus #14 : 14.09.08 - klo:14.34 »
Distro on keskeneräinen ja viallinen. Se ei toimi kaikissa kokoonpanoissa.
Viestistäsi välittyy ikävä asenne.

Minun kohdallani ei ole kyse väärästä asenteesta vaan siitä, miten saan Ubuntun asennettua takaisin koneelleni. Yritän vielä uusia kikkoja  :-\