Saako tuolla scrotilla tai apuohjelma-valikosta löytyvällä ohjelmalla jätettyä kursorin näkyviin? Joissain tilanteissa se tuntuu olevan autettavalle kovin havainnollista.
Tuolla Asmon tavalla sekin onnistuu. (Ei sitten tullutkaan kursori mukaan
8.04:ssä ainakaan)
Sovellukset | Apuohjelmat | Ota kuvakaappaus
Voita valita itse ohjelman tai koko työpöydän, myös viiveen, että ehdit avata jonkin monipolvisen valikon.
Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
mun kannettavassa ei ole printscreen nappia ni osaisko joku kertoo mikä yhdistelmä toimis ku ei aina jaksa tota kuvakaappausta valikosta etsiä
Sen voi laittaa vaikka paneeliin sieltä valikosta, sitten se on aina käsillä. Eli siellä valikossa klikataan hiiren oikealla napilla halutun kohteen päällä ja valitaan soveltuva toiminto avautuvasta ponnahdusvalikosta.
Yksi mahdollisuus on käyttää komentorivi-sovellusta nimeltä scrot
sudo apt-get install scrot
seuraavassa sovelluksen valinta, ikkunakoristeet, viive ja lähtölaskenta, ja tiedoston nimi
scrot -bs -cd 3 kokeilu.png
scrot --help ja/tai man scrot kertovat lisää mahdollisuuksia.
Scrotille voi myös tehdä käynnistimen työpöydälle, jonka voi sitten siirtää paneeliin. Huomattava on, ettei ainakaan minulla toimi ihan kaikki käskyt käynnistimessä mitkä toimivat päätteessä.
scrot -bs -d 1 -q 100 '%M%S_testi.png' -e ' mv $f ~/Asiat/kuvakaappaukset/'
Tuo toimii päätteessä mutta ei käynnistimellä suoritettuna.
" %M%S" laittaa tiedostonimeen minuutit ja sekunnit. (Peruskäsky toimii myös käynnistimen kautta oikein.)
Scrot on erittäin hyvä nopeitten kaappauksien tekoon, kun tekee käynnistimen paneeliin ja komennoksi...
scrot -bs
Paneelin käynnistimestä naksautus, jonka jälkeen joko naksautus ruutuun --> koko ruudun kaappaus, tai hiiren nappi pohjaan ja valitaan alue vetämällä. Napin vapautus lopettaa valinnan ja kaappaus tapahtuu.