Kirjoittaja Aihe: Miten otetaan kuvankaappaus niin että saa valikotkin mukaan?!?  (Luettu 17838 kertaa)

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Eli haluaisin ottaa kuvakaappauksen tekstinkäsittelyohjelmasta, jossa on avoinna myös joku ylävalikosta, mutta ei onnistu!
Miten ihmeessä se tehdään?!?

Tarkoituksena opastaa ensikertalaista yksityiskohtaisesti, mutta tuli ongelma, kun ei kuvakaappausta saanutkaan. olen kokeillut prt sc ja alt+prt sc yhdistelmää mut ei toimi.

Missä vika?

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Eli haluaisin ottaa kuvakaappauksen tekstinkäsittelyohjelmasta, jossa on avoinna myös joku ylävalikosta, mutta ei onnistu!
Miten ihmeessä se tehdään?!?

Tarkoituksena opastaa ensikertalaista yksityiskohtaisesti, mutta tuli ongelma, kun ei kuvakaappausta saanutkaan. olen kokeillut prt sc ja alt+prt sc yhdistelmää mut ei toimi.

Missä vika?

Sovellukset>apuohjelmat >ota kuvakaappaus ruksita koko työpöytä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Miten ihmeessä se tehdään?!?

Sovellukset | Apuohjelmat | Ota kuvakaappaus

Voita valita itse ohjelman tai koko työpöydän, myös viiveen, että ehdit avata jonkin monipolvisen valikon.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Tuhannet kiitokset!

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Itse käytän PrintScreen näppäintä. Se ottaa kuvan heti, säästyy ajastuksilta.  Kuvaa koko ikkunan, mutta Ctrl tai Alt pohjassa vain aktii ikkunan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Itse käytän PrintScreen näppäintä. Se ottaa kuvan heti, säästyy ajastuksilta.  Kuvaa koko ikkunan, mutta Ctrl tai Alt pohjassa vain aktii ikkunan.

Eipäs kun Alt + PrintScreen. Siis sillä Ctrl:lla ei ole mitään tekemistä sen kuvan ottamisen kanssa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Eipäs kun Alt + PrintScreen. Siis sillä Ctrl:lla ei ole mitään tekemistä sen kuvan ottamisen kanssa.

Juu, pitikin sanoa, etten muista kumpi, ctrl tai alt.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Eipäs kun Alt + PrintScreen. Siis sillä Ctrl:lla ei ole mitään tekemistä sen kuvan ottamisen kanssa.

Juu, pitikin sanoa, etten muista kumpi, ctrl tai alt.
Juu...näkyyhän tuolla viestissäsi olevan "tai"... ::) No joo...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Juu...näkyyhän tuolla viestissäsi olevan "tai"... ::) No joo...

Nohätä. Mun eka sanamuoto on huono; olisi jo siihen pitänyt laittaa etten nyt muista (enkä päässyt kokeilemaan, kun olin Windows-koneen ääressä ja helpotin tuskaa käyymällä foorumilla). Ihan ok korjata.

PS. Sama nappi toimii (ainakin ilman mitään lisänappeja) toimii myös Windowsin puolella. Silloin kuvakaappaus tehdään leikepöydälle, josta se pitää liittää johonkin.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Yksi mahdollisuus on käyttää komentorivi-sovellusta nimeltä scrot

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install scrot
seuraavassa sovelluksen valinta, ikkunakoristeet, viive ja lähtölaskenta, ja tiedoston nimi
Koodia: [Valitse]
scrot -bs -cd 3 kokeilu.pngscrot --help ja/tai man scrot kertovat lisää mahdollisuuksia.

EDIT: oli eksynyt sudo komentoon, ei kuulunut siihen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 19.04.09 - klo:13.12 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Minulla ainakin se Alt:n painaminen sulkee kaikki alasvetovalikot, eikä niitä saa mukaan siihen kaappaukseen.

Linux user #424871

-Sancha-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
mun kannettavassa ei ole printscreen nappia ni osaisko joku kertoo mikä yhdistelmä toimis ku ei aina jaksa tota kuvakaappausta valikosta etsiä

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
mun kannettavassa ei ole printscreen nappia ni osaisko joku kertoo mikä yhdistelmä toimis ku ei aina jaksa tota kuvakaappausta valikosta etsiä


Kyllä siellä pitäisi olla, siinä samassa napissa luultavasti lukee seuraavaa
"PrScr
SysRq"
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

ATnuts

  • Vieras
Mulla on läppärissa print screen -nappi nimella "prt sc", samassa napissa on "insert". Ja print screen toimii tuon "Fn" näppäimen kanssa.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Eikös >Järjestelmä>asetukset>näppäimistö

löytyisi tarpeeksi säätöä ja valintoja?
Koneen kunnollinen  boottaaminen kait kuuluu kaiken kauniiksi lopuksi oleellisena tuohonkin...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Eikös >Järjestelmä>asetukset>näppäimistö

löytyisi tarpeeksi säätöä ja valintoja?
Koneen kunnollinen  boottaaminen kait kuuluu kaiken kauniiksi lopuksi oleellisena tuohonkin...

Terveisin Alpertti

Systeemi käynnistetään vasta uudelleen kun käyttöjärjestelmä päivitetään eli se linux ydin. Se on ainoa joka vaatii uudelleenkäynnistyksen (ja uudenkin version saa oikeastaan käyttöön ilman uudelleenkäynnistystä, mutta kaikki prosessit tietenkin joutuu sammuttaa siksi aikaa joten).
Kaikki gnomeen liittyvät asetukset menee ihan pelkästään uloskirjautumisella tai enintään Xorgin uudellenkäynnistämisellä. Boottaaminen  on vain windowsmainen tapa ja monille se tutuin kun ei tiedetä että sitä ei tarvitse tehdä kun systeemi on niin modulaarinen että voidaan yksittäiset palvelut vain käynnistää uudelleen. Mikään systeemipalvelu kun ei ole käyttiksen (linuxin) osa niin ne voidaan käynnistellä ihan yksikseenkin.


Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Saako tuolla scrotilla tai apuohjelma-valikosta löytyvällä ohjelmalla jätettyä kursorin näkyviin? Joissain tilanteissa se tuntuu olevan autettavalle kovin havainnollista.

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 453
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: Tha-Fox
Saako tuolla scrotilla tai apuohjelma-valikosta löytyvällä ohjelmalla jätettyä kursorin näkyviin? Joissain tilanteissa se tuntuu olevan autettavalle kovin havainnollista.

Tuolla Asmon tavalla sekin onnistuu. (Ei sitten tullutkaan kursori mukaan  ??? 8.04:ssä ainakaan)


Sovellukset | Apuohjelmat | Ota kuvakaappaus

Voita valita itse ohjelman tai koko työpöydän, myös viiveen, että ehdit avata jonkin monipolvisen valikon.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

mun kannettavassa ei ole printscreen nappia ni osaisko joku kertoo mikä yhdistelmä toimis ku ei aina jaksa tota kuvakaappausta valikosta etsiä

Sen voi laittaa vaikka paneeliin sieltä valikosta, sitten se on aina käsillä. Eli siellä valikossa klikataan hiiren oikealla napilla halutun kohteen päällä ja valitaan soveltuva toiminto avautuvasta ponnahdusvalikosta.

Yksi mahdollisuus on käyttää komentorivi-sovellusta nimeltä scrot

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install scrot
seuraavassa sovelluksen valinta, ikkunakoristeet, viive ja lähtölaskenta, ja tiedoston nimi
Koodia: [Valitse]
scrot -bs -cd 3 kokeilu.pngscrot --help ja/tai man scrot kertovat lisää mahdollisuuksia.


Scrotille voi myös tehdä käynnistimen työpöydälle, jonka voi sitten siirtää paneeliin. Huomattava on, ettei ainakaan minulla toimi ihan kaikki käskyt käynnistimessä mitkä toimivat päätteessä.

Koodia: [Valitse]
scrot -bs -d 1 -q 100 '%M%S_testi.png' -e ' mv $f ~/Asiat/kuvakaappaukset/'

Tuo toimii päätteessä mutta ei käynnistimellä suoritettuna.  ???   " %M%S" laittaa tiedostonimeen minuutit ja sekunnit. (Peruskäsky toimii myös käynnistimen kautta oikein.)

Scrot on erittäin hyvä nopeitten kaappauksien tekoon, kun tekee käynnistimen paneeliin ja komennoksi...

Koodia: [Valitse]
scrot -bs
Paneelin käynnistimestä naksautus, jonka jälkeen joko naksautus ruutuun --> koko ruudun kaappaus, tai hiiren nappi pohjaan ja valitaan alue vetämällä. Napin vapautus lopettaa valinnan ja kaappaus tapahtuu.

« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:18.54 kirjoittanut valtsu68 »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
itse ottelen pelkän ikkunan screenshotit gimpillä, osaisin kyllä muutenkin mutta gimpillä saa helposti säädettyä ajan jolloin screenshotti otetaan, joten valikoiden avaaminen onnistuu myös vaaditussa ajassa.

gimp päälle ja tiedosto - luo - kuvakaappaus. sitten vain valitsemaan mitä haluaa kuvata
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Minusta Shutter [linkki] on ylivoimainen. Löytyy uudemmista distroista suoraan repoista. Kuvan saa lähetettyä ohjelmasta suoraan linkattavaksi foorumeille.

Näinikään: