Kirjoittaja Aihe: Linux kasvuun!  (Luettu 16582 kertaa)

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #40 : 22.09.08 - klo:03.23 »
Tämän ketjun alussa olleen supertietokoneuutisen koneiden nopeudet perustuvat suurimmalta osin niiden tekniseen huippurakenteeseen. Kärkikymmenikön koneista vain osassa on linux, muissa niiden oma käyttöjärjestelmä.
Mukavaa tietysti sanoa että mun mikrossa on sama käyttis kuin joissain supertietokoneissa, meidän digiboksissa tai pyykinpesukoneessa. Ja noissa linuxin avoin koodi ja siten sen muunneltavuus toimii mainiosti.

Mutta sitten näissä henkilökohtaisissa tietokoneissa, pöytäkoneissa ja läppäreissä, ei välttämättä kaipaisi nykyisenkaltaista jakeluitten variaatiokirjoa.
Muunneltavuus omiin tarpeisiin saisi näissä olla toisella tapaa rakennettu. Eli ei siten että on mieletön määrä jakeluita, jotka ovat näkyvästi läpikotaisin erilaisia, vaan olisi parempi että olisi vaikka vaan yksi, mutta itse omilla valinnoilla muunneltava jakelu. Eli todella modulaarinen ja muunneltava, mutta kokonaisrakenteeltaan samalla pohjalla ja mieluiten keskeisistä välineistä ja toiminnoista vain yhdet todella hyvät yhdessä avoimesti kehitetyt versiot - eikä keskenään epäyhteensopivia ja toiminnaltaa täysin erilaisia mutta kuitenkin suht samaa asiaa tekeviä liiallisia "näennäis"vaihtoehtoja, joissa vaihtoehtoina olemisesta on tullut itsetarkoitus, eikä käyttäjien eikä koko hyvän avoimen vaihtoehtokulttuurin etu.

Tuo on se linuxin ongelma. Ja toisaalta Windows-maailman eittämätön etu, millä se on asemansa saavuttanut. Eli sittenkin yhtenäisyydellä, joka ongelmistaan huolimatta palvelee kuitenkin käyttäjien ja muiden osapuolten etua ja tarpeita paremmin.
Liian suuri varianttien määrä sen olemattoman edun kanssa pitäisi linuxissa jotenkin ratkaista. Siihen tuhrautuu valtavasti resursseja hukkaan, minkä näkee esim. siinä että linuxin yleisemmät käyttöliittymät ovat sinällään melko pieniä detaljeja lukuunnottamatta samantyyppisiä kuin Windowskin - vaikka koko tietokoneen käyttöliittymä voisi olla ihan jotain muutakin, jotain paljon parempaa - jos sen tekemiseen vain olisi liiallisen näennäisvarianttitaakan alta resursseja. Kaikissa käyttöjärjestelmissä on samat toimintopalkit, samantyyliset valikot, samat pikkuohjelma-alueet. Ja niitä on jo Windowsissa ja Macissä tarjolla, jälkimmäisessä tosin jotain tyyliä ja käytettävyyttä ehkä paremmin. Mutta linux ei noissa suhteissa ole päässyt mitenkään edelle, eikä pystynyt panemaan selvästi paremmaksi. Gnome ja KDE eivät mitenkään kovin suuressa määrin eroa sittenkään toisistaan - muuten kuin ehkä juuri siinä että kummassakin on valtavasti koodia, joka tekee suht samaa asiaa. Ja se johtunee yksinomaan siitä että resussit ovat ollet hajoitettuina kilpailemassa turhanpäiten, ilman että niissä on ollut mitään todella isompaa suurta eroa, mutta niin muut pääsevät rauhassa hallitsemaan. Tämä ongelma on näissä henk.koht.tietokoneissa, ei muissa linuxia käyttävissä järjestelmissä niinkään.
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #41 : 22.09.08 - klo:15.35 »
Hyvä pointti rhinolta. Tavallisen käyttäjän näkemys, joka ratkaisee sellaiset asiat kuin suosio.

Lisään vain, että variaatioissa on suurempaa potentiaalia. Kun työpöytää väsää KDE ja GNOME yhteisö, tulee todennäköisesti jotain lisää.

Toinen perustavampi juttu on ehkä se, että Linux on tavallisia käyttäjiä kohti pitkälti ei-kaupallinen. Ihmiset siis projektoivat ilmaiseksi. Yksityisyrittäjyys on kivaa. Se, että näkee työn jäljen ja voi toteuttaa täsmälleen sen, mitä haluaa. Voi vain unelmoida kehittäjän vapaudesta toteuttaa juttunsa.

Jos kaikkialla tehtäisiin vain yhtä ja samaa Linux:ia, äskeinen itsenäinen suhde työhön katoaisi ja kehitys alkaisi muistuttaa sitä kommunismikokeilua. Tämä helposti tappaa koko Linuxin. Se alkuidea menetetään. Miten saan tietokoneen käyttööni? Miten toteutan vapauteni.

Nämä keskenään ristiriitaiset ominaisuudet pitäis jotenkin saada toimimaan.


Viesti on oma mutuspekulointi. Huh. Annan strategista tietoa M$:lle. Lukeekohan se näitä?
« Viimeksi muokattu: 22.09.08 - klo:16.45 kirjoittanut samja »
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

juhpek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #42 : 23.09.08 - klo:11.45 »
Näyttäis hiukan keskustelu luiskahtaneen sivuraiteille aloituksesta. Ja muutenkin meikäläiselle, tässä esitetyt ehdotukset ovat osaksi lähinnä Ubuntun virittelyä. Käyttiksen tehtävä on että tarvittava työ soveliaalla ohjelmistolla sujuu. DOS:in ja Windowsien kanssakaan minulla ei ole ollut ongelmia. Kaikki uusi kuitenkin kiinnostaa ja tässä kokemuksia omasta reilun puolen vuoden Ubuntun käytöstä XP:n rinnalla. Laitteet ovat uudehko kannettava töissä sekä pöytäkone kotona. Käyttö jakaantunut kolmeen pääryhmään.

1. Vaimon nettisurffailu ja siellä olevat palvelut, s-postin lähettely sekä satunnainen toimisto-ohjelmien kotikäyttö: ei mitään eroa ja turha maksaa ohjelmista, vaimoni ei edes huomannut käyttävänsä Ubuntua eikä XP:tä. Luulen, että Ubuntu kyllä yleistyy tässä ryhmässä itsestään kunhan kerrotaan kavereille.

2. Oma kotikäyttöni, jossa ylläolevan lisäksi valokuva-albumi-ohjelman päivittäinen käyttö: Adobe Photoshop Elements on ainut syy, miksi käytän XP:tä kotikoneessa. Olen käyttänyt sitä kauan ja omistan n. 27 tuhatta kuvaa. Muutos on vaivalloinen ja F-Spot ei ollut kokeilun jälkeen mielestäni mikään vaihtoehto varsinkaan tiedostojen hallinnassa. Tosin uusimmassa F-Spotissa on kuulemma parannuksia. Multimediassa piraattiohjelmia oli olemassa DVD:tä varten, mutta nythän on aitojakin. Pelejä kun en pelaa niin en osaa sanoa niistä. Josko Windows ja Photoshop hylätään kun emolevy jää eläkkeelle, riippuu albumiohjelmien tasosta silloin.

3. Työkäyttö, kannettavalla omassa toimistossa ja matkoilla: Open Officella en ole pärjännyt MS Officen Word, Excel ja PP tiedostojen kanssa. Tiedostojen lukeminen ok, mutta jo esim. parisataasivuisen kuvia ja taulukoita sisältävän dokarin teko tai avaus, editointi ja tallennus firman sapluunan mukaisesti palvelimen tietokantaan johti yleensä aina sotkuun. Linux nousuun noin suuremmassa mitassa, jos saadaan avoin tiedostomuoto käyttöön ja johon yhteensopivuutta vaaditaan. Nythän yhteensopivuutta verrataan MS-ohjelmiin ja MS ei tietenkään mitenkään halua täysin avointa tiedostomuotoa. Eli yksittäiset henkilöt eivät voi tehdä juuri mitään, jos työ on projektityötä kolleegojen kanssa, johon kuuluu tekstin ja taulukoiden teko. Työalueellani on 10 konttoria neljässä maassa: kaikissa Windows-palvelimet, yli 10 erilaista tulostinta, skannereita. Osa verkossa, osasta piuhoja vaihdellaan. Pitäisi saada ensin nuo palvelimet Linuxeiksi, niin tulisi helpotusta. Johdon valistus vaatinee aikaa.

Mielenkiintoinen kysymys tietysti sekin, että jos koko maailma, isot firmat mukaan lukien, alkaisi ladata koneille vain ilmaisia ohjelmia niin mitä tapahtuisi?

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #43 : 23.09.08 - klo:15.23 »

juhpek:  Näyttäis hiukan keskustelu luiskahtaneen sivuraiteille aloituksesta.

Viittasitko minun edelliseen viesiin? Tarkoitus oli kertoa se, mihin linuxin olemassa olo perustuu. Windows-puolella perusta on rahassa. Linuxilla ei ole tätä vahvuutta/heikkoutta. Vahvuus on se oma tekeminen ja inspiraatio. Jos se ainut viedään, ei tätä lystiä enää ole. Onko näin?


Mielenkiintoinen kysymys tietysti sekin, että jos koko maailma, isot firmat mukaan lukien, alkaisi ladata koneille vain ilmaisia ohjelmia niin mitä tapahtuisi?

Linuxin tapauksessa tällä ei ole merkitystä. Kannatus todennäköisesti boostaa tekijöitä. Kyllä sillä vähän on merkitystä, että miten suosittu oma väsäys on. Kaupallisella puolella tämä taas enemmän syö, koska jokainen ilmaislataus muistuttaa menetyksestä, jonka olisi voinut muuttaa rahaksi.

Kaupallisesti motivoidun ohjelmistotuotannon äskeinen tappaa, vai tappaako sittenkään? Voi olla, että pelätään turhia. Kaupallisuus voi hyötyä vapaista ohjelmistoista. Ainakin se on selvää, että aina tarvitaan projekteja, joiden pohjaa ei voi taata kuin kaupallisilla toteutuksilla.

Voi olla, että kaupallisuus ja avoimuus takaavat yhdessä parhaimman perustan ohjelmistoalalla ja ohjelmistoalalle.


Lis.  Oma arveluni on, että vapaa ohjelmistotuotanto soveltuu erityisen hyvin kotikäyttäjälle. Näin ainakin nörteille. Suljettu sulkee koko harrastuksen. Avoin tuotanto takaa melko hyvin tavallisen käyttäjäen tarpeet. Kunhan kaikki olisi mahd helppoa myös vähemmän osaavalle. Kaupalliselle puolelle taas vapaa ei voi täysin pohjautua. Tarvitaan taloudellista sitoutumista. Ei ole vara leikkiä. Toisaalta leikki jossain muussa yhteydessä on mitä parasta.
« Viimeksi muokattu: 23.09.08 - klo:15.41 kirjoittanut samja »
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

peran

  • Vieras
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #44 : 24.09.08 - klo:02.13 »
2. Oma kotikäyttöni, jossa ylläolevan lisäksi valokuva-albumi-ohjelman päivittäinen käyttö: Adobe Photoshop Elements on ainut syy, miksi käytän XP:tä kotikoneessa. Olen käyttänyt sitä kauan ja omistan n. 27 tuhatta kuvaa. Muutos on vaivalloinen ja F-Spot ei ollut kokeilun jälkeen mielestäni mikään vaihtoehto varsinkaan tiedostojen hallinnassa. Tosin uusimmassa F-Spotissa on kuulemma parannuksia. Multimediassa piraattiohjelmia oli olemassa DVD:tä varten, mutta nythän on aitojakin. Pelejä kun en pelaa niin en osaa sanoa niistä. Josko Windows ja Photoshop hylätään kun emolevy jää eläkkeelle, riippuu albumiohjelmien tasosta silloin.

Sekin taitaa olla tekosyy, sillä Adobe Photoshop Elements pitäisi pyöriä winellä ihan kiitettävästi.

Edit - Tosin en ole itse kokeillut tosikäytössä ko. viritelmää.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #45 : 24.09.08 - klo:07.48 »
Sekin taitaa olla tekosyy, sillä Adobe Photoshop Elements pitäisi pyöriä winellä ihan kiitettävästi.

Edit - Tosin en ole itse kokeillut tosikäytössä ko. viritelmää.

Mulla on/olisi Photoshop Elements 4.0 ja sille winehq näyttää edelleenkin ratingia carbage. 5 ja 6 -versioissa on päästy hopeaan tai pronssiin.

peran

  • Vieras
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #46 : 24.09.08 - klo:22.52 »
Sekin taitaa olla tekosyy, sillä Adobe Photoshop Elements pitäisi pyöriä winellä ihan kiitettävästi.

Edit - Tosin en ole itse kokeillut tosikäytössä ko. viritelmää.

Mulla on/olisi Photoshop Elements 4.0 ja sille winehq näyttää edelleenkin ratingia carbage. 5 ja 6 -versioissa on päästy hopeaan tai pronssiin.

Jaahas, taas olisi pitänyt tarkistaa lähteet, eikä luottaa heikkoon muistikuvaani. :P

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #47 : 24.09.08 - klo:23.40 »
Jaahas, taas olisi pitänyt tarkistaa lähteet, eikä luottaa heikkoon muistikuvaani. :P

Juu. Mutta muistaakseni "aito" fotari toimii winellä, elements vaan jostain syystä ei. Enkä edes viitsi tarkistaa  ;D

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #48 : 28.09.08 - klo:15.34 »
Linux kasvuun

Hieno tavoite, tässä yhden peruskäyttäjän kokemuksia ja havaintoja.

Liikaa eri distroja
Voi olla, miten on Windows puolella?
Tässä joitain työpöytä juttuja palvelimet sitten kokonaan erikseen.
win3.0, wfw3.11, 95, 98, me, ce nt, 2000, XP-home, XP-pro, vista ties mitä...
Kaikissa noissa voi työpöydän mukautta hyvinkin monipuolisesti
joten voisiko joku laskea montako erikaista win jotain versiota on olemassa???

Itse aloitin Linuxin käytön SuSella (8.2).
Suse on yhä se jota pääasiallisesti käytän.

Ubuntu / Kubuntu tuli tutuksi kun rakentelin nauhoituksia varen oman media PC:n
Sitten tuo parjattu (miksiköhän) Xandros Asus 901:n mukana
Redhat (vanha) on joskus koeasennettu ja paria Mndrivaa olen vilkaissut.

Yhteenveto
Jos valmiiseen "pöytään" pääsee ei noiden käyttämisellä ole sen suurempaa eroa
kuin useiden eri winkkari versoiiden välillä.
Nekin on pakko opetella kun uutta pukkaa parinvuoden välein.

Perusasennus
Perus asennus onnistuu kaikissa helposti. Useissa jopa kilpailijaansa helpommin.

Räätälöinti / lisäasennus
Tämä on minusta se paha paikka.
Tappelin itse pitkään Mandrivassa WEB-kameran kanssa.
Ratkaisu oli naurettavan yksinkertainen. Piti vain asentaa kameralle oikeat ajurit ja kaikki pelitti.
Pitäisikö minun oikeasti tietää että Logitechin vanha kamera mallia xxx käyttää Philipsin PWC-ajureita ja taas on tuossa paketissa nimertään yyy-pro-demo-3.3.1-lgph tai jotain vastaavaa.
Tuon löydettyäni toiminta kuntoon saattamine oli muutaman minuutin juttu, tietoa kaivoin pitkään en kehtaa sanao kuinka pitkään mutta kauvan.
(eli 4-iltaa mutta ei kerrota muille)

Asennusohjeet
Ohjeet on varmaan hyviä minä vain en osaa niitä lukea
(valitsimet ja parametrit ja niiden yhteys toisiinsa ei minulle ohjeista valitettavasti oikein aukea)
Valmistajan sivulla ei ole tuotteille tukea, vaan se pitää hakea jostain yhteisöstö kuten tämä.
Valmistajan sivulla ei usein ole edes linkkiä vaikka olisi toimiva yhteisö olisi joka kehittää ja ulläpitää ajureita / rajapintoja.
Katso Foorumi Ubuntu > Yleistä HP Roadshov 2008.

Ohjelmien käyttöohjeet
Ohjelmia pitäisi suomentaa enemmän monet eri Linux versiot on kiitettävästi suomennettu, samoin OO.
On tehty paljon hienoa työtä. Lisää kuitenkin tarvittaisiin. On paljon ohjelmia suomentamatta ja ennen kaikkea niihin tarvittaisiin käyttöohjeita.
Jotenkin pitäisi saada yliopistot vaikka ionnostumaan avointen ohjelmien kääntämisestä.
Pitäisi saada aikaan positiivinen kilpailuhenki kääntämisestä ja ohjeiden tekemisestä.
Kun katsoo ympärilleen niin paljon meitä pienemmätkin maat on tällä alueella suomea reilusti edellä.
Suomi on puheissa tietotekniikan luvattu maa
Missä teot?



masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #49 : 28.09.08 - klo:15.58 »
Linux kasvuun

Hieno tavoite, tässä yhden peruskäyttäjän kokemuksia ja havaintoja.

Liikaa eri distroja
Voi olla, miten on Windows puolella?
Tässä joitain työpöytä juttuja palvelimet sitten kokonaan erikseen.
win3.0, wfw3.11, 95, 98, me, ce nt, 2000, XP-home, XP-pro, vista ties mitä...
Kaikissa noissa voi työpöydän mukautta hyvinkin monipuolisesti
joten voisiko joku laskea montako erikaista win jotain versiota on olemassa??
Periaatteessa oon samaa mieltä, mutta eri linux-distrot eroaa toisistaan kyllä paljon enemmän kuin eri Windowsin NT-versiot (IMHO)

Linux kasvuun
Yhteenveto
Jos valmiiseen "pöytään" pääsee ei noiden käyttämisellä ole sen suurempaa eroa
kuin useiden eri winkkari versoiiden välillä.
Nekin on pakko opetella kun uutta pukkaa parinvuoden välein.
Täysin samaa mieltä.

Linux kasvuun
Perusasennus
Perus asennus onnistuu kaikissa helposti. Useissa jopa kilpailijaansa helpommin.
Taas tyydyn myötäilemään.

Linux kasvuun
Räätälöinti / lisäasennus
Tämä on minusta se paha paikka.
Tappelin itse pitkään Mandrivassa WEB-kameran kanssa.
Ratkaisu oli naurettavan yksinkertainen. Piti vain asentaa kameralle oikeat ajurit ja kaikki pelitti.
Pitäisikö minun oikeasti tietää että Logitechin vanha kamera mallia xxx käyttää Philipsin PWC-ajureita ja taas on tuossa paketissa nimertään yyy-pro-demo-3.3.1-lgph tai jotain vastaavaa.
Tuon löydettyäni toiminta kuntoon saattamine oli muutaman minuutin juttu, tietoa kaivoin pitkään en kehtaa sanao kuinka pitkään mutta kauvan.
(eli 4-iltaa mutta ei kerrota muille)

Täysin eri mieltä. Oon kotikäyttäjille joitain sekä windowseja että *buntuja asennellut ja kyllä mun mielestä repot on tosi hyvä olla olemassa. Tietty joskus joutuu jotain linuxillekin hakemaan netistä, mutta monet ajurit löytyy repoista kuitenkin. Windowsilla ei mitään asennuspaketteja saa yhtä helposti samasta paikasta (esim. www.download.com) samalla tavalla kuin vaikkapa Adeptilla tahi Synapticilla.

Linux kasvuunAsennusohjeet
Ohjeet on varmaan hyviä minä vain en osaa niitä lukea
(valitsimet ja parametrit ja niiden yhteys toisiinsa ei minulle ohjeista valitettavasti oikein aukea)
Valmistajan sivulla ei ole tuotteille tukea, vaan se pitää hakea jostain yhteisöstö kuten tämä.
Valmistajan sivulla ei usein ole edes linkkiä vaikka olisi toimiva yhteisö olisi joka kehittää ja ulläpitää ajureita / rajapintoja.
Katso Foorumi Ubuntu > Yleistä HP Roadshov 2008.
Toisaalta täältä saa parempaa neuvontaa omale jakelulle sopivin neuvoin kuin valmistajalta edes voisi olettaa saavan.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #50 : 28.09.08 - klo:16.21 »
Lainaus
Täysin eri mieltä. Oon kotikäyttäjille joitain sekä windowseja että *buntuja asennellut ja kyllä mun mielestä repot on tosi hyvä olla olemassa. Tietty joskus joutuu jotain linuxillekin hakemaan netistä, mutta monet ajurit löytyy repoista kuitenkin.

Kyllä tuo kadoksia ollut kauan haettu ajuri löytyi suoraan tuonkin distron pakettihallinnasta, laittoi vain yhden rasti ja siinnä se.

Minä vain en tiennyt ettl Logitech Proo4000 WEB-kamera käyttää Philipsin PWC-ajuri ja että se on nimeltään XYZ
Jos tuon olisin teynnyt niin neljäillan ja kymmenen minutin sijaan homma olisi hoitunut siinnä kymmenessä minutissa.

Edit
Tuo kaivattu paketti oli
dkms-pwc-10.0.12-rc1.2mdv2007.0 (Ei Ubuntu / Kubuntu, vaan joku muu jakelu)
Eipä tuosta heti arvaa että tolla toimii Logitech WEB-kamera.
Tästä foorumista  taisin löytää tiedon että 4000Proo käyttää PWC-ajuria, paketin hakeminen oli sitten viellä lisäksi.

Jos homma ei käyttäjällä toimi niin Linux on täysi p*** oli syy mikätahansa.
Ei homma vaikea ollut jos vain on tarvittava tieto.
Minusta WEB-kameran asennus pitää olla niin perusjuttu ettei semmoisia tarvitsisi täällä palstoilla kysellä.
« Viimeksi muokattu: 28.09.08 - klo:19.21 kirjoittanut Ripa »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #51 : 28.09.08 - klo:22.01 »
Minusta WEB-kameran asennus pitää olla niin perusjuttu ettei semmoisia tarvitsisi täällä palstoilla kysellä.
No se riippuu ihan kamerasta...minulla toimii suoraan. Tosin aika hölmöä ettei web-kameraa ja digiviritintä voi käyttää samaan aikaan...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #52 : 29.09.08 - klo:16.22 »
Minusta WEB-kameran asennus pitää olla niin perusjuttu ettei semmoisia tarvitsisi täällä palstoilla kysellä.
No se riippuu ihan kamerasta...minulla toimii suoraan. Tosin aika hölmöä ettei web-kameraa ja digiviritintä voi käyttää samaan aikaan...

Ubuntu intrepid näyttää molemmat, ja vaikka rinnakkain työpöydällä
tosin näkyivät vain viikon verran (tuli päivityksiä jotka pilasivat homman).
Kaippa se korjaantuu taas ajan kanssa.

Terveisin jori52


Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #53 : 29.09.08 - klo:16.32 »
Minusta WEB-kameran asennus pitää olla niin perusjuttu ettei semmoisia tarvitsisi täällä palstoilla kysellä.
No se riippuu ihan kamerasta...minulla toimii suoraan. Tosin aika hölmöä ettei web-kameraa ja digiviritintä voi käyttää samaan aikaan...

Ubuntu intrepid näyttää molemmat, ja vaikka rinnakkain työpöydällä
tosin näkyivät vain viikon verran (tuli päivityksiä jotka pilasivat homman).
Kaippa se korjaantuu taas ajan kanssa.

Kuulostaa siltä että betan tullessa minunkin pitää päivittää... :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #54 : 30.09.08 - klo:14.56 »
Oma näkemykseni on, että Linuxin etenemistä jarruttaa kaikkein eniten sen eteneminen:
- distribuutioita on liikaa
- jokaisesta distrosta on vähintään kolme versiota: KDE, Gnome ja XFCE
Distrojen kasaajien pitäisi miettiä sitä, miten ison talon tukihenkilö pystyy neuvomaan asiakasta Linux-ongelmissa puhelimitse.

Sanoisin, että eri distrojen riippumattomuus on pelastanut Linuxin moneen kertaan. Ubuntulle ei ole toistaiseksi sattunut suuren luokan kömmähdystä, mutta monelle muulle on. Red Hat erotti ilmaisen versionsa Fedoraksi perin kömpelösti ja onnistui siinä yhteydessä hukkaamaan ison osan kannattajakunnastaan (olen itse RH/Fedora-käyttäjä ja ylläpitäjä enkä vaihtanut kelkkaa koko tärinän aikana). Novellin diili Microsoftin kanssa on aiheuttanut pahennusta ja jopa SuSE:n boikotointia. Gentoo näkyy olleen jo pidemmän aikaa alennustilassa. Mandrake/Mandriva oli konkurssiselvityksessä pitkään, ja karkotti osan käyttäjistään maksullisella klubijäsenyydellään, mutta näkyy keikkuneen takaisin elävien kirjoihin. Debianin julkaisutahti on oma lukunsa. Sitten on tietty epälukuinen määrä pienempien firmojen kaupallisia distroja, jotka ovat kadonneet markkinatalouden tuiskeessa: Caldera/SCO, Linspire, jne. jne.

Distroviidakossa on huonot puolensa, mutta sitä ei pari huonosti johdettua projektia pysty kaatamaan. Jossain tuntuu aina olevan elinvoimainen ja kehittyvä distro. Ubuntulla on tietty tähän saakka mennyt loistavasti, mutta sekään ei ole immuuni esimerkiksi sille, että herra Shuttleworth sattuis eksähtämään jollekin taloudellisesti kohtalokkaalle harharetkelle.

Sama koskee osin desktop-ympäristöjä. Gnomen 2-sarja karkotti runsaasti käyttäjiä asteikon nörtimmästä päästä, mukaan luettuna Linusin itsensä, mutta näillä ihmisillä oli KDE ja muita vaihtoehtoja. Toisaalta Gnome 2:sesta tuli lopulta menestys ns. tavallisten käyttäjien keskuudessa. Gnome:n kehityksessä ei ole näkyvissä suurempaa loikkaa, ainakin niin kauan kuin 3:sen olemuksesta esitetyt ideat ovat niin epämääräisiä kuin ovat. Jälleen kerran kaikki munat eivät ole samassa korissa, vaan KDE 4:ssä on onnistuttu tekemään jotain oikeasti uutta (itse en tosin ole sen siunauksellisuudesta vielä vakuuttunut, arkisen käytettävyyden kannalta kaikki nappulat tuntuvat olevan edelleenkin pykälän verran väärässä paikassa).

Distrojen osalta ollaan toivottavasti saavuttamassa jonkun sortin tasapaino, ainakin siinä mielessä, että suurimmilla distroilla (Ubuntu, Fedora, SuSe, Mandriva) on hyvin samankaltainen julkaisutahti (Debianista en sano mitään) ja niissä on käytännössä lähes täsmälleen samat ohjelmat (plusmiinus päivitysmekanismi ja ei-vapaat paketit). Fedora ja Ubuntu ovat panostaneet siihen, että distron uudelleenpaketoiminen käy helposti, jolloin itse kukanenkin voi tehdä oman livecd-kompositionsa tms. perustamatta distroa no. 56742.

~unknown

  • Vieras
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #55 : 02.10.08 - klo:22.49 »
Ehkä suurin syy siihen ettei Linuxia käytetä, on ennakkoluulo.
Esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=6VAJiAu4zyE&feature=related
"Linux sucks"

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #56 : 03.10.08 - klo:00.49 »
Heh!

Olihan siellä jo vastaus siihen!:

http://www.youtube.com/watch?v=OrVQVXrpRk8

Ne jotka pelkäävät muutosta eivät muutu! Teki kuka tahansa mitä tahansa! Miksi keskittyä sinne kun voi viedä asiaa eteenpäin niille joita asia kiinnostaa! ;D

Muutosta ei synny pakottamalla vaan vapaaehtoisuudella ja positiivisuudella! :D

Linux kasvaa koska käyttäjien määrä kasvaa kun on ihmisiä jotka vievät sitä eteenpäin! :D

lämpimin syysterveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

k00pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 201
  • <*_*>
    • Profiili
    • Pelikoira
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #57 : 03.10.08 - klo:08.33 »
Ehkä suurin syy siihen ettei Linuxia käytetä, on ennakkoluulo.
Esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=6VAJiAu4zyE&feature=related
"Linux sucks"


Itsekin epäilen tätä ennakkoluuloa, olen huomannut sitä paljon kun olen kertonut Linuxista.

Mutta vastaus tohon videoon oli kyllä hyvä :D