Tässäpä näitä omia kokemuksiani myös WIN7rc:stä
-suurimmaksi osaksi tuntuisi olevan ihan vanhaa tuttua winukkaa, mitään erikoisia uudistuksia en itse ole vielä löytänyt
Tästä samaa mieltä, joskin työpöytä on ottanut vaikutteita KDE:stä. Muutaman minuutin kesti päästä päällisin puolin sinuiksi käyttöliittymän kanssa. Sen parempi ymmärtäminen vienee sitten pidempään.
-nopeus vakuuttaa, itsellä käynnistyy vanhassa koneessakin windowsiksi tosi nopeasti (etenkin vistaan verrattuna)
Itselläni on täysversio Prosta ja ensin tuntui Vistaan verrattuna nopeammalta sekä koti- että työympäristössä. Nyt ollaan kuitenkin jo samassa pisteessä Vistan kanssa, vaikka koneessa on nyt vähemmän softia kuin Vistan aikaan. Asensin tuon siis päivityksenä Vistan päälle.
-yhteensopivuus tila tuntuisi ihan oikeasti toimivan
Olen lueskellut saman suuntaista, mutta itse en ole vielä kerennyt tuota kokeilemaan, enkä oikein tiedä, missä tuota edes testaisi. Yhteensopivuus noin muuten Vista-ohjelmien kanssa tuntui vähemmän toimivalta. Varsinkin HP:n läppärin mukana tulleista ohjelmista sai poistaa liki jokaisen, mm. levyn kryptaus piti poistaa, ennen kuin suostui päivittämään. Ja asennus oli muutenkin vähemmän nerokas. Se näytti minulla aina muutaman ohjelman, jotka täytyy poistaa ennen päivittämistä. Kun olin poistanut ne, tuli taas uusi lista eteen. Kaikkea ei jostain syystä voinut näyttää kerralla. Päivitys kesti yhteensä reilu 7h, kun ensin piti vääntää kone yhteensopivaksi. Lisäksi se tarjoutui hakemaan päivitykset automaattisesti, mutta jätin tämän pois päältä, koska en pystynyt pitämään konetta verkossa päivityksen alusta loppuun. Laitettuani koneen verkkoon päivityksen jälkeen se ei kuitenkaan hakenut mielestäni mitään päivityksiä, joten kaipa tuo on ajan tasalla.
-suomenkieliseksi saaminen aiheutti hieman päänvaivaa mutta onnistui lopulta kun asensin uudelleen koko järjestelmän
Minulla oli suoraan suomenkielinen, mutta enpä äkkiseltään keksi, miten tästä englanninkielisen saisi. Ei taida onnistua ilman XP:n aikoihin ainakin olleita multi-lingual -levyjä.
-osaa oikeasti hakea jossain määrin laiteajureita automaattisesti
Minulla hävitti päivityksessä verkkokortin ja piti kaivaa ajurilevy kaapista, ennen kuin löytyi takaisin. Kokeilin myös langattomalla verkolla päivitellä ajuria verkosta, mutta ei auttanut.
Kokonaisuutena todella positiivinen yllätys... saas nähdä millä eväillä Linux maailma pistää kampoihin...
toki kannattaa muistaa että vertaan tuota seiskaa lähinnä xp:hen vista kun ei mun koneella ollut kuin 2tuntia...
Minulla oli ok, ottaen huomioon etukäteisodotukset. Taattua win-laatua, sanoisin. Päällisin puolin meni hyvin, mutta anteeksiantamattomiakin kohtia löytyy. Salauksen purun ymmärrän, mutta toivoisin, että voisin pitää koneen salattuna myös päivityksen jälkeen. Tämä on tosin enemmän HP:n ongelma, heidän softansahan tuo on. 7h päivitykseen on mielestäni aika kauan. Tästä tunnin verran selittyy yhteensopimattomien ohjelmien poistolla Vistassa, joka oli tuskaisen hidasta, kuten koko Vista koneellani. Loput 6h etenemispalkki ruksutteli ja välissä kysyi, haluanko päivittää, kun koneeni viimeinkin on päivityskelpoinen ja käytetäänkö nettiä päivitysten hakuun.
Se jäi mietityttämään, mitä olisi tapahtunut, jos olisin valinnut tuon verkon käytön päivitettäessä. Silloin asennusvelhon mukaan koneen pitää olla verkossa koko ajan. Mutta miten pidät verkossa, jos päivitysohjelma itse hukkaa verkkokortin? Näinköhän olisi tuloksena ollut välimallin kone, jossa osa toimii ja osa ei?
Summa summarum: Tähän mennessä merkittävin parannus on ollut se, etten tarvitse enää kahta riviä alapalkissa ohjelmia varten. Nyt ne mahtuvat yhteen. Ja osa kuvakkeista on tyylikkäämpiä, joskin Ipodin kohdalla on oma tietokone -ikkunassa hienosti oikea kuva, mutta laitteistoikkunassa koreilee peruskameran kuva.