Kirjoittaja Aihe: Ulkoinen kiintolevy exFAT?  (Luettu 4562 kertaa)

serlokki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ulkoinen kiintolevy exFAT?
« : 14.08.08 - klo:18.08 »
Itselläni ulkoinen kiintolevy joka pitäisi saada toimimaan sekä vistassa että ubuntussa.
Levy tällä hetkellä NTFS ja Vista ei suostu alustamaan kuin NTFS ja exFAT.
Tietääkseni Ubuntu ei tue exFATiä?
Ideoita miten tämä kannattaisi toteuttaa  :-\

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kiintolevy exFAT?
« Vastaus #1 : 14.08.08 - klo:18.25 »
Alusta NTFS:ksi Ubuntu tukee sitä aivan hyvin.
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

serlokki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kiintolevy exFAT?
« Vastaus #2 : 14.08.08 - klo:23.10 »
Niimpä näytti löytyvän pienen säädön jälkeen. Vistassa siis tarvitsi levy poistaa tuolta "poista turvallisesti" osiosta. Ei kelvannut Ubuntulle koneen sammutus ulkoisen kiintolevy ollessa koneessa kiinni ja sammutuksen jälkeen piuhan vaihto koneesta toiseen.  ???
Itse olen palannut Linux maailmaan muutaman vuoden tauon jälkeen. Tuolloin koneesta löytyi mandrake/mandriva. Muistelin, että silloin ntfs -levyä ei ollut mitenkään mahdollista kytkeä linux koneeseen. Olenko oikeassa, vai jo muinoin väärässä? :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4016
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ulkoinen kiintolevy exFAT?
« Vastaus #3 : 14.08.08 - klo:23.21 »
Siinähän se vastaus on, vaikka huonosti rivitettynä: NTFS-osio on merkinnyt itsensä likaiseksi, joten sitä ei voi liittää. Sinun kannattaa mennä Windowsiin ja liittää ja irrottaa se (siististi!) siellä.

Minä olisin kyllä suositellut NTFS:n sijaan ext2:ta, jota Windowsin saa helposti lukemaan ja kirjoittamaan ext2fs-ajurilla.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ValtteriV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kiintolevy exFAT?
« Vastaus #4 : 15.08.08 - klo:11.01 »
Toi samainen virheilmotus voi tulla silloinkin, jos windows on sammutettu väärin. Oon tähän mennessä, kun toi virheilmoitus on muutaman kerran tullut, niin pakottanut sen mounttamaan sen windows-aseman väkisin. En oo ainakaan vielä törmännyt datan häviämiseen.