Kirjoittaja Aihe: Monitorin värikorjaukset [RATKAISTU]  (Luettu 3050 kertaa)

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Monitorin värikorjaukset [RATKAISTU]
« : 19.02.06 - klo:14.41 »
Onko kellään hyvää vinkkiä siitä miten monitori säädetään näyttämään suht oikeita värejä Linuxissa?

Minulla on Samsungin ruutu ja sen mukana tuli cd, joka sisälsi väriprofiilin Windowsiin ja monitorin säätämiseen tarkoitetun ohjelman ja painetun värikartan johon näytöllä näkyvää kuvaa piti verrata. Mutta ne siis olivat kaikki Windowsia varten ja nyt olen vieläpä hukannut tuon cd:n.

Tarkoitukseni olisi teettää valokuvia Fotonetissä ja latasin jopa heidän sivuiltaan icc-profiilin, jonka avulla kuvat saa sellaisiksi että ne vastaisivat mahdollisimman tarkasti heidän tulostimiensa värejä. icc-profiili on tehty Photoshopille mutta myös Gimpiin on tehty plugini jonka avulla tuota pitäisi voida käyttää.

Mutta ennen kuin mitään tuollaisia kikkoja ruvetaan käyttämään, on tärkeää että monitori on säädetty kutakuinkin siten, että se toistaa mahdollisimman luonnollisesti eri värit. Myös kirkkaus ja kontrasti on hyvä saada sinne päin. Nämähän ovat monitorin mallista riippuvaisia asioita, sillä kaikki toistavat värejä hieman omalla tavallaan.

Onko ideoita?

Mikko
« Viimeksi muokattu: 19.02.06 - klo:14.58 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Monitorin värikorjaukset [RATKAISTU]
« Vastaus #1 : 19.02.06 - klo:15.00 »
No niin. Löysin sittenkin vastauksen Googlen avulla.
http://applications.linux.com/article.pl?sid=05/02/07/2244242

Näitä ohjeita seuraamalla saa näytöstään irti hieman luonnollisempaa kuvaa  ;D

Mikko

Mikko Saarinen

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: Monitorin värikorjaukset [RATKAISTU]
« Vastaus #2 : 31.12.06 - klo:14.21 »
Itse en ole vielä testannut tätä mainituakaan säätö tapaa, mutta laitan tänne vielä yhden linkin mihin törmäsin, ennenkuin painuu unholaan itseltänikin.

Elikkä:

CalibrationAider, joka nopealla vikaisulla on Java pohjainen, ilmainen monitorin kalibrointi ohjelma.
http://www.imagingassociates.com.au/color/calibrationaider.jspx

Todettakoon tosiaan etten tätäkään ole vielä itse testannut.
Linux: Be root
Windows: Reboot