Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Studio (realtime kernel)  (Luettu 5197 kertaa)

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu Studio (realtime kernel)
« : 03.08.08 - klo:19.58 »
Pitäisi kohta hommata uusi kiintolevy ja musiikkisoftat yms. on alkaneet kiinnostaa. Ilmeisesti tuo studio käyttää muokattua kerneliä, eli onko kukaan törmännyt ongelmiin ajaessaan muita ohjelmia tuolla kernelillä ja vaikuttaako tuo mitenkään suorituskykyyn jne. Luultavasti asennan kyllä openSUSE:n vielä rinnalle, mutta ajattelin nyt mielenkiinnosta kysyä ennenkuin hommaan alkaa.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu Studio (realtime kernel)
« Vastaus #1 : 03.08.08 - klo:20.20 »
Pitäisi kohta hommata uusi kiintolevy ja musiikkisoftat yms. on alkaneet kiinnostaa. Ilmeisesti tuo studio käyttää muokattua kerneliä, eli onko kukaan törmännyt ongelmiin ajaessaan muita ohjelmia tuolla kernelillä ja vaikuttaako tuo mitenkään suorituskykyyn jne. Luultavasti asennan kyllä openSUSE:n vielä rinnalle, mutta ajattelin nyt mielenkiinnosta kysyä ennenkuin hommaan alkaa.

Viime talvena minulla oli aika pitkään UbuntuStudio ainoana käyttöjärjestelmänä, lisäksi käytin rt-kerneliä, vaikka olin asentanut samaan koneeseen myös MythTV:n.

Joten omasta puolestani voin sanoa, että rt-kernelin käyttö ei mitenkään rajoita tavallista pöytäkonekäyttöä, vaikka ohjelmistoja oli aika laidasta laitaan. En minä tietenkään tehnyt mitään mittauksia, mutta en myöskään huomannut mitään kummallista tavanomaisten työpöytäsovellusten suhteen.

Nyt minulla on UbuntuStudio erillään, mutta se johtuu siitä, että käytän sitä 64-bittisenä ja Ubuntua 32-bittisenä. Eikä minulla tällä hetkellä ole myöskään MythTV:tä, uhrasin sen osion LTSP-testaukselle (Fedoar ja openSUSE). Mutta kun saan sen tehtyä, niin palautan MythTV:n omalle osiolleen.

Jep, ainoa mistä pidän huolen on, että /home ja /backup pysyvät tallessa, muita osioita käsittelen välillä aika rankallakin kädellä. Ja /backup kopioituna DVD:lle.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.08.08 - klo:20.25 »
Kiitoksia tiedosta, pitänee kokeilla Studiota. Varovaisesti kokeilin asennella Studiossa käytettyjä ohjelmia Ubuntuun, mutta tuntui olevan sen verran ongelmia, että voisi tosiaan kokeilla asentaa tuon erikseen.

mek

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.08.08 - klo:13.34 »
Viime talvena minulla oli aika pitkään UbuntuStudio ainoana käyttöjärjestelmänä, lisäksi käytin rt-kerneliä, vaikka olin asentanut samaan koneeseen myös MythTV:n.

Miltä se Ubuntu Studio tuntui ainoana käyttöjärjestelmänä.? Vaimo olisi kiinnostunut erityistesti musiikkipuolesta sekä tekemään valokuvista videoesityksiä. Pyörivätkö normaalin Ubuntun ja Kubuntun työkalut (Gimp, Digikam ja Open Office) normaalisti? Olen harkinnut Ubuntu Studiota, mutten ole uskaltanut kokeilla, kun siitä ei ole Live-CD:tä.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.08.08 - klo:14.25 »
Miltä se Ubuntu Studio tuntui ainoana käyttöjärjestelmänä.?

Kuten sanoin, niin en huomnnut mitään ongelmia vaikka pyöritin kaikkia ohjelmia (myös MythTV:t) rt-kernelillä.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Markku Pääkkönen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
« Vastaus #5 : 05.08.08 - klo:21.51 »
Mulla on nyt kahdessa koneessa (varsinainen työkone pc ja harrastuskannettava) ubuntu studio ollu puoli vuotta. Käytän päivittäin Gimpiä ja Incscapea jotka toimivat hyvin, siis normaalisti   :)

Pc:ssä laitoin ubuntu studion suoraan alternate aennuksena, täs kannettavassa laitoin sen hardyn päälle, mihin löysin ohjeet tuolta wikistä, en muista mistä.

Videoeditointi on hieman ongelmallista, lähinnä siis esimerkiksi mp4 tiedostojen muokkaaminen kinon ymmärtämään muotoon.

Että mun mielestä siitä vaan, ja saahan täältä näköjään sittenaika hyvin ohjeita jos menee pieleen...  ;D

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

jounionni

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.08.08 - klo:10.21 »

Miltä se Ubuntu Studio tuntui ainoana käyttöjärjestelmänä.? Vaimo olisi kiinnostunut erityistesti musiikkipuolesta sekä tekemään valokuvista videoesityksiä. Pyörivätkö normaalin Ubuntun ja Kubuntun työkalut (Gimp, Digikam ja Open Office) normaalisti? Olen harkinnut Ubuntu Studiota, mutten ole uskaltanut kokeilla, kun siitä ei ole Live-CD:tä.

HUOM! UbuntuStudion voi ihan kätevästi asentaa Ubuntun päälle - ei siis tarvitse ladata ja polttaa levylle UbuntuStudion levykuvaa.

Asenna Studio Ubuntun päälle näin:
Mene Synaptic-pakettienhallintaa ja siellä ryhmään Metapaketit (universe). Valitse siellä sitten nuo kaikki UbuntuStudio-palketit. Asenna ne ja uudelleenkäynnistä koneesi ja kun se avautuu uudelleen niin  - voila! - UbuntuStdiohan se sieltä aukeaa! Se on se sama kuin erillisenä distribuutionakin tulisi asennettua. Eli realtimekernelikin on asentunut.

Olen käyttänyt UbuntuStudiota runsaan vuoden verran kaikenlaiseen yleiskäyttöön eikä ole millään lailla kokemani mukaan tahmannut realtimekernelistä huolimatta.

Olympiaterveisin
jounionni

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #7 : 09.08.08 - klo:10.47 »
Mene Synaptic-pakettienhallintaa ja siellä ryhmään Metapaketit (universe). Valitse siellä sitten nuo kaikki UbuntuStudio-palketit.
Eikös pelkän "ubuntustudio-desktop"-paketin asennus riittäisi, kun sen riippuvuuksina tulevat loput. ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #8 : 09.08.08 - klo:11.03 »
Mene Synaptic-pakettienhallintaa ja siellä ryhmään Metapaketit (universe). Valitse siellä sitten nuo kaikki UbuntuStudio-palketit.
Eikös pelkän "ubuntustudio-desktop"-paketin asennus riittäisi, kun sen riippuvuuksina tulevat loput. ::)

Ei riitä, *-desktop paketti ei asenna esimerkiksi video- ja audio paketteja, millä tulee täysi studio.
Koodia: [Valitse]
apt-cache show <paketti>tuolla näkee helposti mitä mikäkin paketti tekee ja mistä riippuu.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

timppala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.01.09 - klo:07.01 »
Kiinnostaisi kovasti nimenomaan saada asennettua Studio (olen juuri asentamassa) ja sen päälle Mythbuntu. Onnistuukohan se Mtyhbuntun live CD:ltä vai pitääkö käyttää pakettienhallintaa?

harrykaa

• Vieras
« Vastaus #10 : 29.01.09 - klo:09.33 »

Niin siis kuten gdm jo kirjoitti, tuo ei riitä.

Itse käytän Ubuntu-Studiota paremman ulkonäön vuoksi (olen ladannut gnome-lookista myös paremman gdm-themen ym).
Ainoat ubuntustudio-paketit (universesta), mitä en ole asentanut, ovat juuri ubuntustudio-audio, ubuntustudio-video ja ubuntustudio-graphics.
Myöskään realtime-kernel ei ole asennettuna.

Toiminta on siis aivan sama kuin Ubuntussakin, ulkonäkö ja äänet vain eroavat.
Niin ja asennus on tehty tavallisena Ubuntuna lisäämällä ubuntustudiopaketit jälkeenpäin universe-reposta.

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #11 : 29.01.09 - klo:12.56 »

Niin siis kuten gdm jo kirjoitti, tuo ei riitä.

Itse käytän Ubuntu-Studiota paremman ulkonäön vuoksi (olen ladannut gnome-lookista myös paremman gdm-themen ym).
Ainoat ubuntustudio-paketit (universesta), mitä en ole asentanut, ovat juuri ubuntustudio-audio, ubuntustudio-video ja ubuntustudio-graphics.
Myöskään realtime-kernel ei ole asennettuna.

Toiminta on siis aivan sama kuin Ubuntussakin, ulkonäkö ja äänet vain eroavat.
Niin ja asennus on tehty tavallisena Ubuntuna lisäämällä ubuntustudiopaketit jälkeenpäin universe-reposta.

Hmm, eikös tavallisen gnomen päälle pysty asentamaa noita studion ulkonäköpaketteja.. ;)
Koodia: [Valitse]
         p   ubuntustudio-gdm-theme          - Ubuntu Studio - GDM theme                 
p   ubuntustudio-icon-theme         - Ubuntu Studio Icon theme                 
p   ubuntustudio-look               - Ubuntu Studio look                       
p   ubuntustudio-menu               - Menu for Ubuntu Studio                   
p   ubuntustudio-screensaver        - Ubuntu Studio screensaver                 
p   ubuntustudio-theme              - Ubuntu Studio look - GTK and Metacity them
p   ubuntustudio-wallpapers         - Ubuntu Studio - Wallpapers               
p   usplash-theme-ubuntustudio      - Usplash theme for Ubuntu Studio 

Sinänsä hassua ettei tuo *desktop paketti ole riippuvainen noista varsinaisista studio paketeista.
{audio,video,graphics,jne} vaan erikseen asennettava.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

harrykaa

• Vieras
« Vastaus #12 : 29.01.09 - klo:14.07 »
Hmm, eikös tavallisen gnomen päälle pysty asentamaa noita studion ulkonäköpaketteja.. ;)

Nimenomaan näin olen tehnyt, helpoiten se niin sujuikin.