Alkoipa vaan ärsyttämään tuo yottabyten asenne kun tuli ja laittoi kaikki minun viakseni.
Ehkä siihenkin on joku syy, mitä veikkaat?
Minua ärsyttää asenne "tämä ei toimi, tämä on paska", on totta että ei ole sinun vikasi jos DVD-asemasi/DVD-levysi/DVD-poltto-ohjelmasi/näytönohjaimesi/emolevysi/ehkä näyttöpäätteesi/ehkäpä muistisi kusevat nyt tässä kohtaa, mahdollisuuksia voisi jatkaa maailman ääriin ja niitä löytyisi varmasti kuinka paljon vain, kuitenkin sinä päätit valita niistä kaikista linuxin, et edes ubuntua, vaan suoraan linuxin, heitin pallon takaisin ja syytin sinua, yhtä ennakkoluuloisesti ja mieltä yhttän avaamatta niinkuin sinä syytit linuxia. Huomaa vielä, ubuntu on linux, mutta linux ei ole ubuntu, ennenkuin haukut linuxia niin polta nyt edes debianin CD ja kokeile sillä.
Ja mitä jos vika olikin linuxin, eli yhtään distroa ei löydy millä laitteistosi lähtee toimimaan, laitteistovalmistajat ovat yrittäneet tehdä ajureitä, mutta linuxin huonouden takia ajureiden tekeminen oli teoreettisesti mahdotonta ja näin (eikö kuulostakkin järkevältä), niin se oli vain yksi asia jossa linuxissa oli "vika", ei se tarkoita, että linux on "samaa paskaa eri purkissa", vai miten se meni
Oikeastaan jos kärjistän, niin vika on aina käyttäjässä, koodi on kirjoitettu niinkuin se on kirjoitettu ja koodi toimii niinkuin sen pitäisi. Oletus on että käyttäjä ymmärtää sitä ja osaa hyödyntää sitä, on kuitenkin käytännössä mahdoton tuntea koko koodi. Toisesta kulmasta katsottuna taas, vaikka koodi toimii niinkuin sen kuuluu, niin se voi olla kirjoitettu väärin ja käyttöjärjestelmä ei toimi niinkuin sen olisi alunperin tarkoitus. Tästä kulmasta kun katsotaan, niin voidaan sanoa, että vika on aina järjsestelmässä, sillä sen tulisi aina ymmärtää ihmistä ja lukea sen ajatukset ja toimia aina niinkuin käyttäjä haluaa, tämäkin on käytännössä vielä mahdottomampaa ja täysin naurettavaa. En siis ajattele kummallakaan näillä tavoilla, mutta kallistun enemmän "vika on käyttäjässä"-teoriaan. Huomaa, että sinun kohdallasi vika on todennäköisemmin laitevalmistajissa, ei linuxissa. Jos nämä käyttöjärjestelmät olisivat toisinpäin, kaikki tehtäisiin linuxille ja windows olisi yhtä tuettu laitevalmistajien toimesta kuin linux nykyään, niin windows ei ikinä toimisi , se olisi aivan hyödytön käyttöjärjsetelmä, windows ei pystyisi hoitamaan laitteistoa itse toimimaan niinkuin linux (nv-ajureille tässä kohtaa kunniamaininta).
Olen sanonut aikaisemminkin, että tosi suuren osan syy siirtyä käyttämään linuxia on "windows on p*ska, se ei toimi", ei se että he haluavat oikeasti käyttää linuxia, nämä samat tyypit sitten tulevat sanomaan "linuxkin on ihan "p*ska, se ei toimi". Mieti oikeasti haluatko/jaksatko käyttää linuxia ja opetella uuden käyttöjärjestelmän, aloittaa puhtaalta pöydältä ja opetella tietyllä tasolla tietokoneen käyttämisen uudestaan, vai haluatko että kaikki toimii sormia napsauttamalla, niin ettei tarvitse tehdä mitään, jos tätä etsit, niin... jatka etsimistä, voit pitää sitä vaikka elämäntyönä -.- . Voisin tähän kohtaan sanoa lainaten, että jos siirryt windowsista linuxiin siksi, että et halua käyttää windowsia että, "sinä et halua linuxia, eikä linux halua sinua", mutta en sano, mieti itse haluatko käyttää linuxia, joa haluat niin sitten se on sillä selvä, kokeile, jos et tosissasi halua niin ihan tosi, anna olla.
[huhhuh nyt helpotti]
edit:
No ei tietenkään, vaan luonnollista olisi tietenkin, että huomattavasti vähemmän suositun linuxin pitäisi tälläisessa tilanteessa joustaa, eikä vain laittaa sitä laitteen valmistajan piikkiin. Sitäpaitsi minusta alkaa tuntua, että ei ole Linuxi mua varten. Jos pelkkä asentaminen vaatii tälläisen määrän säätämistä, niin mä saan asiat hoidettua windowssilla sata kertaa helpommin, vaikka se välillä ottaa päähän, käy se sata kertaa helpommin kuin tälläinen vikojen arpominen.
Linux nimenomaan joustaa ja tekee asiat itse. Ja sitten tuohon säätämiseen käytän vielä kerran sen opettelukortin, jos käyttää windowsia kymmenen vuotta (en tiedä kauanko olet käyttänyt), niin jostain kumman syystä asiat sujuu helposti, mutta mietippä jos olisit käyttänyt linuxia kymmenen vuotta
[oikeastaan nyt helpotti]