Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire one -miniläppäri  (Luettu 229633 kertaa)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #360 : 26.04.09 - klo:22.20 »
1.5gb on maksimi ainakin tuohon vanhempaan a110 malliin, ubuntuhan tukee muistia vaik kuin paljon 32bit 3.5gb saakka ja 64bit 3.5gb ylöspäin elikkä ei tässä tapauksessa ole väliä.

32-bittinenkin tukee enemmän sopivilla asetuksilla. Esim. server-kerneli.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #361 : 27.04.09 - klo:07.02 »
Kuinkas muistin lisäys? saako lisättyä 2gb kampaa?
Paljonko ubuntu tukee?

1.5gb on maksimi ainakin tuohon vanhempaan a110 malliin, ubuntuhan tukee muistia vaik kuin paljon 32bit 3.5gb saakka ja 64bit 3.5gb ylöspäin elikkä ei tässä tapauksessa ole väliä.

Piirisarja rajoittaa muistinkäytön 2gb saakka.
http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35553

Kyllä joku oli saanut 2gb kamman laitettua ja Acer näytti sitten 2gb muistiksi (eli ylimääräinen 512mb jäi tunnistumatta).

Tässä linkki:
http://s344.photobucket.com/albums/p322/bb320/

Mutta olen myös lukenut, että jollain 2gb kammat eivät tunnistu ollenkaa. Tuosta ylläolevasta kuvasta ei täysin saa selvää mitä kampaa käyttää. Olisko Hynix, joten ehkä sillä saisi tuon Acerin määrittämän maksimin 1.5gb ylitettyä :)
« Viimeksi muokattu: 27.04.09 - klo:07.10 kirjoittanut timbba »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #362 : 27.04.09 - klo:10.36 »
Voi olla tosiaan mahdollista 2gb jotenkin saada toimii, mutta onko millään lailla kannattavaa alkaa sitä säätää? Jo pelkästään tuon 1gb kamman lisääminen on nihkeä ja työläs homma, koska konetta pitää purkaa aika paljon.

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #363 : 01.05.09 - klo:19.10 »
Mistä tehokkaampaa akkua AAO?
Katselin http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22493 tälläistä.. kellään kokemusta kaupasta tai akusta?
Saako tehokkaampia suomesta? vai pitääkö tilata ulkomailta?

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #364 : 02.05.09 - klo:19.05 »
Mistä tehokkaampaa akkua AAO?

Ostin työkoneeseen kaksi näitä (ei siis ihan yhtä isoja mutta riittäviä minulle):

http://www.digishop.fi/index.php?tuote_id=1598&page=0&kategoria=208&sub=36

Kannattaa varmaan kysyä saako tuolta myös isompia.

Muihinkin koneisiin saa kuulemma akkuja, itse harkitsen Dell Latitude D630:een "lentokoneakkua". Liike on Espoon Tapiolassa jos sattuu olemaan lähellä.

ttk81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #365 : 02.05.09 - klo:21.54 »
Katselin http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22493 tälläistä.. kellään kokemusta kaupasta tai akusta?
Akusta ei ole kokemusta, mutta kauppa on luotettava. Itse olen tilannut sieltä kymmeniä tilauksia viimevuosien aikana ja aina on homma toiminut.

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #366 : 03.05.09 - klo:08.42 »
Mistä tehokkaampaa akkua AAO?

Ostin työkoneeseen kaksi näitä (ei siis ihan yhtä isoja mutta riittäviä minulle):

http://www.digishop.fi/index.php?tuote_id=1598&page=0&kategoria=208&sub=36

Kannattaa varmaan kysyä saako tuolta myös isompia.

Muihinkin koneisiin saa kuulemma akkuja, itse harkitsen Dell Latitude D630:een "lentokoneakkua". Liike on Espoon Tapiolassa jos sattuu olemaan lähellä.

onko akku täysin samankokoinen kun orginaali vai onko pikkuisen isompi? ainakin  tuo UM0874 7200mAh on isompi kuin orginaali.

Lainaus
Akusta ei ole kokemusta, mutta kauppa on luotettava. Itse olen tilannut sieltä kymmeniä tilauksia viimevuosien aikana ja aina on homma toiminut.
tuleeko miten nopeasti suomeen? kuinka paypal toimii? se varmaan kääntää minun eurot dollareiksi? ja paypal varmaan vetää itselleenkin?

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #367 : 03.05.09 - klo:10.50 »
onko akku täysin samankokoinen kun orginaali vai onko pikkuisen isompi? ainakin  tuo UM0874 7200mAh on isompi kuin orginaali.

On huomattavasti isompi ja painavampi.

ttk81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #368 : 03.05.09 - klo:14.19 »
tuleeko miten nopeasti suomeen? kuinka paypal toimii? se varmaan kääntää minun eurot dollareiksi? ja paypal varmaan vetää itselleenkin?
Yleensä toimitus kestään n. kaksi viikkoa. Paypal toimii maksussa välikätenä. Itse olen ilmoittanut sinne Visa Electronin, joten maksaessani rahat lähtevät heti tililtäni. Käsittääkseni Paypaliin voi myös siitää rahaa tilisiirtona ja näillä rahoilla sitten maksaa tilauksen. Kannattaa rekisteröityä sinne, niin jatkossa tilaus on helppoa. Valuuttakurssi Paypalissa on hieman kalliimpi kuin oikeasti, joten siinä se ottaa vähän välistä. Tuon voi kuitenkin kiertää muuttamalla asetuksia siten, että oma pankki tekee muutoksen.

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #369 : 03.05.09 - klo:15.43 »
Auttakaa äkkiä! Laitoin tämän koodin :
Lainaus
#!/bin/bash
acer=`ps -ef | grep desktop2 | awk '!/grep/{print $2}'`
xfce=`ps -ef | grep desktop-xfce | awk '!/grep/{print $2}'`



if [ -n "$acer" ]; then
   echo "Sammutan desktop2"
   xfdesktop2 --quit
   while [ -n "$acer" ]
   do
      acer=`ps -ef | grep desktop2 | awk '!/grep/{print $2}'`
   done
   xfdesktop-xfce & > /dev/null
else if [ -n "$xfce" ]; then
   echo "Sammutan xfce:n"
   xfdesktop-xfce --quit
   while [ -n "$xfce" ]
   do
      xfce=`ps -ef | grep desktop-xfce | awk '!/grep/{print $2}'`
   done
   xfdesktop2 & > /dev/null
else
   xfdesktop2 &
fi
fi
Ja haluaisin saada tavan työpöydän takaisin. Mutta kun laitan koodin uudestaan tavan työpöytä tulee vain väliaikaisesti. :(

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #370 : 03.05.09 - klo:17.10 »
Ja haluaisin saada tavan työpöydän takaisin. Mutta kun laitan koodin uudestaan tavan työpöytä tulee vain väliaikaisesti. :(

Ei tuo tee mitään pysyvää muutosta. Kun käynnistät seuraavan kerran uudestaan niin kaikki on ennallaan. (Kirjoitinkohan minä tuon skriptin? ) EDIT: kirjoitin
« Viimeksi muokattu: 03.05.09 - klo:17.11 kirjoittanut Ari Häyrinen »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Miksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #371 : 03.05.09 - klo:17.20 »
Kiitos

yksvaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #372 : 17.07.09 - klo:15.12 »
Täällä olis uus acer one 110 käyttäjä  ???
Asensin tähän nyt sitten viimeksi 9.04 Ubuntun miniläppäriversion, muissa ei kaikki asentunut suoraan(helposti)
Tässäkin oli vaikeuksia, asennus herjasi lopussa rikkinäisistä paketeista, mutta kun osioin itse levyn ja laitoin swapin kooksi muistin määrän 1,5GB, niin onnistui asennus! Olikohan kyseessä moukantuuri vai ihan niinkuin pitikin?
Automaattiasennuksessa kone laittoi swapin kooksi alle 400MB.
Wlan asentui itestään, skype piti hakea, mut asentui kiltisti.
Mokkulakin asentui helposti, muutama kysymys vain.
Vaikeinta olikin päivittää bios, kun ei ollut buutti-usb-tikkua valmiina, meni meinaan aikaa ja tupakkia
( ja hermoja)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #373 : 18.10.09 - klo:21.21 »
Asensin ystävän Acer One 250 miniläppärille Ubuntu 9.04 jakelun. Tämä ei ole varsinainen ohje, mutta auttanee väistelemään muutaman karikon asennuksessa. Näin ainakin toivon. Listalla saattaa olla pieniä virheitä, koska kirjoitan ulkomuistista.
- tein toisella läppärillä Ubuntun omalla työkalulla boottaavan USB-tikun
- laitoin Ubuntu-tikun kiinni Aceriin
- painamalla F2 nappulaan Acerin käynnistyksessä avautuu BIOS asetukset.  Etsi boottijärjestys ja laita USB-tikku ensimmäiseksi boottaavaksi laitteeksi.
- F10 tallentaa ja päästää pois BIOS-asetuksista
- Ubuntu toimii live-tikulla hyvin. Puutteina ovat LAN ja WLAN toimimattomuus. Mokkula toimii hyvin ja sitä kannattaa käyttää asennuksen aikana verkkoyhteytenä.
- paina Asenna Ubuntun työpöydällä olevasta kuvakkeesta. Huom! Mokkula kiinni verkossa!
- Asennus sujuu normaalin kuvion mukaan: asennuskieli suomi. aikavyöhyke Helsinki, näppäimistö suomi
- Osiointi vaatii hieman rutiinia. Valitsin osiointi tavan, jossa Ubuntun asennuksella jaetaan kovalevy 2 yhtäsuureen osaan. Näin kovalevylle tuli n 70G vapaata tilaa, jotka osioin juuri-, home- ja swap-osioiksi.
- loppu olikin rutiinia.
- Aceria uudelleenkäynistäessä GRUPissa on kerner, recovery mode, Vista loader ja XP Home
- Käynnistä Ubuntuun. Mokkulan pitäisi toimia OK. Aja päivitykset. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tässä Acerissa toimi LAN suoraan (hyvä Ubuntu!)
- WLAN vaati hieman googlaamista. WLANin sai toimimaan asentamalla linux-backport-modules-jaunty. Löytyy Synapticin kautta, mutta asensin päätteen kautta
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-backport-modules-jaunty- Ubuntun uudelleenkäynnistyksen jälkeen useita WLAN verkkoja löytyi. WLAN toimivuutta verkkoon päin ei testattu, koska taloudessa ei ollut omaa verkkoa.

- Koneen omistaja halusi Skypen toimintaan. Aluksi mikrofoni aiheutti ongelmia, mutta "Äänenvoimakkuuden säädöistä" mikrofoni-potikat "kohti kaakkoa" ja testipuhelut onnistuivat Acerin ja toisen läppärin välillä.
Koneen omistaja sai pika-koulutuksen Ubuntun käyttöön. Koeajon perusteella henkilö vaikutti tyytyväiseltä uuteen käyttöjärjestelmään ja asentuneisiin ohjelmiin.
terveisin Timo


"Linux, made in Finland"

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

jnurmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #375 : 26.10.09 - klo:21.38 »
Nyt varmaan joku alkaa jo kyllästyä näihin miniläppäri-sä(i)keisiin, mutta pitäää nyt vielä kysyä tästä kyseistä laitteesta:


Itse kallistun tähän koska
a) laite on nätti
b) Linpus ei tietääkseni ole tehnyt mitään Microsoft-diiliä toisin kuin Xandros (perustuu Fedoraan)
c) laitteessa kaksi muistikorttipaikkaa

Siis, onko kellään ko. laitetta ja kokemuksia?

Ubuntun ilmeisesti saa tungettua koneeseen?

Saako tuota suurempaa, 6-kennoista akkua mistään jälkikäteen vai pitäisikö se ostaa nyt heti koneen mukana? Anttila ja verkkokauppsa.com ei nähdäkseni noita akkuja tarjoa.

Niin ja tulevatko nuo verkkokauppa.comin koneet suomi-näppäimistöllä?

Kiitollinen olen kaikista vastauksista :)
Morjens,
Ostin n. 3 kk sitten tämmöttisen Onen (vähän niinkuin kakkostyökaluksi tai - leluksi...). Vanha esittelykappale edelliskesältä, mutta tosi miehinen peli, ei kovoa, 8 Gt flash ja 2 Gt:n RAM:lla.

Kokemuksia:
 - laita suosiolla suoraan 9.04 - joko Ubuntu tai Ubuntu Netbook Remix. 8.10:n kanssa luvassa todella turhaa vääntöä. Mulla on nyt ollut rinnakkain molemmat työpöydät ja kokeilin XCFE / Xubuntuakin - toimii sekin, riippuu niin tarpeesta.
 - päivitä koneen BIOS - Acerin omat sivut ovat o.k.lähde  - ennenkuin teet mitään... Itse häädin Linplusin koneelta - ennenkuin olin vakuuttunut, että se yleensä enää buuttaa... UNETBOOTIN - sivuilta saat tehtyä Ubuntu-asennusmedian suoraan USB-tikulle (ja tarvittaessa buutauoraan USB-tikulle (ja tarvittaessa buutattavan DOS-tikun BIOS:n päivitykseen, jos tosi hätä tulee... mulle tuli)
 - Atherosin kortin vuoksi WLAN toiminee kunnolla vain 11 Mb:n nopeudella (purkkina Telewellin 510)0
 - "tuunaa" konetta ahkerasti, hyvää kevennysoppia on tarjolla runsaasti mm. näillä sivuilla, esim. "miniläppärin keventäminen".
 - jäätyilee välillä melkoisesti, mutta
 - näppis "kelluu" tuntuvasti, pehmeellä alustalla ylimäärästä "echoa" tulee koko ajan
 - alkuperäinen akku ei todellakaan kestä, en ole jäljittänyt 6-kennosia.

Mutta - Suomi-näppis kyllä toimii - mutta toi "pomppiminen" / näppiksen "kelluminen" aiheuttaa helposti ylimääräisiä merkkejä tai "pasteja"... Masokistivehjehän tää on Lenovon/IBM:n jälkeen - but "me like it..."

J;)

Ei s-tana, vastasin justiinsa 16 kk vanhaan threadiin - ei pitäis juopotella maanantaina...
« Viimeksi muokattu: 26.10.09 - klo:21.41 kirjoittanut jnurmi »

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #376 : 18.12.09 - klo:18.38 »
Ihan ajankohtainen keskustelu ainakin minulle. Ostin yhdestä K-marketista vanhahkon Acer Onen ja meinasin alkaa uuden keskustelun, mutta täällähän sellainen jo on.

Asensin Windowsin seuraksi UNR 9.04, joka taitaa toimia ihan hyvin. Kuitenkin ihan tavallinen 9.10 - pitäisin enemmän sen työpöydästä. Paneelit kun laittaa piiloon meneviksi niin tilaa on.

Mitä etua UNR:stä verrattuna tavalliseen Ubuntuun?

Moblin - sitä olisi hauska kokeilla. Siitähän on jokin Ubuntu-variantti kai  ::)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #377 : 18.12.09 - klo:18.58 »
Ihan ajankohtainen keskustelu ainakin minulle. Ostin yhdestä K-marketista vanhahkon Acer Onen ja meinasin alkaa uuden keskustelun, mutta täällähän sellainen jo on.
Myydäänko K-marketissakin nykyään tietokoneita?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #378 : 18.12.09 - klo:20.11 »
Ihan ajankohtainen keskustelu ainakin minulle. Ostin yhdestä K-marketista vanhahkon Acer Onen ja meinasin alkaa uuden keskustelun, mutta täällähän sellainen jo on.
Myydäänko K-marketissakin nykyään tietokoneita?

No onhan niitä myyty vaikka kuinka kauan.

Mutta asiaan, minusta tuntuu että 9.10 toimii mukavammin onessa kuin 9.04 ja suosittelen sitä ellet sitten käytä mokkulaa jolloin kannattaa tarkistaa toimivuus.

UNR ja perus gnomen eron huomaa parhaiden kun kokeilee.
Mobliniä olen kokeillut live versiona ja hauskalta ja ripeältähän se vaikutti.
Kokeile siis rohkeasti, sillä selviää mikä on paras sinulle.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #379 : 19.12.09 - klo:13.08 »
Ihan ajankohtainen keskustelu ainakin minulle. Ostin yhdestä K-marketista vanhahkon Acer Onen ja meinasin alkaa uuden keskustelun, mutta täällähän sellainen jo on.
Myydäänko K-marketissakin nykyään tietokoneita?
En tiedä oikeaa termiä. Kai nykyään ovat "marketteja" kirkonkylien kaupatkin, esimerkiksi Tyrnävällä. Sitten on erikseen oikeat marketit. Miniläppiksen ostin 250 € Kemin kaupungin K-marketissa, Acer One ZG5, hiukan pienempi näyttö kuin nyt muodissa, mutta minulle sopii hyvin, oli viimeinen kpl. Varmaan jostakin olisi saanut vielä halvemmalla, mutta kun ohimennessä osti ei tullut postikuluja yms.