Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire one -miniläppäri  (Luettu 229613 kertaa)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #300 : 13.01.09 - klo:20.56 »
OK.
Eipä toimi tuo headersin lataus linkki tuolla http://www.ug.it.usyd.edu.au/~scole/ sivulla.  ???
Mahtaisiko se löytyä jostain muualta?

Just testasin ja kyllä mä sen saan ladattua ainakin sieltä.

No jopas, minä en saa sitä sitten millään, kolmella koneella ja kahdella selaimella olen yrittänyt, jumittaa vaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #301 : 13.01.09 - klo:20.59 »
^ Kokeilin, kyllä tuo headers paketti täälläkin lähti heti valuun koneelle.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #302 : 13.01.09 - klo:21.08 »
^ Kokeilin, kyllä tuo headers paketti täälläkin lähti heti valuun koneelle.

Hö hö ja hö! Minä avaan viinipullon ja menen katsomaan telkkaa.

Jone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
  • \,,/
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #303 : 13.01.09 - klo:21.53 »
Toi kerneli kyllä buuttaa todella nopeasti, itsekin sitä käytän. Sitten kun itse olen viel ottanut LXDE:n työpöytäympäristöksi, niin on kyllä aikasta nopea kone :)

Millaiseen buutiaikaan pääset tuolla kernel ja lxde yhdistelmällä? Vaikka ihan kellolla mitattuna virtanapin painalluksesta kirjautumis ikkunaan..

Mulla on automaattinen kirjautuminen päällä, joten aika oli n. 30s että pääsi desktopille. Muutama sekunti päälle, kun kyselee avainnipun salasanan (nm-applet) eli about 35 sekuntia ja kone on käyttökunnossa. Biosista tulee viel about 3s päälle, jota en laskenut tuohon.

Testasin myös ilman automaattista kirjautumista ja aika oli noin 28s (sis. biosin ajan eli ihan sammuksista ja virtanäppäimen painalluksesta laskettuna).

hmmm.. kuulostaa hyvältä. Mulla ittellä on tässä nyt 8.04 ja lxde desktop. Käynnistykseen menee joku päälle minuutti aina työpöydälle asti. Taitaa mennä päivityshommiksi ensiviikolla.

rob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #304 : 14.01.09 - klo:09.11 »
Toi kerneli kyllä buuttaa todella nopeasti, itsekin sitä käytän. Sitten kun itse olen viel ottanut LXDE:n työpöytäympäristöksi, niin on kyllä aikasta nopea kone :)

Millaiseen buutiaikaan pääset tuolla kernel ja lxde yhdistelmällä? Vaikka ihan kellolla mitattuna virtanapin painalluksesta kirjautumis ikkunaan..

Mulla on automaattinen kirjautuminen päällä, joten aika oli n. 30s että pääsi desktopille. Muutama sekunti päälle, kun kyselee avainnipun salasanan (nm-applet) eli about 35 sekuntia ja kone on käyttökunnossa. Biosista tulee viel about 3s päälle, jota en laskenut tuohon.

Testasin myös ilman automaattista kirjautumista ja aika oli noin 28s (sis. biosin ajan eli ihan sammuksista ja virtanäppäimen painalluksesta laskettuna).

Täsmälleen samoihin aikoihin menee minullakin, tosin gnomen työpöytä ja compiz  tehosteet päällä (enkä muita wiikkauksia  ole tehnyt). Ja ihan mutu tuntumalla tämä kernel tuntuu jotenkin sutjakkaammalle myös ihan käytössä :)
« Viimeksi muokattu: 14.01.09 - klo:09.14 kirjoittanut rob »

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #305 : 14.01.09 - klo:15.56 »
Kokeilin tota -28 kerneliä tohon koneeseen, niin mokkula (e220) lakkasi toimimasta joten palasin -27 kerneliin... En jaksanut perehtyä asiaan, mutta dmesg näytti erroria kun mokkulan kytki.

rob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #306 : 14.01.09 - klo:21.00 »
Kokeilin tota -28 kerneliä tohon koneeseen, niin mokkula (e220) lakkasi toimimasta joten palasin -27 kerneliin... En jaksanut perehtyä asiaan, mutta dmesg näytti erroria kun mokkulan kytki.

Eipä toimi täälläkään :( mokkula kanssa huawein e220 ja soneran liittymä. Ei tullut testattua kun Intrepidissä toimii niin luulin että kyllähän tässäkin. Kun lisää mobiililaajakaista verkkoyhteyden niin tuo asennus velho kyllä tulee, mutta ei vain toimi. Jos jollakin ideoita miten tuon saa toimimaan niin kertokaapa.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #307 : 15.01.09 - klo:06.48 »
Kokeilin tota -28 kerneliä tohon koneeseen, niin mokkula (e220) lakkasi toimimasta joten palasin -27 kerneliin... En jaksanut perehtyä asiaan, mutta dmesg näytti erroria kun mokkulan kytki.

Eipä toimi täälläkään :( mokkula kanssa huawein e220 ja soneran liittymä. Ei tullut testattua kun Intrepidissä toimii niin luulin että kyllähän tässäkin. Kun lisää mobiililaajakaista verkkoyhteyden niin tuo asennus velho kyllä tulee, mutta ei vain toimi. Jos jollakin ideoita miten tuon saa toimimaan niin kertokaapa.

Toihan on Acer Aspire Onelle riisuttu kerneli. Eli "stock hardwaren" lisäksi tuki löytyy kernelin tekijän mukaan myös näille:
Lainaus
     - Intel wireless cards
     - Broadcom wireless support
     - Bluetooth
     - Extra filesystem support
     - usb-serial for 3g USB modems
     - Ath5k patches for the wifi LED

Ton mukaan on jokin usb-serial tuki 3g usbi modeemeille.. Käyttääkö noi mokkulat juurikin tuota ajuria? Jos ei, niin luultavimmin ei tulekaa toimimaan (ellei sitten laita kernelin tekijälle toivomuksia).. Jos taas kyllä, niin kannattaa pistää bugiraporttia kernelin tekijälle.

rob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #308 : 15.01.09 - klo:17.53 »
tuolta foorumilta http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=9608&sid=536c665d7462f9e734cbef2bc6b080bf löytyi ohje jolla sain toimimaan mokkulan.

tässä vielä ohje

Code: Select all
    sudo gedit /etc/modules



This brings up the correct file that you want to edit.
At the bottom insert:

Code: Select all
    # for HUAWEI E220 dongle
    usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003



Now you can save the file and close it.

After reboot you should be able to work with the HUAWEI dongle the usual way (like setup a connection from Network Manager).

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #309 : 18.01.09 - klo:18.01 »
Höö, kukaan ei taida käyttää Linpusta (vaimikäsenyt oli), mutta yritetään silti:

onko kenelläkään ollut sellaista ongelmaa, että touchpadin vasen nappi ja touchpadin napautus lakkaavat toimimasta? Oikea nappi toimii edelleen ja kun sekä vasen nappi, että napautus lakkasivat toimimasta, niin epäilen softavikaa. Lisäksi uudelleenkäynnistys toi nuo takaisin, mutta nyt ovat taas kadonneet eikä buutti auttanut.

Vika alkoi ensimmäisen kerran adobe acrobatin ja OO writerin ollessa samaan aikaan käynnissä. Tiedä sitten onko asioilla mitään yhteyttä. Minkään päivityksen jälkeen tuo ei heti alkanut.

Näppis katosi myös kertaalleen toimimasta ja joskus alkuvalikossa ei toimi mikään (eli ei edes hover-efektiä ikoneiden kohdalla). Perhana. Täytynee nyt sitten ensin yrittää palauttaa linpus. Ei vaan millään jaksaisi säätää, joten jos joku tietää mistä kiikastaa, niin otan tiedon kiitollisena vastaan.

Hohhoijaa, miks se ei voinut vaan... pakko kai se on painua säätämään sitten.

edit: näköjään vasen nappi toimii noin 1/5...1/3:sta kerrasta. Eli skulaa kun jaksaa klikkailla. Täpäytys ei toimi ollenkaan. Säädöt pitäisi olla ok. Tuntuis, että ajuri missaa ison osan tapahtumista, jolloin tuo naputtelu auttaa. Tai sitten raudassa on jotain vikaa. Täytynee asentaa Linpus alusta ja jos ei sillä selkikä, niin menkööt huoltoon sitten.

hmm... xorg.confin viimeinen muokkaus on kuukauden takaa kuten koneen käyttöönottokin, joten siellä ei siis mitn pielessä.


Edit: vedin linpuksen puhtaalta pöydältä, mutta no help. Sen jälkeen irrotin akun. Laitoin takaisin, laite päälle ja skulaa. Öö... ennen käyttiksen uudelleenasennusta tuo akun irrotus ei auttanut (muistaakseni yritin sitäkin). Oisko softa hajonnut jotenkin niin, että kertoi raudalle vääriä asioita (joku kontrollerihan tossa touchpadissa vois olla?) ja sitten softa uusiks + rautaresetti (akku irti) auttoi. No, tiedä häntä, nyt toimii taas linpus.
« Viimeksi muokattu: 22.01.09 - klo:10.14 kirjoittanut juminy »

Yrmiö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #310 : 19.01.09 - klo:13.36 »
Pari kuukautta sitten hankin oman AAOni ja tyytyväinen olen ollut. Kone tuli windowsin kanssa, mutta siirryin vasta ubuntu 8.10n 2.6.28 kernelillä ja todella hyvin toimii. Tämä onkin itsellä ensi kosketus linux maailmaan. Kaikki on vielä vähän hakusessa mutta nyt alkaa perus jutut sujua. :) Jäin kaipaamaan windowsilta AAO Fan Control ohjelmaa jolla sai koneen melkein äänettömäksi. Kysymys kuuluukin: saako linuxilla moista tälle läppärille kun windowsillakaan ei fanien säätö onnistunut niillä perus speedfan ohjelmilla.
Ubuntu user
# 27214

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #311 : 19.01.09 - klo:17.34 »
Sain vihdoin haettua ja asennettua tuon sickboyn kernelin, mukavasti tuntuu toimivan paitsi mokkula eikä kumpikaan kortinlukija ei toimi.

« Viimeksi muokattu: 19.01.09 - klo:20.27 kirjoittanut harrim »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #312 : 19.01.09 - klo:19.38 »
Kysymys kuuluukin: saako linuxilla moista tälle läppärille kun windowsillakaan ei fanien säätö onnistunut niillä perus speedfan ohjelmilla.
Sivulta https://help.ubuntu.com/community/AspireOne kohta NOISE (FAN CONTROL).
alias vililikku

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #313 : 20.01.09 - klo:07.02 »
Sain vihdoin haettua ja asennettua tuon sickboyn kernelin, mukavasti tuntuu toimivan paitsi mokkula eikä kumpikaan kortinlukija ei toimi.

Eikö robin postaama ohjekaa toimi mokkulalle? Mulla on viel Sickboyn vanhempi kerneli 2.6.28rc8:n perustuva ja mulla ainakin noi kortinlukijat pelittää kumpainenkin. Mitä dmesg sanoo kun tyrkkäät kiinni kortin? Entäpä mitäs nämä tulostavat?
Koodia: [Valitse]
lsmod | grep jmb
Koodia: [Valitse]
lsmod | grep pciehp

Jone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
  • \,,/
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #314 : 20.01.09 - klo:09.51 »
Onko muilla ongelmia päästä "wpa2 enterprise" suojattuun, langattomaan verkkoon, tuolla linux-image-2.6.28_Sickboy.AA1-20080112_i386.deb -kernelillä? Ennen tuon asennusta pääsin koulussa wlaniin, nyt ei enää yhdistä vaikka verkko löytyy..


Edit.
Vika näyttäisi olevan ubuntun oletus network-managerissa. Sain koulun langattoman verkon toimimaan wicd + wpa_supplicant -yhdistelmällä, käyttäen kaverin tekemää asetustiedostoa juuri meidän koulun verkkoon.
« Viimeksi muokattu: 28.01.09 - klo:15.23 kirjoittanut Jone »

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #315 : 29.01.09 - klo:22.32 »
Lainaus
Onko muuten joku saanut tuon wlanin toimimaan? Itse olen taistellut sen kanssa aika paljon

Itse laitoin tuon mukaan ja näyttäisi toimivan.
http://madberry.org/2008/11/how-to-get-atheros-ar242x-to-work-on-810-intrepid-ibex/
Viimeisimpien päivitysten jälkeen lakkasi pelaamasta :(

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #316 : 30.01.09 - klo:07.41 »
Lainaus
Onko muuten joku saanut tuon wlanin toimimaan? Itse olen taistellut sen kanssa aika paljon

Itse laitoin tuon mukaan ja näyttäisi toimivan.
http://madberry.org/2008/11/how-to-get-atheros-ar242x-to-work-on-810-intrepid-ibex/
Viimeisimpien päivitysten jälkeen lakkasi pelaamasta :(

Eihän vaa kerneli päivittynyt? Jos näin kävi, niin joudut varmaankin uudelleen kääntelemään..

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #317 : 30.01.09 - klo:08.42 »
Lainaus
Onko muuten joku saanut tuon wlanin toimimaan? Itse olen taistellut sen kanssa aika paljon

Itse laitoin tuon mukaan ja näyttäisi toimivan.
http://madberry.org/2008/11/how-to-get-atheros-ar242x-to-work-on-810-intrepid-ibex/
Viimeisimpien päivitysten jälkeen lakkasi pelaamasta :(

Asensin crunchbanglinuxin. Nyt taisi löytyä minulle sopiva distro tähän koneeseen. Vähän hidas bootti mutta muistia vie vähän ja on muutenkin näppärä (ja se wlankin toimii):
http://crunchbanglinux.org/
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Tiitta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #318 : 30.01.09 - klo:22.48 »
Lainaus
Onko muuten joku saanut tuon wlanin toimimaan? Itse olen taistellut sen kanssa aika paljon

Itse laitoin tuon mukaan ja näyttäisi toimivan.
http://madberry.org/2008/11/how-to-get-atheros-ar242x-to-work-on-810-intrepid-ibex/
Viimeisimpien päivitysten jälkeen lakkasi pelaamasta :(

Eihän vaa kerneli päivittynyt? Jos näin kävi, niin joudut varmaankin uudelleen kääntelemään..

Juuri tuli päivityksiä ja lakkasi toimimasta sekä wlan + langallinen. En sitten millään tajua missä vika.

Käänsin uusiksi, installoin,  lsdmodilla löydän rivin jossa lukee

"wlan wlan_scan_sta,ath_rate_sample,ath_pci"

Löytää muka langattoman, että ei suostu yhdistämään. Mietin, että onkohan tässä taas ongelmana se, että langattomassani on WPA salaus?

Mutta mikä iski sitten piuhan kanssa? Verkko-ongelman suljin pois heti, toisessa koneessa homma toimii.

Alunperin olen langattoman pistänyt toimimaan seuraavalla ohjeella:
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne -> Wireless module

Asetuksissa ei pitäisi olla vikaa, on määritelty, että IP:n saa DHCP:ltä. Siltikin se vain yrittää yhdistää langalliseen ja tulee vain sitten ilmoitus "the network connection has been disconnected" vaikka ei missään kohti yhdistänytkään.Yritin myös pingata tätä konetta, mutta ei löydä tätäkään konetta, eli sillä nyt ei ole mitään yhteyksiä.

Olen vielä ihan untuvikko tämän ubuntun ja linuxin kanssa säätöpuolella, vaikka käyttänyt olen ennenkin. Eli ohjeistuksia saa vääntää rautalangasta.  ;D

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Acer Aspire one -miniläppäri
« Vastaus #319 : 31.01.09 - klo:11.52 »
Lainaus
Asensin crunchbanglinuxin. Nyt taisi löytyä minulle sopiva distro tähän koneeseen. Vähän hidas bootti mutta muistia vie vähän ja on muutenkin näppärä (ja se wlankin toimii):
http://crunchbanglinux.org/

No niin, johan se distro ehtikin olla koneella muutaman päivän. Nyt asensin moblinin uuden alpha-version. Parasta tässä on buuttinopeus : virtanapin painamisesta 15 sekuntia työpöydälle.

Tuolta löytyy image ja ohjeet usb-tikulle asentamiseen:
http://moblin.org/documentation/getting-started-guides/test-drive-moblin

Ja jos haluaa asentaa pysyvästi niin rootin salasana on "moblin". Tämän keksin ihan itse :)
« Viimeksi muokattu: 31.01.09 - klo:15.23 kirjoittanut Ari Häyrinen »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori