Itse tehdyissä tällaiset ongelmat on helpompi välttää ja tarvittaessa ratkaista.
Ei kai nuo sadat webbifirmat Suomessakaan tabula rasasta aloita?
Osa niistäkin tekee omat pohjansa sen sijaan että käyttäisi kolmannen osapuolen tuotteita. Erityisesti jos ylläpitosopimus on jatkuva niin kolmannen osapuolen tuote sisältää suuremmat riskit kuin talon sisällä kehitetty järjestelmä.
Ottavat jonkun valmiin alustan, räatälöivät sen asiakkaalle ja laittavat hintalapun päälle? Asiakas tuskin on niin valveutunut, että edes tietää mikä on Mambo tai Joomla tai edes WordPress?
Ottaen huomioon asiakkaiden ostaman tuotteen "laadun" niin suurin osa heistä ei todellakaan ole millään tavalla valveutuneita.
Jos minä tilaisin www-sivuston toteutuksen niin ensimmäinen vaatimus olisi validaattorin hyväksyntä sekä html-merkkaukselle että css-kuvaukselle. Toinen vaatimus olisi esteettömyys. Kolmantena vasta tulisivat itse sisältöön liittyvät vaatimukset, jotka luonnollisesti nekin olisivat hyvin tärkeitä.
Varmaan suurimmalla osalla webbifirmoista ovat jo omat kotisivut sellaisia etteivät ne läpäisisi kahta ensimmäistä vaatimustani. Ei kovin hyvää kuvaa anna heidän ammattitaidostaan.
Ei nuo alustat ihan yhdessä yössä katoa...
Ei se lohduta jos materiaalia on paljon. Jos järjestelmän tuki lakkaa esimerkiksi kolmessa vuodessa niin ongelmaan reagoidaan neljän vuoden päästä kun järjestelmässä on useampia tunnettuja tietoturva-aukkoja ja yhteensopivuus palvelinalustojen kanssa alkaa käytä heikoksi.
Toki tuotakin ongelmaa voi ennakoida arvioimalla eri alustojen elinvoimaisuutta.