Minä sain ainakin tuon mPollux-ohjelman pelaamaan ja tunnistamaan kortin, mutta kun olen sörssinyt jo aiemmin PINin lukkoon niin en päässyt kokeilemaan oikeasti siellä testisivulla. Pitää käydä poliisilla avaamassa PIN ja kokeilla sitten. Mainittakoon, että aiemmilla yrityksilläni en ole saanut mitään muuta ohjelmaa tunnistamaan korttia.
Eli seuraavassa lyhyt kuvaus siitä mitä tein sen englannin kielisen ohjeen mukaisesti:
1. Asensin ensin Synapticilla varastoista löytyvän paketin pcscd
2. Latasin ja tallensin VRK:n sivulta sen .deb paketin (näyttävät 7.10 ja 8.04 olevan tuettuja)
3. Ajoin päätteessä loitsun sudo dpkg -i mpollux-digisign-client_1.0.0-1495_i386.deb
4. Käynnistin mPollux sovelluksen ja se tunnisti kortin
Kiitos,lisä vinkistä:
Kun asensit oliko kortin lukijasi kiinni Ubuntu järjestelmässäsi vai laitoitko sen kiinni vasta asennustesi jälkeen?
Kysyn tätä sitä varten kun vertailisin Win/ubuntu toimintojen mahdollsia eroja ,samalla ohjelmalla,/win/ubuntun versiolla.
Windos asennus toimi seuraavalla tavalla. 1.Utimaco levy asemaan ajurien asennus Utimacon levyn avulla,asennuksen jälkeen tulee merkki kiinnitä laite paikoilleen,muistaakseni sen jälkeen kun laite on kytketty laite tunnistaa välittömästi HST kortin ja on valmis käytettäväksi.
Huom:Utimacon asennus levyllä on myös linux ajuri paketi mukana..
Eli itse mietin seuraavaa onko win puolen ajurit ja laite poistettava ensiksi windows puolelta ja vasta sen jälkeen ,tuo pscd pakettin asennus ja mpollux ohjelma haku +asennus .
.
Tämän jälkeen Utimaco laitteen kytkentä ja toimintojen kokeilut ?
T.Rapi44
Ps:pscd paketti asennettu samoin päätteesä ajettu neuvomasi loitsu,ei vain tunnista,jatkan kokeilujani...
imo@raimo-desktop:~$ sudo dpkg -i mpollux-digisign-client_1.0.0-1495_i386.deb
sudo: unable to resolve host raimo-desktop
dpkg: virhe käsiteltäessä mpollux-digisign-client_1.0.0-1495_i386.deb (--install):
ei pääsyä arkistoon: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
mpollux-digisign-client_1.0.0-1495_i386.deb
raimo@raimo-desktop:~$
Tämä tuli vastaukseksi kun käytin tuota neuvottua loitsua.....Onneksi tämä ei ole elämää suurempaa juttua ,harjoittelut ja kokeilut jatkuvat ongelma ei vain poistu..
T:Rapi44