Kirjoittaja Aihe: OO-Writer ja otsikoiden numerointi  (Luettu 5143 kertaa)

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« : 12.02.06 - klo:11.50 »
Kylläpä nyt ärsyttää, kun en keksi miten saisin toimimaan otsikoiden numeroinnin automaattisesti Open Officessa. Käytän pääotsikoiden tyylinä Otsikko 1:ä ja olen laittanut sen numerointityyliksi Numerointi 1. Lisäksi olen valinnut numeroinnin aloitettavaksi numerosta 1, luonnollisesti..

Kaikesta huolimatta, kun valitsen kirjoitustyyliksi Otsikko 1, niin numerointi ei alakkaan ykkösestä vaan numeroksi tulee 0. Ja nolla tulee myös seuraavien otsikoiden numeroksi.

Mitenkähän noitten asetusten pitäisi oikein olla, että homma toimisi automaattisesti?

Manuaalisesti otsikon numeron saa oikein, kun jokaisen otsikon kohdalla käy Luettelomerkit ja numeroinnit valikosta muuttamassa numerointityypin tämän näköiseksi:
1. -----------
2. -----------
3. ----------
...jne

Tuo käsin muuttelu on kuitenkin huono ratkaisu, koska jossakin vaiheessa numerot menevät aina täysin sekaisin ja sekös ärsyttää.. Parhaillaan tulee kahdet numeroinnit joka otsikolle tyyliin
0. 1. Otsikko
0. 2. toinen otsikko

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #1 : 13.02.06 - klo:19.01 »
Olikohan MikroPC-lehti, jossa oli testiartikkeli OpenOffice2.org ohjelmasta. Tässä vaiheessa olen samaa mieltä sen artikkelin kirjoittajan kanssa siitä, että OO on ******maisen itsepäinen ohjelma.

Olisikohan mitään keinoa saada vaikkapa kokonaan pois käytöstä tuo otsikoiden numerointi?? Siinä tapauksessa voisin kirjoittaa manuaalisesti ne numerot ja kuitenkin automaattinen sisällysluettelon teko toimisi suunnitellusti.

Toinen hyvä juttu olisi jos saisin laitettua sivunumerot oikein sekä tekstisivuille että sis. luetteloon. Ei  taida kuitenkaan olla onnistumassa.

AAAAAAAAAAARGH!!! sanon minä

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #2 : 13.02.06 - klo:19.19 »
Huh, sain sentään tuon automaattisen numeroinnin poistettua. Kyllä osasi olla käsittämättömän vaikeaa. Siis en käsitä minkä ihmeen takia jokainen saakelin otsikko pitää käsitellä erikseen, että ne saa muotoiltua oikein!! Onneksi OO:n käyttö ei ole pakollista, tässähän saattaisi muuten toivo paremmasta huomisesta mennä.........

Noniin. Jääköön tämä turha avautuminen tähän.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #3 : 13.02.06 - klo:20.34 »
Olikohan MikroPC-lehti, jossa oli testiartikkeli OpenOffice2.org ohjelmasta. Tässä vaiheessa olen samaa mieltä sen artikkelin kirjoittajan kanssa siitä, että OO on ******maisen itsepäinen ohjelma.

tuo on ongelma lähes kaikkien WYSIWYG-tekstieditorien kanssa. aina kun dokumentin pituus ja monimutkaisuus lisääntyy, lisääntyy myös käytetty aika ulkonäön viilaamiseen, vaikka käytettäsiinkin tyylejä jotka periaatteessa ovat hyvä idea.

Olisikohan mitään keinoa saada vaikkapa kokonaan pois käytöstä tuo otsikoiden numerointi?? Siinä tapauksessa voisin kirjoittaa manuaalisesti ne numerot ja kuitenkin automaattinen sisällysluettelon teko toimisi suunnitellusti.

Toinen hyvä juttu olisi jos saisin laitettua sivunumerot oikein sekä tekstisivuille että sis. luetteloon. Ei  taida kuitenkaan olla onnistumassa.

minulla kyllä onnistui päättötyn tekeminen OO:n avulla, vieläpä siten, että dokumenttia siirrettiin lähes päivittäin linux ja windows -ympäristöjen välillä. myös se otsikointi ja sivunumerointi. minä kyllä tein omat tyylit otsikoille ja leipäteksitlle, joten en osaa sanoa miten hyvin olemassa olevat tyylit on mahdollista muokata haluamakseen.

AAAAAAAAAAARGH!!! sanon minä

:)
LaTeX ja LyX ratkaisevat ne ongelmat joiden kanssa sinä olet paininut varsin triviaalilla tavalla (mutta valitettavasti tuovat mukanaan pari omaa ongelmaansa).
Janne

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #4 : 13.02.06 - klo:21.51 »
Lainaus
minulla kyllä onnistui päättötyn tekeminen OO:n avulla, vieläpä siten, että dokumenttia siirrettiin lähes päivittäin linux ja windows -ympäristöjen välillä. myös se otsikointi ja sivunumerointi. minä kyllä tein omat tyylit otsikoille ja leipäteksitlle, joten en osaa sanoa miten hyvin olemassa olevat tyylit on mahdollista muokata haluamakseen.

Hyvin on sitten yhteen toimineet windows ja linux ohjelmistot.

Pitääpä muuten kokeilla tehdä kokonaan omat tyyli-asetukset ja katsoa josko siitä olisi apua. Kyllähän tuon luulisi toimivan jos vain osaa laittaa asetukset kuntoon. Siinäpä sitä työsarkaa sitten riittääkin...

Kiitoksia vinkeistä!

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #5 : 21.02.06 - klo:10.59 »
OO2:ssahan on loistava ja monipuolinen numerointi/sisennys!

Uuden version "bullets and numbering" toolbox tekee monimutkaiseten listarakenteiden siististä muotoilusta helppoa ja tehokasta. Siitä voi valita eri numeroinnit, sisennykset, alakohdat, numeroimattomat kohdat ja se toimii hyvin -- kunhan näkee sen vaivan, että opettelee käyttämään.

Nykyisissä ohjelmissa ollaan ylitetty se raja, että niitä voi osata käyttää sekä monipuolisesti ja intuitiivisesti. Pitää siis lukea ohjeet ja ihan oikeasti vaan opetella. Automaattiset korjaukset toki ovat välillä raivostuttavia (esim. pisteen jälkeen aina iso kirjain) mutta ne saa ruksittua pois (Tools --> Auto Correction... --> Options).

Kannattaa oikeasti opetella käyttämään sekä tyylejä että muita muotoiluja. Ammattitaittajana olen kiroillut lukemattomia kertoja ihmisiä, jota ovat lisäilleet tekteihinsä "muotoiluja" välilyönneillä, rivinvaihdoilla sun muilla "helpoilla" tavoilla, jotka ovat tehokkaasti sotkeneet itse sisällön rakenteen. Lisäksi tyylit ja eri otsikkotasot auttavat kummasti, kun tekee automaattisia sisällysluetteloita :-)

* Vinkki * OO2:ssa kannattaa valita tyylit-boksi näkyviin ja lukita se oikeaan laitaan kiinteästi. Siitä on nopea valita tyylejä ja helppo klikata muutokset esiin oikealla napilla. WXGA-näytöllä ainakin erinomainen tapa.
« Viimeksi muokattu: 21.02.06 - klo:11.27 kirjoittanut simohell »
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #6 : 21.02.06 - klo:11.02 »
Kaikesta huolimatta, kun valitsen kirjoitustyyliksi Otsikko 1, niin numerointi ei alakkaan ykkösestä vaan numeroksi tulee 0. Ja nolla tulee myös seuraavien otsikoiden numeroksi.

Mitenkähän noitten asetusten pitäisi oikein olla, että homma toimisi automaattisesti?

OO2:ssa ainakin on tyylin asetuksissa kohta "Start with" ja sen kun asettaa "1" homma tuntuu toimivan.

Lainaus käyttäjältä: HammerPower link=topic=1931.msg13459#msg13459
Olisikohan mitään keinoa saada vaikkapa kokonaan pois käytöstä tuo otsikoiden numerointi?? Siinä tapauksessa voisin kirjoittaa manuaalisesti ne numerot ja kuitenkin automaattinen sisällysluettelon teko toimisi suunnitellusti.

Otsikkotyyleissä itsessään ei oletuksena ole näkyvää numerointia.

Sisällysluettelon asetuksissa (oikea nappi --> edit index/table --> Entries) pystyy muokkaamaan sisällysluettelon muotoa. Painikkeista saa lisää elementtejä ja [E#][E][T]
  • osasta voi poistaa elementtejä klikkaamalla ja painamalla del. E# on se sisällysluettelon numerointi. Eri tason otsikot tunnistetaan tuossa tyylin mukaan.


Yksi ongelma, minkä olen sisällysluettelossa huomannut (enkä ole löytänyt ratkaisua) on se, että sisällysluettelon sivunumeroihin ei saa määritettyä offset-arvoa, kuten saa footerin tai tekstin sisällä olevaan sivunumeron...
« Viimeksi muokattu: 21.02.06 - klo:11.22 kirjoittanut simohell »
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #7 : 23.03.06 - klo:11.30 »
Tuskailin juuri tuon OOo2:n kanssa, sillä kappaleiden tyylit eivät tunnu toimivan millään!

Minulla on olemassaoleva teksti jota yritän muokata.
Valitsin tyylityökalusta haluamani tyylin ja muokkasin sen asetuksia ja tämän jälkeen muutin kohdalla haluamani kappaleet käyttämään kyseistä tyyliä.

Sisennykset ja välit sain toimimaan, mutta esim. fontit eivät vaihdu kyseisen tyylin mukaisiksi millään! Vaikka pyyhkisin koko rivin puhtaaksi ja aloittaisin uuden kappaleen, tämän jälkeen vaihdan käyttöön muokkaamani tyylin, niin silti en saa käyttööni valitsemaani fonttia.

Onko kellään vinkkejä, vai onko tämä vain hyväksyttävä tosiasia? Toimiiko tämä toisin lopullisessa 2.0-versiossa (Ubuntussahan on joku 1.9x)?

Mikko

Aioin juuri suositella tätä (taas) meidän ATK-osastollemme, mutta enpä taidakaan ihan vielä  :'(
« Viimeksi muokattu: 23.03.06 - klo:11.35 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #8 : 23.03.06 - klo:20.34 »
Tuskailin juuri tuon OOo2:n kanssa, sillä kappaleiden tyylit eivät tunnu toimivan millään!

kyllä ne minusta toimivat...

Onko kellään vinkkejä, vai onko tämä vain hyväksyttävä tosiasia? Toimiiko tämä toisin lopullisessa 2.0-versiossa (Ubuntussahan on joku 1.9x)?

testasin tuossa esittämälläsi tavalla noita muokata ja kyllä homma pelasi aivan kuten voisi odottaakin. minulla on tosin käytössä dapper ja OO2.0.2, mutta mielestäni tuo kyllä toimi moitteetta breezyssäkin ja OO1.0x:stä olen vamra, että homma toimi, koska tein sillä ihan tärkeitäkin dokumentteja.
Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #9 : 24.03.06 - klo:11.01 »
Olen minäkin yleensä saanut tämän toimimaan, mutta nyt vain näytti tökkivän kaikki.

Ehkä tämä johtuu siitä, että tuo teksti mitä muokkasin oli ripattu suoraan netistä  :-[ (paikallisen pelastuslaitoksen sivuilta löytyi sopivaa materiaalia käytettäväksi pelastussuunnitelman tekemiseen yhtiökokousta varten).
Jos olisin älynnyt liittää sen asiakirjaan muotoilemattomana tekstinä, niin tämä olisi ollut varmasti kivuttomampi prosessi, kun ei olisi tullut noita muotoiluja mukaan.

Mutta siis tässä tapauksessa en meinannut millään päästä eroon noista www-muotoiluista, vaikka kuinka muokkasin käytettyjä tyylejä.

Edit: RATKAISU

Huomasinpa juuri tuolla Muotoilu-valikossa kohdan Oletusmuotoilu (Ctrl-Shift-Space). Se poistaa kaikki erityismuotoilut valittuna olevalta alueelta ja ottaa käyttöön tyyleissä määritellyt asetukset. Eli tämä oli ratkaisu ongelmaani  :)
Valitsin kaikki (Ctrl-A) ja painoin tuota. Siinä se.

Mikko
« Viimeksi muokattu: 25.03.06 - klo:23.02 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: OO-Writer ja otsikoiden numerointi
« Vastaus #10 : 30.03.06 - klo:15.27 »
Ehkä tämä johtuu siitä, että tuo teksti mitä muokkasin oli ripattu suoraan netistä  :-[

Netistä kopioitu teksti voi aiheutaa OO:ssa ongelmia. Esim. silloin olen ollut pulassa kun tyyppi on copypastennut Explorerista MS-Office 2000:een ja lähettänyt sen doc:ina minulle. Osa tekstistä on silloin ollut käytännössä jopa tavoittamattomissa.

OO ja selaimesta kopiointi voi siis tuottaa ongelmia. En ole kokeillut vähään aikaan, eli en tiedä toimisiko jo paremmin, mutta olen tottunut etämään kaiken minkä tahansa "notepadin" kautta. (käytän siis OO:ta sekä Windowsilla, Linuxilla että NeoOfficea myös mäkillä)

"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch