Linux-jakelujen asentaminen ja virittäminen käyttökuntoon on tullut vuosi vuodelta helpommaksi. Minulle toki sopii kaikenlainen räpeltäminen, se on kiva harrastus. Pikku ongelma vain, että niitä kivoja harrastuksia on minulla liikaa, nytkin yksi vinkuu ja heiluttaa häntäänsä, se pitäisi viedä rajulle maastolenkille ...
Miksi sitten pikkuisen purnaan siitä, että linux ei ole vieläkään tarpeeksi helppo? Toivoisin, että olisi sellainen jakelu, että voisin antaa asennus-cd:n ihmiselle, joka on esimerkiksi osannut itse asentaa pelin tai ohjelman Windows-mikroon. Mukana yksi A4 opastusta.
Yleisimmillä jakeluilla taito riittäisi jo linuxin asentamiseen ja useimmilla nettisivuilla vierailuun. Itse en useinkaan viitsi alkaa flasheja ja jaavoja koneeseen sähläämään, koska en välitä huonolaatuisista videoista ja pelini (historialliset sotapelit) toimivat vain Windowsissa. Tavallisen netinkäyttäjän on kuitenkin mahdotonta ymmärtää, miksi esimerkiksi Ylen Pikkukakkonen ei toimikaan, jos lapsukainen sinne suunnistaa.
Ongelmat ja koodekki- ja muut sotkut toki saa selvitettyä kun
1. selaa riittävästi foorumeita nähdäkseen, mikä temppu juuri siinä jakeluversiossa on tehtävä
2. osaa käyttää Synaptic tms. paneelia ohjelman asentamiseksi.
Koska orjaohjelmat (proprietary- ) kuitenkin löytää ilmaiseksi ja ainakin Pohjoismaissa laillisesti Netistä, miksi ei linux jakeluista ole esim. Ubuntun Nordic Editionin jakelua, jossa Flash, Sun-Java, osa koodekeista yms. tauhka olisi mukana. Toki sen joka ohjelman asentaa, on rasti-ruutuun menetelmällä kerrottava, että hyväksyy jotkin lisenssiehdot, mutta sitä on jokainen elämässään tottunut automaattisesti tekemään.
Löytyisikö EU-parlamentaarikko, joka alkaisi ajaa EU-linuxjakelua e.m. periaatteilla