Kirjoittaja Aihe: CrunchBang Linux - Mielenkiintoinen "uusi" Ubuntu pohjainen distro  (Luettu 40250 kertaa)

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Seuraava Crunchangin versio ei olekaan Ubuntu- vaan Debian-pohjainen:
http://crunchbanglinux.org/forums/topic/6754/crunchbang-10-statler-coming-soon/
Lainaus
The next version of CrunchBang, version 10, will be codenamed "Statler". Contrary to the rumour mill, it will not be powered by cheetahs, hamsters or chickens, it will be powered Debian Squeeze sources.

Tuskinpa tuo tuostaan huononee. Tuleepahan kesän korvalla Lucidin rinnalle muutakin testattavaa.

Pehtoori

  • Vieras
Seuraava Crunchangin versio ei olekaan Ubuntu- vaan Debian-pohjainen:
http://crunchbanglinux.org/forums/topic/6754/crunchbang-10-statler-coming-soon/
Lainaus
The next version of CrunchBang, version 10, will be codenamed "Statler". Contrary to the rumour mill, it will not be powered by cheetahs, hamsters or chickens, it will be powered Debian Squeeze sources.

Tuskinpa tuo tuostaan huononee. Tuleepahan kesän korvalla Lucidin rinnalle muutakin testattavaa.

mitä tuo tarkoittaa käytännössä?

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Ohjelmat tulevat Squeezen varastoista, Ubuntun lähteistä ei siis kannata sovelluksia asentaa. Openboxin rinnalle tulee myös XFCE-työpöytä. Käytön kannalta tuskin suuria muutoksia tulee.

Aikamoinen kuhina CB-foorumilla alkoi ilmoituksen jälkeen.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Lainaus
mitä tuo tarkoittaa käytännössä?
Esimerkiksi sitä, että tämä lista päivittyy http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29143.0
terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Pehtoori

  • Vieras
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista. Aina kompastunut johonkin seuraavista: liian vaikea asentaa (Arch), nettiyhteys ei toiminut (wlan ja/tai kiinteä 3G - ei piuhaa koneessa) tai joku muu "käyttöä estävä" ominaisuus... 

terom

  • Vieras
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista. Aina kompastunut johonkin seuraavista: liian vaikea asentaa (Arch)

Ei Arch ole mahdottoman vaikea asentaa, jos englanti luonnistuu. Sille löytyy loistava Beginner's Guide wikistä.
Youtubessa on myös asennuksesta mallia.
Vaatii tietysti hieman aikaa ja halua laittaa se pyörimään.

Pehtoori

  • Vieras
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista. Aina kompastunut johonkin seuraavista: liian vaikea asentaa (Arch)

Ei Arch ole mahdottoman vaikea asentaa, jos englanti luonnistuu. Sille löytyy loistava Beginner's Guide wikistä.
Youtubessa on myös asennuksesta mallia.
Vaatii tietysti hieman aikaa ja halua laittaa se pyörimään.

Pari kertaa olen tosissani yrittänyt mutta ei onnistu...   

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista.

Rolling distro :) ”Roll on” on deodorantti.

Tuosta jatkuvasta uusimman hännille pysymisestä on sitten omat ongelmansakin. Ensimmäisenä kärsinee vakaus.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pehtoori

  • Vieras
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista.

Rolling distro :) ”Roll on” on deodorantti.

Tuosta jatkuvasta uusimman hännille pysymisestä on sitten omat ongelmansakin. Ensimmäisenä kärsinee vakaus.

Haha, onneks laitoin mikä lie-lisäyksen.  :P

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Tämä saattaa tarkoittaa myös sitä, että suomenkielinen CB-keskustelu hiipuu ubuntu-fi-foorumilla. Saa nähdä, vakiintuuko paikaksi hiljainen debian-fi.eu vai kaikkiruokainen linux.fi.

Kuvittelisin, ettei CB:sta tule ihan saumatta rullaavaa distroa Siduxin tai Archin tyyliin, vaan siitä julkaistaan versioita aika ajoin. Katsotaan miten käy.

Rullaajillehan on tarjolla myös ArchBang. Suosittelen kokeilemaan, jos olet paatunut distrohyppelijä. Menivät juuttaat julkaisemaan sen  juuri kun sain Openboxin toimimaan Archin päällä testikoneessa.  ;D Taas meni opiskelu ihan hukkaan.
« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo:14.03 kirjoittanut nore »

terom

  • Vieras
Ei se uuden oppiminen koskaan mene hukkaan.  ;)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista. Aina kompastunut johonkin seuraavista: liian vaikea asentaa (Arch)

Ei Arch ole mahdottoman vaikea asentaa, jos englanti luonnistuu. Sille löytyy loistava Beginner's Guide wikistä.
Youtubessa on myös asennuksesta mallia.
Vaatii tietysti hieman aikaa ja halua laittaa se pyörimään.

Pari kertaa olen tosissani yrittänyt mutta ei onnistu...   
Asenna Chakra. Se on helppo asentaa livelevyltä.

nomalab

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Juu, oon yrittäny läppäriin etsiä sellaista ns (mikä lie) roll-on tms distroa joka siis päivittää aina uusimmat versiot ohjelmista. Aina kompastunut johonkin seuraavista: liian vaikea asentaa (Arch), nettiyhteys ei toiminut (wlan ja/tai kiinteä 3G - ei piuhaa koneessa) tai joku muu "käyttöä estävä" ominaisuus... 

Musta on vanhemmiten tullut laiskempi ja vapaamielisempi, joten kun wvdialin kanssa kikkailut eivät puolen tunnin vääntämisen jälkeen tuottaneet tulosta Archbangin LiveCD:n kanssa leikkiessä, niin buuttasin takaisin Ubuntuun, kävin noutamassa sakis3g kilkkeen ja tallensin sen muistitikulle. Archbangissä sitten kopioiden sakis3g tikulta /usr/bin hakemistoon, mokkula kiinni koneeseen ja komentelemaan terminaalissa: sakis3g connect.

Ja niin oltiin netissä. :D

Mokkulana siis Huawei E1552 ja liittymänä Saunalahden prepaid mobiililaajakaista (se joka käyttää Elisan asetuksia).

ArchLinuxin asennuksen vaikeuteen en voi ottaa kantaa, kun en ole sitä koskaan tehnyt. Archbangin asennus LiveCD:ltä vanhalle Pentium kakkoselle on ohjelmistossa kauppareissun jälkeen, joten siitä voin illemmalla sitten jo jotain lausuakin.

Ai niin, sakis3g siis täällä: http://www.sakis3g.org/
Toshiba Satellite Pro L100 | ATI Xpress 200M | Huawei E1552 | Saunalahti prepaid mobiililaajakaista | Arch

nomalab

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Unohdin ihan tämän postanneeni ja meinasi update jäädä tekemättä.

ArchLinuxin asennuksen vaikeuteen en voi ottaa kantaa, kun en ole sitä koskaan tehnyt. Archbangin asennus LiveCD:ltä vanhalle Pentium kakkoselle on ohjelmistossa kauppareissun jälkeen, joten siitä voin illemmalla sitten jo jotain lausuakin.

Niin, se asennushan on ncurses (teksti) pohjainen, osioinnin voi tosin myös tehdä Gpartedilla hiiren kanssa operoiden (jos ei cfdiskistä pidä). Kielitaitoahan se vaatii, kun ei ole suomeksi, mutta en asennusta pitäisi mitenkään erityisen vaikeana.

Testikoneella Arch toimi niin hyvin ja rivakasti, että päätin asentaa sen myös pääkoneena toimivalle läppärille (tuo sigissä näkyvä). Minuun vetosi myös mm. asetustiedostoissa selkeästi näkyvä Archin KISS periaate sekä kattava dokumentaatio (wiki).

Tämä Toshiban läppäri on ollut ongelmallinen Debian pohjaisten distrojen kanssa, joten Crunchbang ja Squeeze saivat jäädä pikaisen varaosiolle suoritetun asennuksen jälkeen. En yksinkertaisesti saanut niitä toimimaan ilman pitkiä kernel cheatcodeja, joiden jäljiltä muutenkin hitaahkosta koneesta oli kaikki puhti pois.

Samoin kävi Salix OS:lle (Slackware), jonka LXDE versiosta pidin, mutta jota en asennuksen jälkeen tahtonut saada taipumaan tahtooni.

Arch Linux on siis ns "jatkuva jakelu" (rolling release), pakettienhallintajärjestelmä pacman [2] on mielestäni aivan mainio (tosin apt-get taustaisella on hetken kestänyt löytää kaikki toiminnot). Asennettuna Arch on mukavan ohkainen ja vanhakin rauta toimii rivakasti! Arch Linuxin wikistä [3] on löytynyt vastaukset kaikkiin kysymyksiin ja kattavat ohjeet eri asetusten virittelyyn - on muuten selkein ja kattavin dokumentaatio mitä olen milloinkaan nähnyt.

Archbangissähän on Wicd asennettuna, joten wifiyhteydet pitäisi sujua "heittämällä" (ei omakohtaista kokemusta, kun täällä ei langattomia yhteyksiä ole). Mokkulalla menen nettiin, kuten tuossa edellä jo mainostin, yhteydenmuodostajana edelleen sakis3g [4], kunnes ehdin viritellä wvdialia kuntoon.

Suosittelen lataamaan Archbangin LiveCDn [1] ja kokeilemaan. Sisältää siis asennusscriptin, jonka jäljiltä saa toimivan työpöytäympäristön jota voi sitten viritellä - ei tarvitse ihan alusta asti alkaa kasaamaan!

[1] http://archbang.org/
[2] http://www.archlinux.org/pacman/pacman.8.html
[3] https://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page
[4] http://www.sakis3g.org

PS. Tämä ei ollut mikään "X on paras distro" trollaus, kun minua ei distrokiihkoilut kiinnosta. Paras distro itse kullekin on aina se, joka istuu juuri hänelle parhaiten. Minulle, tällä hetkellä ja tällä raudalla, se on Arch Linux (Archbang).
« Viimeksi muokattu: 02.11.10 - klo:13.45 kirjoittanut nomalab »
Toshiba Satellite Pro L100 | ATI Xpress 200M | Huawei E1552 | Saunalahti prepaid mobiililaajakaista | Arch