Tämä on kyllä todella surrealistinen "keskustelu".
Sinänsä asiallisesta aiheesta alkaneessa ketjussa on aika monia viestejä, jossa olennaisesti sanotaan että "kaikki naiset XXX" ja viestejä, jossa sanotaan "että ei ne naiset YYYY, kun miehet hoitaa". Ja minä jo 80-luvulla netti- ja Unix-urani aloittaneena idealistisesti kuvittelin, että tällainen puusilmäisyys ja sukupuoleen perustuva lokerointi olisi jäänyt jonnekin historian hämärään, mutta eipä näytä näin olevan.
Hei, ajatelkaas nyt asiaa vähän tarkemmin. Ihmiset on erilaisia ja sukupuolten sisällä vaihtelut ovat suurempia kuin keskimäärin sukupuolten välillä. Eli vaikka keskimääräisellä miehellä ja naisella onkin tilastollista suhtautumiseroa tietotekniikkaan, niin fakta on se, että naisissa on iso joukko tekniikasta kiinnostuneita ja miehissä vastaavasti täysin tekniikkakädettömiä.
Lähtemällä stereotyyppiseen "ei ne naiset halua XXX" ja "ei ne naiset tee YYY, kun miehet hoitaa" ajatteluun, suljette oman ahtaan ajatusmaailmanne ulkopuolelle kaikki tekniikasta kiinnostuneet naiset ja käytännössä mitätöitte tällaisen porukan olemassaolon ja sijoitatte heidät mielessänne normaalin ulkopuolelle. Ja tällaiseenkö porukkaan pitäisi tuntea olevansa tervetullut?
Minä olen aika monessa IT-porukassa aikoinani ollut niitä ensimmäisiä naisia ja olen joutunut noita stereotyyppejä rikkomaan oikein urakalla. Enää 2000-luvulla ei oikein jaksaisi, kun on oma alan konsulttifirma, mies ja lapsikin. En minä halua mitään erikoiskohtelua tai tien raivaamista telaketjuille, haluan vain sitä, että kiinnostustani tietokoneisiin pidetään aivan normaalina eikä jonkinlaisena kummallisena poikkeavuutena, sairautena tai friikkiominaisuutena, joka tekee minusta samalla epänaisen.
Ja itse asiaan sanon sen verran, että tässä naiset + Ubuntu/Linux -keskustelussa lienee hyvä erottaa tavoitteet toisistaan. Kannattaa miettiä onko tavoitteena saada useampi tekniikasta kiinnostunut nainen viihtymään Ubuntun tukifoorumeilla ja kehitysporukoissa, vai onko tavoitteena saada ylipäätään enemmän naisia Ubuntun käyttäjiksi. Nämä kaksi päämäärää ovat aika erilaisia ja niiden toteutus tarvitsee eri keinoja.