Kirjoittaja Aihe: Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat  (Luettu 3596 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat
« : 11.11.08 - klo:17.30 »
Tuo nimisotku laittoi minulle muutamia kysymyksiä, ennenkuin alettaisiin julkaisemaan yhtään mitään. Nimiehdotuksia oli varsin kirjavia, jotka kyllä johtivat harhaan minusta melkoisesti.

Pyrittäisiinkö löytämään konsensus ainakin seuraaville asioille:

Mitä julkaisulla halutaan saavuttaa?

Kenelle julkaisu on suunnattu?

Mitä julkaisu pitäisi sisällään?

Kuinka varmistetaan säännöllinen aikataulu?

Kuinka paljon halutaan tuottaa itse / kääntää jostain suoraan?

Kuinka tuotanto organisoidaan?

Tarvitseeko julkaisu rahoitusta?

Miten jakelu suunnitellaan tapahtuvan?

Ketkä ovat sitoutuneita?

Saadaanko julkaisuus kumppaneita (flug, coss?)

Ennenkaikkea: Ketkä ovat sitoutuneita lehden julkaisukelpoisuuden takaamiseksi?



--->>> annan kommenttini myöhemmin, mutta mietittäisiinkö ensin näitä asioita ennenkuin tehtäisiin yhtään mitään? Eli kommentoikaa ja antakaa ehdotuksia.
« Viimeksi muokattu: 11.11.08 - klo:17.32 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat
« Vastaus #1 : 11.11.08 - klo:18.00 »
Keskustelua nopeuttaakseni laitan nyt siten omia ajatuksia julkaisuun liittyvistä toimintaperiaatteista:

Mitä julkaisulla halutaan saavuttaa?
- Minusta julkaisun tarkoitus on laskea Ubuntuun ja miksei kenties muihinkin distroihin liittyvää käyttökynnystä. Sen tehtävänä olisi saavuttaa tunnettavuutta ja olla mielenkiintoinen tietolähde tietokoneiden käyttäjille. Nimenomaan tietokoneiden, ei pelkästään *buntu tms. distrojen käyttäjille. Mitään Windows tai Konsolilehteä ei lähdettäisi tekemään, koska niitä jo on olemassa tarpeeksi. Julkaisu voisi käsittää IT-puolen juttuja yleisestikin, mutta juttupuoli sekä testaukset keskittyisivät mieluusti ehkä vain *buntuun liittyen, jotta erikoistumisen kautta saavutettaisiin asemaa kohdesegmentissä.


Kenelle julkaisu on suunnattu?

Tietokoneiden ns. yleiskäyttäjät, platformista riippumatta. Pro-tason julkaisua ei kannata toteuttaa, mutta asiapitoinen ja viihteellinenkin julkaisu olisi mielestäni hyvä juttu.


Mitä julkaisu pitäisi sisällään?


Pääkirjoitus, uutisia, muutama kolumni, laite/tuote-esittelyjä, mainoksia, huumoria, pakina



Kuinka varmistetaan säännöllinen aikataulu?

Suunnitellaan julkaisuaikataulu ja tuotanto, yksityskohtia mietitään myöhemmin. Jokin porkkana hyvän mielen lisäksi jolla voitaisiin taata juttutiheys.


Kuinka paljon halutaan tuottaa itse / kääntää jostain suoraan?


Varmaan osa lainattua, osa itse tehtyä... puolet ja puolet?


Kuinka tuotanto organisoidaan?


Päätoimittaja toimii projektipäällikkönä esim. kolmen vastaavan toimittajan kanssa juttujen suhteen. Perustaittoon pari kaveria.



Tarvitseeko julkaisu rahoitusta?


Mielestäni tarvitsee, mutta ei paljon. Lähinnä jakelun edistämiseen ja pieniin julkaisupalkkioihin.


Miten jakelu suunnitellaan tapahtuvan?

Pohjautuu tuotantosuunnitelmaan ja sen varmuuteen. Julkaisumuoto lienee sähköinen, mutta miksi ei voisi painaa paperille kysynnän mukaan.


Ketkä ovat sitoutuneita?

Hmm... ideoita?

Saadaanko julkaisuun apua kumppaneita (esim. flug, coss?)

Varmasti innostusta löytyy, mutta kuinka käytännössä?


Ennenkaikkea: Ketkä ovat sitoutuneita lehden julkaisukelpoisuuden takaamiseksi?
[/b]
Tämän suunnitelman alustavissa puitteissa voisin harkita mutta onko muita?
« Viimeksi muokattu: 11.11.08 - klo:18.49 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat
« Vastaus #2 : 11.11.08 - klo:21.11 »
Mitä julkaisulla halutaan saavuttaa?
Mielestäni lehden tulisi olla sellainen jota lukiessa innostuu kokeilemaan jotain lehdessä esiteltyä ohjelmaa tai ratkaisua.


Kenelle julkaisu on suunnattu?

Minulle. Jos itse kirjoitan lehteen jossain vaiheessa, kirjoitan itselleni. Ei kannata tehdä artikkeleita jollekin kuvitteelliselle kohderyhmälle. Jos haluaa aloittelijoille sopivia asioita niin joku alkutaipaleella oleva kirjoittamaan siitä mikä häntä kiinnostaa.


Mitä julkaisu pitäisi sisällään?


Pääkirjoitus, artikkeleita (kenttäkokeita rautatestausta ja raportteja jostain kiinnostavista tapahtumista), sarjakuva on pakollinen :D


Kuinka varmistetaan säännöllinen aikataulu?



Kuinka paljon halutaan tuottaa itse / kääntää jostain suoraan?


Ne kääntää ketä kiinnostaa. Minä tykkään itse mieluummin kirjoittaa alkuperäistä sisältöä. Kääntäjät tekee sen verran mitä haluaa, jos volyymi tulee ongelmaksi voi lähestymistapaa muuttaa.


Kuinka tuotanto organisoidaan?



Tarvitseeko julkaisu rahoitusta?


Ei välttämättä, ainakaan alkuvaiheessa. Jos lehdestä tulee suosittu ja rahaa saadaan esim. mainoksista niin lehden tekoonkin menee luonnollisesti enemmän aikaa, jolloin korvaukset tarpeellisia vastuuhenkilöille.


Miten jakelu suunnitellaan tapahtuvan?
Netissä.

Ketkä ovat sitoutuneita?

Saadaanko julkaisuun apua kumppaneita (esim. flug, coss?)

Ennenkaikkea: Ketkä ovat sitoutuneita lehden julkaisukelpoisuuden takaamiseksi?
[/b]


Täydennän lisää jossain vaiheessa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat
« Vastaus #3 : 12.11.08 - klo:07.40 »
Tuli otsikosta mieleen ubuntu linuxin julkaisuasioita mutta tekstistä saa käsityksen että nyt keskustellaan verkkolehdestä...kumpi onkaan kyseessä? Voiko otsikkoa muuttaa hieman esim enemmän jompaan kumpaan suuntaan :)

heimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat
« Vastaus #4 : 12.11.08 - klo:08.54 »
Mitä julkaisulla halutaan saavuttaa?
Tavoittaa nykyisiä ja tulevia Linux-jakeluiden käyttäjiä, tarjota heille mielenkiintoista sisältöä.

Kenelle julkaisu on suunnattu?
Ikään katsomatta kaikille Ubuntusta, Linuxista ja vapaista ohjelmistoista kiinnostuneille.

Mitä julkaisu pitäisi sisällään?
Yksittäisiä artikkeleita (vältettävä juttusarjoja joihin ei tulekaan jatkoa), kolumneja, mielipiteitä, ideaalisti myös haastatteluja, ohjelmien esittelyjä, perusniksejä, asennusohjeita, distrojulkistus- ja ohjelmistoversiouutisia uusien ominaisuuksien esittelyineen, toimiviksi todettujen härpäkkeiden esittely (ei tarvitse olla uusia laitteita, vanhat joita saa edelleen kaupasta on ok), käyttäjien tapoja hyödyntää Linux-jakelua, distrosodat-palsta (aina yhtä viihteellistä ja provosoivaa), linkkejä maailmalle (hyvien tietolähteiden päivittyvä luettelo), tekijänoikeusasiaa... Jos vain saadaan näitä tuotettua. Pikkuuutisia vältettävä jos julkaisutahti on 4krt/v.

Kuinka varmistetaan säännöllinen aikataulu?
Rikkaan hyväntekijän rahakannustimilla, joten lotot vetämään. Turha rassata mieltä julkaisutahdin tahdittomuudella jos ensimmäistäkään läpyskää ei saada uunista ulos. Pyritään kuuteen, tyydytään neljään (lehteen per vuosi). Vaatii hervottomasti työtä ja aktiivista ydinporukkaa. Ilman raakaa työtä ei synny kuin foorumikeskusteluja.

Kuinka paljon halutaan tuottaa itse / kääntää jostain suoraan?
Itse tuotettu ja käännetty vaativat työtä. Kuinka paljon pystytään lainaamaan suoraan? Ottamaan materiaalia juttujen tueksi vaikkapa Wikipediasta? Mikä on lehden lisenssi?

Kuinka tuotanto organisoidaan?
Lehdelle oma wiki ja julkaisusivusto. Lukijoiden foorumikeskustelut Ubuntu Suomen alle. Ydin/tekijäporukalle oma irc-kanava (ilmeisesti jo pystyssä) ja sähköpostilista. Yksi aktiivi toimii päätoimittaja/projektipäällikkönä ja houkuttelee kaikin käytössäolevin keinoin orjat kirjoittamaan, kuvittamaan ja taittamaan. Työ tehdään wikissä, keskustelut työstä käydään sähköpostilistalla ja tarvittaessa IRCissä. Materiaalien / tekstien korjaukset yms. keskustelu wikissä.

Tarvitseeko julkaisu rahoitusta?
Saako julkaisu rahoitusta kun ei ole ensimmäistäkään tuotetta tai suunnitelmaa joka poikisi tuloksia. Kuka tukisi? TEKES? Unohdetaan rahoitus, keskitytään kustannuksiin.

Miten jakelu suunnitellaan tapahtuvan?
Netissä sähköisenä, avoin kaikille.

Ketkä ovat sitoutuneita?
Vain aika näyttää.

Saadaanko julkaisuus kumppaneita (flug, coss?)
Vain aika näyttää. Hyvä pitää mielessä ja tuputtaa materiaalia mm. COSSin järjestämiin tilaisuuksiin.

Ennenkaikkea: Ketkä ovat sitoutuneita lehden julkaisukelpoisuuden takaamiseksi?
Uudelleen muotoituna: Ketkä ottavat vastuun organisoimattoman ja rahoittamattoman toiminnan määrittelemättömien tavoitteiden saavuttamisesta? Kädet ylös NYT.

Saa laskea.

;-)

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Vs: Ubuntu/Linux -julkaisu -> tärkeät asiat
« Vastaus #5 : 12.11.08 - klo:09.33 »
Mitä julkaisulla halutaan saavuttaa

Yleinen media linux-käyttäjille.

Kenelle julkaisu on suunnattu?

Kaikille, aloittelijoille ja edistyneemmillekin. Edistyneille ei nyt välttämättä ole paljoa mitään oppaita tai muita vastaavia tarjolla, koska lehdestä pyritään tehdä mahdollisimman aloittelijaystävällinen.

Mitä julkaisu pitäisi sisällään?

Kaikki mitä normaalit lehdetkin pitää, eli pääkirjoitus, kolumneja, uutisia linux-maailmasta, mielipidesivu, artikkeleja, testailuja(softa&rauta) ja jotain muuta "tauhkaa".

Kuinka varmistetaan säännöllinen aikataulu?

Yhteistyöllä ja asenteella. Asenne pitää jokaisella kirjoittajalla olla kohdallaan, sillä itse en ainakaan usko rahapalkkion olevan hyvästä. Tätä tehdään tekemisen vuoksi, ei rahan.

Kuinka paljon halutaan tuottaa itse / kääntää jostain suoraan?

Suurin osa tulee olemaan itse kirjoitettua, mutta tekijälistalla on jo nyt muutama henkilö, joiden tehtävä on suomentaa parhaita artikkeleja FCM(Full Circle Magazine)-lehdestä.

Kuinka tuotanto organisoidaan?

Tämä on vielä hieman työn alla, emme ole siis keksineet vielä täydellistä kommunikointitapaa. Kun tälläinen löytyy, ilmoitan siitä tiedotusketjussa.

Tarvitseeko julkaisu rahoitusta?

Itse en ainakaan ole enää siinä vaiheessa mukana, kun lehteä rahoitetaan eri tahoilta, jolloin lehdestä tulisi melkeimpä kaupallinen. Koko "henki" lähtisi lehden teosta, kun sitä ei enää tehtäisi pelkällä yhteisön voimalla...

Miten jakelu suunnitellaan tapahtuvan?

PDF-muotoisena jollakin sivulla, auki toistaiseksi. Paperiversiota saa joku vapaaehtoisesti alkaa printtaamaan, mutta itse en näe mahdollisuuksia tähän ainakaan yhteisön puitteissa.

Ketkä ovat sitoutuneita?

Kaikki tekijät. Poisjäännistä pitää ilmoittaa ennen edellisen numeron ilmestymistä.

Saadaanko julkaisuus kumppaneita (flug, coss?)

Ken tietää? Mahdollisesti...

Ennenkaikkea: Ketkä ovat sitoutuneita lehden julkaisukelpoisuuden takaamiseksi?

Nyt en ymmärrä mitä tässä tarkoitetaan tuolla julkaisukelpoisuudella, mutta kuten aikaisemmin sanoin: Kaikki tekijät ovat vastuussa omasta artikkelistaan.

Edit: Ja kuten olen jossain maininnut, ensimmäinen numero tulee ulos 27.03.2009
« Viimeksi muokattu: 12.11.08 - klo:09.38 kirjoittanut Nollapiste »
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)