Kirjoittaja Aihe: Tekstin luettavuus nettisivuilla [Ratkaistu]  (Luettu 2065 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3425
    • Profiili
Tekstin luettavuus nettisivuilla [Ratkaistu]
« : 10.06.08 - klo:14.04 »
En oikein löytänyt sopivaa valmista ketjua tälle.

Firefox on tuttu selaimena, mutta vasta nyt Linuxiin siirtymisen yhteydessä törmäsin siihen, että teksti on hankalannäköistä luettavaa paikkapaikoin nettisivuilla. Hyvä esimerkki on www.muusikoiden.net -sivusto. Otin siitä screenshotinkin, ehkä saan sen näytiksi myöhemmin.

Ongelma ei ole se, että fontti olisi liian pienikokoista, sitä saan kyllä muuteltua, mutta pienemmällä kirjoitettu teksti on hankalaa lukea, ikäänkuin hieman suttuista. Firefoxin versio on minulla se, mikä tuli oletuksena, enkä mitään erikoisia asetuksiakaan siihen ole tehnyt. Näytönohjain on Ati Radeon 1300/1500 tjs...

Resoluutio pitäisi olla kohdillaan, kuvat näkyvät oikeanmuotoisina jne. Periaatteessa kyse saattaisi olla kontrastista, en ole varma. Toisaalta muuten kaikki näyttää normaalilta, hmmm...
« Viimeksi muokattu: 10.06.08 - klo:16.05 kirjoittanut Eesaurus »

Storck

  • Vieras
Vs: Tekstin luettavuus nettisivuilla
« Vastaus #1 : 10.06.08 - klo:14.09 »
Kokeile vaihtaa kirjaisinta (tai kirjaisimen kokoa pykälä isommaksi), kaikki sivut ei ole kovin selkeitä - oli sitten Linux tai vindous.

Itselläni näyttää olevan (vakio) "serif" ja koko on 16.

Muokkaa - sisältö

Testaa ja ihmettele.

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Tekstin luettavuus nettisivuilla
« Vastaus #2 : 10.06.08 - klo:14.13 »
Itse säädin fontit seuraavan ohjeen mukaan ja olen ollut tyytyväinen.
lisäksi otin pois päältä asetuksen: sivusto voi käyttää omia kirjaisimia.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=18634.0
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3425
    • Profiili
Vs: Tekstin luettavuus nettisivuilla
« Vastaus #3 : 10.06.08 - klo:16.03 »
Nonnih, ongelma raukesi sillä, että muutin fonttia (Deja Vu Sans:iksi) ja otin Petrin mainitseman ruksin pois lisäasetuksista. Kiitoks!