Kirjoittaja Aihe: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit  (Luettu 4597 kertaa)

Jere

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« : 08.06.08 - klo:23.27 »
Eli ongelma olisi nyt sellainen, ettei Flash-toimi kunnolla. Kaikki tavalliset swf-muotoiset tiedostot taitavat pääasiassa toimia, mutta Flash-videot (flv) eivät. Esimerkiksi jos YouTubessa avaan jonkin videon jumiutuu selain  ja joskus jos tarpeeksi kauan odottaa saattaa videossa kuva "liikkua" diashowna, siten että kuva vaihtuu 5-10sek välein.
Aiemmin videot toimivat edes jotenkuten, tosin kaatuillen silloin tällöin, mutta näkyivät kuitenkin. Tällöin käytössä oli 32-bittinen hardy. Nyt testailin tuossa kaikenlaista ja lopulta päädyin asentamaan 64-bittisen Ubuntun, jolloin videot eivät enään toimineet.
Olen koittanut asentaa Flashin pakettienhallinnalla (flashplugin-nonfree) sekä käsin. Olen myös katsonut täältä ohjetta ongelmaan, mutta tuloksetta.  Koitin myös luoda Firefoxiin kokonaan uuden profiilin ja testasin komentoa dpkg-reconfigure flashplugin-nonfree. Jos joku osaisi auttaa olisin kiitollinen.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #1 : 08.06.08 - klo:23.36 »
Sama ongelma täällä. Äänet jää jumiin ja selain kaatuu.

EDIT: Tämä kieltämättä syö Ubuntun suosiota ainakin omassa tuttavapiirissäni, että mikään ei tunnu toimivan. Tietenkään syy ei sinänsä ole Ubuntun vaan ATI:n ja Adoben, jotka tekevät paskaa koodia, mutta syö se silti miestä.
« Viimeksi muokattu: 09.06.08 - klo:00.17 kirjoittanut Timo Tamminen »
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

juyli

  • Vieras
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #2 : 09.06.08 - klo:11.00 »
Aiemmin videot toimivat edes jotenkuten, tosin kaatuillen silloin tällöin, mutta näkyivät kuitenkin. Tällöin käytössä oli 32-bittinen hardy. Nyt testailin tuossa kaikenlaista ja lopulta päädyin asentamaan 64-bittisen Ubuntun, jolloin videot eivät enään toimineet.

Adoben Flash-plugin on 32-bittinen, joten sen toiminen _suoraa_ 64-bittisissä systeemeissä ei onnistu.
Avoin 64-bittinen Flash olisi Gnash, mutta se on vielä vaiheessa, eikä toimi kaikkialla riittävästi.
64-bittisien systeemeiden "rajoittuneisuudesta" on ollut puhetta: eli kaikki kolmannenosapuolen
ajurit tms. ovat vain 32-bittisille järjestelmille. Ongelma ei ole siis itse 64-bittisen jakelun.
Aiheesta on jo useita viestiketjuja - ja ratkaisuehdotuksia.

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #3 : 09.06.08 - klo:16.59 »
Hassua, mulla taas on toiminut ihan ok tällä 64-bittisellä ubuntullakin.. Pitää testailla vielä.

juyli

  • Vieras
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #4 : 10.06.08 - klo:14.37 »
Hassua, mulla taas on toiminut ihan ok tällä 64-bittisellä ubuntullakin.. Pitää testailla vielä.

32-bittinen Flash ei toimi suoraan 64-bittisissä systeemeissä. Pitää asentaa joko 32-selain tai nspluginwrapper. Lisäksi nspluginwrapper tarvitsee linux32-paketin
http://plugindoc.mozdev.org/linux-amd64.html#intro-plugins
Eli kyllä 32-bittisen flash:in saa toki toimimaan x86_AMD64 -systeemeissä.
« Viimeksi muokattu: 10.06.08 - klo:14.42 kirjoittanut juyli »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #5 : 10.06.08 - klo:15.14 »
Hassua, mulla taas on toiminut ihan ok tällä 64-bittisellä ubuntullakin.. Pitää testailla vielä.

32-bittinen Flash ei toimi suoraan 64-bittisissä systeemeissä. Pitää asentaa joko 32-selain tai nspluginwrapper.
tuo nspluginwrapper tulee ubuntu 8.04 flashin mukana automaattisesti riippuvuutena. Vanhemmissa ei.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

lettas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #6 : 10.06.08 - klo:15.28 »
Monesti javan ja videopluginien kanssa ongelmat ratkennu seuraavasti: Poista kaikki versiot flashista, gnash, flash jne. Kun firefox käynnistyy seuraavan kerran, se kysyy kumpaa halajat käyttää. Valitse flash, jolloin firefox käynnistää Ubuntun Lisää / Poista- sovellutuksen ja asentaa flashin + riippuvuudet ja merkitsee firefoxin profiileihin kumpaa haluat käyttää. Ubuntuforumeilta löydät ohjeita ja scriptejä, jolla saat flashin varmasti toimimaan jos edellinen ei auttanut.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #7 : 10.06.08 - klo:15.40 »
Tuo firefoxin jatkuva kaatuileminen johtui libflashsupport paketista joka on sittemmin poistettu käytöstä.
Eli ei enää kaatuile.

lettaksen ohjeella pitäisi päästä eteenpäin.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Senior

  • Vieras
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #8 : 09.07.08 - klo:05.12 »
Minulla ei ole sitä ongelmaa etteivätkö flashit näkyisi kunnolla Youtubessa tai muualla. Ongelma on se että joskus ja itseasiassa aika usein selain "jää päälle" jolloin selainta ei voi uudelleen avata. Tulee ilmoitus jossa kehoitetaan sulkemaan firefox tai käynnistämään kone uudelleen. Ja nämä ongelmat näyttävät liittyvät nimenomaan videosivustojen selailuihin.

« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo:05.15 kirjoittanut Senior »

harrykaa

  • Vieras
Vs: Flash-ongelmia, Hardy 64-bit
« Vastaus #9 : 09.07.08 - klo:11.38 »
Tuo firefoxin jatkuva kaatuileminen johtui libflashsupport paketista joka on sittemmin poistettu käytöstä.
Eli ei enää kaatuile.
lettaksen ohjeella pitäisi päästä eteenpäin.

Minulla tuo "libflashsupport (1.9-0ubuntu1)" löytyy universe reposta. En tosin ole sitä asentanut  :)
.
Tosiaan FF3:n kanssa flashit toimivat hyvin ainakin poistamalla kaikki flashit ja sitten FF3:n avulla asentamalla "flashplugin-nonfree (9.0.124.0ubuntu2)". Ja siis 64-bittisellä 8.04:llä ja ATIn HD2600Pro -näyttiksellä suljetuin ajurein (8.4).

harrykaa