Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04  (Luettu 6100 kertaa)

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« : 26.05.08 - klo:12.10 »
    Miten saan päivitettyä Ubuntu 7.04 version (ensi tuttavuuteni Linuxiin) suoraan 8.04 versioon.  Minulla on postissa tullut (kiitos siitä mahdollisuudesta yhteisölle) 8.04 levyke.  En voi mennä Ubuntun normaalilla päivityksellä 7.04 -> 7.10 -> 8.04 koska 7.10 asentaminen ei onnistu kiitos ATI näytön ajurin. Mutta taas tuo 8.04 näyttäisi toimivan hyvin ja mieli tekisi päivittää - hävittämättä nykyisiä datoja koneesta eli saada uusi versio samalle levylle / partitiolle. 

   Avusta kiitollinen (vuoden linuxia käytellyt).

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #1 : 26.05.08 - klo:14.24 »
Suoraan sitä ei valitettavasti saa ainakaan kovinkaan helpolla...mitä sellaista dataa sinulla on koneella jota et halua kadottaa ?

Alternate levyllä pystyy päivittämään järjestelmää mutta en tiedä onnistuuko siinäkään version yli hyppäys...Voithan sä sen 7.10 asentaa ilman atin näyttistäkin, käytät vain Vesa ajuria näytön hallintaan...

Onko sinulla erillinen home osio ubuntussasi ?

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #2 : 26.05.08 - klo:20.08 »
  Voisin kokeilla tuota vesa:ksi muuttamista ja päivittää sitten versio kerrallaan, kiitos vinkistä.  Miten muuten saan vaidettua sen ajurin? Päätteellä joku komento vai onko jossain valikossa suoraan?  (Tiedän, olen vähän pihalla vielä Linuxin kanssa)

  Erillinen home osio? Siis se on vaan suoraan filesystem - home - tasolla käyttäjittäin. Ei erillisellä levyllä/partiotiona, jos sitä tarkoitit.
« Viimeksi muokattu: 26.05.08 - klo:21.38 kirjoittanut 3koiraa »

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #3 : 26.05.08 - klo:22.52 »
  Voisin kokeilla tuota vesa:ksi muuttamista ja päivittää sitten versio kerrallaan, kiitos vinkistä.  Miten muuten saan vaidettua sen ajurin? Päätteellä joku komento vai onko jossain valikossa suoraan?  (Tiedän, olen vähän pihalla vielä Linuxin kanssa)

Kopioi vanha xorg talteen:

Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
Muokkaa tiedostoa:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Etsi kohta Section Device (jossa on viitteitä ATI:in) ja muuta siellä ajuri eli Driver-rivi muotoon:

Koodia: [Valitse]
Driver "vesa"
Ja jos jotain menee pieleen, käynnistynee kone vain "tekstitilaan". Silloin voit palauttaa edellisen asetustiedoston komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
(Kirjoita ylös ennen buuttia, ellei teillä ole toista konetta...)

  Erillinen home osio? Siis se on vaan suoraan filesystem - home - tasolla käyttäjittäin. Ei erillisellä levyllä/partiotiona, jos sitä tarkoitit.


Kyllä tarkoitti. Asennuksen aikana tai myöhemminkin erilliselle osiolleen laitettu /home helpottaa kummasti uudelleenasennusta / päivittämistä. Ohjeita tähän on foorumilla, jos kiinnostaa.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #4 : 28.05.08 - klo:11.46 »
Jep eli erillinen home osio on ihan suotavaa tehdä. Se ei ole missään nimessä pakollinen mutta kuten sanottu, helpottaa asioita tulevaisuudessa.

Itselläni on esim 50gt kokoinen home osio jossa kaikki tarpeellinen tavara. Kun haluan esim päivittää versiota niin jyrään vain sen osion missä kaikki järjestelmätiedostot on, jolloin kaikki muu tavara on "varmuuskopioituna". Sitten vain käytän uuden järjestelmän kanssa vanhaa home osiota ja bueno

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #5 : 28.05.08 - klo:18.01 »
  Damn, mulla lukee siellä jo 'Driver    "Vesa" '  eli ei kai sit olekaan ATI käytössä? Windows puolella on, mutta onko sillä mitään tekemistä tän kanssa...

  Lienee parasta että siirrän ton /home hakemistoni uudelle partitiolle ja asennan uuden Ubuntun kokonaan uudelleen nykyisen päälle.  Yritin etsiä ohjetta foorumista, mutta en löytänyt mielestäni tarpeeksi vakuuttavaa ja selkeää ohjetta (lue: mummo ohjetta).  Olisiko vinkkiä mistä löytyisi hyvä ohje? 

  Tiedosta kiitollisena.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #6 : 28.05.08 - klo:18.53 »
  Damn, mulla lukee siellä jo 'Driver    "Vesa" '  eli ei kai sit olekaan ATI käytössä? Windows puolella on, mutta onko sillä mitään tekemistä tän kanssa...

atin ajurit saat käyttöön menemällä järjestelmä - ylläpito - laiteajurit (voi olla 7.10 versiossa nimellä rajoitetut ajurit) sieltä ruksit atin ajurit ne asentuu ja käynnistät uudelleen ja a'vot
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #7 : 28.05.08 - klo:18.56 »
Huomaa, että 8.04 nimeää kiintolevyosiot sda0, sda1,... (vanhat versiot nimesivät hda0, hda1,...)

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Znake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #8 : 28.05.08 - klo:19.25 »
Huomaa, että 8.04 nimeää kiintolevyosiot sda0, sda1,... (vanhat versiot nimesivät hda0, hda1,...)

T:Jallu59

Tuo on kai sitten tapauskohtaista. Mulla puhdas asennus muutti hda -> sda, mutta tuli muita ongelmia niin asensin eka 7.10 ja päivitin siitä 8.04.
Tällä kertaa pysyivätkin hda:na. Syytä en tiedä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #9 : 28.05.08 - klo:22.34 »
Vielä hassumpaa. Itse päivitin Feistystä Gutsy Betaan ja Gutsystä Hardy Betaan ja se ryökäle muutti nuo levyasematunnukset jossain välissä. En ollut järin ihastunut, mielestäni muutos oli tarpeeton ja aiheutti mm. skriptien ja totuttujen komentorivikäskyjen toimimattomuutta.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #10 : 29.05.08 - klo:16.41 »
Jos englanti vähääkään sujuu niin minusta parhaan näköinen ohje, live-cd:ltä tehtävään homen siirtoon on tuossa linkissä. (En ole itse vielä tarvinnut) http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome

Ohjeessa ei noi äkkiseltään katsottuna tarvitse muuttaa kuin osioiden tunnukset oikeiksi. (Käytetty /dev/hda1 ja /dev/hda7) Tuossa osioidessa nuo tunnukset muistiin ja korvaat ohjeessa olevat /dev/hda7 kohdat sillä tekemäsi uuden osion tunnuksella ja /dev/hda1 kohdat sillä osiontunnuksella mistä tiedot siirrät. sudo fdisk -l kertoo myös osioiden tunnukset. Kopioi ja liitä nuo komennot ja muokkaa osiontunnus kohdat ettei tule virheitä komentoihin, jos tuolla siis teet.

Homma hoidettu tän home:n osalta ja vaikutti menevän ihan ok paitsi että herjaa nyt bootissa että
"user´s $home/.dmrc file is beign ignored....
..... file should be owned by user and have 644 permissions. User´s $home directory must be owned by user and not writable by other users"
    (jatko herja)
 "The gnome session manager was unable to lock the file ´/home/s/.ICEauthority"....
    (sitten heittää takaisin ulos log on screenille)

   Mites tän saan korjattua? Lienee oikeudet pielessä vielä kun ajoin CD:ltä bootattuna käyttäjänä tuon ohjeen tehtävät läpi (eli en omalla tunnuksellani kirjautuneena, eihän se kai ole mahdollistakaan).     Ei liene iso vika.... vai mitä arvioitte?
« Viimeksi muokattu: 29.05.08 - klo:17.02 kirjoittanut 3koiraa »

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #11 : 29.05.08 - klo:20.43 »
Kotikansion omistajuudet saa komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo chown -R tunnus:tunnus /home/tunnus       #Tuo "tunnus" tietysti korvataan käyttäjätunnuksella.

     Kiitos! Tuo ratkaisi suoraan koko jutun ja nyt käynnistyy. Eli nyt mulla pitäisi olla erillinen /home partitio ja itse Ubuntu pitäisi olla omalla partitiolla.   

      Haluaisin vielä saada esim Mozilla bookmarkit sekä Evolution Mail data ladattua tähän nykyiseen profiiliini käyttöön sieltä uudesta /home osiosta, ennenkuin lähden päivittämään 7.04 uudempaan.  Mistä löydän ne datat? Ovatko ne varmasti mun uudessa /home:ssa vai lojuvatko filesystem puolella jossain ja katoavat jos päivitän tai pahimmassa tapauksessa joudun formatoimaan?

   Kyllä tämä tästä...    ;)

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #12 : 29.05.08 - klo:22.26 »
    Siis kyllä uskon että ne ovat omalla partitiollaan kone kopio kauan ja muutenkin tuntui etenevän ohjeen hengessä.

     Ainoa ongelma on että Mozillan bookmarkeja ei ole (voin importata ne jos vain löytäisin ne) ja Evolution mail sanoo avattaessa että "welcome to use..." ja alkaa kyselemään kaikenlaisia asetuksia - eli ei tiedä / muista että mullahan on kaikki jo olemassa (jossain). Mistäköhän tämä johtuu tai miten sille voisi osoittaa että Evolution kansio on tuo.

    Annoin uudelleen nuo kaikki 3 edellisessä artikkelissasi antamaasi "sudo chmod..." komentoa mutta ei tunnu aukeavan tiedot.   

    Nyt en keksi mitä tekisin? Periaatteessa voisin asentaa uuden ubuntu version sit riskillä ja koettaa rekentaa 8.04:ssä tämän kuntoon vai suositteletko että korjaisin nyt ja päivittäisin vasta sitten?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #13 : 29.05.08 - klo:22.44 »

Jos vaikka vain Firefoxin kirjanmerkit ovat kadonneet, ei koko home ole kopioitunut oikein. Ovat kaikki omat tiedostosi paikallaan?

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #14 : 29.05.08 - klo:23.10 »
  Joo toi home_backup löytyy kyllä.

   Tuo komento cat /etc/fstab  antaa tällaisen rivin joka päättyy       0 2:een eli

     /dev/sda4 /home ext3 nodev,nosuid 0 2

    kun ohjeesta ymmärsin että mun ei kuulu tehdä /hda7 vaan se jonka se uudeksi partitioksi antaa eli antoi /sda4    - teinkö oikein?

    sudo fdisk... antaa osioiksi sda 1, 2, 3, 4 sekä 5 ihan järjestyksessä, joista sda4 on se jonka uudeksi homeksi yritin luoda.

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #15 : 29.05.08 - klo:23.42 »
   Hieno homma, pelästyin jo että pettikö logiikkani noiden sda yms suhteen...   ::)

   Voinko vain antaa ne muutamat cp (eli kopiointi eikö niin) komento rivit uudelleen siitä ohjeesta vai onko paras tehdä se viimeisenä oleva 'totaalinen peruutus' ja tehdä kaikki alusta uudelleen? 

   Uskaltaisin yrittää pelkkää backupista kopioimista sinne uudelle osiolle vaan päälle.  Mitä tietoja tarvitsette että osaatte sanoa mulle mikä komento mun pitää antaa?   (Alkuperäinen nyt siis vain system käyttöön tarkoitettu osio on sda2. Uusi home osio on sda4. Sit mulla on jotain swap juttuja pari gigaa varattu sda3 ja sda5 sen alla jotenkin, no niistä ei väliä kai).  Sda1 on xp windows, mut se lienee selvää.

   Kiitos taas vinkeistänne jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 29.05.08 - klo:23.48 kirjoittanut 3koiraa »

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #16 : 30.05.08 - klo:08.09 »
  Ei haittaa että 'kestää' ymmärrän hyvin että etänä on tosi vaikea neuvoa ja vaikka mä istun tässä koneen ääressä niin en meinaa vielä tajuta tätä Linux logiikkaa kokonaan, joten kiitos kärsivällisyydestä. Kyllä tässä hölmö oppii kokoajan...
 
   Tuolla ohjeella korjaantui Mozilla, hieoa, kiitos!

   Käytänkö samaa logiikkaa Evolution mailille? Mikä sen kansion nimi on? Onko se piilokansio?
 
« Viimeksi muokattu: 30.05.08 - klo:08.19 kirjoittanut 3koiraa »

3koiraa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #17 : 30.05.08 - klo:19.21 »
  Ok nyt kopion käsin kaikki piste alkuiset (eli piilotiedostot) /home_backup:sta tähän uuteen /home:en ja aiemmat postit siellä näkyvät. Kiitos erittäin hyvistä vinkeistä!

   Vielä on se ongelma että send/receive nappia painamalla ei tavara liiku, eli mail accountit puuttuu. Miten ne saa importattua evolutioniin kun ei tuo tiedostojen kopioiminen sitä korjannut? Ei jaksaisi uudelleen parametroida kaikkia 3 sähköpostitiliä...      :-[    En löydä mitään import nappia account tiedoille....  Enkö vain löydä.

   

mek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #18 : 09.06.08 - klo:14.59 »
Jatkanpa tähän samaan ketjuun, kun minulla on samantyyppinen ongelma, eli ongelma on tämä http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=14116.msg105717#msg105717, 7.10 näyttis ei toimi, vaan näyttö jää mustaksi. 8.04 LTS:ääkin olen Live-CD:llä kokeillut. Siinäkään ongelmaa ei ole täysin ratkaistu, mutta sen sentään saa pyörimään turvallisessa graafisessa tilassa.

Kovin syvällistä tuntemusta Ubuntusta ja Linuxista minulla ei ole, joten nyt tarvitsisin riittävän selkeitä ja yksityiskohtaisia ohjeita siihen, kuinka hoidan päivityksen 7.04 => 7.10 ja edelleen => 8.04. Tyhjästä en haluasi aloittaa 8.04:n Live-CD:llä, koska silloin taitavat hävitä Evolutionin viestit, osoitteistot tms. Wikiä ym. lueskelemalla en ole onnistunut muodostamaan kokonaiskuvaa, mitä pitäisi tehdä ja missä järjestuksessä. Nykyinen, toimiva, xorg.conf minulla on varmuuskopioituna.

Jos päivitän 7.04 => 7.10, niin luulen, että ensimmäisen käynnistyksen jälkeen näyttö jää mustaksi. Ctrl+Alt+F1 pääsen  komentoriville. Jos korvaan 7.10:n mukana asentuneen xorg.conf:n 7.04:n varmuuskopiolla, niin toimiiko edes sen vertaa, että pääsen päivittämään edelleen 8.04:een.

8.04:n päivityksen jälkeen edessä on ilmeisesti sama ongelma, mistä kestävä ratkaisu? Miten muokkaan komentorivillä xorg.confia ja mitä muutoksia siihen pitäisi tehdä, että 8.04 toimisi tuon Intellin näyttiksen kanssa. Onko ainoa ratkaisu ostaa uusi näytönohjain ja jos, niin mikä? Suosituksia???

miro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 päivitys suoraan 8.04
« Vastaus #19 : 19.06.08 - klo:16.26 »
  Damn, mulla lukee siellä jo 'Driver    "Vesa" '  eli ei kai sit olekaan ATI käytössä? Windows puolella on, mutta onko sillä mitään tekemistä tän kanssa...

  Lienee parasta että siirrän ton /home hakemistoni uudelle partitiolle ja asennan uuden Ubuntun kokonaan uudelleen nykyisen päälle.  Yritin etsiä ohjetta foorumista, mutta en löytänyt mielestäni tarpeeksi vakuuttavaa ja selkeää ohjetta (lue: mummo ohjetta).  Olisiko vinkkiä mistä löytyisi hyvä ohje? 

  Tiedosta kiitollisena.