Kirjoittaja Aihe: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan  (Luettu 217157 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #60 : 23.03.15 - klo:15.20 »
DarkTable on kovasti kehittynyt RAW-kuvien editori. Vielä itsellä kovasti opettelun alla.
Kumpa tuohon löytyisi suomenkielinen opas. Aloittelijalle tuossa paljon vieraita termejä,
mitkä pitäisi jaksaa opetella. DigiKamista ole luopunut. Ehkä on tullut vakaammaksi.
Itsellä ainakin RAW-kuvat aukesi omituisen värisenä. KDE:n Gwenview näyttää minulla
myös RAW-kuvia. Samoin XBMC. Värinhallinta pitäisi ottaa käyttöön ja opetella. Minulla
ei ole käsitystä mikä ohjelma näyttäisi kuvia värinhallinnan kautta.

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #61 : 26.07.16 - klo:15.11 »
Tietääkö kukaan ohjelmaa Ubuntu 14,  joka pyörittää *.DNG (Raw/video) reali ajassa.

Tarkoitatko CinemaDNG:tä, dng on tutumpi minulle stillimuotona? Ainakin Lightworks näkyy tukevan CinemaDNG:tä:
https://www.lwks.com/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=211

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #62 : 22.04.19 - klo:15.09 »
Kdenlivestä julkaistu tänään uusi versio.

https://kdenlive.org/en/2019/04/kdenlive-19-04-released/

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #63 : 08.07.19 - klo:16.12 »
Kun lueskelen, mitä video-ohjelmaa kukin käyttää, niin huomaan vertailun olevan aika vaiikeaa. Eri ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita videoeditoinnin suhteen. Minä olen käyttänyt lähinnä Kdenliveä ja jonkun verran myös Cinelerraa ja Lightworksia. Minun tarpeeni perustuu editointiin ja usein myös suurien gigatavuisten tiedostojen editointiin ja tallentamiseen. Niihin tarvitsen jonkun verran  perusefektejä, mutta oleellisinta on kuinka hyvin ohjelma pystyy käsittelemään suuria tiedostoja ja kuinka sujuvasti sillä voi editoida Olen kokeillut melkein kaikkia Ubuntun videoeditoreita ja minun listani on tämä:
Kdenlive, Shotcut, Cinelerra ja Lightworks. En ole asettanut niitä paremmuusjärjestykseen. Shotcutia en ole viime aikoina käyttänyt, mutta se on tiettävästi nyt vakaampi kuin ennen. Cinelerra on hyvä, mutta sen opetteleminen vie paljon aikaa. Kdenlive ja Lightworks ovat molemmat helppokäyttöisiä perustoiminnoissa. Lightworksin puute on hahmonnus, sillä ilmaisversio mahdollistaa vain rajoitetun määrän koodekkeja. Tosin sitä voi kiertää arkistoimalla ja vuokraamalla lyhyeksi ajaksi maksullisen version, jolloin saa lisää koodekkeja.
Kdenlivessä on ainakin minulla versiossa 19 esiintynyt ongelma, josta olen kirjoittanut "Multimedia ja grafiikka" palstalla.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #64 : 11.06.20 - klo:15.42 »
Haluuaisin lisätä listaan vielä videoeditorin, joka on mielestäni ylivoimaisesti kehittynein vapaasti saatava editointi sovellus ja se on "DaVinci Resolve 16". Siitä on olemassa myös proversio, mutta ne jotka oovat käyttäneet jälkimmäistä sanovat, että ero vapaaseen on hyvin pieni. Minä käytän vapaata versiota ja sen on mielestäni paljon parempi kuin Lightworks.
perus
Kdenlive samoin kuin Shotcut ovat sinänsä hyviä ja monipuolisia perus videoeditoreja ja lataan aina uuden järjestelmäversion tullessa ainakin Kdenliven koneeseeni. DaVinci Resolve on kuitenkin jo aivan toisella tasolla monipuolisuutensa ansiosta. Sen värinkäsittelyominaisuudet ovat aivan omaa luokkaansa. Samoin kuvan koon muuttaminen ja henkilön seuraaminen tiiviimmässä kuvassa syntyvät helposti. Opetusohjelmia on paljon netissä. Suosittelen! Katsokaa aloittelijoille tarkoitettuja ja kokeilkaa ohjelmaa. DaVInci tukee linuxeista virallisesti vain Gentos liittymää, mutta minulla asennus onnistui Debianin sivuilta löytämilläni ohjeilla Kubuntuun.  Yksi varoitus on kuitenkin paikallaan. Lenovossani, jossa on 8 gigaa ram muistia, se ei toimi kovin hyvin, mutta isommassa läppärissäni on 32 gigaa ja siinä sen toimii. Mielestäni olisi hienoa, jos siitä saisi myös Ubuntu pohjaisiinn asennettavan, sillä sen asennus ei ollut kovin helppo. Windowsiin se meni samassa koneessa ihan heittämällä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #65 : 24.08.20 - klo:14.10 »
Lisäksi pari ohjelmaa jotka voivat kiinnostaa vaikkei niitä ole paketoituna Ubuntussa:
  • Cinelerra: Raskaan sarjan videoeditori, ei heikkohermoisille; asennusohjeet

Hei tähän voisi laittaa linkin wikipedian linkin cinelerran oman sivun sijasta, kun siinä on aika paljon erilaisia versioita, niin tulisi edes jonkinlainen käsitys kyseisestä ohjelmistosta ja sen varianteista.

Siis tähän sivuun...
https://en.wikipedia.org/wiki/Cinelerra

Itse sain säkällä tämän, ja alkuhankaluuden jälkeen olen aikas tykästynyt kyseiseen ohjelmaan, vaikkakin alkuun pääsemiseen piti tutkailla paria youtube-tutoriaalia...

Asennusohjeet Ubuntu-varianteille löytyy täältä...
https://www.cinelerra-gg.org/ubuntu-package/

Tykkään ohjelmasta, kun se on yllättävän vakaa ainakin omalla Lubuntu 20.04:ssä.

Tosiaan toi wikipedian sivu olisi helpottanut alkuun ymmärtämistä, kun Ubuntun haku-toiminolla löysin cinelerran, ja sen jälkeisellä googlaamisella löysin cinelerra-gg:n, josta ainakin näin alkuvaikeuksien jälkeen tykkään todella paljon, koska se jaksaa pyörittää editiointitilassa FullHD:ta omalla koneellani, niin proxy:t ovat turhaa hifistelyä.
Formaatit ovat minulle kyllä hebreaa, niin käytän ulostulona m2ts-formaattia, jonka muunnan häviöttömästi päätteellä mkv:ksi ffmpeg:n avulla. Varmasti saisi sen suoraankin toimimaan, mutta en ole löytänyt/osannut sitä tehdä. Toi m2ts-formaatti tekee noin 2 h:n leffasta noin 4 Gt:n kokoisen elokuvan renderöinnin jälkeen.

Se laatu riittää minun puusilmälle.

Tietenkin, jos käyttää suurempaa resoluutiota kuin FullHD, niin saattaa Proxy:tkin tulla tarpeeseen.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #66 : 07.05.23 - klo:15.36 »
mielipiteitä Shotcutista (videoeditori)? Olen käyttänyt sitä kai pari kertaa 4k videoiden pakkaamiseen tasolle jolla oma koneeni niitä jaksaa toistaa (katsotaan auttaako tehokkaampi näytönohjain asiaa...), mutta suunnitelmissa olisi joskus tuottaa videosisältöä esim. Youtubeen upattavaksi ja mietin että kannattaako Shotcutin sielunelämään perehtyminen vai etsinkö suosiolla jotain muuta, aikaisempi kokemus rajoittuu lähinnä Microsoftin Moviemakeriin ja Adoben Premiereen, kummastakin on tosin jo vuosia.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #67 : 08.05.23 - klo:11.23 »
mielipiteitä Shotcutista (videoeditori)? Olen käyttänyt sitä kai pari kertaa 4k videoiden pakkaamiseen tasolle jolla oma koneeni niitä jaksaa toistaa (katsotaan auttaako tehokkaampi näytönohjain asiaa...), mutta suunnitelmissa olisi joskus tuottaa videosisältöä esim. Youtubeen upattavaksi ja mietin että kannattaako Shotcutin sielunelämään perehtyminen vai etsinkö suosiolla jotain muuta, aikaisempi kokemus rajoittuu lähinnä Microsoftin Moviemakeriin ja Adoben Premiereen, kummastakin on tosin jo vuosia.

Shotcut soveltuu yksinkertaiseen kotivideotasoiseen editointiin, ja taitaa nykyisin toimia jo kohtalaisen hyvin. Kdenlive on toinen pätevä avoimen koodin vaihtoehto.

Kun vaatimukset kasvavat, aika pian kannattaa kuitenkin siirtyä Blenderiin ja/tai DaVinci Resolveen. Ehkä jo saman tien, jos aihepiiri kiinnostaa ja haluat sitä harrastaa.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #68 : 08.05.23 - klo:12.13 »
Shotcut soveltuu yksinkertaiseen kotivideotasoiseen editointiin, ja taitaa nykyisin toimia jo kohtalaisen hyvin. Kdenlive on toinen pätevä avoimen koodin vaihtoehto.

Miksi kaikki syrjivät Avidemuxia? Minusta se on kaikkein paras. Sillä voi helposti leikata alut ja loput ja mainoskatkot tallenteista pois. Mutta tietenkin, se ei osaa DVB-tekstitystä, joten ennen mainoskanavien ohjelmien leikkaamista, pitää tekstit polttaa kuvaan kiinni ffmpegillä...

Vielä olisi koodareille tehtävää: koodaa hyvä videoeditori, joka osaa DVB-tekstitykset ja on helppokäyttöinen kuin Avidemux. Jooko?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB