Kirjoittaja Aihe: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan  (Luettu 217135 kertaa)

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #40 : 17.01.11 - klo:13.59 »
Paljon kiitoksia OpenShot vinkistä. :)

Ennen olen tehnyt winukan puolella Pinnacle:lla ja sillä kaatuilu on ollut yksi muutamista murheista.
MOV. formaatti oli myös ihan myrkkyä...Ohjelman kun avaa, raksuttaa aina minuutteja vanhaa projektia auki... kökkö.

Vaan tämä OpenShot nielee näemmä MOV:inkin ja sitäkin voi editoida ilman formaatin muunnoksia.

-hieno juttu. Tätä pitää opetella iltojen iloksi  :)

EDIT:

Ensimmäinen video tehty OpenShotilla ver. 1.1.3.

- ei mitään bugeja ilmaantunut, ei mitään kaatumisia, jumiutumisia.
- editoi suoraan useita formaatteja, myös .mov:it.
- leikkausket, siirrot, ääniraidan lisäykset, siirtymät pelaa.
- kuvasuhteet toimii, ulos saa monia formaatteja.

10 pistettä !

Kaatuileva ja jumiutuva Windowssin Pinnacle saa nyt mennä paaliin. Grin
« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo:12.42 kirjoittanut oh1xe »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #41 : 29.01.12 - klo:20.22 »
Milläs ohjelmalla Ubuntussa voi katsella digi-teeveetä. Asensin anyseen ajurin, näytti löytyvän, nyt tarvitsisin vain ohjelman?
vdr tallentamiseen. ja katselemiseen vlc, xbmc tai vdr-sxfe. Katsominen onnistuu myös verkon yli. Jopa selaimella. Ajuria tarvitaan harvoin... Tarvittavat kodekit pitää olla

presidentti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #42 : 06.04.13 - klo:18.42 »
Onkos vektoripiirto-ohjelmiin tullut uutuuksia linukkapuolelle? Töissäni käytän coreldraw x6:sta, joka toimii työssäni erittäin hyvin. Voi olla, että joudun edelleen hoitamaan vektoroinnit wintoosalla jatkossakin, mutta jos vain mahdollisuus on, niin mieluusti vaihtaisin senkin ubuntun puolelle.

Inkscapea olen testaillut, mutta joitain asioita kaipaan. Varmasti osan niistä saisin käyttööni jo pelkillä conffeilla, mutta en ole siihen vielä perehtynyt. Mutta esimerkiksi skaalaus toisen objektin sisällä ja snap to -ominaisuudet saisi löytyä jostain. Ja tämän lisäksi pikavektorointi olis kiva..

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #43 : 23.04.13 - klo:23.20 »
Inkscapea hieman käyttäneenä, vektorigrafiikasta aika vähän tietävänä: vektorointiominaisuushan Inkscapessa on. En tiedä, millainen on pikavektorointi? Ehkä parin napin painallus, ja ohjelma arvaa oikeat vektorointiparametrit?

Skaalaus toisen objektin sisällä on myös mulle vieras. Minä pienennän sisemmän objektin, ja sen jälkeen Inkscapen sijoittelutoiminnoilla sijoitan pienemmän objektin sekä vertikaalisesti että horisontaalisesti isomman objektin keskelle. Tällälailla voin siis skaalata toisen objektin "sisällä" olevia asioita. Mutta ehkä tarkoitit objektin osapisteiden skaalausta?

Snap to -ominaisuuksia onkin jonkun verran. Guideihin pystyy napsuttelemaan, ja lisäksi laittamaan gridin päälle, ja napsauttelemaan.

Jos tää aihe tästä paisuu, pitää pyytää moderaattoreita avaamaan jonkinlainen Inkscape-ketju ;)

Minusta Inkscape on helppokäyttöinen ja mukava vektorisofta.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

tewdin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #44 : 14.01.14 - klo:13.02 »
Onkos olemassa jotain oikeasti hyvää striimaussoftaa? Olen kokeillut muutamia scriptoja, mutta ne eivät ole kovin luotettavia enkä ole nähnyt Twitchissä videokuvaa vaikka striimauksen loputtua on kyllä video ilmestynyt. Haluaisin siis kunnollisen ohjelman hoitamaan striimauksia (olen tykästynyt Open Broadcaster Softwareen, mutta ei saatavilla Linuxille eikä Minecraftin oma systeemi tue Linuxia).

amateur

  • Vieras
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #45 : 28.02.14 - klo:16.50 »
Mikä on tällä hetkellä linux-maailman fontinhallinna tilanne?

Tarkoitan siis Oikeaan Graafiseen Suunnitteluun pystyvää Typografiaa.

En ole vielä testannut ensimmäistäkään PDFffää digi- tai offsetpainoon lähetettynä.

(No eipä ole vielä Inkscape tai Scribuskaan koneilla, vakio Gimppi on,
ja kun tottuu photarin jälkeen löytämään valikot ja komennot niin sehän on about siinä).

Ja missä mennään värinhallinnassa, siis ICM ja muut profiilit jne.
painoon CMYKki tavarana niin että värit pysyvät hanskassa?

PostScriptin luulisi olevan hallussa kun kerran PDF lukijakin on distroissa vakioina,
ja Libre Officekin kehuu tuottavansa PDFfää.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #46 : 28.02.14 - klo:17.15 »
Mikä on tällä hetkellä linux-maailman fontinhallinna tilanne?

Tarkoitan siis Oikeaan Graafiseen Suunnitteluun pystyvää Typografiaa.

En ole vielä testannut ensimmäistäkään PDFffää digi- tai offsetpainoon lähetettynä.

Jos saat fontit näkymään PDF:ssä haluamallasi tavalla (esim. Acroreadilla tarkistettuna), on varsin todennäköistä että ne tulevat myös painosta ulos samanlaisina. Mahdolliset yhteensopivuusongelmat ovat joko PDF:n tuottamiseen tai lukemiseen käytetyn ohjelman tai sovelluskirjaston syytä, eikä käyttöjärjestelmällä ole siihen sen kummemmin vaikutusta.

Linuxissa fonttien hallinnan perustoimenpiteet (asennukset, poistot, selaaminen) onnistuvat varmaankin font-managerilla?


Ja missä mennään värinhallinnassa, siis ICM ja muut profiilit jne.
painoon CMYKki tavarana niin että värit pysyvät hanskassa?

Minulla ei ole mitään kosketuspintaa näihin, mutta tietääkseni värienhallinta toimii ainakin ohjelmakohtaisesti. Archin wikissä näyttäisi olevan vinkkejä CMYK-työskentelyyn Gimpissä:

https://wiki.archlinux.org/index.php/CMYK_support_in_The_GIMP#Soft-proofing_with_Display_Filters


PostScriptin luulisi olevan hallussa kun kerran PDF lukijakin on distroissa vakioina,
ja Libre Officekin kehuu tuottavansa PDFfää.

No kaikki tulostusta tukevat ohjelmat osaavat tulostaa PostScript- tai PDF-tiedostoon. Perinteisesti PostScript oli oletusvalinta, nyt se on PDF, mutta voit itse valita, kumpaa haluat ulos.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #47 : 04.03.14 - klo:18.26 »
Nuo Arch-wikin ohjeet näyttää asiallisilta, vaikka niissä on jotain vanhoja nimiä ja versionumeroita...

Siis lyhyesti: CMYK-tuki löytyy vakiona Scribuksesta, Gimpiin sen saa Separate+-pluginin avulla ja Inkscapeen ei kai ollenkaan (viimeksi vuosi-puolitoista sitten asiaa selvittelin).

Näyttöjen värinhallintaa/kalibrointia en ole tehnyt, koska mulla on läppäri, eikä niiden näyttöjä kai kannata juuri kalibroida, mutta moni on sanonut yllättyneensä Linuxin värinhallinnan laadukkuudesta.

Typografian osalta en tiedä mitä haet – kyllä ainakin minä olen jo aika monta vuotta sekalaisia painotuotteita Linuxilla tehnyt. Scribus osaa upottaa fontit tiedostoihin ihan hyvin, ja ei kai siinä nyt muuta tarvita? Fontinhallintaan on olemassa joitain ohjelmia, mutta huippumonipuolisia en ole löytänyt. En tosin ole juuri etsinytkään. nm:n mainitsemaa Font Manageria olen tainnut testata. Kokemukset näistä ovat olleet hivenen bugisia, mutta toimivia. Monesti asennankin fontit ihan vain kopioimalla tiedostot ~/.fonts -kansioon.

Ongelmia tulee luultavasti siinä vaiheessa, kun fontteja pitäisi kyetä lajittelemaan. Tähän puoleen en ole perehtynyt, joten en osaa sanoa, löytyykö siihen hyviä ohjelmia.


...mutta joo: olen tehnyt Inkscapella vektoreita, muuntanut niitä rasteriksi, tehnyt CMYK-konversiot Gimpillä ja lähettänyt eteenpäin painettavaksi. Samoin olen duunaillut Inkscape-Scribus -yhdistelmällä jotain tarroja yms. Kyllä semmoisessa hommassa on asiat toimineet ihan ok:sti.

Isompia paino- tai taittotöitä en ole tehnyt. Niissä voisi alkaa kaipaamaan parempaa integraatiota softien kesken tai ehkä jotain apuohjelmia dokumenttien yms hallintaan.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

amateur

  • Vieras
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #48 : 06.03.14 - klo:21.50 »
Hyvä kuulla, täytynee siis testailla kunhan jaksaa/tarvetta tulee.

Oma edellinen tosi pintapuolinen testi on kai jo 10 vuoden takaa,
kun tuli asennettua joku redhat lähinnä tiedostopalvelimeksi,
sitä edellinen testaus Silicon Graphicsilla ja jollain museo-Corelilla,
se nyt lähinnä kaatuili ja tukki printterijonot.

Jos kerran linuxilla pärjää niin en mitään wintoosia ja adobe-yhdistelmiä
ala takaisin asentelemaan.

Fonttien lajittelu ja asentelu on kivaa puuhaa myös macilla,
kirjasinperheitä semmoinen 100 ja kaikissa 15 eri varianttia niin
meneehän se työpäivä niitäkin etsiessä...

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #49 : 08.03.14 - klo:01.05 »
Hei!

Kyllä asiat on kymmenen vuoden takaisista muuttuneet. Inkscape esimerkiksi on mielestäni oikeasti pätevä vektorityökalu, ja nettiin teen grafiikkaa sillä ja Gimpillä hyvinkin paljon. Ei valittamista.

Ubuntuun saa valmiina aikamoisen läjän ilmaisfontteja, kun asentaa repoista larabie-fonts -paketit. Harva tätäkään tietää, vaikka nuo fontit ovat suosittuja ilmaisia (ei siis vapaita) fontteja. Toinen perusmesta on google.com/fonts.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

amateur

  • Vieras
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #50 : 09.03.14 - klo:14.55 »
Larabielta löytyy ihan pro-fontteja, suosittelen kanssa.
(Ja oli joku muukin firma joka päätti pistää fontit yleiseen jakoon,
mutta enhän mä nyt sitä taas muista...)

Tänään törmäsin Xaraan, lienee se Corelin Xara?
Sitäkin linukalle ilmaiseksi jaossa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #51 : 09.03.14 - klo:15.34 »
Tänään törmäsin Xaraan, lienee se Corelin Xara?

Samaa kehityslinjaa kyllä. Corelilla se oli vain lisensoituna Xaralta: http://en.wikipedia.org/wiki/Xara

pannahinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #52 : 21.03.14 - klo:11.00 »
Hei

ongelmia uuden lightzonen kanssa. (Ilmaisjakelu.) Tallentaessa herjaa "exporting jpg file failed". Darktable toimii kyllä.

Sitten herjas Javasta, mut sen kyl pitäis olla kunnossa.

Raportti:

/opt/lightzone/libmlib_jai.so
/opt/lightzone/libfbf.so
/opt/lightzone/libLCJPEG.so
/opt/lightzone/libFASTJAI.so
/opt/lightzone/libLCJNI.so
/opt/lightzone/libLinux.so
/opt/lightzone/libDCRaw.so
/opt/lightzone/libLCFileUtil.so
/opt/lightzone/libSegment.so
/opt/lightzone/libLCTIFF.so
/opt/lightzone/libJAI.so
/opt/lightzone/libLCMS.so


Josko jollain olis nuusku asiasta. Olen suhtkoht tuore Ubuntunisti, joten arvostan yksinkertaisuutta. :)

Harmittaa vietävästi, LZ kun olis jollain lailla tuttu käyttää.. Auttakkee auttakkee..

Antiwäkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #53 : 10.06.14 - klo:15.33 »
Millä ohjelmalla Ubuntu 14.04 LTS:ssä saisi tehtyä Facebook-kansikuvia ja A4/A3 julisteita? Olisi plussaa, jos olisi suhteellisen helppokäyttöinen.
Android-, Windows- & iOS-tietämystä vuodesta 2009.

Samsung Galaxy S4 // Android 4.4.2 KitKat // Touchwiz // 4G+
Acer Aspire One // Ubuntu 14.04 LTS // Gnome // 3G+

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #54 : 10.06.14 - klo:15.41 »
Millä ohjelmalla Ubuntu 14.04 LTS:ssä saisi tehtyä Facebook-kansikuvia ja A4/A3 julisteita? Olisi plussaa, jos olisi suhteellisen helppokäyttöinen.

En aivan ymmärrä minkälaista ohjelmaa haet. Gimpillä onnistuu muokkaamaan kuvia oli sitten A4 tai A3 kokoisia.

Kuvat voi sitten teettää haluamallasi kuvapalvelulla, joka tukee RGB-kuvia, tai tulostaa itse A4/A3-tulostimella.

Edit - Gimp tosin ei ole niitä helpoiten käytettäviä ohjelmia, mutta kun siihen tottuu, niin se toimii.

Edit 2 -
Lainaus
Mitkä ovat sivun kansikuvan mitat? | Facebookin ohje- ja ...
https://fi-fi.facebook.com/help/125379114252045
Kansikuvat ovat 851 pikselin levyisiä ja 315 pikselin korkuisia. Jos lataat tätä pienemmän kuvan, se venytetään suuremmaksi. Ladattavan kuvan on oltava...
Eli Gimp:llä Tiedosto->Uusi -> Leveys 851, ja Korkeus 315 Ja OK
Sitten vain taiteilet kuvan ja Exporttaat (Tiedosto->Export As) kuvasi joko häviöttömäksi png:ksi tai pienemmäksi häviölliseksi jpg:ksi.

Edit 3 - https://fi-fi.facebook.com/help/333543230019115
Lataa uusi kuva...
« Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo:15.58 kirjoittanut kamara »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #55 : 12.06.14 - klo:09.31 »
A4- tai A3-kokoisia julisteita voi tehdä Gimpillä, kunhan vain koneessa vääntö riittää. Tiedosto->Uusi ja sen jälkeen valitset A4- tai A3-kokoisen kuvan. Resoluutio kannattaa olla vähintään 150 dpi, jos haluat tulostaa laadukasta jälkeä. 300 dpi on toinen yleinen tarkkuus.

Kuvat voi tallentaa RGB:n lisäksi myös CMYK-muotoon Separate+-pluginin avulla, mikäli paino sitä vaatii. Separate+ pitää asentaa erikseen, ja se löytyy paketista gimp-plugin-registry.

Useat monistus/kuvapalvelut kuitenkin hyväksyvät RGB-väreillä tehdyt tiedostot.

Kuten sanottua, Gimp on aika monimutkainen ohjelma. Jos sen jaksaa opetella, sillä kuitenkin pärjää loistavasti vaikka loppuikänsä.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

hejkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #56 : 29.12.14 - klo:16.54 »
HDR Tonemappaukseen
kiva kalu on Luminance HDR jolla käytän itse Fattal -toimintoa lähinnä.
Voi avata suoraan raw-kuvan tai tehdä hdr-kuvan useammasta jpeg:stä

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #57 : 29.12.14 - klo:19.41 »
En oikein saanut LuminanceHDR:ään tuntumaa. Mutta hdrmerge, jolla voi yhdistää eri tavalla valotetut raw-kuvat yhdeksi dng:ksi, vaikuttaa hienolta. Dng:n avaus sitten Rawtherapeessa.
Hdrmerge ei siis ole aivan Ubuntun tarjoama ohjelma, mutta löytyy PPA:sta: https://launchpad.net/~dhor/+archive/ubuntu/myway ,kuten myös Macrofusion focusstackingiin, toimii mielestäni paremmin kuin Photoshopin eritarkenteisten kuvien yhdistäminen.

ATCX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: LUE: Ubuntun tarjoamat ohjelmat multimediaan ja grafiikkaan
« Vastaus #58 : 10.02.15 - klo:16.03 »
Moro,

Tietääkö kukaan ohjelmaa Ubuntu 14,  joka pyörittää *.DNG (Raw/video) reali ajassa.
Taikka käyttökelpoista Color Grade ohjelmaa.?

Lähinnä tarkoitan Assimilate Scrats tapaista tai Scartch Play.

 :)   

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB