Kirjoittaja Aihe: VHS:t DVD:lle itse, kokemuksia?  (Luettu 7095 kertaa)

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
VHS:t DVD:lle itse, kokemuksia?
« : 17.05.08 - klo:12.42 »
Tuossa juuri tuli soitto ja kysely, että saisinko siirrettyä otsikonmukaisesti digitaaliseksi vanhat VHS:t. Itseltä ei löydy näytönohjainta missä olisi video sisääntulo, eikä USB liitäntäisiä digitointimokkuloita. Tuli siis mieleen kysäistä onko tämän foorumin käyttäjillä kokemusta edullisista laitteista? Ei haittaa yhtään, vaikka ohjelmistoja ei linuxille löytyisikään. Tuon homman suittaa tehdä windowsissakin.

Onko kokemuksia esim. tällaisesta murikasta?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20264

Tuossakin luultavasti pitäisi hankkia Scart --> Komposiitti sovitin (itsellä ei ole ollut vuosiin VHS nauhuria). 
« Viimeksi muokattu: 17.05.08 - klo:12.46 kirjoittanut qwertyy »

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: VHS:t DVD:lle itse, kokemuksia?
« Vastaus #1 : 17.05.08 - klo:12.58 »
Alle satkun saa vaikka Gigantista tai City-Market. En mainosta.

e. ja hyvin tallentaa ja katsottavaa on kuva, vaikka halpislaite. Omat kokemukset näin.
« Viimeksi muokattu: 17.05.08 - klo:13.00 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.05.08 - klo:13.03 »
Ilmeisesti ihan vastaava mokkula kuin tuo, minkä linkitin? Lähin Gigantti ja CM sen verran kaukana, ettei viitsisi lähteä autolla tekeen niin pitkää lenkkiä.

*edit*
Onnistuuko noilla vanhojen alkuperäisten VHS kasettien siirtäminen, nehän ovat ilmeisesti suojattuja. Ilmeisesti samalla pitäisi siirtää kuulemma jotain vanhoja muksujen piirrettyjä dvd:lle kun kasetit alkaa oleen lopussa.
« Viimeksi muokattu: 17.05.08 - klo:13.05 kirjoittanut qwertyy »

Karri

• Käyttäjä
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
« Vastaus #3 : 17.05.08 - klo:17.40 »
Niille, joille laatu on kaikki kaikessa - keskustelua aiheesta:
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=350247&highlight=
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.05.08 - klo:19.21 »
Videot saa koneelle myös analoogi tv-kortilla, jos vaan videoista löytyy modulaattori.
Esim. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=18421
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.05.08 - klo:19.21 »
Niille, joille laatu on kaikki kaikessa - keskustelua aiheesta:
http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=350247&highlight=
Jos nyt ensin saisi materiaalin jotenkin koneelle :)

shelby

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.05.08 - klo:11.21 »
Omat VHS kasetit polttelin VHS/DVD-combilaitteella digimuotoon. Taisi olla LG, joka maksoi aikanaan n. 200 Euroa. Kesti melkein koko takuuajan kunnossa, sitten pimeni DVD-asema.  >:( Hyvää oli yksinkertainen työtapa, nopeus ja pakkausmahdollisuus kuvanlaadun pysyessä siedettävänä (vrt VHS kuvanlaatu yleensä). Huonoa oli joidenkin kaupallisten VHS kasettien suojaus, joita laite ei suoraan purkanut. Suojauksen voi kiertää pienen mutkan kautta. Itse tajusin asian liian myöhään. Laite on yhä tallessa, "kun-olis-aikaa-niin-katsotaan" hyllyssä, muiden projektien seassa.  ;D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.05.08 - klo:12.26 »
Tuollaisesta vsh ja polttava dvd combosta käskin pistää puskaradionpäälle, jos joltain tutulta löytyy lainattavaksi. Varmasti ylivoimaisesti helpoin kopioida ainakin nuo tavallisella videokameralla tehdyt kasetit.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.05.08 - klo:12.40 »
Minä olen töistä lainannut Pinnaclen "mokkulaa", jonka avulla sain VHS:n kytkettyä koneeseen. Näin sitten kuva koneelle ja sillä dvd:lle.

Hankalaa ja aikaavievää. Tuommoinen "kopiokone" olisi verrattomasti parempi.

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.05.08 - klo:13.08 »
Omasta "museokoneestani"  ei löytynyt tietoja, mutta linkissä on ominaisuuksiltaan suht samanlainen laite.
http://www.pixmania.com/fi/fi/553896/art/toshiba/tallentava-dvd-vhs-soitin.html?form=82#tech-specs
terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Karri

• Käyttäjä
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
« Vastaus #11 : 19.05.08 - klo:21.17 »
Minä olen töistä lainannut Pinnaclen "mokkulaa", jonka avulla sain VHS:n kytkettyä koneeseen. Näin sitten kuva koneelle ja sillä dvd:lle.

Hankalaa ja aikaavievää. Tuommoinen "kopiokone" olisi verrattomasti parempi.

Niin, no se on just se että mitä haluaa tehdä. Minä haluan kuvamateriaalin mainitsemasi kaapparin kautta koneelle, editoida, korjailla, muokata, korjata sitä kaikessa rauhassa ja pelata asetusten ja filttereiden kanssa että kuva saadaan mahdollisimman korkealaatuisena levylle.

Huomatkaa tavallisia vhs/dvd -kuluttajabokseja etsivät, että DVD:lle siirtämisestä ei ole mitään kuvanlaadullista hyötyä. Kuvanlaatu itseasiassahan vain huononee DVD-formaattiin siirrettäessä, kun VHS:n kohinan lisäksi mukaan liittyy DVD:n mpeg-pakkauksen pikselimössö (joka VHS-siirroissa korostuu entisestään VHS-signaalin kohinaisuuden takia, filttereillä tuota pystytään tietokoneella vähentämään). Ottakaa myös huomioon, että kaappariboksissa on vhs/dvd -yhdistelmään nähden myös se etu, että alkuperäiset DV-tason siirrot voi säilyttää koneella (joiden kuvanlaatu on huomattavasti parempaa kuin DVD:n mpegin) odottamassa niitä DVD:n manttelinperijäformaatteja. Enään muutama vuosi ja jengi puhuu vain Blu-Ray -soittimista.

Tietysti nyt VHS:t DVD:lle siirtämällä "pysäytätte" analogisten VHS-nauhojenne kulumisen, kun digitaalisena ne vain ovat tasan mitä ovat eikä siitä miksikään muutu. Paitsi tietysti jos virhesektoreita muodostuu :) Käyttäkää siis vain korkealaatuisia levyjä, kuten Verbatim, ja säilyttäkää levykuvat koneella (jos kaapparia käytätte). Tulette varmasti vielä niitä jossain vaiheessa tarvitsemaan.
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

peran

• Vieras
« Vastaus #12 : 19.05.08 - klo:21.26 »
Tietysti nyt VHS:t DVD:lle siirtämällä "pysäytätte" analogisten VHS-nauhojenne kulumisen, kun digitaalisena ne vain ovat tasan mitä ovat eikä siitä miksikään muutu. Paitsi tietysti jos virhesektoreita muodostuu :) Käyttäkää siis vain korkealaatuisia levyjä, kuten Verbatim, ja säilyttäkää levykuvat koneella (jos kaapparia käytätte). Tulette varmasti vielä niitä jossain vaiheessa tarvitsemaan.

Tosiaankaan noi DVD+-R:t ei ole ikuisia. Itse luotan enemmän kovalevyyn kuin DVD:hen. Mulla rupesi DVD:n kanssa tulemaan ongelmia jo puolen vuoden jälkeen. Käytin Verbatim DVD+R-levyjä. Kovalevy on ainakin omien kokemuksieni mukaan paljon luotettavampi - Tosin siinäkin kannattaa kahdentaa, koska kovalevy hajoaa myös varmasti joskus, ja silloin onnellisella on vielä varmuuskopiot tallessa.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 19.05.08 - klo:21.33 »
Tosiaankaan noi DVD+-R:t ei ole ikuisia. Itse luotan enemmän kovalevyyn kuin DVD:hen.
Kannattaa kyllä tuossa vaiheessa koputtaa puuta.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 19.05.08 - klo:22.01 »
Niin, no se on just se että mitä haluaa tehdä. Minä haluan kuvamateriaalin mainitsemasi kaapparin kautta koneelle, editoida, korjailla, muokata, korjata sitä kaikessa rauhassa ja pelata asetusten ja filttereiden kanssa että kuva saadaan mahdollisimman korkealaatuisena levylle.

Aivan. Jos harrastaisin elokuvien keräilyä tai kotivideoita, tekisin minäkin varmaan noin. Meillä kun kyse oli vain joiden tyttäreni mielivideoiden siirtämisestä DVD:lle, jotta sain videot siirrettyä varastoon viemästä tilaa tv-hyllyltä.