tuli katottua tuota ja siellä on root ja oma tilini erikseen eli en ole pääkäyttäjä
toisekseen ei anna tehdä muutoksi ilman sudoa (väliaikaiset) eli vaatii root oikeudet
Kuvittele asia näin:
Jos asensit koneen itse ja annoit oman käyttäjätunnuksesi asennusohjelmalle, olet periaatteessa pääkäyttäjä...
toisaalta Root on vielä ylempänä omaa käyttäjätunnustasi...eli näin ollen root olisi pääkäyttäjä ja sinä vain normaali käyttäjä joka voi salasanan avulla ottaa rootin voimat käyttöön. Muille käyttäjille voi myös lisätä tälläisiä voimia tai sitten niitä voi rajoittaa esim. estää heiltä pääkäyttäjän (sudo/root) oikeudet
katsoin portien tilan täältä http://probe.hackerwatch.org/probe/probe.asp
ne oli close mut ei secure
sitte ku laitto palomuurin (ufw) päälle
secure => ei näkyvä ulkomaaailmaan
eli portit ok
Katsoin myös omani, olen reitittimen takana, minulla ei ole Kubuntussani mitään palomuurisoftaa käytössä. Olen secured
@jussi
2. Kävin kurkkaamassa tuolta käyttäjiä ja ryhmiä. Ylinna luki oma nimeni, jolla kirjaudun sisälle käyttöjärjestelmään ja sen alla tuo pahaenteinen root (josta en ymmärrä muuta kuin että se on vaarallinen). Enhän voi käyttää sitä vahingossa siis tietämättömyyttäni. Aina kun asentelen ohjelmia tai jotain muuta sellaista tärkeää, kysytään salasanaa. Annan tietenkin sen. Enhän toimi silloin roottina?
Kuten elias mainitsi, älä KIRJAUDU sisään roottina. Tällöin vältyt ongelmilta. Ei sitä muuten tarvitse pelätä
Silloin kun sinulta kysytään sitä salasanaa ohjelmien asennuksessa, saat väliaikaisesti rootin oikeuksia käyttöösi, jotka katoavat sinulta noin 5min päästä pois...