Kirjoittaja Aihe: Newb ongelmia ubuntussa (8.04)  (Luettu 1810 kertaa)

Liquid1230

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Newb ongelmia ubuntussa (8.04)
« : 20.08.08 - klo:01.32 »
Tervehdys!

Itselle "jouduin" tässä ubuntun asentamaan windowsin toimimattomuuden vuoksi ja tässä olen vähän ongelmia kohdannut heti lähdössä  :-\

Edit: Eli minulla ei ole enää windowsia vaan koko kone on formatoitu ja ubuntu 8.04 asennettu siihen koska jonkinlaisen käyttöjärjestelmän tarvitsen

1. Kun kirjaudun sisään ubuntuun niin äänet rullaavat vallan mainiosti ja parilta CD levyltä kokeillut niin äänet toimivat työpöytä ympäristössä täydellisesti mitä nyt en equalizeria löytänyt mistään :( mutta ihan ongelmana siinä on se että kun avaan esim mozilla firefoxin niin en saa minkäänlaisia ääniä ja sama homma kaikissa peleissä ja muissa sovelluksissa mitä olen ladannut. Äänikortti on siis integroitu asuksen M2V moboon mutta jos en aivan väärässä ole niin nämä ohjelmat luulevat että äänet tulevat näytönohjaimen HDMI lähdöstä jota en ole kyllä kokeillut että kuuluvatko ne sieltä koska ei ole mahdollisuutta kokeilla mutta windowsin puolella oli sama ongelma että jouduin poistamaan hdmi äänilähdön pois käytöstä ennen kun sain äänet toimimaan mutta ubuntun puolella minulla ei ole mitään hajua että miten saisin ne toimimaan..

2. Seuraavana ongelmana minulla olisin tuon Winen kanssa pientä säätöä koska kuitenkin olisi hauska pelaillakkin välillä jotain mutta tulee aina peleissä  vastaan että lähtee hyvin asentamaan mutta directX ei asennu ei sitten millään ja siihen en ole itse löytänyt siihen oikein apuja joten kysyn täällä..

Koneen specsejä kerron tässä vielä jos auttaa:
Emo: Asus M2V
Näyttis: Ati Radeon 3870
Ram: 2 Gig kingston 800
ja muuten tuskin tarvitsee tässä kertoa
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo:09.48 kirjoittanut Liquid1230 »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Newb ongelmia ubuntussa (8.04)
« Vastaus #1 : 20.08.08 - klo:08.54 »
Jos tuo tosiaan on WUBI-asennus, niin alla olevaan kannattaa suhtautua varauksin ja epäillen.

1)-kohtaan sanoisin, että apuja voi löytyä kohdasta "Järjestelmä - Asetukset - Ääni". En tosin osaa sanoa, minkälaiset säädöt siellä pitäisi olla, mutta joku muu varmaan osaa auttaa niiden kanssa, jos ei kokeilemalla onnistu.

Työpöydällä oikeassa yläkulmassa olevaa ääni-kuvaketta hiiren oikealla klikkaamalla löytyy myös säätöjä äänelle.

Myös alsamixer voisi auttaa. Se on komentoriviltä (Ohjelmat - Apuohjelmat - Pääte) komennolla "alsamixer" käynnistyvä "graafinen" ohjelma äänien säätöön. Sen käyttö voi tosin alussa tuntua vaikealta. Liikkuminen tapahtuu tabulaattorilla ja nuolinäppäimillä. M-kirjain asettaa/poistaa mykistyksen ja ESC lopettaa ohjelman.

Komentamalla päätteeseen
Koodia: [Valitse]
asoundconf list saat koneen äänikortit näkyviin. Voit asettaa oletusäänikortin komentalla
Koodia: [Valitse]
asoundconf set-default-card-XXX ja laittamalla XXX:n tilalle edellisellä komennolla äsken havaitun haluamasi kortin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo:09.33 kirjoittanut Tha-Fox »

Liquid1230

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Newb ongelmia ubuntussa (8.04)
« Vastaus #2 : 20.08.08 - klo:09.50 »
Aikaisempi posti on muokattu kun kirjoitus virheen poikanen sinne oli tullut  :P
 -eli kovalevyt on formatoitu ja pelkästään ubuntu on koneessa

Sieltä kaiuttimen kuvasta työpöydällä olen räpeltänyt asetuksia muttei vaikutuksia asiaan

Lisää tietoa noista aiemmista ohjeista tulee heti kun pääsen kotiin joten kärsivällisyyttä pyydän  :-X
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo:09.59 kirjoittanut Liquid1230 »

Liquid1230

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Newb ongelmia ubuntussa (8.04)
« Vastaus #3 : 20.08.08 - klo:16.43 »
zeroc@zeroc-desktop:~$ asoundconf list
Names of available sound cards:
HDMI
VT82xx
zeroc@zeroc-desktop:~$
zeroc@zeroc-desktop:~$ asoundconf set-default-card VT82xx

Molempia kokeilin ja ei ääniä firefoxissa eikä peleissä kummallakaan ja VT82xx ei anna ääntä ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo:18.19 kirjoittanut Liquid1230 »