Kirjoittaja Aihe: PDF  (Luettu 10910 kertaa)

teemukd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
PDF
« : 15.04.08 - klo:18.25 »
Millä ohjemalla ubuntussa 7.1 voisi muokata/luoda PDF tiedostoja ?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: PDF
« Vastaus #1 : 15.04.08 - klo:19.00 »
Luominen ei ole ongelma: OpenOffice.orgilla, PDFLaTeXilla tai ainakin Kubuntussa vaikka millä, kun vain tulostat ohjelmasta PDF:ksi.

Muokkaaminen on toinen juttu.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #2 : 15.04.08 - klo:19.27 »
Muokkaaminen on toinen juttu.

En ole koskaan käyttänyt/tarvinnut, mutta tämä jäi Googlen haaviin:

"Conclusion

PDFEdit is the best free open source software for for Linux / Unix-like operating systems. However, it does not support editing protected or encrypted PDF files."

http://www.cyberciti.biz/tips/open-source-linux-pdf-writer.html

http://packages.ubuntu.com/gutsy/pdfedit
http://packages.ubuntu.com/hardy/pdfedit

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #3 : 15.04.08 - klo:22.04 »
Tuo paras opensource ei valitettavasti ole kovin paljoa. Ne kerrat kun olen tuota pdfedittiä käyttänyt on se tuntunut jäykältä ja hankalalta.

Ja kuten edellä sanottiinkin, tuottaminenhan ei ole mikään ongelma. Edellisten ohjelmien lisäksi voisi vielä mainita scribuksen, selkeä ja helppokäyttöinen kevyt taitto-ohjelma.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #4 : 15.04.08 - klo:22.10 »
Mainitaan vielä komentopohjaiset pdftk ja pdfjam. Noilla onnistuu salausten purku (jos se salasana on tiedossa), salaus, yhdistäminen sivujen poistot ja lisäykset yms.

Käteviä jos vaikka halutaan tulostaa A4 useita sivuja.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #5 : 15.04.08 - klo:22.23 »
Itse olen käyttänyt pdfedittiä vain muutaman minuutin ja sinäkin aikana se ei tehnyt muuta kuin kaatui.

Suosittelen, että teet dokumentit jollain muulla ohjelmalla (esim openoffice), josta sitten exporttaat sen pdf:ksi. Jos dokumenttia pitää muokata myöhemmin, niin muokkaa sillä ohjelmalla, jolla alunperin sen dokumentin teit ja sitten exporttaa uudestaan. Tämä on ehdottomasti kivuttomin tapa tehdä pdf:ää.

juyli

  • Vieras
Vs: PDF
« Vastaus #6 : 16.04.08 - klo:00.11 »
Jos dokumenttia pitää muokata myöhemmin, niin muokkaa sillä ohjelmalla, jolla alunperin sen dokumentin teit ja sitten exporttaa uudestaan. Tämä on ehdottomasti kivuttomin tapa tehdä pdf:ää.

Näin kai tuo on nähtävä. PDF-formaatin alkuperäinen idea lienee se, ettei ko. formaattia päästä muokkaamaan kovin tehokkaasti,
vaan se, että dokumentti vastaa alkuperäistä.
Jo openofficella saa tehtyksi PDF:ää, jos omista dokuista haluaa tehdä pdf-dokumentin.
Ja tässä sitten PDF-formaatin faktaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/PDF

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #7 : 16.04.08 - klo:08.22 »
adobe reader.. .ei ole avoin mutta toimii

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #8 : 16.04.08 - klo:09.49 »
adobe reader.. .ei ole avoin mutta toimii

Ja kuten sen nimikin jo kertoo niin se on lukija eikä sillä pysty sen enempää luomaan kuin muokkaamaankaan pdf-dokumentteja.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #9 : 16.04.08 - klo:09.58 »
Itse olen käyttänyt pdfedittiä vain muutaman minuutin ja sinäkin aikana se ei tehnyt muuta kuin kaatui.

Lisää kikkailua:

http://www.simit.com.my/opensource-contribute-editpdf.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: PDF
« Vastaus #10 : 16.04.08 - klo:10.41 »
adobe reader.. .ei ole avoin mutta toimii

Ja kuten sen nimikin jo kertoo niin se on lukija eikä sillä pysty sen enempää luomaan kuin muokkaamaankaan pdf-dokumentteja.

Tarkoittikohan nebula itse asiassa Adobe Acrobatia? Se on kyllä toimiva ohjelma mutta kallis.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #11 : 16.04.08 - klo:10.44 »
PDF.download lisää FF:n, tekee kaiken oleellisen, hallitusti. Eli Add Ons Firefocks, sinne.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #12 : 16.04.08 - klo:12.54 »
Itse asiassa tulee aika harvoin noita PDF tiedostoja muokattua, mutta eikös tuolla adobe readerillä saa ainakin jotain lomakkeita täytettyä.

Vai olenko ihan väärässä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: PDF
« Vastaus #13 : 16.04.08 - klo:13.24 »
Itse asiassa tulee aika harvoin noita PDF tiedostoja muokattua, mutta eikös tuolla adobe readerillä saa ainakin jotain lomakkeita täytettyä.

Lomakkeita voi kyllä täyttää, mutta niitäkään ei saa talteen Readerissä – Acrobatin täysversiossa saa. On muuten iso helpotus kun jotain sellaisia apuraha-anomuksia tms. täyttää, joissa on vain iso tekstikenttä lomakkeessa tutkimussuunnitelmaa varten...
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #14 : 16.04.08 - klo:13.34 »
pdftk:lla voi täyttää myös lomakkeita (siis tietysti tallentaa myös). Voi olla aika hankalaa komentopohjaisella systeemillä alkaa täyttämään... en ole kokeillut.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #15 : 16.04.08 - klo:14.03 »
Ja se acrobat-politiikkakin on aika mielenkiintoista: Acrobat standard suostuu tallentamaan täytetyt lomakkeet ja sillä voi luoda pdf-tiedostoja, mutta sillä ei pysty muokkaamaa valmiita tiedostoja, tosin tallentaminen doc:na (jee) onnistuu.
Vasta acrobat professionalilla onnistuu valmiiden tiedostojen editointi.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: PDF
« Vastaus #16 : 26.02.09 - klo:10.54 »
(Nostan tämän vanhan säikeen ylös, koska yksi toimiva ratkaisu on löytynyt.)

Törmäsini taas kerran tuttuun ongelmaan PDF-lomakkeiden kanssa: KPDF ja sen jatkaja Okular (KDE 4) eivät osaa edes täyttää lomakkeita, Evince ja Adobe Reader taas eivät suostu tallentamaan täytettyjä lomakkeita.

Mutta nyt löysin ratkaisun. Suljettua koodia kylläkin ja maksullinen, mutta toimii Linuxissakin: Qoppa Softwaren PDF Studio. Ohjelmasta on saatavilla demo, joka on täysin toimiva – lisää vain demosta kertovan vesileiman tallenteisiin ja tulosteisiin. Itse ohjelma maksaa 60 Amerikan taalaa.

Kyseessä on Java-ohjelma. Asennusohjelma haluaisi asentaa oman JVM:nsä, mutta minä tyydyin jo asennettuun Sunin Javaan ja hyvin tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan.
« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:10.56 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

syväpaahto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #17 : 27.02.09 - klo:17.55 »
Pistetään nyt nämäkin java-ihmeet tännekkin.

JPDF Tweak: http://jpdftweak.sourceforge.net/
JPDFBookmarks: http://flavianopetrocchi.blogspot.com/

Edellämainittua en ole käyttänyt. Jälkimmäisestä on suoraan Ubuntu-paketti.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: PDF
« Vastaus #18 : 27.02.09 - klo:20.59 »
(Nostan tämän vanhan säikeen ylös, koska yksi toimiva ratkaisu on löytynyt.)

Mutta nyt löysin ratkaisun. Suljettua koodia kylläkin ja maksullinen, mutta toimii Linuxissakin: Qoppa Softwaren PDF Studio. Ohjelmasta on saatavilla demo, joka on täysin toimiva – lisää vain demosta kertovan vesileiman tallenteisiin ja tulosteisiin. Itse ohjelma maksaa 60 Amerikan taalaa.
Et sitten huomannut tätä:

Special pricing for Academia & Non-Profit is reserved to students, professors and researchers and non-profit organizations. 48 $


Linux user #424871

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: PDF
« Vastaus #19 : 27.02.09 - klo:23.42 »
Special pricing for Academia & Non-Profit is reserved to students, professors and researchers and non-profit organizations. 48 $

No en ehtinyt, kun oli kiirus. Sitä paitsi noissa joutuu joskus taistelemaan paperien, leimojen ja pumaskojen kanssa niin paljon, että mieluummin antaa olla. En sano että tässä tapauksessa, kun en tarkistanut.

Ks. myös tätä openSUSEn suomalaisfoorumin säiettä, jossa väitetään, että Okular pystyisi tallentamaan PDF-lomakkeet. Minulla ei lukuisissa kokeissani (n > 10) ole toiminut, mutta jos jollakulla toimii, välttyypä maksamasta kilkun kilkkua.
« Viimeksi muokattu: 27.02.09 - klo:23.44 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11