Kirjoittaja Aihe: Mac-ohjelmia linuxiin  (Luettu 5781 kertaa)

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Mac-ohjelmia linuxiin
« : 12.04.08 - klo:01.28 »
Aina kysytään miten saa Winellä ajettua sitä ja sitä Windows-ohjelmaa - entä Mac?

Jos Macin järjestelmä on rakennettu Unixin päälle, niin sen voisi kuvitella olevan helpompaa kun Windows-ohjelmien ajamisen.

laurimet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #1 : 06.05.08 - klo:15.57 »
Just ite pohdin samaa!
Kaveri sano, että macin ohjelmien pitäis mennä suoraan linuxiin.
Epäilen kyseistä asiaa joten pitääkö paikkansa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #2 : 06.05.08 - klo:16.03 »
Itsekin olen pohtinut tuota, mutta en ole ikinä onnistunut, kun olen kokeillut. Ja sitten niissä on ne "ihme" paketoinnit asennuksissa... ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #3 : 06.05.08 - klo:16.29 »
Ja sitten niissä on ne "ihme" paketoinnit asennuksissa... ::)
Ne dmg:t  (tiedostojärjestelmä) pitäisi pystyä mounttaamaan Linuxissa.


Wintöötille on enemmän ohjelmia ja lisäksi samoja, joten hyöty olisi aika mitätön. Enpä keksi yhtään mitään mitä haluaisin.
Kuukkelilla löytää joitakin selityksiä miksi moinen olisi lähes turhaa/vaikeaa jne.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #4 : 06.05.08 - klo:16.34 »
Ja sitten niissä on ne "ihme" paketoinnit asennuksissa... ::)
Ne dmg:t  (tiedostojärjestelmä) pitäisi pystyä mounttaamaan Linuxissa.


Wintöötille on enemmän ohjelmia ja lisäksi samoja, joten hyöty olisi aika mitätön. Enpä keksi yhtään mitään mitä haluaisin.
Kuukkelilla löytää joitakin selityksiä miksi moinen olisi lähes turhaa/vaikeaa jne.
Jotkut ohjelmat on saatavilla vain Windorka ja Mac OSX versioina (niistä aika suuri osa (siis joihin olen törmännyt) on joitain ilmaisia pikku pelejä ja joskus vielä hyviä semmoisia). Eikä Windorka versio toimi Winellä. Olisi kiva jos voisi hypätä sen OSX version kimppuun, mutta enpä osaa moista edes avata (ainakaan jos sen on sellanen dmg). (dmg=damage?)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #5 : 06.05.08 - klo:16.59 »
Olisi kiva jos voisi hypätä sen OSX version kimppuun, mutta enpä osaa moista edes avata (ainakaan jos sen on sellanen dmg). (dmg=damage?)
http://baghira.sourceforge.net/dmg.htm
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #6 : 06.05.08 - klo:18.18 »
http://baghira.sourceforge.net/dmg.htm

Tuolla saa siis Macin levyltä ongittua kuvia yms. Ohjelmien ajamisesta ei mainita sanallakaan...

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #7 : 06.05.08 - klo:19.00 »
http://baghira.sourceforge.net/dmg.htm

Tuolla saa siis Macin levyltä ongittua kuvia yms. Ohjelmien ajamisesta ei mainita sanallakaan...
No eipä tietenkään. Pointtina tuossa tiedostojärjestelmän kuva esim ison tyyliin. Joku yksinkertainen tulkattava ohjelma sen sisällä voisi pyörähtääkin käyntiin?
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Juh0`

  • Vieras
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #8 : 06.05.08 - klo:21.07 »
Ostakaa Mäkki niin ei tarvitse linuxilla ajella mac-ohjelmia.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #9 : 06.05.08 - klo:21.36 »
Ostakaa Mäkki niin ei tarvitse linuxilla ajella mac-ohjelmia.
Eipä ole tarpeeksi "ylimääräistä" rahaa...oikeastaan ei yhtään juuri nyt. ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pavao

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
  • Arch Linux
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #10 : 06.05.08 - klo:22.33 »
Itse olen käsittänyt, että suurin ongelma Mac-ohjelmien ajamisessa Linuxilla on eri rauta. Vaikka Windows eroaakin enemmän Linuxista kuin Mac, tehdään Windows ohjelmat sentään PC:lle. Mac-ohjelmille pitäisi siis olla varsinainen emulaattori joka emuloi Mac-rautaa, joka taas vie paljon tehoja ja on varmasti vaikea toteuttaa. Tosin eikö nykyään Macit ole siirtyneet lähemmäs PC:eitä osiltaan?

Mitään varmaa tietoa asiasta minulla ei ole, eli korjatkaa joku jos olen väärässä.

EDIT: typo
"Children are smarter than any of us.
Know how I know that?
I don't know one child with a full time job and children."

Bill Hicks

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #11 : 07.05.08 - klo:16.58 »
Itse olen käsittänyt, että suurin ongelma Mac-ohjelmien ajamisessa Linuxilla on eri rauta. Vaikka Windows eroaakin enemmän Linuxista kuin Mac, tehdään Windows ohjelmat sentään PC:lle. Mac-ohjelmille pitäisi siis olla varsinainen emulaattori joka emuloi Mac-rautaa, joka taas vie paljon tehoja ja on varmasti vaikea toteuttaa. Tosin eikö nykyään Macit ole siirtyneet lähemmäs PC:eitä osiltaan?

Mitään varmaa tietoa asiasta minulla ei ole, eli korjatkaa joku jos olen väärässä.
Mihin sitä emulaattoria tarvitsee? Maceissähän on nykyään x86-suorittimet (Intel Core 2, kuten minulla).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #12 : 07.05.08 - klo:18.47 »
Itse olen käsittänyt, että suurin ongelma Mac-ohjelmien ajamisessa Linuxilla on eri rauta. Vaikka Windows eroaakin enemmän Linuxista kuin Mac, tehdään Windows ohjelmat sentään PC:lle.
erona Macin ja PC:n välillä on enää vain se puraistu omenan kuva ja noin tuhat euroa hintalapussa lisää, nvidiaa, Atia ja Inteliä nekin on, viimeinen eroavaisuus rautapuolella oli prosessorin arkkitehtuuri.

edit: eikö Ubuntun pakettilähteistä löydy PPC -emulaattoria, semmoinen on ainakin Susessa ja PCLOSissa, en ole koskaan kyllä käyttänyt.
« Viimeksi muokattu: 07.05.08 - klo:18.49 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #13 : 07.05.08 - klo:18.54 »
Itse olen käsittänyt, että suurin ongelma Mac-ohjelmien ajamisessa Linuxilla on eri rauta. Vaikka Windows eroaakin enemmän Linuxista kuin Mac, tehdään Windows ohjelmat sentään PC:lle.
erona Macin ja PC:n välillä on enää vain se puraistu omenan kuva ja noin tuhat euroa hintalapussa lisää, nvidiaa, Atia ja Inteliä nekin on, viimeinen eroavaisuus rautapuolella oli prosessorin arkkitehtuuri.
Omena on helppo toteuttaa (jos Apple ei estä, mutta luulisin että jos itse tekee itselleen niin nou hätä) ja jos haluat maksaa tuhat euroa enemmän niin voit vaikka lahjoittaa sen jollekin.

PS. Ei aleta kiistelemään Macin ja PC:een hinta eroista ja sen syistä. (en väitä että kukaan aikoisi, mutta huomautin vain) Ei sovi tänne, tai tehkää ainakin uusi ketju sitä varten.

EDIT0:
edit: eikö Ubuntun pakettilähteistä löydy PPC -emulaattoria, semmoinen on ainakin Susessa ja PCLOSissa, en ole koskaan kyllä käyttänyt.

Koodia: [Valitse]
tomppeli@tomppeli-laptop:~$ apt-cache search powerpc emulator
gxemul - machine emulator for multiple architectures
pearpc - PowerPC architecture emulator
qemu - fast processor emulator
tomppeli@tomppeli-laptop:~$
« Viimeksi muokattu: 07.05.08 - klo:18.56 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #14 : 07.05.08 - klo:19.46 »
Monien OSX:lle tehtyjen ohjelmien pyöritys emulointirajapinnan kautta linuxissa olisi luultavasti nyt intel koneiden aikakaudella huomattavasti pienitöisempi projekti kuin wine. Jotain homman mittakaavasta voi kuitenkin päätellä siitä, että wine projekti on ollut pystyssä n. 15 vuotta eikä vieläkään ole aivan täydellinen. Liikkuva maali jne.
 
Osan ohjelmista saa toimimaan jo nyt, binääriyhteensopivuutta ei välttämättä ole, en ole perehtynyt.
http://www.gnustep.org/
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

eliasl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #15 : 07.05.08 - klo:20.00 »
Ette varmaan sitten ole hirveesti Applen koneitten hintoja seurannut jos siinä hintalapussa on mielestänne 1000 euroa "Apple-lisää". Eiköhän esimerkiksi Macin pienehköt läppärit ole hinta/laatu-suhteessa parhaita vaihtoehtoja vaihtoehtoja kevyesti. Ja mukana tulee OS X, edelleen paras ja yksinkertaisin käyttis mitä olen ikinä käyttänyt ;)

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #16 : 09.05.08 - klo:17.52 »
Mac-ohjelmien ajamisessa Linuxissa olisi se etu, että jotkut ohjelmat, vaikka myydään kaupassa sekä windowsille että mäkille, päätyvät käytettyjen ohjelmien markkinoille versioina ainoastaan Mac versioina. Graafisen alan ohjelmistoilla laillisten Mac-versioiden myynti on isompi, joten niitä sitten riittää laillisesti myös käytettyinä.

Scribus, Gimp ja Inkscape toimivat ja paperilla mitään eroa ei enää ole, mutta käyttö ei ole yhtä sujuvaa kuin Adoben ohjelmilla.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #17 : 09.05.08 - klo:20.04 »
en aluksi ajatellut vajota tähän, mutta menköön.

Ette varmaan sitten ole hirveesti Applen koneitten hintoja seurannut jos siinä hintalapussa on mielestänne 1000 euroa "Apple-lisää". Eiköhän esimerkiksi Macin pienehköt läppärit ole hinta/laatu-suhteessa parhaita vaihtoehtoja vaihtoehtoja kevyesti. Ja mukana tulee OS X, edelleen paras ja yksinkertaisin käyttis mitä olen ikinä käyttänyt ;)
lähtöhinta mäcin kannettavilla on alennuksellakin vajaa tonni (ja yli 900€), lisäksi kokoonpanot ovat sen verran erikoisia, että vertaaminen PC -kannettavaan ei onnistu tai on epätarkkaa, lisäksi pieni hyppy tehoissa (Macbookista Macbook Pro:hon) nostaa hintaa näkyvästi, mitä taas perustellaan 17 tuuman näytöllä.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Mac-ohjelmia linuxiin
« Vastaus #18 : 09.05.08 - klo:20.31 »
lähtöhinta mäcin kannettavilla on alennuksellakin vajaa tonni (ja yli 900€), lisäksi kokoonpanot ovat sen verran erikoisia, että vertaaminen PC -kannettavaan ei onnistu tai on epätarkkaa, lisäksi pieni hyppy tehoissa (Macbookista Macbook Pro:hon) nostaa hintaa näkyvästi, mitä taas perustellaan 17 tuuman näytöllä.

applen läppärit ovat muuten verraten kevyitä ja hiljaisia verrattuna PC-puolen halpisläppäreihin. toki noilla markettikoneilla saa enemmän tehoa/euro, mutta eivät ne mitään mukavia kannettavina ole. toki PC-puolella on kevyttäkin konetta, mutta ne puolestaan maksavat oikeasti paljon. esim. jonkin lenovon t61 koneen ja macbookpron hintaero on aika pieni, eikä varustelussakaan ole juuri sen kummempaa.

tämä siis raudan puolelta. itse en OsX:stä pidä, mutta käytän sitä kyllä mieluummin kuin Windowsia. linuxia minä mäkkiläppärilläkin ajaisin jos  minulla sillainen olisi.

mitä noihin mäkkisoftien ajamiseen linuxilla tulee, niin ne eivät todellakaan toimi suoraan, enkä tiedä yhtäkään projektia joka niiden ajamiseen tähtäisi. tämä ei tietysti tarkoita, etteikö sellaista voisi olla, mutta ainakaan niin kovaa meteliä se ei ole itsestään pitänyt, että se olisi minun korviini kantautunut.
Janne