lähtöhinta mäcin kannettavilla on alennuksellakin vajaa tonni (ja yli 900€), lisäksi kokoonpanot ovat sen verran erikoisia, että vertaaminen PC -kannettavaan ei onnistu tai on epätarkkaa, lisäksi pieni hyppy tehoissa (Macbookista Macbook Pro:hon) nostaa hintaa näkyvästi, mitä taas perustellaan 17 tuuman näytöllä.
applen läppärit ovat muuten verraten kevyitä ja hiljaisia verrattuna PC-puolen halpisläppäreihin. toki noilla markettikoneilla saa enemmän tehoa/euro, mutta eivät ne mitään mukavia kannettavina ole. toki PC-puolella on kevyttäkin konetta, mutta ne puolestaan maksavat oikeasti paljon. esim. jonkin lenovon t61 koneen ja macbookpron hintaero on aika pieni, eikä varustelussakaan ole juuri sen kummempaa.
tämä siis raudan puolelta. itse en OsX:stä pidä, mutta käytän sitä kyllä mieluummin kuin Windowsia. linuxia minä mäkkiläppärilläkin ajaisin jos minulla sillainen olisi.
mitä noihin mäkkisoftien ajamiseen linuxilla tulee, niin ne eivät todellakaan toimi suoraan, enkä tiedä yhtäkään projektia joka niiden ajamiseen tähtäisi. tämä ei tietysti tarkoita, etteikö sellaista voisi olla, mutta ainakaan niin kovaa meteliä se ei ole itsestään pitänyt, että se olisi minun korviini kantautunut.