Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen  (Luettu 5700 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« : 11.04.08 - klo:22.39 »
Moi,

Minulla ei Ubuntu 8.04 beta ei käynnisty onnistuneen asennuksen jälkeen :

Desktop koneessa on seuraavanlainen  hd kokoonpano:

80GB jossa XP
320GB jossa Vista (ilmeisesti boot)
160GB jossa ext linux hakemistorakenne (Josta linux olen suunitellut käyttää)

Vistan puolelle olen asentanut EasyBCD käynnisloaderin muokkaajan johon olen lisännyt entryn Linuxia varten -- osoittaa linux hd:n. Kun koneeni käynnistyy ja käynnistysvalikko tulee esille ja sieltä olen valinnut linux vaihtoehdon, näyttö pysyy hetken aikaa mustana ja palaa takaisin loader valikkoon.

Livecd:yä olen tällä hetkellä ajannut Ubuntua.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00036cfb

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       19080   153260068+  83  Linux
/dev/sda2           19081       19457     3028252+   5  Extended
/dev/sda5           19081       19457     3028221   82  Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdb: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x09070907

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *           1        3570    28675993+   7  HPFS/NTFS
/dev/sdb2            3571        9728    49464135    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5            3571        9728    49464103+   7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdc: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xa0acb89f

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdc1   *           1       23616   189690880    7  HPFS/NTFS
/dev/sdc2           23616       35089    92157952    7  HPFS/NTFS

Esimerkiksi komento find /boot.. antaa seuraavan kaltaisen tulosteen...

ubuntu@ubuntu:~$ find /boot/grub/stage1
find: /boot/grub/stage1: No such file or directory

Olen yrittänyt syöttää netistä grub komentoja mutta esim

ubuntu@ubuntu:~$ grub-install /dev/hd0
/dev/hd0: Not found or not a block device.

GPrted näyttää linux kovalevyn tunnisteeksi sda1, used 4,55 GiB, vapaan 146GiB ja risat.

Mikä avuksi, miten saada linux hd boottaavaksi?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #1 : 12.04.08 - klo:10.02 »
No varmaan kaikista yksinkertaisin vaihtoehto olisi sellainen että linux boottaa itsensä sen oman bootloaderinsa kautta...tuntuu nyt hiukan siltä että tuo mainitsemasi EasyBCD pilaa tämän homman...mikset asentaisi linuxia normaalisti ja antaisi linuxin oman bootloaderin ladata windowseja ?

Tässä on kuitenkin villi hakutulos googlesta sanoilla easybcd linux
http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_linux_is_already_installed.htm

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #2 : 13.04.08 - klo:22.12 »
Moi,

Nyt näytti Ubuntu asentuvan tuohon 160GB IDE kovalevylle, piti vain fyysisesti irroittaa nämä kaksi SATA levyä emolevyltä... Näyttää siltä että nyt tämä (ei vain nyt näin on) tämä kovalevy on nyt boottaava. Ja boot hakemistossa on nyt grub hakemisto mitä ei ole ollut edellisissä yrityksissä tullut.

Nyt pitää vain kiinnittää nämä sata levyt kuntoon ja laittaa BIOS kuntoon.  Laitan sitten threadin kiinni kun olen varma että kaikki toimii on niinkuin on tarkoitus.

Onko tämä feature taikka bugi ettei Ubuntu asentunut kunnolla kun kaksi muuta SATA kovoa oli kytketty kiinni, mutta joka tapauksessa Ubuntu ei asentunut oikein ja jotain jäi puuttumaan.

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #3 : 14.04.08 - klo:07.45 »
Lainaus
Onko tämä feature taikka bugi
https://launchpad.net/

En osaa kommentoida tuohon sen paremmin.

Lainaus
Laitan sitten threadin kiinni kun olen varma että kaikki toimii on niinkuin on tarkoitus.
Ei tarvitse erikseen laittaa kiinni/lukottaa, paras mahdollinen tapaus on se että löydät esim itse vastauksen tähän ongelmaan ja kopioit ongelman ratkaisun tänne ja muokkaat otsikon tekstin perään sanan Ratkaistu :)


matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #4 : 14.04.08 - klo:09.22 »
Moi,

Ubuntu ei käynnistynyt kovojen asennuksen jälkeen Windowsin käynnistysvalikon kautta.

Olen asentanut XP(2005? 80GB kovolle), Vistan (2007 320GB kovolle) ja Linux (2008 160GB kovolle).

Näyttää siltä kone lataa nykyisen Windows käynnistysvalikon tuolta 80GB kovolta jonne minä olen asentanut XP:n. Tämän jälkeen olen asentanut  Vista OS:n joka sijaitsee tuossa 320GB kovolla ja nyt Linux 160 GB ide levylle. Ilmeisesti vista on tehnyt käynnistysvalikon tuonne XP levylle ja sitten lisännyt itsensä ja XP käynnistysvalikkoonsa.

BIOS:ssa näkyy boot vaihtoehtoina vain tuo 80GB kovalevy (siis dvd ja floppy diskin lisäksi). Joka tapauksessa minulla on suunnitelmissa luopua tuosta XP:stä jossakin vaiheessa joten minulla hienoinen ongelma tämän multibootin kanssa.

Pitänee tuumata jonkun verran.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #5 : 14.04.08 - klo:11.46 »
Moi,

Ubuntu ei käynnistynyt kovojen asennuksen jälkeen Windowsin käynnistysvalikon kautta.

Olen asentanut XP(2005? 80GB kovolle), Vistan (2007 320GB kovolle) ja Linux (2008 160GB kovolle).

Näyttää siltä kone lataa nykyisen Windows käynnistysvalikon tuolta 80GB kovolta jonne minä olen asentanut XP:n. Tämän jälkeen olen asentanut  Vista OS:n joka sijaitsee tuossa 320GB kovolla ja nyt Linux 160 GB ide levylle. Ilmeisesti vista on tehnyt käynnistysvalikon tuonne XP levylle ja sitten lisännyt itsensä ja XP käynnistysvalikkoonsa.

BIOS:ssa näkyy boot vaihtoehtoina vain tuo 80GB kovalevy (siis dvd ja floppy diskin lisäksi). Joka tapauksessa minulla on suunnitelmissa luopua tuosta XP:stä jossakin vaiheessa joten minulla hienoinen ongelma tämän multibootin kanssa.

Pitänee tuumata jonkun verran.


Tarkista kiintolevyjesi master/slave asetukset, jos on väärin niin ei näy biosissa.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #6 : 15.04.08 - klo:09.47 »
hohoihajaa,

näyttää siltä että BIOS:n Boot Order järjestykseen voidaan laittaa vain yksi kovalevy kerrallaan ja se määritellään P4P800 deluxe:ssa Hard disk priority:ssä, listan ensimäinen se kovalevy on se josta bootataan.

Laitoin eilen tuon 160GB ide levyn boot order listaan, boottasin live cd:n avulla tutustumis tilaan, poistin yhden osion 320 GB sata kovalevyltä (noin 30 GB tyhjää tilaan) ja laitoin Ubuntun asentumaan sinne...

Asennuksen loputtua boottasin sitten normaalisti ja ihme ja kummaa, GRUB valikko tervehti minua, jossa Ubuntun valinnat ja sitten vaihtoehto käynnistää MS Vista.

Jostain kumman syystä Ubuntu ei löytänyt enää tuota 160  GB kovalevyä  (sama asia Vistan puolella) >:(

Tuossa 30 GB ext3 osiossa oli noin 2 - 2,5 GB tilaa mennyt linux asennukseen.

Vista vaihtoehdon valitsiminen aiheutti sen että näyttöön tuli Windows:n oma käynnistyksen valinta, jossa oli normaalit vaihtoehdot Vista:lle ja XP:lle (en kokeillut tuota XP vaihtoehtoa ... ) Kuitenkin piti tehdä lisää noita BOOT order muutos kokeiluja, käytin nuo kovalevyt lävitse, huomasin että nyt tuo 80GB: ei nyt boottaa (johtuu vain EasyBCD:stä, painoin tuota Write MBR-painiketta Vistalle..) Nyt 320 GB kovossa on nyt MBR ja boot osio (todennäköisesti).

Tämä kokeilut aiheutti ilmeisesti muutoksia jonnekkin koska nyt kun laitoin tuon 160 GB takaisin boot order listalle, Ubuntun lataus pysähtyi jonkun ajan kuluttua Grub error 22:seen...  >:( 





Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #7 : 16.04.08 - klo:07.55 »
Lainaus
Tämä kokeilut aiheutti ilmeisesti muutoksia jonnekkin koska nyt kun laitoin tuon 160 GB takaisin boot order listalle, Ubuntun lataus pysähtyi jonkun ajan kuluttua Grub error 22:seen...

Tuo johtuu siitä että grubia etsitään tietyltä levyä ja nytten kun se ei olekkaan siellä enää (vaihdot boot ordereita) niin saat tuon errorin. Helpoin on ehkä laittaa kone sellaiseen tilaan jossa saat sekä vistan että ubuntun käyntiin ja tämän jälkeen muokata esim tuon 160gt levyn master/slave asetuksia tms..

Vaihtoehtoisesti voit jättää niin että vista tunnistaa kaikki levyt ja asentaa grubin uudelleen. Tähän on ohjeita foorumi täynnä..

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #8 : 22.04.08 - klo:22.40 »
Moi,

Ubuntusta kirjoittelen. :o

Tässä viimeisimmät kuulumiset ubutnun asennuksen ihmellisestä mailmasta...

Aloin tuossa poistamaan XP:tä koneeltani , aloitin vetämällä piuhat irti emolevyltä. Siis jätin tuon toisen SATA kovalevyn jossa on Vista. Sitten boottasin koneen ja odotin tulokseksi jotain boot loader not found. Mutta ei, yllätykseni oli hieman suuri kun tuli eteeni Grub asennusvalikko jossa oli 8.04 käynnistys vaihtoehdot plus MS Vista sitten alhaalla Sitten kokeilin piruuttani lähteekö Ubuntu käyntiin ja lähtihän se, niillä tiedoilla jotka olin laittanut nyt maanantaina.

Vista ei käynnistynyt (--> ei käynnistynyt, disk not found...).

Xp, Vista ja Ubuntu samassa koneessa : mission impossible.

Koska Xp tulee poistumaan, Vistan osiosta pitää tehdä järjestelmä osio ja aktiivinen ja se todennäköisesti tulee poistamaan tämän grub valikon 320GB levyltä.

Aika mielenkiintoista että Ubuntun asennus osasi muokata vistan levyä...
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #9 : 23.04.08 - klo:09.14 »
Niin mistä ne piuhat nyt vedit irti? XP levystä ? Ja missä vaiheessa tässä on vistan levyä muokattu ? Se että tulee disk not found tarkoittaa että grubissa on vistan kohdalle annettu väärät arvot, jolloin vistaa etsitään sellaiselta levyltä, joka ei ole koneessa, not found siis

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #10 : 23.04.08 - klo:10.03 »
kyllä, otin siis XP levyn irti emosta. 

Arvatenkin disk not found tai jotakin sinnepäin tuli näytölle kun valitsin MS Vista vaihtoehdon grub valikosta, mutta toisaalta täytyy myöntää että olisin todella hämmästynyt jos Vista olisi lähtenyt boottaamaan grub valikon kautta. Pitänee yrittää kaivella grub valikon sisältö esille kun pääsen seuraavan kerran koneen kimppuun.

Kun laitoin takaisin XP:n levyn takaisn emoon kiinni, näytölle tuli Windowsin multibootti valikko..
Kone boottasi normaalisti Vistaan ninkuin aina ennenkin.

Täältä löytyy lisää juttua siitä mitä minun pitää tehdä nyt:

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/656416

Osaako kukaan kommentoida tuota cfdisk-työkalusta?


Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #11 : 27.04.08 - klo:23.13 »
pienen tuumaus tauon kanssa huomasin että bootin korjaaminen riittää. Tämän jälkeen sain Vistan käynnistymään ilman tuota xp:n kovalevyä.

Sitten asensin Ubuntun (8.04 RC1) tuolle 160 GB IDE levylle ja aloin asentamaan Ubuntua. (Huom. asennusohjelma ei löytänyt yhtään Vistan käyttäjätiliä!)

Asenuksen jälkeen kone käynnistyi suoraan Vistaan (ei grub valikkoa).

Joka tapauksessa Ubuntu ei käynnisty Vistan kautta, ei sitten millään  :-[. Ei vaikka EasyBCD käytän grub valikkoa
EasyBCD:n valikkon Ubuntu vaihtoehdossa tulee jotakin tähän tyyliin 'Filesystem ntfs, partion type 0x7) ja sitten vista valisten vaihtodossa tulee
(root Hd1,0)
ext2fs partion type 0x83
setdefault 
map (hd0) (hd1) map (hd1) hd0)
chainloader +1

error14 ja niin pois päin

Voiko  Ubuntua asentaa toiselle kovalevylle kuin mitä vista? XP on poissa kuvioista.
       
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #12 : 28.04.08 - klo:21.45 »
case closed

avainsanoilla 'grub sata ide'-löytyi vinkki jonka mukaan grub ei osaa välttämättä laskea oikein kovalevyjen numeroita järjestysnumeroita tämmöisessä tapauksessa. Siinä tapauksessa jos SATA kovalevyjä ja IDE levy samassa ktietokoneessa.

Muutins menu-lst tiedostossa muutin root (hd0,0) root (hd1,0):ksi ja Ubuntu käynnistyi. Tosin luulen minun tapauksessa myös XP:n poistamisessa oli oma vaikutuksensa.

No, nyt olen siirtynyt Ubuntun asentajasta Ubuntun käyttäjäksi. ;D


« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo:21.46 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #13 : 28.04.08 - klo:22.12 »
case closed

No, nyt olen siirtynyt Ubuntun asentajasta Ubuntun käyttäjäksi. ;D

Onneksi olkoon. Taistelujen jälkeen voittoon! Mutta kun biossista levyjä vaihtelee - ja vetelee kovalevypiuhoja irti emolta,
muuttuu järjestelmät melkoisesti, joten on ymmärrettävä, millaisia muutoksia kukin operaatio kulloinkin tekee.
No, tärkeintä, että nyt toimii.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty asennuksen jälkeen
« Vastaus #14 : 29.04.08 - klo:09.13 »
Lainaus
No, nyt olen siirtynyt Ubuntun asentajasta Ubuntun käyttäjäksi. Grin
Hyvä! Tosin joillekkin tämä ylennys tapahtuu vähemmällä työllä kuin sinulle tällä kertaa :D