Kirjoittaja Aihe: Iänikuinen haaste? IBM T21 ja näyttöasetukset, sekä äkkinäinen linuxinasentaja  (Luettu 4502 kertaa)

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Terveeks teille arvoisat Ubuntulaiset!

Otin tuossa homman alle wanhan T21 läppärin linuxittamisen, ihan jo siitä syystä että olen antanut itselleni kertoa että Linuxi pyörii jouhevammin vähän keposammallakin HW-alustalla ???

Ekat tyypit tulikin jo otettua knoppixin livecd:llä kun kodin ykkösläppäristä meni winska sevon ja tikikuvat pitj saada äkkiä talteen. Olipa näppärää se homma :D

Latailin ja polttelin 7.10 Ubuntun tuossa, pitäisi seuraavaksi käydä käsiksi itse asennukseen. Pikkuhaaste on että en pääse buuttaamaan konetta CD:ltä, joten kokeilen asentaa käyttiksen suoraan kovalevylle toisella koneella.

Kannattaako minun formatoida se kovalevy winskassa, vai formatoiko se asenuuspaketti levyn pyydettäessä? Selvinnee toki kokeilemallakin, joten saapas näkee. En sitä ole vielä formatoinut, kun en osannut päättää että laittaisinko sen FATiksi vai NTFS:ksi :-\
« Viimeksi muokattu: 12.04.08 - klo:08.22 kirjoittanut jovihava »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Alusta sillä asennusohjelmalla se Ext3:ksi, mutta tee myös kiintolevyn koosta riippuen ja muistin määrästä 0,5-1 GB swappi. Jos koneessa on kovin pieni kiintolevy niin ei välttämättä ole järkevää laittaa kovin isoa swappia, koska sitten ei mahdu paljon muuta. Myös sen Ext3 osion voisi jakaa kahteen osaan jotka liitettäisiin juureksi (/) ja homeksi (/home). Juuren (/) hyvä koko on 10 GB (jos haluat ja tilaa rittää niin 15 GB). Homelle (/home) loput, koska sinne menevät omat tiedostosi. Tämä on kätevää jos joudut asentamaan Ubuntun uudestaan. Jos valitset itse osioimisen sijasta käytä koko levyä niin se tekee swapit ja muut itse, mutta niin ettei homea ja juurta tule erikseen.
Jos asennat toisella koneella niin ota sen koneen oma kiintolevy irti ettei satu vahinkoja.
Jos se kone on kovinkin vanha niin voi koettaa Xubuntua. Sitä on melko helppo käyttää ja täältä saa neuvoja.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Kiitoksia pikavastauksesta :)

Alusta sillä asennusohjelmalla se Ext3:ksi, mutta tee myös kiintolevyn koosta riippuen ja muistin määrästä 0,5-1 GB swappi. Jos koneessa on kovin pieni kiintolevy niin ei välttämättä ole järkevää laittaa kovin isoa swappia, koska sitten ei mahdu paljon muuta. Myös sen Ext3 osion voisi jakaa kahteen osaan jotka liitettäisiin juureksi (/) ja homeksi (/home). Juuren (/) hyvä koko on 10 GB (jos haluat ja tilaa rittää niin 15 GB). Homelle (/home) loput, koska sinne menevät omat tiedostosi. Tämä on kätevää jos joudut asentamaan Ubuntun uudestaan. Jos valitset itse osioimisen sijasta käytä koko levyä niin se tekee swapit ja muut itse, mutta niin ettei homea ja juurta tule erikseen.
Ok, kiitoksia, pitää katsoa tuo. Tarjoutuukohan se itse formatoimaan, vai pitääköhän sitä älytä pyytää?

Levyn koko on vain 20G, joten kovin paljoa tuota ei kait kannata murustella :-\

Jos asennat toisella koneella niin ota sen koneen oma kiintolevy irti ettei satu vahinkoja.
Tosiaan, siinähän on riski että menee kirjoittamaan asennuskoneen winskan yli, olipa hyvä huomio. Minäkö äkkinäinen :-[

Jos se kone on kovinkin vanha niin voi koettaa Xubuntua. Sitä on melko helppo käyttää ja täältä saa neuvoja.
No se on semmonen 800MHz P3, muistia 512mb ja levy tosiaan oli 20G

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Kiitoksia pikavastauksesta :)
Satuin vain tulemaan koneelle oikeaan aikaan. :) Uusia käyttäjiä on aina mukava auttaa jos heillä on positiivinen asenne.
Alusta sillä asennusohjelmalla se Ext3:ksi, mutta tee myös kiintolevyn koosta riippuen ja muistin määrästä 0,5-1 GB swappi. Jos koneessa on kovin pieni kiintolevy niin ei välttämättä ole järkevää laittaa kovin isoa swappia, koska sitten ei mahdu paljon muuta. Myös sen Ext3 osion voisi jakaa kahteen osaan jotka liitettäisiin juureksi (/) ja homeksi (/home). Juuren (/) hyvä koko on 10 GB (jos haluat ja tilaa rittää niin 15 GB). Homelle (/home) loput, koska sinne menevät omat tiedostosi. Tämä on kätevää jos joudut asentamaan Ubuntun uudestaan. Jos valitset itse osioimisen sijasta käytä koko levyä niin se tekee swapit ja muut itse, mutta niin ettei homea ja juurta tule erikseen.
Ok, kiitoksia, pitää katsoa tuo. Tarjoutuukohan se itse formatoimaan, vai pitääköhän sitä älytä pyytää?
Juuri osio formatoidaan aina oletuksena ja home jos sitä ei ole jo alustettu. Jos nyt muistan oikein... ;) Tässä tapauksessa se kuitenkin formatoi ne oletuksena.
Levyn koko on vain 20G, joten kovin paljoa tuota ei kait kannata murustella :-\
No siinä tapauksessa on varmaan paras antaa asennusohjelman ajaa koko kiintolevylle niin kuin haluaa.
Jos asennat toisella koneella niin ota sen koneen oma kiintolevy irti ettei satu vahinkoja.
Tosiaan, siinähän on riski että menee kirjoittamaan asennuskoneen winskan yli, olipa hyvä huomio. Minäkö äkkinäinen :-[
Tjaa...kaikkea ei aina tule ajatelleeksi.
Jos se kone on kovinkin vanha niin voi koettaa Xubuntua. Sitä on melko helppo käyttää ja täältä saa neuvoja.
No se on semmonen 800MHz P3, muistia 512mb ja levy tosiaan oli 20G
Siinä tapauksessa ei varmaankaan ole kovin paljon väliä. Voithan kokeilla toimiiko se Ubuntu hyvin jos ei niin sitten xubuntu-desktoppia peliin.

EDIT0: Lainauksia korjattu.
« Viimeksi muokattu: 09.04.08 - klo:16.47 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

metusalem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
"No se on semmonen 800MHz P3, muistia 512mb ja levy tosiaan oli 20G"

KYllä noilla pitäs toimia periaatteessa ihan juohevasti.
Mun vanha pöytäkoneen meni sukulaiselle ja  siinä Pena 3:ssa
on arvot 600 prossu, 258+126 = 384 muistia ja hyvin pelittää
7.10. Läppäristä ein tiedä mutta jos vaan rauta sopii niin mikä ettei.
Muistia tosiaan vain ton verran kun ei ollut kampoja sillä hetkellä
saatavilla kun Ubuntun siihen asensin.
MSI H55M-P31 (MS-763)
4x Intel(R) Core(TM) i3 CPU  530  @ 2.93GHz
GeForce 210/PCI/SSE2 PCI Express x16 Gen2
Samsung SyncMaster P2250 21,5" 1920x1080
TSSTcorp CDDVDW SH-S223L

LG GSA-H10N Super-Multi DVD±RW/RAM

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Jipii, niinhän se vain lähti Ubuntu käynnistymään rompulta ;D

Vaihdoin kovalevyn tuommoiseen Toshiba satelliteen, ja nyt jännittää miten tämä jatkuu ;)

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
http://linux.simple.be/tools/sbm

tuo smartboot manageri on loisto työkalu mikäli bios ei tue ceedee boottia. Ihan vaan välihuomautuksena :P

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Kiitoksia Jaunelle välihuomiosta, pittääpä perehtyä tuohon :)

Vähän hittaasti etenee asennus, ei meinaa nyt ehtiä konetta ootella :P Tuo PII asennusalustana on vähän hitaanlainen :-\ Vaan kelläs tässä kiire onkaan ;)

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Päivitystä tilanteeseen, asennus on ollut nyt käynnissä tuosta edellisestä viestistä lähtien, jonka aikaan siis suoritin paikkavalinnan, taitaa loppua toshibasta apukut kesken tuohon asennushommaan. Nimittäin sen pidemmälle se ei aaumyön tunteina sitten ole pääsytkään :P Van kassellaan :)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Jos olet liikkeellä live-CD:llä, kannattaa seuraavaksi koittaa alternate-levyä.

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Jos olet liikkeellä live-CD:llä, kannattaa seuraavaksi koittaa alternate-levyä.
Arvatkee kuka ei yhtään tajua mitä tuo tarkottaa :-[ Ei, se ei ole naapurin Pentti :P Kerrotko pontvil lissee, kuulostaa kiinnostavalta 8)

Mitä mie tehin, niin latasin tuolta sivuston linkistä tuon 7.10 version Ubuntun ja käryyttelin sen CD:lle. Törkkäsin kovalevyn semmoseen läpyskään jossa minä saan buutattua cd:ltä, ja buuttasin sen sillä cd:llä. Naksuttelin asennuksen käyntiin ja siittä lähettiin.

Taisi vaan miulla kaatua homma tuohon aataminaikusen asennusläppärin tehon&muistinpuutteeseen, kas kun käytin siihen semmosta ikuvanahaa PII 300 Mhz läpyskää  :P On onnistuneita kokeiluja, ja sitten tämmösiä ;D

Jos ehhin, niin tänä iltana koitan sammaa hommaa Compaqin Evo tonnisella, siinnä pitäisi jo vääntö riittää juttuun.

Jos passovvaa, niin laittelen tänne päivitystä tilanteen etenemisestä, teiltä kun tullee mukavasti kommenttia ja ohojetta 8)

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Eli tuolta alhaalta kun napsauttaa sen "Asennus tekstitilassa, eli niin kutsuttu "alternate install"" kohtaan ruksin niin saa alternative install ceedeen.

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Eli tuolta alhaalta kun napsauttaa sen "Asennus tekstitilassa, eli niin kutsuttu "alternate install"" kohtaan ruksin niin saa alternative install ceedeen.
Oorlait, nyt olen jo etäisesti hajulla että mitä tuo meinaa. Pistetään korvan taakse. Kopasen nyt kuitenkin ensin tuota toista läppäriä lähtökohdaksi :)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Megaherzien vähyys vain hidastaa hommia, mutta keskusmuistin vähyys saatta tukehduttaa hommat. Se ubuntun peruslevy(desktop) vaatii asentuakseen keskusmuistia vähintään 384MB. Kyllä 300MHz:llakin vielä kiireetön pyörittää perus-Ubuntua, hätäisemmät käyttävät kevyempiä työpöytäversioita esim. Xubuntua., mutta muistia saisi olla Ubuntulle ainakin 256MB, Xubuntu pyörii jopa 128MB:llä. Kiintolevyäkin ubuntukäyttöön olisi hyvä olla ainakin 4GB.

Asennussivulla ruksi kohtaan
Lainaus
Asennus tekstitilassa, eli niin kutsuttu "alternate install"

Noin lataantuupi tuo mainittu alternate-levy, jolla asennus sujuu vähempimuistiseenkin koneeseen. Oikein vähämuistiseen(<192MB) tarvitaan sitten Xubuntun alternate-levy ;D

Yleisohjeena vielä, keskusmuistia kannattaa vanhaan koneeseen yrittää saada niin paljon kuin emolevy ymmärtää.

EDIT: Jaune ehti ensin
T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 10.04.08 - klo:15.30 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Eikö alternate asennus selviä tältä sivulta parhaiten?
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asennusopas_tekstipohjainen

Terveisin kalarm.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

jovihava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Päivitystä tilanteeseen:

Nyt sain asennettua Ubuntun siihen IBM:n levylle käyttäen Compaqin läppäriä, hyvin upposi.

Sitta vaihtelin kovalevyn takees kiinni ipariin ja käynnistin. Alku oli rohkaisevaa, lähti buuttaamaan. Vaan sitta tyssäsi, valitteli että näyttöresoja ei saatu asetettua, ja mmitä haluan tehdä, käyttää low-graphics-modea vai konffata asetukset isse. Annoin luvan käyttää low-grafiikkamodea, joka johti ruudun pimenemiseen ja siihen että mitään ei sen jälkeen enää tapahtunut :o

Toisella käynnistyksellä kokeilin itse asetella resoja, mutta tulos oli sama. Tosin nyt on metästyksen alla että mitkä ne resot ja refresh-ratet pitääsi olla.

Ko. tietoa metästäessä törmäsin tämmöseen vikakuvaukseen:
http://www.digitalspy.co.uk/forums/showthread.php?t=676333

Ihan niinkun samanlainen tilanne, mutta noista koriausohojeista en kyllä taas äkkiä ymmärrä mittään :-[

Täytyypä tutkailla :)

daathi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Saitko toimiin? Omassa T20:ssä aikoinaan ongelma oli framebuffer, sen kun otti pois käytöstä niin toimi hyvin. Tosin kuva hävisi jo siinä kohtaa kun piti tulla se latauspalkki.

juyli

  • Vieras
Nyt sain asennettua Ubuntun siihen IBM:n levylle käyttäen Compaqin läppäriä, hyvin upposi.
Sitta vaihtelin kovalevyn takees kiinni ipariin ja käynnistin. Alku oli rohkaisevaa, lähti buuttaamaan. Vaan sitta tyssäsi, valitteli että näyttöresoja ei saatu asetettua,

Jos asennat X:ää toisessa koneessa, X:n toimivuus riippuu tietenkin käytettävästä näytönohjaimesta. Jos näissä laitteissa on eri näytönohjain, ei X tule toimimaan kuin Vesa-ajurilla (jos silläkään). Perustietoa kannettavastasi, ja eri virittelyistä, saat jo lukemattomia kertoja viitattuista sivuista Tuxmobil ja Linux on Laptops. Lisäksi Ubuntu-yhteistö on testaillut erilaisia kannettavia ja Eri Ubuntu-versioita niissä.
Peruskomento konfiguroida X uuteen kuosiin on sekin joskus vilahdellut palstalla:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Thinkpadien kanssa pelatessa kannataa käydä tarkastamassa thinkwiki.  http://www.thinkwiki.org/ Siellä heität hakukenttään koneesi mallin ja johan alkaa materiaalia löytyä.
Itse olen sieltä löytänyt vihjeitä moneen ongelmaan.