Itse kokeilin bumia ja se on aika hieno viritys. Tosin Susen Yastissa on vastaava ollut jo kauan.
Bumista jäi ainoastaan sikäli huono maku, että jos tahtoo saada jonkin palvelun takaisin käyttöön, eikä satu bumia olemaan käytössä (esim. rescue-tilassa tai live-cd:ltä käynnistettäessä), niin se ei jätä poistetuista palveluista mitään jälkiä itse /etc/rc? -hakemistoihin. Tällöin niiden palauttaminen on tuskaista. Mutta jos palvelun poistaa käsipelillä, niin myös sen palauttaminen on helppoa.
Hienoa tässä Bumissa on se, että Services-sivulla lukee mitä mikin palvelu tekee, jolloin kaikkea ei tarvitse arvailla.
Mutta muutama ajatus/kysymys jotka tulivat mieleeni kun tässä näitä 'turhia' palveluja poistelen pöytäkoneeltani:
Tällaiset palvelut näin turvallisiksi poistaa saman tien käytöstä:
1. ppp : minulla ei ole modeemia
2. apmd : uskoakseni pöytäkoneeni ei tätä kaipaa
3. acpi-support : sama kuin edellinen
4. hplip : en omista tulostinta (pitää muistaa kytkeä päälle jos ostan HP:n tulostimen...)
5. mdadm : luullakseni tämä on vain joihinkin erikoiskokoonpanoihin
6. bluez-utils : koneestani ei löydy bluetooth-tukea
7. hotkey-setup : vain kannettaviin. Logitechin erikoisnäppäimet näyttävät toimivan ilmankin
8. pcmcia : tällaisia kortteja (tai edes korttipaikkoja) ei koneestani löydy
9. fetchmail : tarvittaneen lähinnä palvelinkoneissa
Noihin käynnistys/sammutusskripteihin bumilla ei pääse suoraan käsiksi, mutta näkeepähän mikä mikin on, jotta voi niitä halutessaan itse poistaa käytöstä.
Epävarmuutta herättää lähinnä evms, sillä en ole varma onko se normaalijärjestelmissä tarpeellinen.
HUOM. Jos teette seuraavan ohjeen mukaan ja poistatte käynnistyksen yhteydessä ladattavia palveluita käytöstä, niin varmistukaa että teillä on esim. toimiva live-CD käsillä! Voi olla että kone ei säätämisen jälkeen buuttaakaan, jos poistat väärän palvelun käytöstä.Jos haluatte poistaa jonkin palvelun käynnistyvien listalta, niin riittää kun muuttaa käynnistyvän palvelun ensimmäisen S-kirjaimen pieneksi (s). Vaihtoehtoisesti voi lisätä nimen alkuun vaikka disabled_. Tästä on se hyöty että näkee mitä on tullut tehtyä ja palvelun saa helposti takaisin käyttöön sitten kun sitä kaipaa.
Jos poistatte käynnistyviä palveluja, niin muistakaa myös poistaa niiden sammutusskriptit samalla.
Esim:
$ cd /etc/rcS.d/
$ sudo mv S26lvm disabled_S26lvm
$ cd /etc/rc0.d
$ sudo mv S50lvm disabled_S50lvm
$ cd /etc/rc6.d
$ sudo mv S50lvm disabled_S50lvm
Nyt on lvm kokonaan pois käytöstä. Kuten näette, niin palvelua ei itse asiassa missään vaiheessa suljeta, vaan se käynnistetään myös ajotasoilla 0 (shutdown) ja 6 (reboot). Syytä en voi kuin arvailla, mutta koska tiedän että en palvelua tarvitse, niin poistinpa sen joka tapauksessa.
Samoin voi tehdä muillekin ylimärääräisille palveluille kunhan noudattaa varovaisuutta. Jotkin palvelut saattavat hyvinkin olla riippuvaisia jostain muista.
Sitten vain buuttamaan ja kokeilemaan
Hommaa muuten helpottaisi huomattavasti joku pieni skripti joka käyttää for-silmukkaa ja rename-komentoa, jotta yhdellä komennolla voisi kerralla poistaa/ottaa käyttöön haluamansa palvelun kaikilta ajotasoilta ilman että tarvitsisi käydä joka hakemisto erikseen läpi.
Mikko Saarinen