Ratkaisee vain osan ongelmaa! Tuo auttaa kun haluan ne piiloon, mutta jos haluan että yleensä näen piilotiedostot, niin sitten tuo on "tortta_po_tortta"..
Haluan siis nähdä mitä koneella on (myös piilotiedostot), mutta EN HALUA niitä *keleitä kotihakemiston juureen. Se on mielestäni mitä idioottimaisin paikka ko. tiedostoille. Miksi HOMEssa ei ole oletuksena esimerkiksi "etc"-hakemistoa, jonne ne voisivat mennä?
MS hoitaa asian niin, että ko. tiedostot ovat osin hakemistossa (mulla) C:\Documents and Settings\Ville\Local Settings\Application Data ja osa taas ei. Oletko kahlannut ne kaikki läpi? Tai tunnetko tarvetta nähdä/tarkistaa ko. hakemistoja silloin tällöin? Tiedätkö mitä kaikkea Neron asennusohjelma kopioi hakemistoon C:\Windows kun sen asensit?
(Et ole puhunut Windowsista, olen ihan mutu-pohjalla liikkeellä...)
Haluat nähdä Ubuntun ohjelmien asetus/piilotiedostot, mutta et halua nähdä niitä koko ajan? Ristiriitasi olkoon minun puolestani ihan omasi...
Järkevämpiä ratkaisuja on helppo esittää jälkikäteen asiaan kuin asiaan. Etsi tai rakenna sellainen käyttöjärjestelmä, jossa käyttäjien asetukset ovat sinulle sopivassa paikassa.
Mitä putsaukseen tulee:
Tyhjät kansiot eivät vie tilaa eivätkä hidasta konetta."Tauhkan" kertymisestä ei tarvitse olla huolissaan, "tauhka" ei kerry mihinkään keskusrekisteriin taakaksi, vaan uinuu ohjelmakohtaisessa tekstitiedostossaan käyttäjän kotihakemistossa.
Jos ohjelman haluaa poistaa, riittää tuo jo mainittu -purge. Halutessaan voi myös poistaa ohjelman käyttäjän kotihakemistoon luoman hakemiston joka yleensä on piilotettu. Esimerkiksi .mozilla.
Jos haluat muuttaa kaikkien ohjelmiesi oletusasetuksia, ei se ikävä kyllä käy kuin muuttamalla niitä ohjelmakohtaisesti ohjelma-ohjelmalta. Yleensä tämä vaatii jonkin tekstitiedoston tutkimista ja muokkaamista, mutta en yllättyisi, vaikka osaa joutuisi puukottamaan lähdekoodiasteella tällaista varten.
Tiedostoja taasen ei missään nimessä kannata etsiä käsipelillä tiedostoselaimella vaan siihen tarkoitetuilla työkaluilla. Ne kyllä hanskaavat tuhansia hakemistoja.
Suosittelen painamaan sitä hoota kontrollin kanssa ja unohtamaan ne piilotiedostot. Tai tee kotikansioosi hakemisto "Minun_oikeat_jutut_ilman_häiritseviä_piilotiedostoja" ja linkitä tiedostoselaimesi aukeamaan oletuksena sinne. Vielä helpompaa on asettaa se oletustallennushakemistoksi käyttämillesi ohjelmille.
Jos taas haluat poistaa kaikki turhat tiedostot ja hakemistot koneeltasi, niin käytä aina live-CD:tä. Kiintolevyn voipi ruuvata vaikka kokonaan pois ja upottaa Airistoon.