Kirjoittaja Aihe: Kotihakemiston siirto ja ohjelmien poiston jättämät "roskat"?  (Luettu 4898 kertaa)

odysseus

• Vieras
Pari kysymystä paremmin tietäville:

1) Tietääkö kukaan miten hyvin "ylipäätään" ohjelmien poisto Ubuntussa (Linuxissa) putsaa "itse itsensä", eli onko jotain poppakonstia varmistaa, että asennetun ohjelman poiston jälkeen koneella ei ole sen tekemiä ja turhia tiedostoja (kuten niin usein wintoossan kanssa on)? Tietty ohjelmalla itse tehdyt tiedostot on eri juttu, mutta tarkoitan näitä tiedostoja mitkä on ohjelman itse tekemiä....

2) Onko mitään listaa missään, että mitä ylipäätään koneella on turhaan? Juuressahan on pilvinpimein tyhjiä hakemistoja ja "historian siipien havinaa", joista varmaan joutaisi megatolkulla pois jos vain tietäisi mitä saa poistaa. Saako esimerkiksi kaikki tyhjät hakemistot poistaa ilman ongelmia, vaikka FSlint:llä? Minulla esimerkiksi löytyy 1254 tyhjää hakemistoa pelkästään HOME:sta ja koko koneelta 2503!!! Helpottaisi paljon esimerkiksi tiedostojen löytämisessä erilaisissa tilanteissa jos noita ei olisi..

3) Onko mitään keinoa, millä saisi muutettua paikkaa mihin ohjelmat työntävät nuo omat (piilo)tiedostonsa? Nyt kotihakemistossa on hullun lailla piilohakemistoja, jotka haluaisin mielummin esimerkiksi kodin alahakemistoon HOME/.apps/ tai HOME/.conf/ tmv. eli voisivat tehdä nuo sinne eikä kodin juureen! Ärsyttävää kun esimerkiksi OpenOfficella, Inkscape:lla ja monilla muilla ohjelmilla avaat jotain, niin kaikki tuo "piiloroina" näkyy browse-ikkunassa ja haittaa etsimistä..

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
3) Onko mitään keinoa, millä saisi muutettua paikkaa mihin ohjelmat työntävät nuo omat (piilo)tiedostonsa? Nyt kotihakemistossa on hullun lailla piilohakemistoja, jotka haluaisin mielummin esimerkiksi kodin alahakemistoon HOME/.apps/ tai HOME/.conf/ tmv. eli voisivat tehdä nuo sinne eikä kodin juureen! Ärsyttävää kun esimerkiksi OpenOfficella, Inkscape:lla ja monilla muilla ohjelmilla avaat jotain, niin kaikki tuo "piiloroina" näkyy browse-ikkunassa ja haittaa etsimistä..
Miksi et laita niitä piiloon?

Ensimmäiseen. Kdirstat ei automatisoi, mutta helpottaa siivoamista.
« Viimeksi muokattu: 31.03.08 - klo:17.14 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

anttimr

• Käyttäjä
    • Profiili

Klikkaa selausikkunassa hiiren oikealla ja estä piilotiedostojen näyttäminen. Tai paina ctrl+H. Jossain on varmaan hommalle myös oletusasetus.

Yksi nopeimmista tavoista etsiä tiedostoja on locate käsky päätteessä. Olen sitä mieltä, että yksittäisten systeemikansioiden poistelussa ei ole paljoa järkeä, helposti saattaa rikkoa jotain ja hyöty on pientä. Poista ennemmin turhat ohjelmapaketit, kernelit ja aja apt-get clean.
« Viimeksi muokattu: 31.03.08 - klo:17.32 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

odysseus

• Vieras
Miksi et laita niitä piiloon?

Ensimmäiseen. Kdirstat ei automatisoi, mutta helpottaa siivoamista.

Ratkaisee vain osan ongelmaa! Tuo auttaa kun haluan ne piiloon, mutta jos haluan että yleensä näen piilotiedostot, niin sitten tuo on "tortta_po_tortta"..
Haluan siis nähdä mitä koneella on (myös piilotiedostot), mutta EN HALUA niitä *keleitä kotihakemiston juureen. Se on mielestäni mitä idioottimaisin paikka ko. tiedostoille. Miksi HOMEssa ei ole oletuksena esimerkiksi "etc"-hakemistoa, jonne ne voisivat mennä?

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Siksi, että piilotiedostot on sitä varten.

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Haluan siis nähdä mitä koneella on (myös piilotiedostot), mutta EN HALUA niitä *keleitä kotihakemiston juureen. Se on mielestäni mitä idioottimaisin paikka ko. tiedostoille. Miksi HOMEssa ei ole oletuksena esimerkiksi "etc"-hakemistoa, jonne ne voisivat mennä?

Koska gurut ovat niin päättäneet:

Lainaus käyttäjältä: Filesystem Hierarchy Standard
Requirements
User specific configuration files for applications are stored in the user's home directory in a file that starts with the '.' character (a "dot file"). If an application needs to create more than one dot file then they should be placed in a subdirectory with a name starting with a '.' character, (a "dot directory"). In this case the configuration files should not start with the '.' character.

Alleviivaus minun lisäykseni. Ks. Filesystem Hierarchy Standard, toimittaneet Rusty Russel, Daniel Quinlan ja Christopher Yeoh.
« Viimeksi muokattu: 31.03.08 - klo:19.27 kirjoittanut MikkoJP »

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
Heh. GNUStep (yäk  ;)) esim käyttää tuota ärsyttävää ominaisuutta, kuten jokin muukin. Tosin kaikki eri nimillä. KDE laittaa omat asetukset  .kde joka muistuttaa tuota rakennetta /usr/share/jne puolella esim .kde/share/jne
Kaipa tuo toteuttavissa lähdekoodeja muokkaamalla. Onnea matkaan  ;D Voi siinä vähän aikaa vierähtää ja olla vaikea ylläpitää.

Toinen keino on tietysti käyttää ainoastaan kde:n ohjelmia. Siinä noita tiedostoja ja kansioita tulee .kde ja .local plus ehkä jotain muuta.

Minä tykkään tuosta kde:n tyylistä.

« Viimeksi muokattu: 31.03.08 - klo:19.47 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

juyli

• Vieras
3) Onko mitään keinoa, millä saisi muutettua paikkaa mihin ohjelmat työntävät nuo omat (piilo)tiedostonsa? Nyt kotihakemistossa on hullun lailla piilohakemistoja, jotka haluaisin mielummin esimerkiksi kodin alahakemistoon HOME/.apps/ tai HOME/.conf/ tmv. eli voisivat tehdä nuo sinne eikä kodin juureen!

ln
Koodia: [Valitse]
man lnmyös ohjelmien omat konffitiedostojen perusteella voit määritellä yhtä sun toista. Lue manuaalit!

odysseus

• Vieras
Koska gurut ovat niin päättäneet:

Ei sentään gurut, vaan täysin tietokoneiden "tulevasta" kehityksestä tietämättömät ihmiset joskus -60 luvulla! Kaikki tuo roina on peräisin jostain Unixin historian alusta joten ei kai sitten voi 21 vuosisadallakaan muuta kuin kärsiä. M$:kaan kun en takaisin palaa.

Silti kukaan ei ole vielä osannut vastata kysymykseeni, että uskaltaako nuo tyhjät hakemistot poistaa koneelta? HOME:sta tai vaikka koko koneesta? Tuleeko ongelmia?

odysseus

• Vieras
3) Onko mitään keinoa, millä saisi muutettua paikkaa mihin ohjelmat työntävät nuo omat (piilo)tiedostonsa? Nyt kotihakemistossa on hullun lailla piilohakemistoja, jotka haluaisin mielummin esimerkiksi kodin alahakemistoon HOME/.apps/ tai HOME/.conf/ tmv. eli voisivat tehdä nuo sinne eikä kodin juureen!

ln
Koodia: [Valitse]
man lnmyös ohjelmien omat konffitiedostojen perusteella voit määritellä yhtä sun toista. Lue manuaalit!

En ymmärrä miten linkkien tekeminen voisi auttaa ko. ongelmassa? Mitä hyödyttää jos minulla on saman verran linkkejä kotihakemistossa? En kai voi koko kotia vaihtaa (ilman ongelmia)?

Lisäksi olisi aivan älyttömän idioottimaista, että jokaisen ohjelman kanssa pitäisi käydä läpi konffis, josta _mahdollisesti_ löytyy keino tähän. Sitä varten luulisi olevan käyttöjärjestelmän, joka matalammalla tasolla antaa sopivan oletuspaikan esimerkiksi nyt kyseessä oleville tiedostoille. Miksi tuota ei voi muokata käyttöjärjestelmätasolla?

Tuxer

• Käyttäjä
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Lainaus
1) Tietääkö kukaan miten hyvin "ylipäätään" ohjelmien poisto Ubuntussa (Linuxissa) putsaa "itse itsensä", eli onko jotain poppakonstia varmistaa, että asennetun ohjelman poiston jälkeen koneella ei ole sen tekemiä ja turhia tiedostoja (kuten niin usein wintoossan kanssa on)? Tietty ohjelmalla itse tehdyt tiedostot on eri juttu, mutta tarkoitan näitä tiedostoja mitkä on ohjelman itse tekemiä....

apt-get --purge remove ohjelman_nimi
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

odysseus

• Vieras
Lainaus

Jep, mutta voiko tuohon luottaa, että se putsaa kaiken kunnolla?
Kysymys oli, että "..miten hyvin...  ...varmistaa.."

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus

Haloo, et ole nyt Windowsissa joka kerää tauhkaa, voit huoletta unohtaa ne asiat.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Lainaus

komento #apt-get --purge remove <paketti>
poistaa melko hyvin tauhkat, joskus kyllä ikävä kyllä jättää asetuskansiot koskematta, jos niissä on tiedostoja sisällä.

näistä ~/.piilo kansioista ei niin kannata välittää, ovat juurikin niitä käyttäjän omia ohjelmien asetuskansioita.
ja saa tosiaan piiloon nautiluksessa Ctrl+H näppäinyhdistelmällä.
Ja jos .kansion poistaa luo ohjelma sen uudestaan käynnistyessä, negatiivisena puolena on se että, joutuu asetukset tekemään uudestaan.
Jos taas ohjelma on poistettu niin ei vahinkoa ole tapahtunut...

Olipas monimutkaisesti selitetty :D
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Silti kukaan ei ole vielä osannut vastata kysymykseeni, että uskaltaako nuo tyhjät hakemistot poistaa koneelta? HOME:sta tai vaikka koko koneesta? Tuleeko ongelmia?

Kotihakemistostasi /home/omatunnus voit varmasti poistaa tyhjät hakemistot, muualta tuskin kannattaa. Ellet tiedä mitä olet tekemässä. Ilmeisesti et...  ;) Mitä tyhjiä hakemistoja sulla sitten on esim / alla?
« Viimeksi muokattu: 01.04.08 - klo:23.03 kirjoittanut MikkoJP »

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Ratkaisee vain osan ongelmaa! Tuo auttaa kun haluan ne piiloon, mutta jos haluan että yleensä näen piilotiedostot, niin sitten tuo on "tortta_po_tortta"..

MS hoitaa asian niin, että ko. tiedostot ovat osin hakemistossa (mulla) C:\Documents and Settings\Ville\Local Settings\Application Data ja osa taas ei. Oletko kahlannut ne kaikki läpi? Tai tunnetko tarvetta nähdä/tarkistaa ko. hakemistoja silloin tällöin? Tiedätkö mitä kaikkea Neron asennusohjelma kopioi hakemistoon C:\Windows kun sen asensit?

(Et ole puhunut Windowsista, olen ihan mutu-pohjalla liikkeellä...)

Haluat nähdä Ubuntun ohjelmien asetus/piilotiedostot, mutta et halua nähdä niitä koko ajan? Ristiriitasi olkoon minun puolestani ihan omasi...

Järkevämpiä ratkaisuja on helppo esittää jälkikäteen asiaan kuin asiaan. Etsi tai rakenna sellainen käyttöjärjestelmä, jossa käyttäjien asetukset ovat sinulle sopivassa paikassa.

Mitä putsaukseen tulee:

Tyhjät kansiot eivät vie tilaa eivätkä hidasta konetta."Tauhkan" kertymisestä ei tarvitse olla huolissaan, "tauhka" ei kerry mihinkään keskusrekisteriin taakaksi, vaan uinuu ohjelmakohtaisessa tekstitiedostossaan käyttäjän kotihakemistossa.

Jos ohjelman haluaa poistaa, riittää tuo jo mainittu -purge. Halutessaan voi myös poistaa ohjelman käyttäjän kotihakemistoon luoman hakemiston joka yleensä on piilotettu. Esimerkiksi .mozilla.

Jos haluat muuttaa kaikkien ohjelmiesi oletusasetuksia, ei se ikävä kyllä käy kuin muuttamalla niitä ohjelmakohtaisesti ohjelma-ohjelmalta. Yleensä tämä vaatii jonkin tekstitiedoston tutkimista ja muokkaamista, mutta en yllättyisi, vaikka osaa joutuisi puukottamaan lähdekoodiasteella tällaista varten.

Tiedostoja taasen ei missään nimessä kannata etsiä käsipelillä tiedostoselaimella vaan siihen tarkoitetuilla työkaluilla. Ne kyllä hanskaavat tuhansia hakemistoja.

Suosittelen painamaan sitä hoota kontrollin kanssa ja unohtamaan ne piilotiedostot. Tai tee kotikansioosi hakemisto "Minun_oikeat_jutut_ilman_häiritseviä_piilotiedostoja" ja linkitä tiedostoselaimesi aukeamaan oletuksena sinne. Vielä helpompaa on asettaa se oletustallennushakemistoksi käyttämillesi ohjelmille.

Jos taas haluat poistaa kaikki turhat tiedostot ja hakemistot koneeltasi, niin käytä aina live-CD:tä. Kiintolevyn voipi ruuvata vaikka kokonaan pois ja upottaa Airistoon.
« Viimeksi muokattu: 02.04.08 - klo:00.35 kirjoittanut pontvil »

odysseus

• Vieras
Mitä tyhjiä hakemistoja sulla sitten on esim / alla?

Suoraan juuressa nämä (Nyt Fedora 7:ssa katsottuna, mutta suurinpiirtein samat muistaakseni myös Ubuntussa):

/media -johon tosin tulee tietty nuo auto-mountatut... eli en tarkoita tätä
/misc -mitä varten tämä on?
/mnt -johon tosin tulee tietty nuo käsin mountatut... eli en tarkoita tätä
/net -mitä varten tämä on?
/opt -jossa yleesä kaiketi "optional" softat, eli ne, jotka eivät mene esim /usr/bin jne paikkoihin vai kuinka?
/selinux -tuleeko tähän hakemistoon kokaan mitään?
/srv -mitä varten tämä on?

Näiden lisäksi tuolla on siis satoja tyhjiä hakemistoja jonkun hakemiston sisällä.. Esim vaikka /var alla:
/cvs
/games
/local
/nis
/opt
/preserve
/racoon

Kovalevyä on koneessa melkein tera, eli tilasta ei ole kiinni, mutta haluaisin mielusti kaiken turhan pois ja koneen "siistiksi". Samalla kun kyselee näitä "tyhmiä" kysymyksiä, oppii kummasti linukan sielunelämää, joten siitäkin tulee hyötyä.. Olisi ihan hyvä tietää miksi joku tyhjä hakemisto esimerkikisi on olemassa jne..