Noh noh toppuutellaan nyt hiukan.
Ei todellakaan pidä kuvitella että nyt vain lainaa pankista ja firma pystyyn jonka jälkeen rahaa tulvii ovista, ei ei ei.
ei pidä, ei, mutta asiat helpottuisivat huomattavasti, jos olisi lain kirjaimen mukainen kanava, jota kautta voitaisiin ostaa yhteisvaroilla komponentteja, joko kukin käyttää omaa yksityisomaisuuttaan ja antaa moraalinsa sanoa, onko sopiva ottaa jälkeenpäin omansa välistä pois, tai sitten rek. yhdistys, jonka omaisuudeksi tämä yhteinen pääoma menee, ja jota sitten käytetään osiin, jotka omistaa yhdistys, ja kootaan koneita, jotka myy yhdistys.
En usko että idea on mahdoton mutta homma pitää aloittaa pienestä niinkuin harrastus pohjalta, tiedättehän erään herra Linus Torvaldsin joka aloitti aivan tyhjästä eikä edes tavoitellut voittoa ja miten kävi?
Niin, harrastepohjalta on saatu paljon aikaan, mm. muuan ranskalainen opiskelija kokosi Red Hatin pohjalta oman jakelunsa, jota muutkin halusivat kokeilla, ja mieltyivät.
Tämä distro oli Mandrake Linux.
Miksi ihmisiä ei kiinnostaisi tietokone missä on ubuntu esiasennettuna kun kerran ne kelpaavat erikseenkin hankittuna?
Varmasti ainakin kokeilemisen kynnys alenee, kun ei itse tarvitse vaivautua tekemään muuta kuin ostamaan kone, levy/ esiasennettu distro tulee mukana.
Itse suosisin mieluiten tapaa, että levy koneen mukaan, saa ostaja sitten päättää, asentaako sen vai ei.
Nythän on kyse siitä että mikä olisi se järkevin tapa viedä asioita eteenpäin, puhetta, keskustelua ja ideoita.
No, esim. "Rautatietokanta" täällä ubuntu-fi.org:issa olisi yksi, se palvelisi monessa asiassa; myyjiä, jotka pähkäilevät, toimiiko joku Linuxissa, käyttäjiä, jotka ihmettelevät, onko heidän laitteistossaan jotain mikä ei ota toimiakseen, sekä koneensa itse kokoavia, jotka haluavat tietää, mikä toimii ja mikä ei.
PS. harrim, ensimmäinen toimiva kone valmis, Kubuntu Gutsyn testaus meneillään, muistit ovat tosin vain lainassa, Pentium III 500Mhz.