Kirjoittaja Aihe: F-S Amilo A1667 wlan: verkko löytyy, mutta selaimella ei pääse nettiin  (Luettu 6655 kertaa)

juhpek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Asensin viikko sitten 7.10 Win XP:n rinnalle. Rajoitetun ajurin asennuksen jälkeen langaton yhteys toimi aluksi hyvin, mutta pari päivää sitten se katosi. Olen tuore Linux-käyttäjä ja olin yllättynyt, että melkein kaikki pelasi aluksi. Kortinlukijakin toimi ainakin Memorystickin ja SD-kortin kanssa heti. Nyt wlanin kanssa löytyy edelleen kyllä verkot, mutta kun yrittää mennä selaimella jollekin sivustolle, mitään ei tapahdu. Kokeilin hibernaatiota, joka ei toimi, ja jouduin poistamaan akun ennenkuin sain koneen taas käyntiin. Liekö tuossa syy? Wlanilla ei pääse nyt nettiin Windowsissakaan, eli jäiköhän adapteri nukkumaan jotenkin.

Toinen ongelma tuli eilen. Rajoitettujen ajurien hallinta lakkasi toimimasta. Toimi aluksi, mutta nyt kun klikkaan sitä, niin se kysyy tunnusta mutta itse hallinta ei avaudu. Tein päivityksiä ja suomen kielen käyttöönottoa, jonka jälkeen ajattelin poistaa ja uudelleen asentaa tuon 4318 ajurin. Mut kun ei pääse.

En ole löytänyt netistä vastausta, mutta kai muillakin alkajilla on vastaavaa sattunut.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Asensin viikko sitten 7.10 Win XP:n rinnalle. Rajoitetun ajurin asennuksen jälkeen langaton yhteys toimi aluksi hyvin, mutta pari päivää sitten se katosi. Olen tuore Linux-käyttäjä ja olin yllättynyt, että melkein kaikki pelasi aluksi. Kortinlukijakin toimi ainakin Memorystickin ja SD-kortin kanssa heti. Nyt wlanin kanssa löytyy edelleen kyllä verkot, mutta kun yrittää mennä selaimella jollekin sivustolle, mitään ei tapahdu. Kokeilin hibernaatiota, joka ei toimi, ja jouduin poistamaan akun ennenkuin sain koneen taas käyntiin. Liekö tuossa syy? Wlanilla ei pääse nyt nettiin Windowsissakaan, eli jäiköhän adapteri nukkumaan jotenkin.

Toinen ongelma tuli eilen. Rajoitettujen ajurien hallinta lakkasi toimimasta. Toimi aluksi, mutta nyt kun klikkaan sitä, niin se kysyy tunnusta mutta itse hallinta ei avaudu. Tein päivityksiä ja suomen kielen käyttöönottoa, jonka jälkeen ajattelin poistaa ja uudelleen asentaa tuon 4318 ajurin. Mut kun ei pääse.

En ole löytänyt netistä vastausta, mutta kai muillakin alkajilla on vastaavaa sattunut.

Tarkista ettei wlan ole mekaanisesti kytkimellä sammutettu (joissain koneissa fn+jokin funktio-näppäin sulkee ja avaa wlanin.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

juhpek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Kiitos kommentista. Mulla ei tässä koneessa ole sellaista kytkintä. Olen työmatkalla ja asun hotelleissa, jossa on langaton verkkoyhteys. WLAN laite on päällä, koska vapaat verkot löytyvät kyllä. Nettiyhteyteen vain ei pääse selaimella eikä sähköpostiohjelmalla. Kaapelin kautta kyllä pääsee työpaikalla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Toinen ongelma tuli eilen. Rajoitettujen ajurien hallinta lakkasi toimimasta. Toimi aluksi, mutta nyt kun klikkaan sitä, niin se kysyy tunnusta mutta itse hallinta ei avaudu. Tein päivityksiä ja suomen kielen käyttöönottoa, jonka jälkeen ajattelin poistaa ja uudelleen asentaa tuon 4318 ajurin. Mut kun ei pääse.
Tuo rajoitettujen ajurien hallinta ei toimi suomen kielellä oikein. Sinun pitää käynnistää joko se englanniksi (en muista miten tehdään) tai kirjautua sisään kun enkku on käytössä säätää mitä tarvitsee ja sitten voi kirjautua suomeksi uudestaan.

EDIT: Oho eipä mitään toimiihan tuo minulla (ainakin nyt), mutta joskus ei toiminut. Voithan silti kokeilla tuota.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Toinen ongelma tuli eilen. Rajoitettujen ajurien hallinta lakkasi toimimasta. Toimi aluksi, mutta nyt kun klikkaan sitä, niin se kysyy tunnusta mutta itse hallinta ei avaudu. Tein päivityksiä ja suomen kielen käyttöönottoa, jonka jälkeen ajattelin poistaa ja uudelleen asentaa tuon 4318 ajurin. Mut kun ei pääse.
Tuo rajoitettujen ajurien hallinta ei toimi suomen kielellä oikein. Sinun pitää käynnistää joko se englanniksi (en muista miten tehdään) tai kirjautua sisään kun enkku on käytössä säätää mitä tarvitsee ja sitten voi kirjautua suomeksi uudestaan.

Päätteessä komento
Koodia: [Valitse]
unset LANG
Päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo restricted-managerPitäisi käynnistyä.


Terveisin jori52
« Viimeksi muokattu: 11.03.08 - klo:17.00 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Oma kokemus kertoo, että jos tietokone on löytänyt wlan verkkoja, homma toimii. Wlan korttilla on sähköt, kortti on tunnistettu oikein jne. Jos verkon nimi, WEP tai WAP salasana yms ei ole oikein, yhteyttä ei synny. Oma selaineni herjaa heti ja homma tyssää siihen. Oletko tarkastanut verkkon nimen johon olet kytkeytymässä? Onko salasanat oikein? Palaako wlannin merkkivalo? Oletko tarkastanut, että "matkatila" on käytössä? Olen XP:n puolella (yäk!), joten korjatkaa jos neuvon väärin. Mene "Ylläpito" >> "Verkot" kohtaan ja klikkaa auki. Tarkasta siellä olevat asetukset. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Oma kokemus kertoo, että jos tietokone on löytänyt wlan verkkoja, homma toimii. Wlan korttilla on sähköt, kortti on tunnistettu oikein jne. Jos verkon nimi, WEP tai WAP salasana yms ei ole oikein, yhteyttä ei synny. Oma selaineni herjaa heti ja homma tyssää siihen. Oletko tarkastanut verkkon nimen johon olet kytkeytymässä? Onko salasanat oikein? Palaako wlannin merkkivalo? Oletko tarkastanut, että "matkatila" on käytössä? Olen XP:n puolella (yäk!), joten korjatkaa jos neuvon väärin. Mene "Ylläpito" >> "Verkot" kohtaan ja klikkaa auki. Tarkasta siellä olevat asetukset. terveisin Timo

On niissä Ubuntun asetuksissa jotain outoa kun joutuu tekemään useamman kerran ja sitten yhtäkkiä homma toimii.

Mutta koko ajan pelaa paremmin, paluuta Windowsiin ei ole.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

juhpek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Kiitos kaikille kovasti neuvoista.

Tuo rajoitettujen ajurien hallinta toimii taas kun poistin suomen kielen tuen ja vaihdoin oletuskieleksi englannin (US). Josko wlan toimisi ulkomaan kielellä, selviää illalla. Vaihtoehtona tietysti on, että tuo wlan sovitin meni sattumalta rikki viikonloppuna. Aika merkillinen sattuma olisi tosin. Kokeilin Ubuntuani pari viikkoa live-cd:ltä samalla lukien ohjeita netistä varmaan satoja sivuja ennen kuin uskalsin laittaa systeemin kovalevylle. Ensin pelasi hyvin, mutta sitten loppui langaton yhteys.

Olen kaukoidässä työmatkalla ja asun hotelleissa. Koneeni löytää kyllä langattomia verkkoja, mutten pääse niihin. Huoneeni on tällä hetkellä kerroksessa 17 ja korkeuksista tulee yleensä näkyviin puolen tusinaa ulkopuolista verkkoa sekä hotellini omat 3 kpl. Wlan on matkatilassa ja kytkeytyy automaattisesti tai myös käsin valittaessa johonkin noista hotellin yhteyksistä. Teki niin ennenkin XP:llä kuin myös alussa Ubuntulla. Mutta nyt ei yhteyttä hotellin koneeseen saa. Ongelma ei ole salasanoissa, enää ei pääse kyselyvaiheeseenkaan. XP ei myöskään löydä mitään ongelmaa, mut ei vaan toimi.

Jatkan koetusta.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Mielenkiintoinen pulma, jossa yhteinen tekijä on wlanin toimimattomuus win ja linux puolella. Wlan kuulee verkkoja muttei "lähetä". Selasin nettiä ja löysin Gentoo-linuxin wikistä juttua Amilon wlanin toimivuudesta. Lähdeaineisto on vuodelta 2005. Gentoo-veljet ovat käyttäneet kahta wlan ajurien asennustapaa: käyttäneet rajoitettuja ajureita bcm-43xxx, kuten Sinä ja ndiswrapperilla asennettuja win 64-bit ajureita. Molemmat asennustavat ovat toimineet. Ihmetyttää miksi oletuskielen vaihto sekoittaa koneen toiminnan?!?! Asensitko itse poltetulta CD-levyltä Ubuntun? Jotain on mahdollisesti käynyt akun irroittamisen yhteydessä, mutta mitä?  Läppärihän "nukkuu" tekemättä mitään.
terveisin Timo
"Linux, made in Finland"