Kirjoittaja Aihe: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?  (Luettu 4576 kertaa)

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Anteeksi ensin..... meni juttu väärälle alueelle ensin.... :-[
Yritin päivittää Kubuntua 7.04:ää 7.10:iin,mutta päivityssysteemi kaatui.
Liekö sitten kannattaakaan nuo päivitykset,jos koneella oleva versio on toiminut moitteetta?On vähän sellainen tuntuma tullut kun lueskelin neuvonta alueilta  erilaisista päivitysongelmista.
No,tuon päivitys yrityksen jälkeen ei siis K-valikko enää ilmestynyt näkyviin.Kakkospainikkeella saan kyllä  koneen sulkemis-ikonin esille, ja joitain muita valikkoja,mutta en pääse esim. kotikansioihin.
Samoin tietysti se koko alapalkki on kaikkineen kadonnut.
"Suorita komento"on näkyvässä valikossa myös,eli onko minun sillä yritettävä saada asiat entiseen jamaan?En ole vielä perehtynyt noihin komentoihin juuri ollenkaan.
Voisiko joku ystävällisesti taas kertoa mikä on mahdollisesti pielessä? Huh

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #1 : 20.02.08 - klo:20.31 »
Sisältääkö KDE-asennuksesi mitään tärkeitä KDE-ohjelmien tietoja (esim. käytätkö KMailia?) ?

Helpoin temppu varmaan olisi ensin siirtää ~/.kde hakemisto nollaten käytössä olevat asetukset.

1) Kirjaudu KDE:stä ulos.
2) Paina ctrl+alt+F1.
3) Kirjaudu sisään.
4) Komenna
Koodia: [Valitse]
mv ~/.kde ~/.kde-kopio
exit
5) ctrl+alt+F7
6) Kirjaudu KDE:hen

~./kde-kopio sisältää edelliset asetuksesi.

Niin jos ei onnistu tuo niin asennuksessasi on jotain pielessä

Muoks

Uups päivitys siis kaatui. Sinulla on luultavasti pari vajaata KDE:tä asennuksessasi.
Komentele näin aluksi
1) ctrl+alt+F1
2) Kirjaudu
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install -f
sudo apt-get dist-upgrade
« Viimeksi muokattu: 20.02.08 - klo:20.48 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #2 : 21.02.08 - klo:12.26 »
Kiitos vastauksesta paljon UbunTux.Kokeilen neuvomiasi asioita,heti kunhan pääsen illemmalla omiin oloihin.

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #3 : 21.02.08 - klo:14.59 »
No niin,kirjoitin tarvittavaa koodia(tosin en tiedä teinkö sen oikein).Se alapalkki vilahtaa kirjautumisen jälkeen alhaalla,mutta ei jää siihen,vaan vain katoaa sitten.
Olin jo tallentanut tavaraa niihin kotikansioihin,mutta otin ne usb tikulle nyt.
Pääsen kyllä kansioihin ja nettiin ja vähän kaikkeen, joudun vain käyttämään kiertoteitä.
Häiritsee vain tuo katoamis asia.
Asennus meni kyllä läpi aikanaan ihan asiallisesti,ja kaikki on toiminut hyvin....siis tähän saakka.
Sitten tuo päivitysasia: kun siis ensin painoin ctrl+alt+F1,ja yritin kirjautua,se ei antanut kirjoittaa mitään password kohtaan.Kursori vain vilkkui,ei muuta tapahtunut.
Olen siis aivan aloittelija tässä asiassa,joten en tajua kaikkea ihankaan heti.
Kubuntu on ollut toisella koneella n.kolmisen viikkoa.Ja tämähän on ensimmäinen kerta kun olen ollut edes tekemisissä Linux systeemin kanssa.
Olisi kai pitänyt mennä aloittelijoiden alueelle taas,mutta tuntui,että eräistä siellä olisi suotavaa kysellä vain Ubuntusta.
Minulla oli kuitenkin tuo Kubuntu Cd,josta asensin,vain siksi että se oli siinä levyllä valmiina.Ja sainhan Ubuntu poltoista kolme "frisbeetä" aiemmin.

Mutta...pitääkö siis ryhtyä uudelleen asennukseen?Ei siinäkään ole mieltä,jos haluaa tallentaa tiedostojaan koneelle,eikä kaatuilun ja muun oikkuilun vuoksi oikein voi..... :(
Ehkäpä systeemi on todellakin vielä liian vaikea tälläselle aloittelijalle. :-\ :'(

Yritän kyllä lukea oppaita ja haen keskusteluja aiheesta,mutta kun on elämässä muutakin ajanviejää,ei vain ehdi aina perehtyä oikein tarkasti.

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #4 : 21.02.08 - klo:15.27 »
Koitas uudelleen toi ctrl+alt+F1 ja kirjoita se salasana. Se kursori ei liiku mihinkään. Sen jälkeen vaan enter. Alapalkkia voit koittaa saada esiin kun konsolissa kirjoitat kicker.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #5 : 21.02.08 - klo:15.42 »
joo tuon kickerin kanssa minullakin on välillä ongelmia. Tuntuu kaatuvan työpöytää vaihtaessa riippuven  kirjautumisesta.
jotain hyödyllysiä komentoja temppuilevalle kickerille:
Koodia: [Valitse]
kicker
dcop kicker kicker restart
Saatko adeptia/kpackagea tai vastaavaa päälle? kdesu järjestelmän hallintakomentojen eteen. Herjailivatko tuo paketinhalinnalle antamasi käskyt mitään erroria tms.
Se on Kubuntun kanssa vähän niin ja näin graafisesti - ei ole kertaakaan allekirjoittaneella onnistunut (komentorivillä kuitenkin kaiken olen saanut korjattua).
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #6 : 22.02.08 - klo:00.17 »
umf.... :o.Laitoin Kubuntu cd:n ajoon,jotta olisin asentanut uusiksi,mutta ajattelin kokeilla levyn testauksen kerran vielä.Kubuntu kone ilmoitti että on yksi error file löytynyt?!
No siirsin levyn sitten mun uudempaan koneeseen(jossa on win xp home).Laitoin siinäkin levyn testauksen päälle,ja ruudulle alkoi tulla jos millaista error ilmoa mm. "read fragment cache block" ja "Buffer I/O error device hdc logigal block" ja numerosarjaa yms.
Kuinka tuo oli mahdollista,kun aiemmin testaukset näyttivät,että kaikki oli kunnossa?Samoin kuin asentui hienosti ja toimikin hienosti....siis tähän "tulppaan" asti.


Onko mun alettava vain imuroimaan sitkeästi Ubuntun levykuvia vaan,ja polttamaan niistä lisää lasin alusia,kunnes joku vihdoin onnistuu.Tai tilata levyt.
En ole kohdellut mitenkään huonosti tuota Kubuntu levyä,vaan laittanut takaisin koteloonsa,kun olen lopettanut tarvitsemasta.....?

Ja en saanut sitä adeptia/packagea näkyviin sen päivityskaatumisen jälkeen.Tuossa se kököttää vieressä Kubuntukone edelleen ilman K-valikkoa ja alapalkkia.

Kannatan tätä avoimen systeemin ajatusta,ja nostan hattua satatuhatta kertaa sen kaikille kehittäjille ja sen parissa puurtaville,enkä haluaisi luovuttaa siksikään. :'(

Hookki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
  • Kubuntu 10.10
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #7 : 22.02.08 - klo:01.49 »
umf.... :o.Laitoin Kubuntu cd:n ajoon,jotta olisin asentanut uusiksi,mutta ajattelin kokeilla levyn testauksen kerran vielä.Kubuntu kone ilmoitti että on yksi error file löytynyt?!
No siirsin levyn sitten mun uudempaan koneeseen(jossa on win xp home).Laitoin siinäkin levyn testauksen päälle,ja ruudulle alkoi tulla jos millaista error ilmoa mm. "read fragment cache block" ja "Buffer I/O error device hdc logigal block" ja numerosarjaa yms.
Kuinka tuo oli mahdollista,kun aiemmin testaukset näyttivät,että kaikki oli kunnossa?Samoin kuin asentui hienosti ja toimikin hienosti....siis tähän "tulppaan" asti.


Onko mun alettava vain imuroimaan sitkeästi Ubuntun levykuvia vaan,ja polttamaan niistä lisää lasin alusia,kunnes joku vihdoin onnistuu.Tai tilata levyt.
En ole kohdellut mitenkään huonosti tuota Kubuntu levyä,vaan laittanut takaisin koteloonsa,kun olen lopettanut tarvitsemasta.....?

Ja en saanut sitä adeptia/packagea näkyviin sen päivityskaatumisen jälkeen.Tuossa se kököttää vieressä Kubuntukone edelleen ilman K-valikkoa ja alapalkkia.

Kannatan tätä avoimen systeemin ajatusta,ja nostan hattua satatuhatta kertaa sen kaikille kehittäjille ja sen parissa puurtaville,enkä haluaisi luovuttaa siksikään. :'(

kaksi sanaa: tarkistussummat!

Kun lataat levykuvia netistä, niin on erittäin tärkeää varmistaa datan muuttumattomuus tarkistussummien avulla. Katso siis Kubuntu 7.10 tarkistussummat tuolta ja vertaa niitä lataamasi levykuvan tarkistussummaan tämän ohjeen mukaisesti.

Polton jälkeen on myös syytä tarkistaa, ettei poltossa tapahtunut virheitä. Ainakin K3b:llä tämä onnistuu.

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #8 : 22.02.08 - klo:08.19 »
Kannattaa käyttää RW-levyjä, niin ei tule noita lasinalusia.

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #9 : 22.02.08 - klo:13.40 »
Kannattaa käyttää RW-levyjä, niin ei tule noita lasinalusia.
Ok,oli siitä puhetta tuolla aloittelijoiden alueellakin,ja niinhän se,on mutta kun minulla on iso läjä tavallisia Cd-aihioita,
ja kun on tämä pikku paikkakunta,niin aina ei ole saatavilla rw:itä,tilaavat muutamia kerralla.

Lainaus
kaksi sanaa: tarkistussummat!

Kun lataat levykuvia netistä, niin on erittäin tärkeää varmistaa datan muuttumattomuus tarkistussummien avulla. Katso siis Kubuntu 7.10 tarkistussummat tuolta ja vertaa niitä lataamasi levykuvan tarkistussummaan tämän ohjeen mukaisesti.

Polton jälkeen on myös syytä tarkistaa, ettei poltossa tapahtunut virheitä. Ainakin K3b:llä tämä onnistuu.

Täytyy tarkistella.Olen kyllä lueskellut joskus aiemmin,että voi tarkastaa,mutta en oikein hiffannut  miten se menee.Tästä on niin paljon opeteltavaa.

Poltan xp masiinan Nero ohjelmalla yleensä, ei ole poltot juuri epäonnistuneet muissa tapauksissa, vain noissa,kun yritin ensin Ubuntun levykuvia poltella.Sitten otin kokeillakseni tuon Kubuntun,jonka levyn sain erään lehden mukana.

Lainaus
Asennus kysyy jossain vaiheessa kumpaa graafista kirjautumista käytetään gdm vai kdm. Eli gdm on Ubuntun kirjautumisikkuna ja kdm Kubuntun.

Asennuksen jälkeen, kun kirjautuu uudestaan, voi valita kumpaan työpöytään käynnistetään.
(Ikävä puoli tupla asennuksessa on minusta, että valikoissa näkyy molempien työpöytien ohjelmat. Epäsiistiä!) 

Kannattaakohan alkaa kokeilemaan tuota työpöydän tupla asennusta tässä tilanteessa....?
Ehkä vain asennan järjestelmän uudestaan...ja ehkä nyt sen Ubuntun,kunhan saan aikaiseksi ensin kunnollisen levykuvan ja polton.

Lainaus
Helpompi antaa komentoja graafisesti kun voi komennot kopioida ja liittää konsoliin.

Tuo minua mietityttikin,en oikein äkkää(sitäkään...? ::))miksi toiset komennot annetaan siinä "graafisessa"tilassa,ja toiset siellä tekstipuolella?

Lainaus
Salasanaa kirjoitettaessa linuxit ei perinteisesti näytä mitään merkkejä konsolissa/päätteessä. (Tästä perinteestä voisivat kyllä luopua.)

Juu,noobille  :P tuokin oli järkyttävä havainto :o.

Kiitos taas teille kärsivällisille vastaajille,mie yritän,uskokaa pois.
Luonnollista tonttumaisuuttani tehostaa vielä kunnon flunssa tällä hetkellä. :(

vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #10 : 25.02.08 - klo:12.40 »
Vastaan siis itselleni.
Eli polttelin uudet cd:t sekä Kubuntusta,että Ubuntusta.Tarkistin tarkistussummat.
Poltot onnistuivat,kun poltin alhaisella nopeudella.
Vajaakuntoisen Kubuntu asennuksen tilalla on nyt Ubuntu.
Kubuntun laitan uudempaan koneeseen windowsin rinnalle,kunhan uudelleen asennan ensin windowsin.
Nyt sitten vaan manuaaleja lukemaan,ja oppimaan. ;)
Kiitos kuitenkin vielä vastaamaan vaivautuneille.




vinokatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Mihin katosivat K-valikko ja alapalkki Kubuntussa...?
« Vastaus #11 : 25.02.08 - klo:22.51 »
joo oikeessa olet...kirjoittelin lähinnä kai siksi,että ikäänkuin päättelin jutun,kuten vaikka villasukka päätellään. :D Että niinkuin asia loppuun käsitelty tässä asiassa tällä erää.Valitsin "korjaukseen"minulle helpoimman tien vain nyt.
Lainaus
Yleensä jos ei erikseen vaadita, kaikki komennot voi kirjoittaa päätteeseen/konsoliin, jos graafinen tila toimii.
Jos koko graafisen tilan asetuksia muutetaan, kuten tuossa UbunTux ensimmäisessä viestissä poistettiin graafisen tilan (kde) asetukset käytöstä, niin uudet asetukset luodaan vasta kun graafinen ympäristö käynnistetään uudelleen, joten tekstitilan käyttö oli perusteltua.
Toinen syy suositella tekstitilaa, voi olla myös valikoiden puuttuminen. Ei ollut varmuutta saatko konsolea auki.
Jeps,tuo oli ihan hyvä tietää,kun vain pysyis muistissa,siihen saakka kun tulee tarpeeseen.Tai pitää vain lueskella noita ohjeistuksia.
Ja enhän tajua edes varmasti mikä konsole on.
Aavistan kyllä,että kun on pitkään touhunnut tälläisten asioiden parissa, "kieli" muuttuu väistämättä Linux alueen kieleksi. Olen jonkin verran tuhrannut tuon windowsin kanssa,mutta tässä tulee ihan uusia ilmaisuja,jotka minun on ensin opittava sisäistämään.Kiitos ja kumarrus :).