Tiukasti samaa mieltä otsikon sanoman kanssa!
Nykyäänkin kouluissa opetetaan enemmän ns Windowsin, ym Ms-softien (Office, jne) nappulatekniikkaa eli annetaan käytön opetusta. Itse asia, tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka jne jää siinä sivussa tuotettavaksi. Kun homman pitäis olla just toisin päin, ett opetetaan itse asiaa ja katotaan siihen tarpeellinen, sopiva, tms kriteerien mukaan valittu softa ...vaikka OpenOffice tai KWriter tai Kate tai vi, jos muuta satu oleen saatavilla
silläkin muuten touhutaan suht paljon sitt oikeessa elämässä (työ-)
Ja jos joku on sitä mieltä, että ei opeteta Ms:n käyttäjiksi, niin ainakin johdatellaan tarjoamalla vain niitä softia käyttöön.
Nykyään monet vanhemmat työssä ohjelmia käyttävät eivät esim tunne sanan taulukkolaskenta merkitystä, mutt kun kertoo sen tarkoittavan Exceliä, niin sitt he tiedostavat mainitun yleisnimen. Samoin on esitysgrafiikan kanssa. Se on tuiki tuntematon, mutt PowerPoint on jo tuttu.
Me ei meinattu saada taulukkolaskentakoulutukseen tulijoita eräissä keski-Suomalaisissa kunnissa, mutt samaan aikaan meiltä pyydettiin kovin Excel-koulutusta ja kerrottiin halukkaita tulijoita olevan jonossa paljon. Joten koulutusten nimet oli vaihdettava.
En väitä, ett em olisi koulun vika, kun taitaa olla enempi Ms:n markkinoinnin ansio...