Kirjoittaja Aihe: Vistan sisällä kubuntu vai toisin päin?  (Luettu 6237 kertaa)

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vistan sisällä kubuntu vai toisin päin?
« : 12.02.08 - klo:09.49 »
Pentium 4, 2.8GHz ja giga muistia.

Onko toivoa saada virtualisointia käyttöön, joko Kubuntu ajelemaan Vistaa virtuaalisesti tai toisin päin - kumpi kannattaa? Ilmeisesti Virtualbox on bueno?

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vistan sisällä kubuntu vai toisin päin?
« Vastaus #1 : 12.02.08 - klo:11.48 »
En ole itse kokeillutkaan Vistaa virtuaalikoneeseen (vaikka minulla laillinen käyttämätön Home-lisenssi onkin ja Micro$oft kai nykyään jo sallii Homenkin virtualisoitavan), mutta mutuna heittäisin:

• Ideologiset syyt puoltavat, että Kubuntu on koneen käyttis ja Wintendoa ajetaan vain sen alla.
  • Toisaalta käyttistä virtualisoitaessa on kai tehokkaampaa, kun raskaampi käyttis (Vista) ajaa kevyempää (Kubuntu) virtuaalikoneessa eikä päinvastoin.

Eli valitse noista ;)
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.02.08 - klo:12.10 »
Hmm.. Myös XP on vaihtoehto.. Ehkäpä lähden rohkeasti dualboottailemaan..

r

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #3 : 12.02.08 - klo:15.22 »
Ihan miten vain. Itse taas luovuin tuplabuutista, koska virtuaalikone on niin paljon kätevämpi – ei tarvitse sulkea sitä tavallisesti käyttämäänsä käyttöjärjestelmää välillä, jos jonkin homman haluaa katsoa tai muuten hoitaa toisesta käyttiksestä.

XP:hän pyörii VirtualBoxissa (josta minulla on ei-OSE-versio) täysin ongelmitta.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.02.08 - klo:18.12 »
Ihan miten vain. Itse taas luovuin tuplabuutista, koska virtuaalikone on niin paljon kätevämpi – ei tarvitse sulkea sitä tavallisesti käyttämäänsä käyttöjärjestelmää välillä, jos jonkin homman haluaa katsoa tai muuten hoitaa toisesta käyttiksestä.

XP:hän pyörii VirtualBoxissa (josta minulla on ei-OSE-versio) täysin ongelmitta.

Mitään heittoa minkälaisia ominaisuuksia koneessa sietäisi olla? Eli onko XP:n käyttö mielekästä 1GB 2.8GHz koneella?

r

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 12.02.08 - klo:20.11 »
Nääh... Omat koneeni ovat valitettavasti (;D) vähän tehokkaampia.

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 12.02.08 - klo:20.21 »
Nääh... Omat koneeni ovat valitettavasti (;D) vähän tehokkaampia.

Samoin omani, mutta tuo käytössäni oleva ei :)

r

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.02.08 - klo:21.01 »
Itse veikkaisin, että XP menee helposti VirtualBoxilla. Vistan kanssa voi tulla vaikeampaa, se kun kuulemma ei oikein alle gigan muisteilla tahdo pärjätä. Kokeillut en ole.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

jubuntu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.02.08 - klo:21.06 »
Minulla xp pyörii hiekkalaatikossa (Virtualibox) ja kyllä se siinä toimii.
Tosin vain sen mitä tarvii ja sitten menee lepotilaan tai sammuu kokonaan, siis se boxi.
Prossu 1,8 Ghz ja muistia 1 giga.

Jukka
Siirtynyt Linux-maailmaan kesällä 2007. Hardy Heron 8.04
Kone: LapTop FJ Amilo A1650G, Ram 1 Gb. Kiintolevy 80 Gb

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.02.08 - klo:21.13 »
Mitään heittoa minkälaisia ominaisuuksia koneessa sietäisi olla? Eli onko XP:n käyttö mielekästä 1GB 2.8GHz koneella?

Itse olen pyörittänyt hitusen nopeammalla, mutta samalla muistimäärällä. Ja pelasi ihan kivasti. Jos virtuaalixp:lle antaa 512 muistia, pärjää se, ja ubuntu ehkä vain swappaa tavallista enemmän. Näin mulla.

Omat kokemukseni ovat enimmäkseen tilanteista, joissa tuli äkkitarve kokeilla jotain ie:lla tai käyttää photaria eli virtuaalixp oli päällä vain tietyn "projektin" ajan, enkä useinkaan käyttänyt ubuntua samalla.

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.02.08 - klo:21.52 »
Hmm.. Ehkä näillä kommenteilla pistän xpn ja kubun dualbootiksi ja lisäksi xp virtuaaliseksi. Hiekkalaatikolla kaikki mahdollinen mutta jos tulee ahdasta väännön puolesta niin voi hypätä oikian xp:n puolelle..

Ilmeisesti ei toivoakaan saada samoja ohjelmia asentumaan samanaikaisesti molempiin xp:n ?

r

jubuntu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.02.08 - klo:22.13 »
Uskoisin pärjäävän pelkällä virtuaaliboxilla, jos ei ihan mahdottomia ala winukan kanssa boxi:ssa touhuamaan.
Mutta on jo vähän makukysymyskin... kai.

Tuosta en tosiaan osaa sanoa, että voiko samat ohjelmistot esim. Officen asentaa molempiin?
Mutta mikäs siinä alkaisi tökkimään? Molemmissa on kuitekin samat numerosarjat ym. ym.
Jos tulee prutinaa, niin sanoo että meni eka asennus vähän pipariksi ja piti laittaa uusiksi. Eikös tässäkin tule kaksi peräkkäistä aktivointia, samoin kuin siinä, että asentaa ohjelmat boxiin ja toiselle XP-osiolle.
No. tämä vaan pohdintaa.

Jukka
Siirtynyt Linux-maailmaan kesällä 2007. Hardy Heron 8.04
Kone: LapTop FJ Amilo A1650G, Ram 1 Gb. Kiintolevy 80 Gb

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 12.02.08 - klo:22.41 »
Ilmeisesti ei toivoakaan saada samoja ohjelmia asentumaan samanaikaisesti molempiin xp:n ?
Ei.

Tottakai ne voi asentaa molempiin, kuten jubuntu valisti.

Joku yksinkertainen ohjelma voi toimia, jos asennushakemiston ja sopivat deeälällät siirtää aidosta virtuaaliin, mutta maksaako vaivaa?

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 13.02.08 - klo:08.26 »
jees, kiitos.

r

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.02.08 - klo:13.17 »
jees, kiitos.
Mä olen pyöritellyt XP:tä VirtualBoxissa ihan sujuvasti, tosin vain yksi ohjelma auki kerrallaan, Athlon XP 1800+ ja 376mt SDRAM-keskusmuistia. Eli hyvin pyörii sun koneella!
alias vililikku

tobotti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.02.08 - klo:21.55 »
Pyörittelin omalla koneella VMware WorkStation:n alla Vistaa ja XP:tä, 512MB molemmille muistia annettuna. XP pyöri sujuvasti eikä hidastanu X/K/U-buntu:n toimintaa ollenkaan. Vista taas käynnistyi yli 6minsaa eikä toiminu minkään kanssa yhteen, tuskin edes itsensä kans.

Kone:
Opteron-146 @2.6GHz
2GB DDR400
GF7600GS

Onnea matkaan.
One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #16 : 14.02.08 - klo:21.59 »
No mitä muuta luulet jos Vista on per****tä gigalla... ::) (testattu, mukana myös virustorjunta ja se ei sitten ollut virtuaalikoneessa)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.02.08 - klo:22.40 »
Mä olen pyöritellyt XP:tä VirtualBoxissa ihan sujuvasti, tosin vain yksi ohjelma auki kerrallaan, Athlon XP 1800+ ja 376mt SDRAM-keskusmuistia. Eli hyvin pyörii sun koneella!

Minä en pysty kunnolla käyttämään windows 2000 sellaisenaan (AMD 2500, 1 GB). Ei pitäisi olla haittaohjelmia, kun en ole palkon windowsia käyttänytkään. Aina en tiedä onko kone jumissa kun se miettii. Saattaa johtua omista virityksistä tai sitten käyttöjärjestelmän ikääntymisestä.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
« Vastaus #18 : 14.02.08 - klo:22.43 »
Yritin asentaa VirtualBoxilla Vistaa. Ubuntu on käyttikseni. Mietin vaan kun mulla on vain joku palautus cd josta voi asentaa sen Vistan, että voikohan sillä asentaa VirtualBoxiin? Tuli ensimmäisenä mieleen ettei sillä voi oikein. Kyllähän asennus käynnistyi yms, mutta sit tuli mieleen, että se varmaan poistaa sit koko ubuntun tai jotain niin päätin peruuttaa asennuksen.

Linux user #460798

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.02.08 - klo:22.58 »
Yritin asentaa VirtualBoxilla Vistaa. Ubuntu on käyttikseni. Mietin vaan kun mulla on vain joku palautus cd josta voi asentaa sen Vistan, että voikohan sillä asentaa VirtualBoxiin? Tuli ensimmäisenä mieleen ettei sillä voi oikein. Kyllähän asennus käynnistyi yms, mutta sit tuli mieleen, että se varmaan poistaa sit koko ubuntun tai jotain niin päätin peruuttaa asennuksen.

Noista recovery-levyiltä tehdyist asennuksista olisi kiva saada tietoa että onnistuuko virtuaalibokseihin..

r