Kirjoittaja Aihe: Live @ edu missä voi testata?  (Luettu 15999 kertaa)

moonstone

  • Vieras
Live @ edu missä voi testata?
« : 08.02.08 - klo:19.52 »
Hei,

Onko jossain olemassa Windows Live @ edu sivustoa, jossa voisin testata sen toimivuutta Ubuntu + Epiphany selain yhdistelmällä?
Kokeilin osoitetta http://get.live.com/edu mutta sieltä saa vaan jonkun exe-paketin, josta ei ole mitään apua  ???

Olisi kiva kokeilla, kun kaikki jauhaa, että "ei toimi" ja taas toiset väittää että "toimii melkein kaikilla linux jakeluilla"

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata?
« Vastaus #1 : 08.02.08 - klo:19.57 »
Olisi kiva kokeilla, kun kaikki jauhaa, että "ei toimi" ja taas toiset väittää että "toimii melkein kaikilla linux jakeluilla"

Katso tämä:

http://eliaksenblogi.blogspot.com/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata?
« Vastaus #2 : 08.02.08 - klo:20.06 »
Olisi kiva kokeilla, kun kaikki jauhaa, että "ei toimi" ja taas toiset väittää että "toimii melkein kaikilla linux jakeluilla"

Katso tämä:

http://eliaksenblogi.blogspot.com/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Ok, eli Live @ Edu palvelun käyttöönotto ei toimi Ubuntulla, eikä muillakaan linux jakeluilla.
Entäs jos tekee käyttöönoton Windows koneella ja kokeilee käyttää valmista palvelua Ubuntulla? (missähän voisi testata)

tmp

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata?
« Vastaus #3 : 08.02.08 - klo:20.27 »
Ok, eli Live @ Edu palvelun käyttöönotto ei toimi Ubuntulla, eikä muillakaan linux jakeluilla.

Olisikohan onnistunut käyttämällä esim. Mono:a ... ?

Entäs jos tekee käyttöönoton Windows koneella ja kokeilee käyttää valmista palvelua Ubuntulla? (missähän voisi testata)

Läppärin kanssa Lahteen ;)

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata?
« Vastaus #4 : 08.02.08 - klo:21.19 »
Entäs jos tekee käyttöönoton Windows koneella ja kokeilee käyttää valmista palvelua Ubuntulla? (missähän voisi testata)

Läppärin kanssa Lahteen ;)

Ei tartte niin kauas lähteä. Tilasin testitunnukset täältä
Ei ole vielä tullut postia.

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #5 : 09.02.08 - klo:09.47 »
Sähköposti tuli - ja näkyi ihan hyvin (toisin kuin Eliaksen blogissa)
Asensin kaiken monoon liittyvän pakettivarastosta
Purin zip paketin ja nyt koetan ajaa eduExpress.exe
Koodia: [Valitse]
aleksi@wotan:~/Lataukset/eduexpress$ file eduExpress.exe
eduExpress.exe: MS-DOS executable PE  for MS Windows (GUI) Intel 80386 32-bit Mono/.Net assembly
Tiedosto eduExpress.exe on todellakin .Net sovellus.
Koodia: [Valitse]
aleksi@wotan:~/Lataukset/eduexpress$ mono eduExpress.exe

** (eduExpress.exe:6858): WARNING **: The class System.Windows.Forms.BindingNavigator could not be loaded, used in System.Windows.Forms, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089

Unhandled Exception: System.TypeLoadException: Could not load type 'System.Windows.Forms.BindingNavigator' from assembly 'System.Windows.Forms, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089'.
  at <0x00000> <unknown method>
  at Msn.Domains.Sdk.ManageDomain.MainForm..ctor () [0x00000]
  at (wrapper remoting-invoke-with-check) Msn.Domains.Sdk.ManageDomain.MainForm:.ctor ()
  at Msn.Domains.Sdk.ManageDomain.MainForm.Main () [0x00000]

Kyseinen virheilmoitus tulee enkä pääse eteenpäin. Vieläkö minulta puuttuu jotain?

Kokeilin monon toimivuuden kirjoittamalla ja kääntämällä itse Hello World ohjelmia tämän sivun ohjeiden mukaan. Jokainen testaamani Hello World, (mukaanlukien WinForms 2) toimivan hienosti.

Jos joku haluaa testata voin kertoa mistä zippi löytyy.
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:09.59 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #6 : 09.02.08 - klo:10.28 »
Kyseinen virheilmoitus tulee enkä pääse eteenpäin. Vieläkö minulta puuttuu jotain?

Virheilmoituksen perusteella veikkaisin että sinulla on oikeat paketit asennettuna mutta niissä (lähinnä libmono-winforms2.0-cil) ei ole toteutettu tuota puuttuvaa luokkaa. Asialle ei taida olla juurikaan mitään tehtävissä (ainakaan virallisia asennuspaketteja käytettäessä).

Lainaus
Jos joku haluaa testata voin kertoa mistä zippi löytyy.

Minulle on jäänyt jostain syystä päähän ajatus että tuo paketti tarvittaisiin Live@edu-palvelun asentamisessa. Sillä ei siis olisi mitään tekemistä palvelun käyttämisen kanssa.

Mitään varmaa tietoa minulla ei ole. Tuntuisi kuitenkin oudolta että www-palvelun käyttämiseksi tarvitsisi ajella mitään ohjelmia ennen käyttöä.

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #7 : 09.02.08 - klo:10.39 »
Minulle on jäänyt jostain syystä päähän ajatus että tuo paketti tarvittaisiin Live@edu-palvelun asentamisessa. Sillä ei siis olisi mitään tekemistä palvelun käyttämisen kanssa.
Mitään varmaa tietoa minulla ei ole. Tuntuisi kuitenkin oudolta että www-palvelun käyttämiseksi tarvitsisi ajella mitään ohjelmia ennen käyttöä.

Täysin sama käsitys minullakin on, koska tuo Live @ Edu koostuu erilaisista Microsoftin Webin päälle kootuista palveluista kuten Hotmail ja Messenger.
Olisin vaan halunnut todeta tilanteen itse, koska en ole Hotmaileja tai muita Microsoftin vastaavia sovelluksia käyttänyt pitkään aikaan.

Periaatteessa tuo Live @ Edu on ihan ok, kun sen voi vaihtoehtoisesti ottaa käyttöön jo olemassaolevien järjestelmien täydentämiseksi. Varsinkin kun itse ei tarvitse ostaa palvelimia ja ylläpitää niitä.
Tulevaisuudessa on kuitenkin mahdollista, että koulujen tulee hankkia (tai ne hankitaan vapaaehtoisesti) Windows Server ja IIS tuotteet sekä siirtää kyseiset Edu-palvelut omille servereilleen.

Itse en opettajana (kuitenkaan en ole opettaja) haluaisi keskittää koulutusmateriaaleja, posteja ym. palveluja jonnekkin koulun ulkopuoliselle palvelimelle. Ehkä olenkin paranoia  8)

Edit. Tuli mieleen yksi juttu.
Onko taetta siitä, että Live @ Edu palveluun käyttäjien tekemä sisältö, blogit, www-sivut, dokumentit ja postit saa sieltä palvelusta siirrettyä halutessaan pois? Esim. Jos tulevaisuudessa jokin koulu päättää siirtyä käyttämään jotain muuta järjestelmää, voiko koulu siirtää kaiken entisen sisällön uuteen järjestelmäänsä? Vai mennäänkö tässä nyt sellaiseen loukkuun josta ei pääse kovin helpolla pois?

Kunhan vaan mietin...
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:11.02 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #8 : 09.02.08 - klo:11.20 »
Periaatteessa tuo Live @ Edu on ihan ok, kun sen voi vaihtoehtoisesti ottaa käyttöön jo olemassaolevien järjestelmien täydentämiseksi. Varsinkin kun itse ei tarvitse ostaa palvelimia ja ylläpitää niitä.

Näin Turku tekee, siirtää kaikki omat palvelunsa Microsoftille, kun se kerran on ilmainen palvelu Turun kaikille koululaisille. Jos Turulla ei ole resursseja (osaavia ihmisiä)  pistää omaa verkkopalvelua pystyyn avoimen lähdekoodiin ohjelmilla tai ostaa sellaista muualta palveluna, niin ei myöskään pienemmillä kunnilla.

Tämän aamun (9.2) Hesari:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Microsoftin+kouluohjelmisto+laajaan+koek%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n/1135233920195

Olen vahvasti sitä mieltä, että me jotka yritämme viedä LTSP:tä kouluihin olemme jo hävinneet tämän taistelun ja koko sodankin. Microsoft on vyöryttänyt lopullisesti Suomen koulumaailman pääministerin vahvalla tuella.

Paskaakos tässä enempää asiasta vaahtoamaan.

Me, jotka käytämme Linuxia olemme olleet friikkejä ja giiggejä ja siihen marginaaliin me jäämme. Kippis kaikille - kiitos osallistumisesta - tämä arpa ei voita.

Jokainen tekee oman valintansa, niinhän sitä sanotaan - tosiasiassa raha puhuu.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:12.19 kirjoittanut Asmo Koskinen »

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #9 : 09.02.08 - klo:11.53 »
Olen vahvasti sitä mieltä, että me jotka yritämme viedä LTSP:tä kouluihin olemme jo hävinneet tämän taistelun ja koko sodankin. Microsoft on vyöryttänyt lopullisesti Suomen koulumaailman pääministerin vahvalla tuella.

Ehkä asiat ei ole ihan näin huonosti. Tarvitaanhan niitä tietokoneita koulussa kuitenkin, käytti sitten Live @ Edu tai jotain muuta palvelua. Ongelmanahan kouluilla on myös kalliit laitekustannukset eikä tämä Microsoftin lahjoitus sitä ongelmaa ratkaise. LTSP sopii tähän väliin (ja kaikkialle muuallekkin) erinomaisesti.
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:11.55 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #10 : 09.02.08 - klo:12.24 »
Onko taetta siitä, että Live @ Edu palveluun käyttäjien tekemä sisältö, blogit, www-sivut, dokumentit ja postit saa sieltä palvelusta siirrettyä halutessaan pois? Esim. Jos tulevaisuudessa jokin koulu päättää siirtyä käyttämään jotain muuta järjestelmää, voiko koulu siirtää kaiken entisen sisällön uuteen järjestelmäänsä? Vai mennäänkö tässä nyt sellaiseen loukkuun josta ei pääse kovin helpolla pois?

Kunhan vaan mietin...

Microsoft-palvelusopimuksesta:

"8. Käyttäjän aineisto.

Käyttäjä voi toimittaa aineistoa käytettäväksi palvelun yhteydessä. Lukuun ottamatta Microsoftin käyttäjälle lisensoimaa aineistoa Microsoft ei vaadi omistusoikeutta käyttäjän Microsoftille lähettämään tai muulla tavalla toimittamaan palvelua koskevaan aineistoon ("lähetetty aineisto"). Käyttäjä myöntää kuitenkin Microsoftille oikeuden

    * käyttää, kopioida, jakaa, näyttää, julkaista ja muokata käyttäjän lähettämää palveluun liittyvää aineistoa;
    * julkaista käyttäjän nimen lähetetyn aineiston yhteydessä; ja
    * myöntää nämä oikeudet muille henkilöille."
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #11 : 09.02.08 - klo:12.25 »
Periaatteessa tuo Live @ Edu on ihan ok, kun sen voi vaihtoehtoisesti ottaa käyttöön jo olemassaolevien järjestelmien täydentämiseksi. Varsinkin kun itse ei tarvitse ostaa palvelimia ja ylläpitää niitä.

Näin Turku tekee, siirtää kaikki omat palvelunsa Microsoftille, kun se kerran on ilmainen palvelu Turun kaikille koululaisille.

Ei pitäisi yllättää ketään. Johan se on aikaisemmin nähty että Turussa asioista päättävät ovat "Microsoftin miehiä."

Lainaus
Jos Turulla ei ole resursseja (osaavia ihmisiä)  pistää omaa verkkopalvelua pystyyn avoimen lähdekoodiin ohjelmilla tai ostaa sellaista muualta palveluna, niin ei myöskään pienemmillä kunnilla.

Tästä ei välttämättä ole todellisuudessa kysymys. Uskoisin että palvelu valittiin vain siksi että se on Microsoftin tekemä.

Tuli tässä muuten mieleen että viime perjantaina taas tuli nähtyä kuinka eräässä oppilaitoksessa yksi atk-luokka oli kokonaan varattu pelkän ohjelmistoasennuksen takia. Näytti kovasti siltä että ylläpitäjä kirjautui joka koneelle (luokassa käydessäni likimain kaikille koneille oli kirjauduttu) ja todennäköisesti tämän jälkeen ohjelmisto asennettiin joka koneelle erikseen. Aikaa tuossa kului todennäköisesti useampia minuutteja jokaista konetta kohden ja koko asennusrupeaman ajan luokka oli varattuna.

Lainaus
Olen vahvasti sitä mieltä, että me jotka yritämme viedä LTSP:tä kouluihin olemme jo hävinneet tämän taistelun ja koko sodankin.

En usko. Kuten Aleksikin tuossa huomautti niin tuo Microsoftin ratkaisu ei tarjoa mitään ratkaisua laitteistojen kustannusongelmaan.
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:12.27 kirjoittanut mgronber »

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #12 : 09.02.08 - klo:12.48 »
Olen vahvasti sitä mieltä, että me jotka yritämme viedä LTSP:tä kouluihin olemme jo hävinneet tämän taistelun ja koko sodankin.
En usko. Kuten Aleksikin tuossa huomautti niin tuo Microsoftin ratkaisu ei tarjoa mitään ratkaisua laitteistojen kustannusongelmaan.

Entäpäs jos Live @ Edu palveluun tehdään sovellukset .Net kielellä ja käytetään, docx tiedostomuotoja, SilverLightiä ja wmv ja wma audioita. Tässä vaiheessa on muut järjestelmät kuin Windowsit vaikeuksien edessä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:13.00 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

tmp

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #13 : 09.02.08 - klo:12.59 »
Entäpäs jos Live @ Edu palveluun tehdään sovellukset .Net kielellä ja käytetään, docx tiedostomuotoja, SilverLightiä ja wmv ja wma audioita. Tässä vaiheessa on muut järjestelmät kuin Windowsit vaikeuksien edessä.

Hyvinkin mahdollista. Bisnes on bisnestä ja kaikki keinot varmasti käytetään.

Vähän aikaa sitten Microsoft siirtyi käyttämään Silverlightia omilla sivuillaan [1] ja varmasti haluja on levittää tekniikkaa laajemminkin. Harmi vain, että heillä on nyt "Mono" ja "Moonlight" argumentit joilla voivat kuitata paljon kritiikkiä.

[1] - Channel8 : Channel9 : Channel10

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #14 : 09.02.08 - klo:13.02 »
Harmi vain, että heillä on nyt "Mono" ja "Moonlight" argumentit joilla voivat kuitata paljon kritiikkiä.

Monoon ja Moonlightiin sisältyy sitten omat ongelmansa.

Noniin.. eli koulut on menetetty...

tmp

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #15 : 09.02.08 - klo:13.08 »
Monoon ja Moonlightiin sisältyy sitten omat ongelmansa.

Noniin.. eli koulut on menetetty...

Heh, aikamoista luovutustunnelmaa nyt havaittavissa. Miksi alunperin edes lähdetty "taistelemaan" Microsoftia/Windowssia vastaan [1] ? Miksei vain tehdä asiat omalla tavallaan ja hyvin kuten aikanaan.

[1] - omasta mielestäni yksi typerimmistä jutuista ikinä : https://launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #16 : 09.02.08 - klo:13.25 »
Heh, aikamoista luovutustunnelmaa nyt havaittavissa.

Tulkaa joukolla Turkuun 8.3 - http://turuxi.org/AOP2008:Edubuntu_Classroom_Server

Jatkan tätä keskustelua siellä.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #17 : 09.02.08 - klo:13.29 »
Entäpäs jos Live @ Edu palveluun tehdään sovellukset .Net kielellä ja käytetään, docx tiedostomuotoja, SilverLightiä ja wmv ja wma audioita. Tässä vaiheessa on muut järjestelmät kuin Windowsit vaikeuksien edessä.

Jolloin Live@Edu-palvelun TCO nousee niin korkeaksi ettei sen käyttö ole perusteltavissa palvelun ilmaisuudella.

tmp

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #18 : 09.02.08 - klo:13.42 »
Tulkaa joukolla Turkuun 8.3 - http://turuxi.org/AOP2008:Edubuntu_Classroom_Server

Jatkan tätä keskustelua siellä.

Varmasti todella mielenkiintoinen esitys ja tapahtuma kaiken kaikkiaan, mutta sinne pitäisi saada ihmisiä muualta kuin jo FOSS "puolella" olevia. Päättäjiä.

moonstone

  • Vieras
Vs: Live @ edu missä voi testata - kokeiltu itse
« Vastaus #19 : 09.02.08 - klo:13.43 »
Heh, aikamoista luovutustunnelmaa nyt havaittavissa. Miksi alunperin edes lähdetty "taistelemaan" Microsoftia/Windowssia vastaan [1] ? Miksei vain tehdä asiat omalla tavallaan ja hyvin kuten aikanaan.

Minun mielestä esim. Opinsys on tehnyt asiat todella hyvin.
Tosin tämä Live @ Edu tulee olemaan haasteellinen myös Opinsysille.

[1] - omasta mielestäni yksi typerimmistä jutuista ikinä : https://launchpad.net/ubuntu/+bug/1

Minun mielestä tuo on hyvin hauskaa :)
Itse ainakin toivon, että markkinat alkavat aukeamaan muillekkin järjestelmille kuin Windowsille. Pistäisin roposeni likoon Ubuntun puolesta.