Ensinnäkin, olen täysin linux-neitsyt, mutta silti (tai juuri siksi) kiinnostunut Ubuntusta. Olen selaillut hieman tätä palstaa ja lueskellut kaikki perustiedot tuolta Ubuntu-wikistä. Tämmösissä uusissa asioissa ei kaikki kuitenkaan uppoa kaaliin ihan ekalla yrittämällä, joten kyselenpä tyhmiä nyt sitten.
On taas aika asentaa Windows uudestaan, ja ajattelin samalla partitioida kovon niin, että voi yhdelle osiolle asentaa Ubuntun 7.10 (live-cd), ja käyttää molempia rinnakkain. Käytän konetta lähinnä musiikin kuunteluun ja nauhoittamiseen, nettihommiin, leffojen ja sarjojen katselemiseen, kirjoittamiseen sekä kuvankäsittelyyn (lähinnä vain digikuvien kääntelyä ja sävyjen säätämistä, tosin). Käsittääkseni tällaiset perustoiminnot onnistuvat hienosti Ubuntulla.
Tarviiko kovoa partitioidessa ottaa huomioon jotain Ubuntun vaatimuksia? Käsitin että NTFS:n kanssa on jotain hämminkiä. Jos teen yhden osion Windowsille (esim 15 gigaa), toisen saman kokoisen Ubuntulle, ja jätän loput yleiseksi tallennustilaksi musiikille ja muulle, osaako molemmat käyttikset lukea sieltä ongelmitta? Esim. mp3-tiedostoja, aveja, txt-tiedostoja ja ties mitä. Ulkoisella, NTFS-formatoidulla kovolla on myös runsaasti tiedostoja. Aiheutuuko näiden hakemisesta ongelmia Ubuntulle?
Yritin jo asentaa kertaalleen tuota ilman winkkarin uudelleenasentamista, mutta kun
ohjeen mukaan piti tulla Osiointi-valinta, en voinut valita osion kokoa, vaan vaihtoehtoina oli vain "Ohjattu - käytä koko levyä" ja "Osioi itse", sekä jotain oudompia mitä tuo ohje ei edes mainitse. Joten arvelin, että tarvii tyhjentää kovalevy ensin, asentaa sitten Windows ja sitten viereen Ubuntu.
Tärkeä kysymys on myös, että pärjäänkö Ubuntun kanssa ilman, että mulla on järjetöntä intoa opetella sörkkimään kaikkia mahdollisia koneen ominaisuuksia ja kirjoitella loputtomia komentorivejä aina kun haluan jotain tehdä? Pärjään kyllä tietokoneasioiden kanssa varsin hyvin, mutta en haluaisi käyttöjärjestelmää, jossa ihan peruskäyttöä (surffaus ja tekstinkäsittely) vaativampaan käyttöön kykeneminen vaatii insinöörin opintoja.
Kiitoksia vastauksista!